پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد و مشکلات و اختلافات روسیه و اتحادیه اروپا محور گفت و گوهای دو طرف را تشکیل می داد.

شعار سال: به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، یونکر که برای شرکت در نشست بین المللی اقتصادی « سن پترزبورگ » به این شهر موسوم به پایتخت شمالی روسیه سفر کرده است روز پنجشنبه در حاشیه این نشست با رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد.
پوتین در این دیدار بر و آمادگی طرف روسی برای چنین گفت و گوهایی مذاکره میان روسیه و اتحادیه اروپا برای حل مسائل و اختلافات موجود تاکید کرد.
رئیس کمیسیون اروپا نیز با بیان این که برای مذاکره با پوتین به روسیه آمده است اظهار کرد: برخی در اروپا با ایده انجام این سفر من موافق نبودند اما برای من این گفت و گو مهم، ارزشمند و خوشایند است. زیرا زمانی که مسائل بین ما بروز می کند باید دیدار و مذاکره کنیم.
یونکر ادامه داد: علاقه مند هستم با صراحتی که در طول چند سال با یکدیگر مذاکره می کردیم گفت و گو کنیم. سخنان زیادی برای بیان داریم اما مهم تر از آن این است که به مذاکرات ما توجه کنند.
نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه روز پنجشنبه با حضور 800 هیات دولتی و غیر دولتی از کشورهای مختلف جهان از جمله هیات بلندپایه ایران به سرپرستی « محمدرضا نعمت زاده » وزیر صنعت، معدن و تجارت گشایش یافت.
این نشست بین المللی سه روزه در شرایطی برگزار می شود که آمریکا و اتحادیه اروپا برای سومین سال متوالی روسیه را به دلیل بروز مناقشه در اوکراین و به اتهام مداخله در امور داخلی این کشور مورد تحریم قرار داده و در این راستا محدودیت هایی را در عرصه های اقتصادی، مالی و سیاسی علیه این کشور وضع کرده اند.
سال 2014 پس از سقوط حکومت « ویکتور یانوکوویچ » و روی کار آمدن یک دولت متمایل به غرب در اوکراین و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این کشور که روسیه متهم به حمایت از آنان شد، شبه جزیره کریمه به روسیه پیوست.
جدایی شبه جزیره کریمه براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت، یکی از عوامل اصلی افزایش تنش در روابط این کشور با اوکراین و غرب شده که وضع تحریم های ضد روسی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و واکنش متقابل روسیه را در پی داشته است.
هزینه تحریم ها و اختلاف های غرب و روسیه سنگین است:
ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا که برای سفر به روسیه در محافل سیاسی اروپا و آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است روز پنجشنبه در نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت: هزینه اختلاف ها و تحریم های متقابل روسیه و اتحادیه اروپا برای هر دو طرف سنگین است.
وی در نخستین برنامه نشست سه روزه سن پترزبورگ افزود: قصد دارم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره تحریم ها دیدار و مذاکره کنم.
یونکر در سخنان خود که انتقاد از تداوم تحریم های ضد روسی غرب و آمریکا در چارچوب پرونده اوکراین است، اظهار کرد: ادامه گفت وگو با روسیه لازم است و ما همچنان به همکاری های خود با این کشور ادامه می دهیم و نمونه های آن نیز مبارزه با تروریسم، مشارکت در امور مربوط به مذاکرات برنامه هسته ای ایران و سوریه است.
از سوی دیگر، حضور یونکر در نشست سن پترزبورگ، اعتراض ها و واکنش هایی را بین مقام های غربی بویژه آمریکایی که خواهان ادامه تحریم روسیه به بهانه مساله اوکراین هستند، برانگیخت.
به همین دلیل رئیس کمیسیون اروپا پیش از آغاز نشست سن پترزبورگ در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این برنامه موجب لغو تحریم های ضد روسی اتحادیه اروپا نخواهد شد.
یونکر گفت: دیدار من از سن پترزبورگ بر مسائل اقتصادی متمرکز است و مناسبتی برای اعلام هیچگونه تغییری در رویکرد ما در قبال روسیه وجود ندارد.
با این حال رسانه ها، شرکت یونکر و جمعی از نمایندگان محافل تجاری اروپایی در نشست اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ را نشانه ایجاد شکاف درمواضع کشورهای اروپایی درباره ادامه تحریم های روسیه دانسته اند.
اتحادیه اروپا و آمریکا تاکنون هیچ نشانه ای از تصمیم به لغو یا سبک سازی تحریم ها علیه روسیه نشان نداده اند، در حالیکه این کشور بارها بر زیانبار بودن این اقدام ها در روابط مسکو و غرب تاکید کرده است.
سران اتحادیه اروپا باید تا پایان ماه ژوئن درباره تمدید تحریم های اعمال شده علیه روسیه تصمیم بگیرند.
در همین حال به گزارش رسانه های روسی، تحریم های متقابل روسیه علیه غرب شامل منع خرید محصولات کشاورزی و مواد غذایی نیز زیان های سنگینی را به اروپایی ها وارد کرده و میلیاردها دلار خسارت دیده اند.
مسکو همچنین در حال بررسی تمدید تحریم خرید محصولات کشاورزی و مواد غذایی از غرب برای یک سال دیگر است که انتظار می رود در صورت تمدید تحریم های ضدروسی از سوی اتحادیه اروپا به عنوان واکنش متقابل روسیه اعلام شود.
بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، تحریم ها همراه کاهش شدید بهای نفت در بازار جهانی اقتصاد روسیه را در تنگنا قرارداده است و میزان زیان های وارده از 200 میلیارد دلار فراتر می رود. روس ها مجبور شده اند برای مقابله با پیامدهای این وضعیت از ذخایر طلا و ارز خارجی و صندوق تثبیت مالی استفاده کنند که سبب شده موجودی آن از حدود 580 میلیارد دلار در سال 2014 به حدود 388 میلیارد دلار در هفته جاری کاهش یابد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز با نافرجام خواندن تحریم های اقتصادی غرب علیه این کشور، گفت: مسکو هیچ درخواستی را برای لغو تحریم های ضد روسی به اتحادیه اروپا ارائه نمی کند و عاملان این اقدام باید خود بن بست ایجاد شده را باز کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 28 خرداد 95 ، کد مطلب: 82115394 (5392463) : www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین