پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۰۴۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۳
در بخشی از برنامه پایش، ۴ نفر از کارآفرینان موفقی که قوانین دست وپا گیر تولیدی های آنان را امروز از رمق انداخته است، به بیان مشکلات خود پرداختند.

شعارسال: ویژه برنامه «پایش» با موضوع نقش دولت در قبال بخش خصوصی برای رونق تولید از شبکه اول سیما پخش شد.

*ابعاد مختلف نظریه حمایت هوشمند

در بخش اول برنامه پایش، سید یاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل اقتصادی با برشمردن عملکرد کشورهای موفق در عرصه تولید نکات مهم و قابل استفاده برای درمان وضعیت کنونی اقتصاد کشور را بیان نمود. جبرائیلی با بیان آنکه اقتصاد در اسلام با احترام به آزادی اقتصادی برای دولت نقش حامی، هادی و ناظر قائل است. نظریه حمایت هوشمند را مطرح نمود.

جبرائیلی با در نظر گرفتن 5 رابطه دولت با بخش خصوصی بر اساس اقتضای وضعیت بازار، این 5 رابطه را اینگونه تعریف نمود: اولین رابطه رابطه صیانت از بازار است. در همین راستا، وظیفه دولت در قبال کالای داخلی، ممنوعیت واردات کالای مشابه داخلی است.

جبرائیلی ادامه داد: پیشرفت یک فرآورده نیست یک فرآیند است، کشور ایالت متحده امریکا قبل از استقلال در سال 1776، با تشکیل یک گروه به نام فرزندان آزادی در مخالفت با ورود چای انگلیسی به کشتی های انگلیسی حمله نموده و 41 تن چای را همراه با این کشتی ها آتش زده و غرق می نمایند که این مقدمه ای برای شروع جنگ های استقلال کشور ایالات متحده شد.

وی با مثال زدن حمایت دولت اوباما از صنعت تایر در سال 2007 با افزایش 35 درصدی تعرفه های گمرکی افزود: در مقطع کنونی نیز این حمایت از کالای داخلی در امریکا به شدت در جریان است. کره جنوبی ارز را تنها برای توسعه ی صنایع خود بکار گیری می کرد، انگلیس نیز با حمایت از کشتی های انگلیسی توانست به این سطح قدرت در صنایع دریایی برسد.

این کارشناس اقتصادی، وظیفه دوم دولت را خلق بازار دانست و با مثال زدن فناوری های بکار رفته در گوشی های اپل، بیان کرد: تمام این فناوری ها در پروژه های دولت آمریکا بوجود آمده، پس وظیفه ی دولت خلق بازار در عرصه فناوری و زیر ساخت است. در کره جنوبی نیز بسیاری از فناوری های امروز کره از پروژه های دولتی برای تقویت ساختار دفاعی کشور بوجود آمده است، تلویزیون های کره ای که امروز بازار ایران را گرفته است، خود محصول قانون توسعه صنایع الکترونیک کره جنوبی در سالهای نه چندان دور است که منجر به ساخت 57 فناوری الکترونیکی در طی 5 سال با گذاشتن تمام انرژی و امکانات در این کشور است.

جبرائیلی سومین وظیفه دولت را حفظ بازار دانست و در تبیین این رابطه، هواپیماهای ایرباس را مثال زد و گفت: اروپایی ها در سال 1970 شرکت ایرباس را تشکیل دادند و در سال 1980 زیان این شرکت به 3.5 میلیارد دلار رسید. اروپایی ها با وجود این ضرر هنگفت با هدف شکستن شبه انحصار امریکا در صنایع هوایی به حمایت خود از این شرکت ادامه دادند و الان نتایج آن قابل مشاهده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قبض بازار به عنوان چهارمین وظیفه یا رابطه دولت با بازار و بخش خصوصی در حوزه هدایت نقدینگی تعریف می شود، گفت: یعنی دولت باید بازار های غیر مولد را کوچک سازی کند تا سطح سود فعالیت‌های غیر مولد را آنقدر پایین بیاورد تا کسی به فکر خرید ارز و سکه و طلا و مسکن نیافتد.

وی گرفتن مالیات از بازار های دلالی و غیر مولد را وظیفه اصلی دولت در این حوزه دانست.

جبرائیلی افزود: آخرین رابطه دولت با بازار نیز بسط بازار است، یعنی دولت باید برای حمایت از تولید کنندگان امکان صادرات به بازار کشورهای دیگر را نیز برای تولید کنندگان فراهم آورد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این نظریه مبتنی بر سیاست صنعتی و اشراف است، گفت: یعنی باید بدانیم در کجا هستیم و باید به کجا برویم.

وی در نهایت با مثال زدن صنعت خودرو سازی ایران بحث خود را اینگونه پایان داد که صنعت خودرو سازی در ایران محصول شکست برنامه های سرمایه گذاری خارجی شرکت های انگلیسی و فرانسوی در ایران است و نهایتا تاکید کرد: پیشرفت، یک فرآورده نیست یک فرآیند است.

*دردل های ۴ کارآفرین موفق از رمق افتاده

در بخش دوم برنامه‌ی پایش 9 اردیبهشت، ۴ نفر از کارآفرینان موفقی که قوانین دست وپا گیر تولیدی های آنان را امروز از رمق انداخته است، به بیان مشکلات خود پرداختند.

هوشنگ وحدت تولید کننده‌ی کوره‌های القایی، که روزی بیش از 50 کارگر داشت و این تعداد امروز به 24 نفر کاهش پیدا کرده است. روبیک دِرآوانسیان از تولید کنندگان مطرح مواد پلاستیکی که در اثر قوانین پیچیده‌ی بیمه، بیش از 40 نفر از کارگرانش را تعدیل نموده، مجید حسینی، از کارآفرینان برتر کشور که در اثر جریمه‌های بانکی تعداد کارگرانش از 100 نفر به 40 نفر رسیده اند و ولی‌الله ادیبی تولیدکننده‌ی کفش‌‌های طبی که در اثر واردات بی‌رویه‌ی محصولات چینی و مهم‌تر از آن جریمه‌ی وام‌های بانکی 40 پرسنل او تبدیل به تنها 2 نفر شده است،دیشب مهمان برنامه پایش بودند.

وحدت به مشکل منطقه‌ی صنعتی خرم‌دشت که بیش از 4000 واحد صنعتی و تجاری مشغول به کار هستند؛ اشاره کرد و گفت: این واحدها که دارای مجوز از وزارت صنایع سنگین سابق هستند در اثر یک قانون مصوب در سال 1346 دچار مشکل از طرف محیط زیست شده‌اند. محیط زیست با داشتن اختیارات قانونی از این قانون سال 1346 بدون بیان دلیل و راهکار برای اخراج این 4000واحد صنعتی از خرم‌دشت استفاده می‌کند.

وحدت با اشاره به مشکلات و مسایل دشوار تولید از جمله اداره‌ محیط زیست خاطر نشان کرد: ما به تکلیف عمل می‌کنیم و کاری به اوضاع نداریم

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: من می‌خواهم چیز جدیدی را به شما بگویم و آن احتکار کالاهای صنعتی خزنده‌ای است که در کشور دارد شکل می‌گیرد.

در ادامه برنامه، روبیک دِرآوانسیان گفت: امکانات خوبی دارم اما مجبور به جمع کردنش شده ام. برخی موانع هستند که دولت بایدآن ها حل کند. به من جواز ندادند؛ اما بعد از 25 سال گفتند 25 سال بدهی داری چراکه پرونده را باز کردی.

این تولیدکننده قطعات پلاستیکی، به بیمه‌ قانون پیمانکاری اشاره کرد که برای هر قالب باید سه بار به اداره‌ بیمه برود و افزود: بیمه هر قالب را یک کارگاه سیار می‌داند؛ مثلا یک قالب 100 هزارتومانی را یک پروژه تعریف می‌کند و هر پروژه سه مرحله‌ی کاری در اداره‌ بیمه است؛ یعنی حجم کاری بالا که برای کارگاه تولیدی کوچک زمان‌بر و هزینه‌بر است.

او در پایان صحبت هایش به رییس جمهور گفت: اگر کار را به نیروی جوان نسپارید فردا گرفتار خواهید شد. من 58 ساله هستم و احساس می‌کنم پیر شدم. به دولت خود، اطرافیان و وزرا نگاه کنید و به جوانان جواب بدهید. واقعا به نیروی جوان نیاز داریم به نیروی جوانی که بیش از 35 تا 40 سال نداشته باشد. تمام وزرا را باید عوض کنید.

مجید حسینی اولین تولید کننده اسنک ماهی در ایران که محصولش سه سال به عنوان محصول برتر سال در جشنواره ها انتخاب و در سال 91 نیز به عنوان کارآفرین موفق به برنامه‌ پایش دعوت شده بود، با تکیه بر سود مرکب وام بانک‌ها گفت: بانک‌ها اقتصاد ما را به گروگان گرفته‌اند.

وی اشاره به انتقادات رهبر انقلاب درباره بنگاه‌داری بانک ها، به خلق پول آنها اشاره کرد و گفت: همچنین بانک‌هایی را که در تسهیلات مشارکتی تنها در سود شریک‌اند را مصادق ربا است.

اولین تولید کننده اسنک ماهی در ایران خاطر نشان کرد: ما 4000 نفر در کمپین حذف ربا هستیم. به شما بگویم هر چه فریاد دارید بر سر بانک‌ها بکشید.

وی از تولیدکنندگان و مردم درخواست کرد به این کمپین ملحق شوند و خطاب به دولت گفت: ما تولیدکنندگان و کارآفرینان بر عکس شما که می‌گویید راهی نیست؛ می‌گوییم این راهکار، لطفا اجرا کنید.

دیگر کارآفرین دعوت شده به برنامه‌ی اقتصادی پایش، ولی‌الله ادیبی بود. ادیبی با بیان اینکه در رقابت با چینی‌ها شکست خورده ایم؛ گفت: شکسته شدیم اما هنوز از پا نیفتادیم.

وی به تفاوت‌های تولید در چین و ایران اشاره نمود و افزود: قیمت تمام شده‌ی کالا در ایران خیلی بالاست و این مشکل مهمی در راستای تولید است.

ادیبی با اشاره به افزایش قیمت دلار، این تهدید را فرصتی برای تولید دانست و با اشاره به جریمه‌ دیر کرد بانک‌ها، بیمه و اداره‌ مالیات گفت: اداره‌ بیمه ماهی 2.5 درصد دیرکرد می‌گیرد و این رباست؛ دیرکرد مگر حرام نیست.

این کارآفرین با اشاره به مشکلات زیاد کارگاه‌های تولیدی و موضع قدرت بانک‌ها نسبت به تولیدکنندگان نوپا به رئیس جمهور گفت: من دوست دارم شما بیایید در واحدهای تولیدی کوچک به درددل ما گوش کنید. مسئولینی را بالای سر ما بگذارید که آشنا به این کار باشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 10اردیبهشت1398 ، کدخبر: 13980210001144: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین