پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
با حضور معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور و جمعی از مسئولین ثبتی مراسم افتتاح سراسری دفاتر املاک وبازداشتی الکترونیکی در اداره ثبت اسناد واملاک ولیعصر (عج) برگزار شد.

شعارسال: معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیر گفت: امروز با الکترونیکی شدن دفاتر املاک و بازداشتی در سراسر کشور سازمان ثبت توانست یک قدم مهم در جهت اصلاح فرایندهای ثبتی و تسهیل خدمت رسانی به مردم بردارد.

احمد تویسرکانی با اشاره به این موضوع که به موجب ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک کشور زمانی ثبت ملک رسمیت پیدا می کند که در دفاتر املاک اطلاعات آن ثبت و درج شده باشد، افزود: در طی فعالیت قریب به ۹۰ ساله ثبت ملک در کشور ۳۰۰ هزار دفتر املاک ایجاد شده بود و نگهداری این دفاتر سخت و دشوارتر بود و گاهی در معرض جعل، تخلفات و آتش سوزی قرار می‌گرفت که برای الکترونیکی شدن این دفاتر پس از اصلاح قانون، اطلاعات آن در سراسر کشور وارد بانک جامع املاک شد تا امروز بتوان دفاتر سنتی قدیمی که اطلاعات آن به صورت دستی وارد دفتر می شد حذف کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: الکترونیکی شدن دفاتر املاک موجب کاهش هزینه های ثبتی و ارتقاء سلامت اداری خواهد شد و دیگر هیچ گونه جعل و خدشه ای به اطلاعات موجود در این دفاتر وارد نشده و در نهایت این فرایند ثبتی با سرعت و دقت بیشتری به مردم ارائه می شود.

وی با بیان این موضوع که با اجرای این طرح دیگر نیازی به نگارش دستی به شیوه سنتی نیست و اطلاعات جهت بهره برداری وارد بانک جامع املاک شده و موجب کاهش چشمگیر مراجعات غیرحضوری مردم می شود، بیان داشت: بنا برصراحت قانون، اطلاعات ارائه شده به سامانه های الکترونیکی، چاپ و هر ۱۰۰ برگ آن مجلد و در مکان خاص نگهداری می شود.

وی با اشاره به این که تعداد زیادی از کارکنان در ادارات ثبت اسناد کل کشور مأمور نوشتن این دفاتر بودند، افزود: از این پس این افراد به جهت نیازهای ضروری در دیگر بخش های سازمان اشتغال پیدا می کنند.

وی افزود: سازمان ثبت اسناد در سال های گذشته پیچیده ترین بوروکراسی اداری را در کشور داشت و امروز بخش عمده ای از این بوروکراسی ها حذف شده است به نحوی که در سال ۹۴ حدود ۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خدمت ارائه شد که ۸۸ درصد آن از طریق سیستم های الکترونیکی بود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به این موضوع که در ۴۳۰ اداره ثبت اسناد و املاک کشور دفاتر ثبت اسناد سنتی از امروز حذف شده و هر واحد ثبتی یک دفتر الکترونیک املاک دارد، تصریح کرد: سازمان ثبت پروژه‌های وسیع و گسترده‌ای را انجام داده است و در حال حاضر مجموعه بایگانی‌های سازمان ثبت که متشکل از چند ده میلیون پرونده ثبتی است در حال اسکن و تصویربرداری است و پرونده‌ها به سرعت آرشیو می‌شوند.

معاون رییس قوه قضاییه با بیان این مطلب که دو سوم فعالیت های سازمان ثبت معطوف به بروز رسانی سوابق گذشته می شود، گفت: در آینده ای نه چندان دور در نظر داریم تا با طراحی و راه اندازی یک پورتال ویژه از مردم بخواهیم که اطلاعات املاک خود را وارد و سازمان با مطابقت این اطلاعات با بانک جامع املاک این اطلاعات را بررسی نموده چنانچه نقصی وجود داشته باشد در جهت رفع آن اقدام کنند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه این اقدام چه مقدار هزینه بر بوده است، گفت: این فرآیند در ادامه ایجاد بانک جامع املاک بود و به لحاظ محدودیت‌های اعتباری، جمعی از همکاران ما در سراسر کشور و طی مشاوره‌هایی که صورت گرفت این اقدام انجام شد، این اقدامات در کشور منحصر به فرد است و با توجه به این که یکی از محدویت‌های ما در سازمان ثبت کمبود نیروی انسانی بود، خوشبختانه با این اقدام حدود ۵۰۰ نفر از همکاران که وظیفه ثبت دفاتر املاک بر عهده آن‌ها بود به بخش‌های دیگر که در آن نیاز جدی داشتیم منتقل خواهند شد و این امر موجب تسریع ارائه خدمات به مردم می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه تمهیدات امنیتی برای جلوگیری از هک این اطلاعات اندیشیده اید، گفت: بانک های اطلاعاتی سازمان در حوزه اسناد، املاک و ثبت شرکتها در شبکه های اختصاصی این سازمان است و از بیرون امکان دسترسی به سرورهای اصلی وجود ندارد .

تویسرکانی گفت: اطلاعات بانک های این سازمان هر روز در پایان ساعت اداری ذخیره سازی می شود و تمهیدات لازم برای جلوگیری از هک شدن یا تخریب آن اندیشیده شده است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص این که برای الکترونیکی کردن فرایندهای سازمان با مخابرات چقدر هماهنگی داشته اید، گفت: در خصوص ایجاد نرم افزارها و بانک های اطلاعاتی این سازمان از تمام پتانسیل و ظرفیت خود استفاده کرده و برای تبادل اطلاعات از طریق فیبر نوری اقدام کرده ایم اما برای اتصال دفاتر اسناد رسمی به یکدیگر به صورت برخط در ابتدا دارای مشکلاتی با مخابرات بودیم که اکنون تا حد زیادی برطرف شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 1تیر1395، کدخبر: 3691872: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین