پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۲۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
با افزایش 6 تا 22درصدی قیمت‌های بازار، رکورد تازه‌ای برای گرانی خودروهای تولید و مونتاژ داخلی طی 2هفته گذشته ثبت شد. بررسی قیمت 2هفته گذشته خودرو حاکی از رشد شتابان گرانی انواع خودروهای تولید و مونتاژ داخل و خودروهای خارجی در شرایطی است که شرکت‌های خودروسازی و دست‌اندرکاران صنعت خودرو از بهبود شرایط تولید و عرضه خودرو در چارچوب طرح‌های فروش فوری- نقدی خبر می‌دهند.با این شرایط قیمت انواع محصولات خانواده پژو206(انواع پژو 206صندقدار و هاچ‌بک) رشد 18 تا 20درصدی قیمت‌ها نسبت به 28اسفند‌ماه سال گذشته تا‌کنون را تجربه کرده است و در بازار خودروهای مونتاژ داخل نیز پژو2008 با رشد 22درصدی و ساندرو استپ‌وی اتوماتیک با رشد بیش از 14درصدی قیمت‌ها پرچمدار افزایش اخیر قیمت این خودروها بوده‌اند.

شعار سالبا گذشت 2مرحله از عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا با موعد تحویل یک‌ ماه از ابتدای امسال، ساز گرانی در بازار خودرو کوک‌شده و فعالان صنفی و برخی نمایندگان مجلس عرضه قطره‌چکانی و رشد تقاضای کاذب را عامل گرانی‌های اخیر خودرو در بازار تلقی می‌کنند.

با این شرایط قیمت انواع محصولات خانواده پژو206(انواع پژو 206صندقدار و هاچ‌بک) رشد 18 تا 20درصدی قیمت‌ها نسبت به 28اسفند‌ماه سال گذشته تا‌کنون را تجربه کرده است و در بازار خودروهای مونتاژ داخل نیز پژو2008 با رشد 22درصدی و ساندرو استپ‌وی اتوماتیک با رشد بیش از 14درصدی قیمت‌ها پرچمدار افزایش اخیر قیمت این خودروها بوده‌اند. در بازار محصولات سایپا نیز قیمت پراید 111 و پراید131 به‌ترتیب رشد بیش از 12و 13درصدی قیمت را تجربه کرده است.

ناکارآمدی عرضه محدود و کاغذی خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه بازار خودرو از ابتدای امسال نسبت به سال گذشته بسیار آشفته و به‌هم‌ریخته است و در تمام محصولات نسبت به اسفند‌ماه سال گذشته تفاوت قیمت زیادی وجود دارد، به همشهری‌ گفت: شرکت‌های خودروسازی از 7روز پیش شروع به فاکتور خودروها کرده‌اند و هنوز سیاست کاری خودروسازان برای عرضه خودرو در سال جدید مشخص نیست اما درصورتی که میزان عرضه خودرو به شرایط بهمن و اسفند‌ماه سال گذشته برگردد، احتمال بازگشت قیمت خودرو به حالت عادی وجود دارد اما درصورتی که شیوه کنونی عرضه قطره‌چکانی خودرو ادامه‌ یابد، عرضه کاغذی و محدود خودرو در قالب طرح‌های فروش فوری - نقدی کمکی به فروکش‌کردن تنش قیمتی در بازار خودرو نمی‌کند.

سعید مؤتمنی گفت: از 18فروردین‌ماه امسال تا دیروز به‌دلیل کمبود خودرو در بازار، قیمت پژو‌206 تیپ‌2 از 73 به 85میلیون و پژو‌206 تیپ‌5 از 86.5 به 104میلیون و پژو206 صندوقدار وی‌8 از 88میلیون به 105میلیون تومان افزایش یافته است. به گفته او، کاهش شدید عرضه خودرو موجب افزایش قیمت خودروها در بازار شده و بازار خودروهای مونتاژ داخل نیز قیمت سراتو آپشنال سایپا از 245 به 273، پژو 2008 از 270 به 330 و ساندرو استپ‌وی اتوماتیک از 155 به 178میلیون تومان افزایش یافته است.

گرانی 100میلیون تومانی وارداتی‌ها

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به اینکه عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی به‌تازگی آغاز شده و باید تا 15اردیبهشت‌‌‌ماه منتظر رشد عرضه و متعادل شدن قیمت‌ها بود، افزود: رکوردشکنی گرانی خودرو در بازار در حالی است که اکنون تقاضای مؤثری برای خرید در بازار خودرو وجود ندارد اما وقتی عرضه کالایی کم می‌شود، مردم برای خرید آن هجوم می‌آورند و به‌نظر می‌رسد با ثبات نسبی بازار‌های ارز، طلا و مسکن اکنون دلال‌ها به بازار خودرو هجوم آورده‌اند.

مؤتمنی همچنین از گرانی بیش از 100میلیون تومانی قیمت خودروهای خارجی به‌دلیل توقف واردات و عرضه خبر داد و افزود: قیمت خودروهای وارداتی نیز از 18فروردین بیش از 100میلیون تومان افزایش یافته است، به‌نحوی که قیمت سانتافه از 705 به 820 تا 830میلیون تومان افزایش یافته است. او افزود: واقعیت بازار خودرو آن است که وقتی ورودی خودرو به بازار به تعویق می‌افتد، باید هفته‌ها تلاش شود تا قیمت‌ها به دوره قبل برگردد، این در حالی است که مشتری چندانی در بازار وجود ندارد. خودروها در ویترین مغازه‌ها مانده و فقط قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

رشد 20درصدی قیمت‌ها طی 2هفته

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران‌ گفت: از 28اسفند‌ماه سال گذشته تا دیروز قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل 20درصد، خودروهای داخلی زیر 50میلیون تومان 15درصد، بالای 50میلیون 17تا 18درصد و بالای 100میلیون تومان 15تا 20درصد افزایش یافته است. مؤتمنی تأکید کرد: باید ستاد تنظیم بازار قیمت‌های کنونی خودرو در بازار را کنترل کند، چراکه گرانی خودرو به افزایش قیمت سایر کالاها نیز دامن می‌زند.

گرانی خودرو در حالی است که به گفته مسئولان وزارت صنعت شرایط تولید خودروهای داخلی از فروردین‌ماه امسال نسبت به ‌سه‌ماهه سوم سال گذشته بهبود یافته و شرکت‌های خودروسازی باید به تعهدات خود برای عرضه خودروهای معوق به مشتریان عمل کنند.

وزارت صنعت ملزم به ساماندهی بازار خودرو

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با همشهری مشکلات کنونی بازار خودرو را ناشی از مشکلات ساختاری این صنعت، دخالت دولت، تعهدات معوق و بدهی‌ انباشته آنها دانست و گفت: تعیین قیمت خودرو بر مبنای 5درصد کمتر از حاشیه بازار جوابگوی ساماندهی بازار خودرو نیست و زمانی این کار مؤثر است که انبارهای خودروسازان مملو از قطعه باشد، نه اینکه شرکت‌های خودروسازی ابتدا خودرو را پیش‌فروش کرده و سپس به‌دنبال تامین قطعه با مشکلات تامین، نوسان و نقل‌و‌انتقال ارز باشند. سعید باستانی‌ با اشاره به تأثیر رشد تیراژ تولید بر بازار خودرو، افزود: گرچه از اواخر سال گذشته تیراژ تولید در دو خودروساز بزرگ کشور به حدود 3800 تا 4هزاردستگاه رسیده که در مقایسه با تولید 600دستگاه قبل از آن مطلوب بوده است اما این میزان تولید در مقابل حجم تعهدات معوق و نیاز بازار خودرو عددی نیست و باید خودروسازان حداقل یک سال تولید کنند تا جوابگوی نیاز بازار باشند. به گفته او، مقرر بوده تا خودروسازان با حفظ و افزایش تولید به سمت قیمت‌های 5درصد کمتر از حاشیه بازار رفته و به‌تدریج قیمت‌ها را کاهش دهند اما کاهش تولید، عرضه محدود و رشد تقاضا مانع ثمربخشی این سیاست شده است. باستانی با بیان اینکه طرح ‌ساماندهی بازار و صنعت خودرو پس از بررسی در کمیسیون صنایع در نوبت رسیدگی صحن علنی مجلس است اما چون تعداد طرح‌های در دستور کار زیاد است، حداقل تا اواخر تابستان امسال نوبت به این طرح نمی‌رسد، گفت: باید وزارت صنعت با توجه به الزامات و اختیاراتی که دارد، زودتر از نهایی‌شدن این طرح نسبت به ساماندهی بازار خودرو اقدام کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 3 اردیبهشت 98، کد خبر: 53311، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین