پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۷۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
نکته جالب است که تعداد بسیاری از نمایندگان مرد مجلس، هنگام رای گیری با نشان دادن عدد 4 و بالا بردن دست خود موافقت خود را با این طرح اعلام کردند.
شعارسال: نمایندگان مجلس با پیشنهاد فراکسیون زنان مجلس مبنی بر اختصاص حداقل یک ششم فهرست‌های انتخاباتی به زنان در حوزه‌های انتخابیه بالای 6 کرسی نمایندگی مخالفت کردند.

بر اساس این پیشنهاد، در کرسی‌های دارای 4 و 5 کرسی نمایندگی 2 نفر از فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص می‌یابد و در حوزه‌های دارای 6 کرسی نمایندگی و بالاتر یک سوم فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص می‌یابد.

طبق این پیشنهاد، حوزه‌های انتخابیه دارای یک یا دو کرسی نمایندگی تحت تأثیر این پیشنهاد قرار نمی‌گرفتند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 76 رأی موافق، 104 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر با این پیشنهاد هم مخالفت کردند.

طرح پیشنهادی فراکسیون زنان با موافقت کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و دولت همراه بود.

پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان و کمیسیون فرهنگی مجلس در همین مورد به عصر ایران گفت: ما نمایندگان زن برای تصویب این پیشنهاد تلاش کردیم و بسیاری از نمایندگان مجلس نیز موافقت خود را با آن اعلام کردند اما پس از رای گیری در صحن علنی مجلس تنها 76 نماینده که 17 نفر آنها ما زنان بودیم به این طرح رای مثبت دادند.

نکته جالب است که تعداد بسیاری از نمایندگان مرد مجلس، هنگام رای گیری با نشان دادن عدد 4 و بالا بردن دست خود موافقت خود را با این طرح اعلام کردند اما در هنگام رای گیری به گونه دیگری عمل کردند و رای منفی دادند.

ما یک ایده داریم که از طریق فراکسیون زنان به دنبال آن هستیم. ما می‌خواهیم نمایندگان که به این طرح رای مثبت دادند، معرفی شوند. چون به نظر می‌رسد برخی از نمایندگان مرد به دلیل احتیاج به رای زنان در مجلس، دست‌های خود را بالا بردند و موافقت کلامی خود را اعلام کردند.

این نمایندگان مرد می‌گویند بر اساس قانون اساسی مرد و زن با هم برابر هستند و این طرح تبعیض ایجاد می‌کند و این درحالی است که زنان در جامعه ایران به شدت در موقعیت تبعیض قرار دارند.

این رفتار نشان می‌دهد که مردان، دوست ندارند زنان به حوزه‌هایی که آنها ورود کرده‌اند وارد شوند و رای نمایندگان مجلس به این طرح به خوبی حکایت از این معنا دارد.

در بسیاری از طرح‌های مطرح شده در مجلس وقتی کمیسیون و دولت نظر مثبت می‌دهند، دیگر نمایندگان به واسطه کار کارشناسی شده همکاران خود در مجلس و دولت، به طرح رای مثبت می‌دهند اما اینبار برخلاف نظر کمیسیون و مجلس، اکثریت نمایندگان به پیشنهاد اختصاص ۲۵ درصد نامزدهای انتخابات مجلس در هر استان به بانوان رای منفی دادند.

به نظر می‌رسد حالا که مردان تمایلی به حضور بانوان در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی ندارند، در انتخابات‌های مختلف زنان وارد گود شوند و با رای خود، بانوان را راهی پارلمان کنند و از حق خود دفاع کنند.

حضور زنان در مجلس می‌تواند به احقاق حق، بانوان ایرانی در پارلمان کمک کند. قطعا مردان نمی‌تواند، تصمیم‌های درستی برای زنان ایرانی بگیرند چون شناخت کافی از آنها ندارد. الان در مجلس تنها 17 نماینده زن وجود دارد. این آمار در مجلس نهم تنها 9 نماینده بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت تحلیلی خبری عصرایران ، تاریخ انتشار: 27 فروردین 1398 ، کدخبر: 663060 ، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
0
موفقیت زنان باعث میشه بعضی ها موضع بگیرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین