پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
الکترونیکی شدن اخذ عوارض در همه آزادراه‌های کشور تا تیرماه سال جاری عملیاتی می‌شود . به زودی ۱۰ آزادراه دیگر از جمله آزادراه‌های تبریز - زنجان ، تبریز - ارومیه ، کنارگذر شمالی مشهد ، مشهد - باغچه ، قزوین - رشت ، تهران - پردیس ، سلفچگان - ساوه ، قم- کاشان ، کاشان - اصفهان و بندر شهید رجایی - سیرجان به این سیستم مجهز خواهد شد .

شعارسال: در حال حاضر چهار آزادراه و به زودی ۱۰ آزادراه دیگر به سامانه الکترونیکی اخذ عوارض مجهز می‌شوند و کاربر از این پس برای پرداخت عوارض دیگر نیازمند توقف نیست ، ضمن آنکه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه از هفت روش امکان‌پذیر شده است .

پرداخت بدون توقف عوارض تردد در آزاد‌راه‌های کشور ، با هدف توسعه فناوری‌های نوین در حوزه حمل‌ونقل و سرعت‌بخشی ، سهولت استفاده و ارتقای کیفیت در جهت شناسایی و وصول خودکار عوارض تردد در آزادراه‌های کشور در حال اجرا است .

موضوع الکترونیکی‌شدن اخذ عوارض آزادراهی از ۲۸ اسفندماه ۹۷ در چهار آزادراه ‌تهران-قم ، تهران-ساوه ، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عملیاتی شد .

در این مدل ، اخذ عوارضی کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود ، پلاک‌ها با دوربین‌های مربوطه خوانده می‌شود و کاربر نیازی به توقف ندارد و به هیچ وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد .

چند موضوع قابل توجه درباره جزئیات این سیستم

در این سیستم تشخیص تردد خودرو‌ بر اساس دوربین‌هایی که در نقاط مختلف آزادراه‌ها نصب شده است ، انجام می‌شود ، ‌ترددها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می‌شود .

در این سیستم ‌بهتر است پرداخت‌ها در یک مرحله انجام شود‌ ، اگر چندین پلاک دارید و از یک مسیر مشترک عبور می‌کنید ، می‌توانید پلاک‌ها را انتخاب کرده و پرداخت را انجام دهید ، همچنین در صورتی که مسیر رفت و برگشتی طی می‌کنید ، می‌توانید عوارض عبور هر دو مسیر را یکجا پرداخت کنید . در این سیستم مشخصات خودروهای ترددکننده با هر سرعتی که باشد ، شناسایی می‌شود ، بنابراین خودروها می‌توانند با حداکثر سرعت مجاز در آزادراه تردد کنند .

‌پرداخت عوارض آزادراهی برای خودروی ترددکننده در آزادراه بر عهده مالک خودرو است ، همچنین ، در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر ، پیامک پلیس به مالک خودرو ارسال شده و در نهایت جریمه‌ها و خسارت‌های احتمالی نیز متوجه مالک خودرو خواهد بود ، بنابراین ، راننده خودرو در صورتی که مالک نباشد مسئولیتی در این موضوع ندارد .

شیوه ثبت‌نام پلاک در سامانه پرداخت عوارض‌ آزاد‌راهی بدون توقف

برای مشاهده بدهی و پرداخت عوارض در سامانه پرداخت بدون توقف ، ابتدا باید در این سایت (https://www.nspay.ir/) ثبت نام کنید، برای ثبت نام، گام اول وارد کردن شماره موبایل معتبر است ، یک کد فعال‌سازی برای شما ارسال می‌شود که آن را باید در صفحه مربوط وارد کنید ، سپس اطلاعات مربوط به کد ملی و بانک را باید وارد کنید، در مرحله بعد، می توانید پلاک یا پلاک‌های مورد نظر خود را در سامانه وارد کنید ، برای هر پلاک یک نام دلخواه می‌توانید تنظیم کنید تا در هنگام استفاده از پلاک‌ها راحت تر باشید ، در صورت داشتن بدهی معوق ، مقابل هر پلاک مقدار بدهی نمایش داده می‌شود .

در مرحله بعد ، روش پرداخت را باید انتخاب کنید که به دو روش امکان‌پذیر است البته کاربران در انتخاب روش پرداخت خود ، اختیار کامل دارند . ‌

در روش «پرداخت خود اظهاری به‌واسطه پرداخت آنلاین» ، خودرو و مبدا و مقصد سفرها خود را انتخاب می‌کنید ، سپس مبلغ قابل پرداخت برای شما نمایش داده می‌شود ، برای پرداخت ، به درگاه پرداخت اینترنتی منتقل می‌شوید و مشابه خریدهای اینترنتی‌ که روزانه با آن سرو کار دارید ، پرداخت را انجام می دهید ، پس از بازگشت از درگاه پرداخت ، کد پیگیری بانک به شما نمایش داده می‌شود ، همچنین شما می‌توانید تراکنش انجام گرفته را در صفحه «تراکنش‌ها» مشاهده ‌کنید .

همچنین در روش «‌اتصال پلاک خودرو به حساب بانکی در قالب سامانه برداشت مستقیم ‌پیمان» ‌بر مبنای سقف کاملا مشخص و محدود ، به سامانه اجازه می‌دهید که مبالغ مربوط به ترددها را از حساب بانکی‌تان برداشت کند .

‌باید توجه داشت که در صورت داشتن بدهی ، باید ابتدا تسویه را انجام دهید و امکان خوداظهاری وجود ندارد ، همچنین کاربر قبل تردد ، حین تردد و حداکثر ۲۴ ساعت بعد از تردد می‌تواند خوداظهاری کند ، پس از گذشت ۲۴ ساعت از تردد ، در صورتی‌ که خود اظهاری یا پیمان نداشته باشد ، در صفحه فهرست پلاک‌ها میزان بدهی خودرو نمایش داده می‌ شود و باید آن را در اسرع وقت تسویه کند .

هفت روش ‌پرداخت الکترونیک عوارض‌ آزاد‌راهی بدون توقف

کاربر می‌تواند در مدل‌هایی نظیر ‌نصب اپلیکیشن‌های مربوطه نظیر تاپ ، اتول‌ یار ، کیپاد ، دیجی‌پی ، nspay یا پرنا ، کسر مستقیم از حساب بانکی‌ ، کد دستوری #۸*۷۲۰*‌ ، خودپرداز‌ ، کارت‌خوان‌های نصب شده در مجتمع‌های خدماتی - رفاهی ، پرداخت سازمانی و تگ‌های قبلی ‌عوارض آزادراهی را پرداخت کند .

استعلام بدهی عوارض آزادراهی هم از طریق کد دستوری #۸*۷۲۰*‌ و هم از طریق ارسال پلاک به شماره‌ ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ امکان‌پذیر است .

‌در مدل پرداخت عوارض به صورت اپلیکیشن، پس از نصب یکی از برنامه‌های مذکور بر روی گوشی تلفن همراه و انتخاب گزینه پرداخت عوارض آزادراهی ، کاربر مراحل انتخاب مسیر آزادراهی مورد نظر و پرداخت را در برنامه طی می‌کند‌ .

در مدل کسر مستقیم از حساب بانکی ، با موافقت کاربر و دادن اجازه برداشت از حساب مبلغ عوارض در ازای هر بار تردد در آزادراه‌ها به صورت خودکار از حساب بانکی اعلام شده کسر و به مالک خودرو اطلاع رسانی می‌شود ؛ در حال حاضر دارندگان حساب در بانک‌های ملت ، سپه ، اقتصاد نوین ، انصار ، شهر ، ایران زمین ، دی ، پست بانک و سرمایه می‌توانند از این روش پرداخت استفاده کنند‌ .

در روش پرداخت از طریق تگ ، کاربر قبل از تردد نسبت به تهیه و نصب آن بر روی خودرو اقدام می‌کند و مبلغ عوارض به طور خودکار پس از عبور خودرو از آزاد‌راه، از مبلغ در کیف پول کسر می‌شود .

در مدل کد دستوری استعلام بدهی و یا پرداخت عوارض آزادراهی با گرفتن کد #۸*۷۲۰*‌ توسط گوشی تلفن همراه به راحتی قابل انجام است .

در روش پرداخت از طریق خودپرداز ، بدهی‌های معوق عوارض آزادراهی از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانکی در سراسر کشور قابل پرداخت است ، مالکان خودرو که پیامک حاوی شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت کردند و یا از وب سایت https://www.nspay.ir دریافت می‌کنند می‌توانند با مراجعه به دستگاه خودپرداز بانک‌های ملت ، سامان ، انصار و شهر نسبت به پرداخت اقدام کنند .

در مدل پرداخت از طریق کارت خوان ، امکان پرداخت عوارض آزادراهی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در پمپ‌بنزین‌ها ، مجتمع‌های خدماتی رفاهی و توقفگاه‌های بین راهی در آزادراه‌های کشور فراهم شده است .

در مدل پرداخت سازمانی ، شرکت‌ها و کسب و کارهایی که متولی تعدادی خودرو هستند می‌توانند از خدمات پرداخت گروهی برای مدیریت عوارض خودرو‌های تحت پوشش خود با مراجعه به سایت‌های https://www.nspay.ir/ و http://www.aaniro.com/ استفاده کنند‌ .

۱۰ اردیبهشت آخرین مهلت پرداخت عوارض الکترونیک فروردین‌ماه

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این‌باره می‌گوید:‌ ۱۰ اردیبهشت آخرین مهلت پرداخت عوارضی آزادراه‌ها مربوط به ایام نوروز و ماه فروردین ۹۸ است .

به گفته محمدحسین میرشفیع‌ ، از ۲۸ اسفند‌ماه ۹۷ عوارض عبور از چهار آزادراه «تهران-قم» ، «تهران-ساوه» ، «کرج-قزوین» و «قزوین-زنجان» به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود ؛ ‌مقرر شد در راستای تسهیل سفر مسافران در ایام نوروز ، خودروهایی که از این چهار آزادراه عبور می‌کنند ، تا پایان روز بیست و چهارم فروردین ماه مهلت پرداخت عوارض داشته باشند ، اما در راستای ارائه مهلت بیشتر به این مسافران ،‌ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این تاریخ تا ۱۰ اردیبهشت تمدید شود‌ . هم‌وطنانی که پیامک عبور از آزادراه دریافت کرده‌اند برای پیشگیری از جریمه ۳۰ هزار تومانی با استفاده از روش‌های الکترونیکی مشخص شده نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند .

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با اشاره به‌ افزوده شدن ابزارهای الکترونیکی جدید برای پرداخت عوارض تأکید کرد : همچنین سیستم پرداخت عوارض الکترونیک از طریق بانک مسکن (تگ‌های قبلی) نیز همچنان فعال است . تلاش کر‌ده‌ایم سیستم پرداخت الکترونیک پوشش همگانی داشته باشد و افرادی هم که تلفن همراه هوشمند ندارند ، دچار مشکل نشوند‌ .

نحوه طرح شکایات درباره این سیستم

به گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها کاربران در صورت اعتراض و یا شکایت‌ نسبت به ثبت نادرست شماره پلاک یک خودرو و یا میزان بدهی می‌توانند به شماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ پیامک ارسال کنند و یا با شماره تلفن ۶۳۴۶۸۵۳۱ تماس حاصل کنند ؛ کاربران مطمئن باشند که حتما به شکایات آنها رسیدگی می‌شود‌ و در صورت بروز اختلاف حتما به ما اعلام کنند، ما تلاش می‌کنیم، هیچ حقی از کسی ضایع نشود .

و‌ی تأکید کرد : چک‌اپراتوری به دقت انجام می‌شود‌ ، دوربین‌ها هم اگر نتوانند درصدی هماهنگی بین تصاویر برداشت شده ایجاد کنند ، ‌تصاویر را برای تأیید به سیستم چک اپراتوری می‌فرستند ، اما به هر حال امکان دارد برخی مواقع اشکالاتی رخ دهد که کاربران می‌توانند از طریق شماره‌هایی که اعلام شد ، ‌اعتراضات خود را مطرح کنند .

امکان دریافت ریزصورت حساب عوارضی برای مالکان خودرو فراهم شد

میرشفیع ادامه داد : همچنین مجوزی از پلیس راهور اخذ شده است تا مالکان خودرو بتوانند ریز صورتحساب خود را دریافت کنند ، به هر حال روز و ساعات ورود و خروج به/از آزادراه‌ها موضوعی شخصی است و فقط در اختیار مالک خودرو قرار می‌گیرد . به هر حال ممکن است راننده‌ای ثبت پلاک خودرو را انجام دهد ، اما مالک خودرو نباشد ، ‌اما ما ریز صورتحساب را فقط در اختیار مالک خودرو قرار می‌دهیم .

تجهیز ۱۰ آزادراه دیگر به سیستم اخذ عوارض الکترونیک‌

به گفته میرشفیع‌ الکترونیکی شدن اخذ عوارض در همه آزادراه‌های کشور تا تیرماه سال جاری عملیاتی می‌شود . به زودی ۱۰ آزادراه دیگر از جمله آزادراه‌های تبریز - زنجان ، تبریز - ارومیه ، کنارگذر شمالی مشهد ، مشهد - باغچه ، قزوین - رشت ، تهران - پردیس ، سلفچگان - ساوه ، قم- کاشان ، کاشان - اصفهان و بندر شهید رجایی - سیرجان به این سیستم مجهز خواهد شد .

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پرتال حمل و نقل ، تاریخ انتشار: 10اردیبهشت1398 ، کدخبر: 115299: http


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین