پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۶۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۷
دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان گفت: آخرین خبر در خصوص لایحه منع خشونت علیه زنان مربوط به سخنگوی قوه قضائیه است مبنی بر این که طرح نیاز به اصلاحات زیادی دارد.

شعارسال: شهیندخت مولاوردی، در نهمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه با عنوان خشونت با اشاره به اهمیت تدوین لایحه منع خشونت علیه زنان افزود: چنانچه نتوانیم ایرادات را برطرف کنیم باید لایحه جدیدی تدوین شود یا باید فکر جدیدی کنیم. حدود یک سال است این لایحه نزد قوه قضائیه باقی مانده است و با تمام تغییراتی که انجام شده و حذف حدود 50 ماده به این نتیجه رسیده‌اند که لایحه کلاً قابل اصلاح نیست.

از آن جایی که ایرادات وارد بر لایحه مربوط به مجازات‌ها بوده، باید این سؤال را بپرسیم که مگر می‌شود تمام 90 ماده لایحه مربوط به مجازات‌ها باشد؟! اصلاحات در این چند ماه توسط قوه قضائیه انجام شده؛ از آن جایی که در تدوین لایحه چندین تیم پژوهشی که یکی از آنها مربوط به قوه قضائیه بوده و با ما همکاری می‌کرده، اتفاق اخیر بسیار جای تعجب دارد، قوه قضائیه نباید جامعه و مخاطبان را تا این حد امیدوار می‌کرد.

به گفته او ریشه مخالفت‌هایی که امروز در زمینه رد طرح‌های این چنینی وجود دارد خود خانم‌ها و همجنس‌های ما هستند، بیشترین مانع تراشی‌ها را از سوی همجنس‌های خود دیده‌ایم در حال حاضر هم به دلیل وارونه نمایی‌هایی که شده کار لایحه به اینجا رسیده است.

مولاوردی در زمینه سازوکار کاهش خشونت در سطح جامعه گفت: در نظر داریم آموزش‌های لازم در زمینه حقوق شهروندی از سنین پایین یعنی پیش دبستانی و دبستانی تا دانشگاه را شروع کنیم تا در زمینه اختلاف‌ها و مناقشات و خشونت‌ها کودکان مهارت نه گفتن، کنترل خشم و مهارت لازم در مقابل بحران‌ها را دارا باشند.

وی با بیان اینکه هرگاه صحبت از حقوق شهروندی می‌شود بی‌اختیار یاد منشور حقوق شهروندی می‌افتیم، اظهار داشت: شهروندی بحث مبسوطی دارد و منشور یک مجموعه سه بخشی شامل بخش اول بیانیه یا مقدمه منشور، بخش دوم مواد منشور و ٢٢ حق در ١٢٠ ماده و بخش سوم سازوکارهای بهینه منشور حقوق شهروندی است.

هم در بیانیه منشور با رویکردی که تأکید بر بحث ظرفیت‌سازی و فرهنگ‌سازی حقوق شهروندی دارد و هم در مواد مختلف در این زمینه به این موضوع پرداخته شده است. در ماده 54 این منشور آمده است که حق همه است که از تعرض، خشونت گفتاری و رفتاری مصون باشند و در صورت بروز خشونت برای اعتراض به نهادهای مرتبط حق دسترسی داشته باشند. این ماده مستقیم به موضوع خشونت پرداخته است.

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در ادامه در زمینه بحث خشونت علیه زنان توضیح داد: وقتی بحث از خشونت بویژه خشونت علیه زنان می‌شود بیشتر به خشونت جسمی توجه می‌شود در حالی که جلوه‌های روانی خشونت بویژه خشونت‌های آنلاین نیز مورد بحث است که باید به آن به‌طور ویژه توجه شود. برای تحقق جامعه‌ای عاری از خشونت نیاز به صلح مثبت و کارکردهای آن داریم که بدون توجه به این واقعیت‌ها نمی‌توانیم در منع و کاهش خشونت قدم‌های موفقیت آمیزی برداریم. در این خصوص تأثیر رسانه‌ها و مشارکت شهروندان در نهادینه کردن حقوق شهروندی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

زنان کوتاه نخواهند آمد

اشرف گرامی زادگان، مشاور حقوقی معاون امورزنان و خانواده رئیس جمهور نیز با تأکید بر این که هیچ اشکالی بر لایحه وارد نیست، گفت: با تلاش‌های خانم ابتکار و مولاوردی 6 سال به‌طور مداوم پیگیر لایحه بودیم تا حدی که هفته‌ای یک بار با قوه قضائیه در تماس بودیم. در نهایت لایحه به قوه قضائیه رسید و توسط 18 قاضی در طول 6 ماه مورد بررسی قرار گرفت. این اواخر گفته شده لایحه نقص دارد در صورتی که چنین چیزی نیست، شاید نگاه سیاسی و نبود نگرش مثبت روند کار را با اختلال مواجه کرده است. زنان در این خصوص کوتاه نخواهند آمد زیرا هدف لایحه تحکیم مبانی خانواده و حفاظت از کیان آن است. هم در جامعه داخلی و هم در جامعه بین‌المللی با مشکل مواجه هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: از دیدگاه برخی گویا جان زن ایرانی هیچ ارزشی ندارد. در بحث مجازات‌ها اختلاف نظر وجود دارد. این موضوع که گفته می‌شود مجازات‌های تعیین شده در این لایحه سنگین است، صحیح نیست. در فضای مجازی هم گفته شده است که مجازات‌ها برای مردان در این لایحه افزایش یافته است، اما این گونه نیست.

پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز درباره طرح کودک همسری گفت: بخاطر شرایط فرهنگی جامعه حداقل سن را 16 سال در نظر گرفتیم و در عین حال هم از سنین 13 تا 16 سال با اذن ولی، دادگاه و پزشکی قانونی موضوع مطرح می‌شود. تنها خواسته ما منع ازدواج زیر 13 سال بود که خیلی‌ها را ناراحت کرد.

در فضای مجازی این روزها کلیپی دست به دست می‌شود که ترویج ازدواج کودک همسری است.

سلحشوری درباره این کلیپ توضیح داد: در خود این کلیپ سن ازدواج 14 سالگی عنوان شده در حالی که از سن 9 سالگی تا 14 سالگی فاصله بسیاری وجود دارد. بحث ما ازدواج سن زیر 13 سال است. در زمانه‌ای که جوانان نمی‌توانند کار پیدا کنند چگونه یک پسر16 ساله می‌تواند کار پیدا کند و ازدواج کند؟! در مسأله کودک همسری قربانیان از طبقه فرودست هستند رد کمیسیون به معنای رد طرح نیست و هنوز می‌توان طرح را در مجلس مطرح کرد. در خصوص مطرح کردن دوباره و به سرانجام رسیدن طرح نیاز به حمایت جامعه مدنی، مردم و صاحبنظران دینی وجود دارد.

او در ادامه افزود: در زمینه طرح کودک همسری یکی از ائمه جمعه نیز گفته که باید با زمانه تفکر کرد و قطعاً ازدواج دختر 9 ساله به هیچ عنوان معقول نیست. از آیت‌الله مکارم هم در رابطه با این موضوع دست نوشته داشتیم.دکتر مریم رسولیان، رئیس انجمن روانپزشکان ایران نیز در این همایش با توجه به اهمیت وجود قوانین در زمینه کاهش خشونت بیان کرد: در حال حاضر لوایحی در زمینه خشونت مطرح شده و در دست کار است. بدیهی است یکی از ابزار‌هایی که برای کنترل و کاهش خشونت وجود دارد طبیعتاً تدوین قوانین مناسب است؛ البته این امر بدین معنا نیست که قوانین به تنهایی پیشگیرانه و کافی هستند ولی قطعاً یک پایه ضروری هستند زیرا اگر قوانین مناسب نداشته باشیم نمی‌توانیم برخوردهای جدی‌تر و رسمی تری هم داشته باشیم.

برای این که قانونی تصویب شود و لایحه‌ای پیش رود انتظار و خواست مردم هم بسیار اهمیت دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار:8بهمن1397 ، کدخبر: 499419: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
سالیان‌سال است که زنان از خشونت رنج می‌برند اخبار مربوط به خشونت، اسیدپاشی، توهین و تهدید و ارعاب در خانه و جامعه نشان می‌‌دهد که باید راهکاری در این زمینه اندیشیده شود تدوین قانون می‌تواند یک روش پیشگیری و کاهش خشونت یا مهار و کنترل آن باشد تدوین و بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در دوره دهم آغاز شد معاونت امور زنان و خانواده، دقت فراوانی در متن و باید و نباید‌های آن انجام می‌دهد تمامی مسائل مهم حمایتی در این لایحه منظور شده و تعاریف خشونت اعم از جسمی، روانی، عاطفی و… در آن دیده می‌شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
از قانونگذار مرد توقع دیگه ای هم میشه داشت که منافع زنان را لحاظ کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین