پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۹۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۹
گرما که به شمال کشور رسید باز هم دغدغه بزرگی اذهان افکار عمومی و مسافرانی که به عشق بهره‌مندی از سواحل و دریا راهی این دیار می‌شوند را فرا گرفت. تفکر در این موضوع که آیا با اطمینان خاطر می‌توانند تنی به آب زده و خستگی کار روزانه در ابر شهرهای پر ترافیک را در میان امواج خزر از تن بزدایند؟ آیا سواحل زیبای استان‌های شمالی برای این ضیافت چند ماهه آماده شده است؟

شعارسال: گرما که به شمال کشور رسید باز هم دغدغه بزرگی اذهان افکار عمومی و مسافرانی که به عشق بهره‌مندی از سواحل و دریا راهی این دیار می‌شوند را فرا گرفت. تفکر در این موضوع که آیا با اطمینان خاطر می‌توانند تنی به آب زده و خستگی کار روزانه در ابر شهرهای پر ترافیک را در میان امواج خزر از تن بزدایند؟ آیا سواحل زیبای استان‌های شمالی برای این ضیافت چند ماهه آماده شده است؟ آیا خطراتی مثل آلودگی شناگاه‌های شمال کشور جان آنان را با مخاطراتی روبه‌رو می‌کند یا اینکه دریا با کرانه چند صد کیلومتر ساحل سبزش، پاک و عاری از هر گونه آلودگی مهیا برای استقبال از میلیون‌ها گردشگری است که این دیار را برای سفر فصل گرمای خود برگزیده‌اند؟ متأسفانه سال‌های گذشته رصد درباره شناگاه‌های آلوده زمانی انجام می‌شد که چند هفته‌ای از آغاز فصل شنا و حضور گردشگران گذشته بود و ساحل خزر در هر صورت مسافران را در خود می‌دید اما گویا امسال با برنامه محوری که از سوی دولتمردان مورد تأکید قرار گرفته، قرار است اتفاقات روی خوش خود را به مسافران نشان دهد. بر اساس این روند پیگیری‌ها، در حالی که هنوز مدتی از زمان شروع بهره‌گیری از طرح‌های دریا و شناگاه‌های استان‌های شمالی باقی مانده، متولیان امردر این باره تمهیدات خوبی را تدارک دیده‌اند. از همین ابتدای کار پرچم‌های آبی و زرد مرز بین شناگاه‌های آلوده و سالم را مشخص کرده است.

تعطیلی شناگاه‌های بدون پرچم

«علی‌اکبر یداللهی» معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در این خصوص می‌گوید: مردم باید از شناگاه‌هایی استفاده کنند که پرچم آبی دارد و این پرچم نشانه آن است که این شناگاه‌ها فاقد آلودگی بوده و سالم است؛ شناگاهی که فاقد پرچم باشد باید تعطیل شود.

بنا بر اعلام وی اوضاع شناگاه‌ها مطلوب نیست و با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و عوامل اصلی تأثیرگذار در آلودگی شناگاه‌ها تخلیه فاضلاب‌های تصفیه نشده، مدیریت ضعیف پسماندها و شناگاه‌ها است. این اظهارنظرها از سوی یداللهی بعد از پایش‌هایی صورت گرفته که در طول سال از سوی متخصصان این اداره کل انجام گرفته، است. بر اساس همین بررسی‌ها بود که اعلام کردند، 3شناگاه در شهرهای عباس‌آباد، رامسر و محمودآباد به‌عنوان بحرانی و فوق بحرانی بوده که شنا در آن ممنوع است و ضرورت دارد، تا منابع آلاینده هرچه سریع‌تر شناسایی و کنترل شود. امسال با تمهیداتی که از سوی این گروه انجام گرفته، تقریباً هر هفته عملیات پایش در 49 شناگاه موجود در مازندران انجام می‌گیرد، تا آلودگی‌ها شناسایی و در صورت امکان دستور به رفع آنها داده شود. اغلب این کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین دلیل آلودگی‌ها ورود پساب‌های فاضلاب‌های خانگی و شیرابه‌های زباله‌ها از طریق رودخانه‌ها به سواحل است.

کاهش شناگاه‌های آلوده

آمارهای اعلام شده از سوی مقامات محیط زیست درباره تعداد شناگاه‌هایی که امکان شنا در آنها برای امسال در شرایط کنونی وجود ندارد و مقایسه آن با آمار 14 مورد آلودگی شناگاه‌های سال گذشته جای امیدواری را برای مسافران سواحل ایجاد کرده است. مسافرانی که از سوی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی مازندران تعدادشان در فصل گرمای سال گذشته تا 15 میلیون نفر اعلام شده بود با شرایط موجود و به‌دلیل بارش‌های زیاد در ایام تعطیلات نوروزی امسال احتمال افزایش این آمار محتمل است.

«عیسی قاسمی طوسی» سخنگوی طرح ساماندهی دریای خزر در مازندران بر این باور است که کاهش طرح‌های دریا از 90 به 60 مورد باعث ارتقای سطح ایمنی برای مسافران شده و امکان خدمات‌رسانی را از سوی متولیان طرح‌ها بالاتر می‌برد. هرچند که بر اساس اعلام این مقام مسئول تعداد طرح‌ها کاهش یافته، اما بنا بر اعلام مسئولان هیأت نجات غریق مازندران آمار ناجیان مستقر در سواحل همان حدود یک هزار نفر خواهد بود؛ ناجیانی که با کیفیت بخشی به کارشان باعث شده‌اند طی سال 92 تا 97 آمار غرق‌شدگان در یک دوره 5ساله کاهش چشمگیر 85درصدی داشته باشد. این درحالی است که طول سواحل دریای مازندران که طرح دریا در آن اجرا می‌شود بدون احتساب سواحل در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی حدود ۲۵۳ کیلومتر است و در این محدوده هم حدود ۳۷۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده است.

آشنایی با ضعف‌های موجود در سواحل

«حسین حسن‌نژاد» معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران هم برای ایجاد بهترین امکانات و آشنایی با ضعف‌های موجود در سواحل و طرح‌ها، راهی رامسر شد و وضعیت آنجا را مورد بررسی قرار داد.

به‌گفته وی در پایان تابستان 92 و همزمان با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تعداد غرق شدگان 202 نفر بود و این رقم در پایان شهریور ماه سال گذشته به 47 نفر رسید. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران می‌گوید که امسال برخلاف سال‌های گذشته برای بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های سواحل با هدف جذب بیشتر و استفاده بهتر مسافران و گردشگران سعی شده تا طرح‌های جدید با ارائه رویکرد مدیریتی نوین بر سواحل در دستور کار قرارگیرد.

«نقی کریمیان» رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران هم زمان آغاز طرح‌های دریا و استقرار ناجیان در سواحل را از 16 خردادماه اعلام کرده و تأکید دارد که مردم ماه رمضان برای شنا به دریا نروند و هیأت نجات غریق در قبال حفظ جانشان هیچ مسئولیتی ندارد.

نیم نگاه

آمارهای اعلام شده از سوی مقامات محیط زیست درباره تعداد شناگاه‌هایی که امکان شنا در آنها برای امسال در شرایط کنونی وجود ندارد و مقایسه آن با آمار 14 مورد آلودگی شناگاه‌های سال گذشته جای امیدواری را برای مسافران سواحل ایجاد کرده است. مسافرانی که از سوی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی مازندران تعدادشان در فصل گرمای سال گذشته تا 15 میلیون نفر اعلام شده بود با شرایط موجود و به‌دلیل بارش‌های زیاد در ایام تعطیلات نوروزی امسال احتمال افزایش این آمار محتمل است


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار:21 اردیبهشت 1398 ، کدخبر:510974 www.iran-newspaper.com،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
0
0
شناهای بدون مجوز و بهداشت از شمال فقط رفتن خوردن و اشعال ریختن رو بلدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین