پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۷
در حالی در فصل اوج سفرهای ورودی قرار گرفته‌ایم که بسیاری از فعالان گردشگری بر این باورند که هنوز میزان ورودی‌های این فصل به میزان ورودی‌های دوره مشابه سال گذشته نرسیده است. البته کارشناسان گردشگری تاکید دارند این افت بیشتر متوجه بازارهای آمریکایی، اروپایی و آسیای شرقی می‌شود و در مقابل بازار کشورهای همسایه در سفر ورودی به ویژه در بخش زیارت و سلامت رشد قابل‌توجهی داشته است. در همین حال، پاییز سال گذشته کنسلی‌های بسیاری از سوی تورهای ورودی از آمریکا و اروپا رخ داد که افت شدید در آن فصل را موجب شد. به‌طوری که رئیس جامعه تورگردانان از افت ۱۹ درصدی نسبت به پاییز ۹۶ یاد می‌کند؛ افتی که امیدوار است در فصل دوم اوج سفرهای ورودی سال ۹۸ جبران شود. البته به شرط آنکه اتفاقات منفی جدیدی رخ ندهد و شرایط برای ورود گردشگر خارجی دشوار نشود.

شعار سال: ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، شرکت و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را عاملی می‌داند که باعث شده است فعالان گردشگری بتوانند ایران را به‌عنوان یک مقصد امن و ارزان معرفی کنند؛ به‌طوری که نمایشگاه آلمان که در اسفندماه برگزار شد به دلیل استقبال قابل‌توجهی که صورت گرفت باعث شد گردشگر ورودی بهار ۹۸ خود را به گردشگر ورودی بهار ۹۷ نزدیک کند و حالا به باور او، جای امیدواری دارد که نتیجه حضور در چنین نمایشگاه‌هایی به‌صورت چشمگیرتری در فصل دوم سفرهای ورودی، یعنی پاییز، خود را نشان دهد و حتی افت سال گذشته را هم به نوعی جبران کند. محمود بنکدارنیا، عضو دیگر جامعه تورگردانان ایران هم امید دارد تاثیرات حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در دو فصل اوج گردشگر ورودی سال ۹۸ بتواند به خوبی خود را به نمایش بگذارد. او به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید در صورتی که تا پاییز اتفاق ناگواری به ویژه در بعد سیاسی و بین‌المللی رخ ندهد، می‌توان امیدوار بود با استقبال مناسبی برای جذب گردشگر ورودی مواجه شویم.

کفه سنگین تبلیغات منفی

با این‌همه، ضعف در تبلیغات همچنان پاشنه آشیلی است که گردشگری ورودی در حال آسیب دیدن از آن است و کفه سنگین تبلیغات منفی علیه ایران در برابر کفه خالی و بدون وزن تبلیغات مثبت ایران، باعث شده بسیاری از گردشگران خارجی به دلیل آنکه تصور می‌کنند ایران امن نیست، این کشور را مقصد گردشگری خود ندانند؛ در حالی که فعالان گردشگری بر این باورند که در صورت تبلیغات مثبت درباره ایران می‌توان امیدوار بود که به کمک ارزان‌قیمت بودن ایران بیاید. پورفرج نیز بر این نکته تاکید دارد که آنچه برای گردشگران اروپایی،‌ آمریکایی و آسیای شرقی حائز اهمیت است، امنیت بوده و در اولویت‌های بعدی، هزینه‌ها و موارد دیگر قرار می‌گیرد.

از آنجا که تنها دروازه ارتباطی فعالان گردشگری ایران با سایر همتایان خود حضور در نمایشگاه‌هاست بنکدارنیا به این نکته اشاره می‌کند که هزینه‌های بالای حضور در چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود تا سال به سال حضور ایران کمرنگ‌تر شود؛ در حالی که می‌توان با راهکارهای تبلیغاتی بهتر و گسترده‌تر روند معرفی ایران به‌عنوان مقصد امن و ارزان را حتی بدون حضور در نمایشگاه‌های خارجی و روش‌های بهتر تسریع کرد. در همین حال، اعضای جامعه تورگردانان پیش‌بینی‌ می‌کنند بهار امسال ایران شاهد حضور گردشگران ورودی بیشتری خواهد بود که با بهار سال قبل برابری خواهد کرد؛ اما نسبت به بهار سال ۹۶ همچنان با سیر نزولی مواجه هستیم. اما جای امیدواری دارد تلاش‌ها برای معرفی مقصد گردشگری ایران، در پاییز اثر خود را نشان دهد. باید دید شرایط سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی که در ماه‌های آینده رخ می‌دهد تا چد حد بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته اثرگذار خواهد بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 26فروردین 98، کد خبر: 3514829، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین