پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
با حضور معاون وزیر بهداشت ؛ درمان و آموزش پزشکی نخستین مرکز تحقیقات سلامت غذای کشور طی مراسمی در یزد افتتاح شد.

شعارسال : به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: این نخستین مرکز تحقیقات سلامت غذاست که در زمینه ایمنی مواد غذایی بویژه در محصولات ارگانیک و تراریخته فعالیت می کند.
محصولات تراریخته به محصولاتی گفته می شود که باهدف بهبود کیفیت غذا و افزایش عملکرد با استفاده از پیشرفته ترین روش های زیست شناسی مولکولی تولید می شوند.

محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف هرزکش ها، قارچ کش ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود رشد می کنند.
رضا ملک زاده اظهار کرد: این مرکز در پنج بخش تحقیقاتی ، شامل مواد ارگانیک ، تعیین سموم ، ایمنی مواد غذایی تراریخته ، مقاومت آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی و اپیدمیو لوژی مولکولی و ارزیابی ریسک آن فعالیت می کند.

وی در ادامه گفت: طبق مطالعات انجام شده، غذای مصرفی مردم ایران از سلامت نسبی برخوردار است و افزایش مصرف مواد غذایی در کشور نیز باید اصلاح شود.

ملک زاده اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات ما در وزارت بهداشت، تاکید بر سلامت غذایی مردم است که باید با روشهای علمی و دقیق مورد بررسی قرار گیرد و تولید مواد غذایی تراریخته با رعایت استانداردها و قواعد مربوطه می تواند مانند محصولات ارگانیک در سبد کالای مصرفی مردم قرار گیرد.
وی افزود: امروزه 30 درصد سرطانها با چاقی مرتبط است و رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی لازمه کاهش این آمار است.

وی هدف از تاسیس مرکز سلامت غذا در یزد که یکی از بهترین مراکز تحقیقاتی در سطح کشور است را بررسی میزان سموم مواد غذایی و تولید محصولات تراریخته و شناسایی عوامل بیماریزا در مواد غذایی اعلام کرد.

رئیس تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم گفت: خوشبختانه با حمایت و دستور معاون اول رییس جمهور اقدامات خوبی در زمینه استفاده از فناوری در تولید مواد غذایی سالم انجام شده است به گفته بهزاد قره یاضی در حال حاضر بصورت آزمایشی در چندین استان کشور برنج و پنبه به روش تراریخته تولید می شود .

استاندار یزد هم در این مراسم خواستار توجه جدی مراکز تحقیقاتی به موضوع سلامت غذا به ویژه غذاها و خوراکی های وارداتی شد.

سید محمد میرمحمدی با اشاره به افتتاح مرکز تحقیقات سلامت غذا در استان گفت : باید از نتایج مثبت اقدامات و پژوهش های این مرکز تمام مردم کشور بهره مند شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار چهارشنبه 06 آبان 1394 ، کد مطلب : 81815339 (4952511): www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین