پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۱۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: پیام اصلی اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه، به طرف‌های خارجی است تا همکاری‌هایشان را با ایران قطع کرده، از بازار ایران خارج شده و به تلاش‌هایشان برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده پایان دهند.
شعار سال: یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: پیام اصلی اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه، به طرف‌های خارجی است تا همکاری‌هایشان را با ایران قطع کرده، از بازار ایران خارج شده و به تلاش‌هایشان برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده پایان دهند.

امیرعلی ابوالفتح، با اشاره به اقدام خصمانه دولت آمریکا مبنی بر تروریستی اعلام کردن سپاه گفت: دولت دونالد ترامپ هنگام خروج از توافق هسته‌ای اعلام کرده بود که فشارها را نسبت به جمهوری اسلامی ایران افزایش خواهد داد. در این چارچوب، در طول قریب به شش ماه گذشته که تحریم‌های آمریکا مجددا علیه ایران اعمال شدند، تهران نشانه‌ای را برای آمادگی جهت مذاکرات مجدد با واشنگتن نشان نداده بود بنابراین ایالات متحده به این نتیجه رسیده بود که تداوم این رویکرد منتج به دستاوردی برای آنها نخواهد شد.

آمریکا با تروریستی اعلام کردن سپاه درصدد کاهش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران است
وی با بیان اینکه ترامپ با تحریم سپاه و تروریستی اعلام کردن این نیرو به دنبال آن است که همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری با ایران را کاهش دهد، اظهار داشت: پیش‌فرض موجود در دولت ترامپ بر این اساس استوار است که سپاه پاسداران بر اقتصاد ایران سلطه دارد و تروریستی اعلام کردن سپاه، طرف‌های خارجی که با ایران همکاری دارند را نگران خواهد کرد.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: در واقع، پیام اصلی اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه، به طرف‌های خارجی است تا همکاری‌هایشان را با ایران قطع کرده، از بازار ایران خارج شده و به تلاش‌هایشان برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده پایان دهند.

اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه موجب افزایش احتمال درگیری می‌شود

ابوالفتح با بیان اینکه اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه موجب ارتقای تنش‌‌ها و افزایش احتمال درگیری و برخورد نظامی می‌شود، تصریح کرد: تحلیل دولت آمریکا این است که ایران به دلیل قرار گرفتن در آستانه یک جنگ قریب‌الوقوع و افزایش درگیری‌های نظامی آماده مذاکره مستقیم با ایالات متحده می‌شود و از این طریق می‌تواند به خواسته‌های خود دست پیدا کند.
وی در جمع‌بندی اهداف آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه خاطرنشان کرد: دولت با تروریستی اعلام کردن سپاه درصدد افزایش فشارهای اقتصادی به ایران، بر حذر داشتن طرف‌های خارجی بر ادامه همکاری با تهران و قطع همکاری‌های اقتصادی ایران با دنیا و قرار دادن ایران در آستانه جنگ است تا از این رهگذر، گشایش‌هایی برای آمریکا حاصل شده و تهران وادار به مذاکره با واشنگتن شود.

احتمال رد تروریستی اعلام شدن سپاه در کنگره وجود داشت

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که چرا کاخ سفید برای اولین بار اقدام به تروریستی اعلام کردن سپاه کرده و این کار از طریق کنگره پیگیری نشده است؟ ابراز داشت: کنگره برای تروریستی اعلام کردن سپاه نیازمند مصوبه‌ بود که فرایند تصویب آن در دو مجلس سنا و نمایندگان زمان‌بر بود. از سوی دیگر، مجلس نمایندگان در اختیار اکثریت دموکرات‌ها است که احتمال مخالفت آنها با این مسئله زیاد بود.

ابوالفتح افزود: ترامپ با صدور فرمان اجرایی در تروریستی اعلام کردن سپاه، این فرایند را کوتاه کرد تا سریع‌تر به خواست خود دست یابد.

جان بولتون و مایک پمپئو حامیان اصلی تصمیم ترامپ بوده‌‌اند

وی در پاسخ به این سوال که آیا جامعه اطلاعاتی آمریکا و پنتاگون با این اقدام ترامپ موفق بوده‌اند؟ بیان کرد: تا قبل از تصمیم‌گیری ترامپ، امضا و اعلام رسمی این مسئله از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، اختلاف‌نظرها و نگرانی‌هایی نسبت به این مسئله وجود داشت. حتما سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و پنتاگون هشدارهای لازم را در این باره داده‌اند ولی رئیس‌جمهور تصمیم‌گیر نهایی است و وقتی ترامپ تصمیم‌گیری نهایی در این باره را انجام داده، دستگاه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی نسبت به آن تبعیت کرده و آن را اجرا خواهند کرد.

این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه اکنون دیگر مهم نیست که چه کسی مخالف این تصمیم و چه کسی حامی آن بوده است، یادآور شد: قابل تصور است که مثلث جان بولتون و مایک پمپئو از حامیان اصلی این تصمیم بوده‌ و جامعه اطلاعاتی آمریکا و پنتاگون نگرانی‌هایی نسبت به این مسئله داشته‌اند اما در نهایت گروه تندروها به رهبری مثلث ترامپ، بولتون و پمپئو توانست همانند برجام نظر خود را به کرسی بنشاند.

اسرائیل از سال‌ها قبل به دنبال تروریستی اعلام شدن سپاه بود

ابوالفتح درباره ارتباط این اقدام آمریکا با تلاش‌های نتانیاهو در آستانه انتخابات اسرائیل عنوان کرد: تلاش‌های نتانیاهو در اتخاذ این تصمیم و اعلام آن از سوی ترامپ تاثیرگذار بوده است. اسرائیل از سال‌ها قبل به دنبال تروریستی اعلام شدن سپاه بوده و در این چارچوب، تلاش‌های بسیاری هم انجام داده است.

وی اضافه کرد: اعلام این مسئله از سوی دولت ترامپ هم با توجه به در پیش بودن انتخابات پارلمانی اسرائیل بی‌ارتباط نیست چراکه آمریکا می‌توانست این مسئله را در سالگرد خروج ایالات متحده از برجام در هشت می (۱۸ اردیبهشت) اعلام کند بنابراین ارتباط این مسئله با تلاش‌های نتانیاهو در آستانه انتخابات اسرائیل را می‌توان یک فرض قابل تامل دانست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار: 20 فروردین 1398، کدخبر: 748133 ، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
قطعا که این هدف برای ایجاد درگیری و تنش بوده وهیچ چیز دیگه ای نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین