پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
روزنامه واشنگتن پست فاش کرد که دولت ترامپ برای آزادی دانشجوی آمریکایی فوت شده پذیرفته که صورتحساب 2 میلیون دلاری صادرشده از سوی کره شمالی را پرداخت کند.

شعارسال: روزنامه واشنگتن پست فاش کرد که دولت ترامپ برای آزادی دانشجوی آمریکایی فوت شده پذیرفته که صورتحساب 2 میلیون دلاری صادرشده از سوی کره شمالی را پرداخت کند.

 واشنگتن پست به نقل از دو منبع آگاه فاش کرد نماینده ای که آمریکا برای آزاد کردن «اتو وارمبیر» دانشجوی آمریکایی زندانی در کره شمالی فرستاده بود، توافق پرداخت هزینه نگهداری او را امضا کرده است.

براساس روایت این دو منبع، «جوزف یون» نماینده آمریکا به همراه پزشکی به نام «مایکل فلوکیگر» از طرف دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور برای تحویل گرفتن وارمبیر به کره شمالی رفتند.

پس از بررسی وضعیت سلامتی این دانشجوی زندانی در کره شمالی، نمایندگان آمریکا وارد مذاکره با نمایندگان دولت پیونگ یانگ شدند.

به گفته دو منبع واشنگتن پست، پزشکان کره ای از پزشک آمریکایی خواستند که شرح حالی از وارمبیر بنویسد و او نیز با اذعان به سلامتی او و وضعیت خوب مراقبت های پزشکی در بیمارستان کره شمالی، گزارشی نوشته و به آن ها داد.

سپس مقام های کره شمالی صورتحسابی 2 میلیون دلاری در مقابل «یون» نماینده آمریکا قرار دادند و از او خواستند برای آزادی وارمبیر تعهد پرداخت این مبلغ را امضا کند.

دو منبع آگاه به واشنگتن پست گفتند که نماینده آمریکا با «رکس تیلرسون» وزیر خارجه وقت این کشور تماس گرفته و موضوع را با او در میان گذاشت. تیلرسون نیز با ترامپ تماس گرفت تا کسب تکلیف کند.

در نهایت مقام های آمریکایی به نماینده خود این اختیار را دادند که برای آزادی دانشجوی زندانی هر کار کنند و «یون» نیز تعهد پرداخت 2 میلیون دلار را امضا کرد.

براساس گزارش واشنگتن پست، این صورتحساب پس از بازگشت نماینده آمریکا به وزارت خزانه داری این کشور منتقل شده و دستکم تا پایان سال 2017 اقدامی برای پرداخت آن نشده است.

هنوز مشخص نیست که آیا دولت ترامپ این صورتحساب را پرداخت کرده و یا اینکه این موضوع در دو دیدار ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی مطرح شده است یا خیر.

کاخ سفید، تیلرسون، یون، فلوکیگر و وزارت خارجه آمریکا هیچ یک حاضر به پاسخگویی درباره این صورتحساب و مذاکرات مربوط به آن نشده اند.

افشای این موضوع در حالی است که ترامپ تاکنون مدعی بوده برای آزادی زندانیان آمریکایی در کشورهای مختلف هیچ هزینه ای پرداخت نکرده است.

به گزارش ایرنا، وارمبیر دانشجوی آمریکایی بود که از ژانویه 2016 تا ژوئن 2017 میلادی به اتهام اعمال خصمانه علیه دولت کره شمالی دستگیر و زندانی‌شده بود.

وی به دلیل دزدیدن یک پوستر تبلیغاتی حزب حاکم کره شمالی به این جرم متهم و برای آن به 15 سال زندان با اعمال شاقه محکوم شده بود. وی نهایتاً یک روز پس از بازگشت به آمریکا درگذشت.

کره شمالی بارها ادعای شکنجه شدن دانشجوی آمریکایی را رد کرده است.

پیش ‌از این ترامپ در نشست خبری با کیم گفته بود که حرف رهبر کره شمالی درباره بی خبری وی از علت مرگ وارمبیر را باور دارد.

بعد از بازگشت ترامپ از ویتنام خانواده وارمبیر با انتقاد از عدم عملکرد مناسب رئیس ‌جمهوری آمریکا در پیگیری پرونده قتل فرزند آنان، ترامپ را به سازش با کره شمالی متهم کردند.

سال گذشته، قاضی دادگاه فدرال آمریکا طی حکمی پیونگ‌ یانگ را به پرداخت 501 میلیون دلار به دلیل قتل غیرعمد این دانشجوی آمریکایی محکوم کرد.

طبق ادعای خانواده وارمبیر، وی در مدت بازداشت در زندان‌ های کره شمالی به‌ شدت مورد آزار و شکنجه قرار گرفته بود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار :6 اردیبهشت 98، کد خبر: 473074،www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین