پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۹۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
در هفته گذشته محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید اظهار کرد که تا الان جمع بندی شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان این است که ما ائتلاف نکنیم. محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز گفت که نظرمان این است که حتماً لاریجانی هم جذب شود. پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور هم مطرح شد.اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو در پی ائتلاف نبوده و اصولگرایان دنبال جذب علی لاریجانی هستند. رئیس‌جمهور بیان کرد که انتخابات با رعایت شرایطی، می‌تواند نماد وحدت شود.
شعار سال :اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو در پی ائتلاف نبوده و اصولگرایان دنبال جذب علی لاریجانی هستند. رئیس‌جمهور بیان کرد که انتخابات با رعایت شرایطی، می‌تواند نماد وحدت شود.
 در هفته گذشته محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید اظهار کرد که تا الان جمع بندی شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان این است که ما ائتلاف نکنیم. محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز گفت که نظرمان این است که حتماً لاریجانی هم جذب شود. پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهور هم مطرح شد.

ستاد انتخابات کشور تاکید کرد که هرگونه فعالیت انتخاباتی با استفاده از وسایل و امکانات دولتی جرم تلقی می‌شود. شورای نگهبان هم اعلام کرد که کلیات استانی شدن انتخابات قابل قبول است.

در ادامه مهم‌ترین اخبار انتخاباتی در هفته گذشته را مرور می‌کنیم:

قبول طرح کلیات استانی شدن انتخابات

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با بررسی استانی شدن انتخابات در شواری نگهبان در توئیتر نوشت: «کلیات استانی شدن انتخابات قابل قبول است. استانی شدن انتخابات در قالب اصلاحیه قانون انتخابات ساعت‌ها در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار گرفت و همچنان ادامه دارد؛ کلیات این طرح قابل قبول است اما شیوه‌های اجرایی آن ابهاماتی دارد. به نظر می‌رسد در مواردی حقوق رأی دهندگان و نامزدها نادیده گرفته شده و ناقض عدالت انتخاباتی است.»

هشدار برای تخلفات تبلیغاتی

ستاد انتخابات کشور و ستاد استان تهران درباره فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام و استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات به دواطلبان هشدار دادند.

محمدابراهیم شوشتری رئیس کمیته حراست و استعلامات ستاد انتخابات کشور، گفت: «با عنایت به ماده ۵۹ قانون انتخابات هرگونه فعالیت انتخاباتی با استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به آنها جرم تلقی می‌شود.»

وی تاکید کرد: «همه موظفیم مراقبت کنیم تا حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان به عنوان حق الناس رعایت شود.»

شکرالله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز با بیان اینکه «داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از تبلیغات انتخاباتی زودهنگام پرهیز کنند»، اظهار کرد: «فعالیت‌های انتخاباتی از هم اکنون مورد رصد قرار گرفته و در صورت بروز تخلف از سوی هریک از کاندیداها، بر اساس قانون مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

افزایش حوزه‌های انتخابیه

سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در دوم اسفند ماه سال جاری، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۰۸ حوزه و با افزایش یک حوزه انتخابیه نسبت به دوره گذشته برگزار خواهد شد. بر اساس قانون مصوب مجلس، در سال ۱۳۹۵ حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ و تکاب به دو حوزه انتخابیه مستقل تقسیم شده است وحوزه انتخابیه جدیدی به نام حوزه انتخابیه شاهین دژ و تکاب ایجاد شد تا شمار حوزه‌های انتخابیه کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی به ۲۰۸ حوزه برسد.

پرهیز از تصمیم یک اتاق برای انتخابات

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دیدار با فعالان سیاسی اظهار داشت: «انتخاباتی که در پایان امسال برگزار خواهد شد، می‌تواند نماد وحدت و اتحاد باشد اگر چنانچه با هم مهربان بوده و با همدلی و روحیه برادری در کنار یکدیگر گام برداریم و چنانچه یک دستگاه و اتاق برای انتخابات تصمیم نگیرد، می‌توانیم شرایط خوبی را داشته باشیم.»

اصلاحات؛ این بار ائتلاف بی ائتلاف

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید که تجربه ناخوشایندی از ائتلاف در انتخابات ۹۴ دارد، تاکید اعلام کرد که اصلاح‌طلبان دنبال ائتلاف در انتخابات نیستند.

وی در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان بیان کرد: «در حال حاضر و با توجه به تجربه سال ۹۴ تا الان جمع بندی شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان این است که ما ائتلاف نکنیم چرا که نتوانستیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم.»

پیشنهاد یک استعفا

سعید حجاریان که به تئوریسین جریان اصلاحات معروف است، پیشنهاد داد که حسن روحانی استعفا بدهد تا انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در ۲ اسفند برگزار شود هرچند این پیشنهاد او مثل پیشنهاد مشارکت مشروط اصلاحات در انتخابات با اقبال اصلاح‌طلبان مواجه نشده است.

وی گفت: «وجود و کارکرد پارلمان به‌دلیل تناقضات و تعارضات یا به‌تعبیری دیگر، حاکمیت دوگانه به‌طور جدی محل پرسش قرار گرفته است و شاید، تمهید حاکمیت یگانه و پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفندماه سال جاری بگذرد تا نتیجتاً، مجلس و دولتی همسو با رؤسای همسوتر بر مصدر امور قرار بگیرند.»

اصولگرایان؛ از تلاش برای جذب لاریجانی تا محور نبودن جمنا

محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست خبری خود اعلام کرد که اصولگرایان دنبال جذب علی لاریجانی هستند و فقط جمنا محور وحدت اصولگرایان نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ما همیشه در آستانه انتخابات هفتاد تا هشتاد درصد انرژی مان صرف وحدت در جریان خودمان می‌شود، گفت: «این وضعیتی است که در درون جریان اصلاحات هم وجود دارد. جمنایی ها هم در جریان انتخابات بعدی خواهند بود اما فقط آنها محور وحدت اصول‌گرایان نخواهند بود بلکه مثلاً مجموعه‌ای مثل شورای راهبردی وحدت اصولگرایان شکل گرفته که حدادعادل ریاست آن را بر عهده دارد و در پی وحدت صددرصدی در آن هستیم و از جریان آقای قالیباف و جبهه ایستادگی هم در آن حضور دارند.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای حضور علی لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان صحبتی با او شده است، گفت: «نظرمان این است که حتماً آقای لاریجانی هم جذب شود اما در دوره قبل هم این‌طور نبود که همه نزدیکان آقای لاریجانی به لیست امید رفته باشند. این اتفاق در تهران رخ داد و بعد از اینکه انتخابات برگزار شد نیز آنها در مجلس به سمت دیگری رفتند.»

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:26اردیبهشت1398،کدخبر:98022513669،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین