پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۰۷۹۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
صنایع بزرگی در کشور به واسطه ی ساز و کار نادرست در روند خصوصی سازی اتفاقات بسیار بدی برایشان رقم خورد. در جریان انجام تخلفات ریز و درشت در پروژه ی خصوصی سازی دی ماه سال قبل عده ای از نمایندگان در نامه ای به آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه خواستار رسیدگی جدی به طوماری از تخلفات رئیس سازمان خصوصی سازی و ممنوع الخروجی وی شدند. و در نهایت در بهمن ماه سال قبل دادستان کل کشور ممنوع الخروجی پوری حسینی را تأئید کرد.
شعار سال : تاراج بیت المال توسط رئیس سازمان خصوصی سازی در شرایطی اتفاق می افتد که با وجود همه ی فشارهایی که در خصوص برکناری او وجود دارد از این کار امتناع می شود و گویی هنوز عده ای از هدر دادن سرمایه ی مردم به اندازه ی کافی منتفع نشده اند که از این کار شانه خالی می کنند.

 صنایع بزرگی در کشور به واسطه ی ساز و کار نادرست در روند خصوصی سازی اتفاقات بسیار بدی برایشان رقم خورد. در جریان انجام تخلفات ریز و درشت در پروژه ی خصوصی سازی دی ماه سال قبل عده ای از نمایندگان در نامه ای به آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه خواستار رسیدگی جدی به طوماری از تخلفات رئیس سازمان خصوصی سازی و ممنوع الخروجی وی شدند. و در نهایت در بهمن ماه سال قبل دادستان کل کشور ممنوع الخروجی پوری حسینی را تأئید کرد.

واگذاری مجتمع گوشت اردبیل ، واگذاری آلومینیم المهدی و هرمزال ، واگذاری کشت و صنعت مغان ، واگذاری ماشین سازی تبریز ، واگذاری نیروگاه اصفهان ،  نفت کرمانشاه ، عدم نظارت صحیح بر روند خصوصی سازی خودروسازان از جمله مواردی هستند که در روند در اختیار قرار دادن آنها به بخش خصوصی تخلفات بسیاری صورت گرفته و دارای نقاط تاریک زیادی است.

واگذاری مجتمع گوشت اردبیل : پوری حسینی به عنوان رئیس سازمان خصوصی سازی در شرایطی این شرکت را واگذار کرده که خودش خریدار حقیقی آن بوده توضیحات پوری حسینی اما در این مورد به تسلط او درباره ی دور زدن قانون بیشتر دامن می زند آنطور که او می گوید زمانی که این مجموعه را خریداری کرده از سازمان خصوصی سازی کنار رفته بود و پس از خرید دوباره به آن بازگشته است آقای پوری حسینی آیا در زمان کنار رفتن شما از سازمان فرد دیگری نمی توانست ریاست سازمان را بر عهده بگیرد و از زمان رفتن شما تا زمان خریداری مجتمع گوشت اردبیل همه برای بازگشت شما لحظه شماری می کردند؟ یا اینکه منفعت شما در این رفت و برگشت بود؟

واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال : عدم درست تعیین قیمت کارخانه در موقع واگذاری از جمله مهمترین ابهاماتی است که در این پرونده وجود دارد. شرکتی که به مدت 7 سال بیش از صدها هزار تن شمش تولید کرده تنها بر اساس جزئیات فروخته شده و مبنای واقعی قیمت آن که باید احداث همین کارخانه در زمان واگذاری با همه ی هزینه هایش باشد رعایت نشده و در یک قیمت گذاری بسیار مبتدیانه آن را واگذار کرده اند.

واگذاری کشت و صنعت مغان: وقتی به اهلیت برنده اول مزایده ی این واگذاری اعتراض شد کشت و صنعت مغان با یک میلیارد تومان کمتر به شرکت شیرین عسل واگذار شد. یکی از شرکت های زیر مجموعه فروشگاه رفاه خریدار اول بود که به دلیل آنچه که افکار عمومی آن را فروش متری زمین خواندند کنار گذاشته شد و به یک شرکتی بومی در منطقه ی آذربایجان واگذار گردید در حالیکه در روند این ماجرا حریم عشایر در نظر گرفته نشده و هنوز هم درباره ی روند واگذاری آن شائبه وجود دارد. گفتنی است که ارزش واقعی این شرکت 4 هزار میلیارد تومان بوده که اگر بنا بود خریدار از فرزندان مقامات ارشد کشوری هم باشد نباید به قیمت 1850 میلیارد تومان این شرکت را می خرید!!!

واگذاری ماشین سازی تبریز : آنطور که نماینده ی مردم تبریز در این باره گفته این شرکت بیش از 5 هزار میلیارد ارزش داشته که در یک معامله ی نابرابر و غیر منصفانه به یک دلال ارز که سواد مدیرعاملی و صلاحیت لازم را ندارد به قیمت 1700 میلیارد تومان فروخته شده و استعلام لازم درباره ی خریدار آن گرفته نشد. این خریدار که این روزها به دلیل اتهامات مختلف که اخلال در نظام عمده ی اقتصادی است در زندان به سر می برد در فاصله ی سالهای 94 تا 97 هزاران دلار ارز دولتی دریافت کرده است.

واگذاری نیروگاه اصفهان : یکی از پرحاشیه ترین واگذاریهای چندسال اخیر را باید واگذاری نیروگاه اصفهان دانست. جایی که طبق تحقیقات انجام شده پای روابط فامیلی یکی از مسئولان وزارت نیرو در آن دیده می شود و فردی که مسئول قیمت گذاری این نیروگاه بوده بعداً به عنوان مدیرعامل آن انتخاب می شود.

نفت کرمانشاه : فروش این شرکت نفتی به یک سوم قیمت آن مسائل زیادی را در حوزه ی معاملات شرکتهای نفتی رقم زد. رقم واقعی ارزش این شرکت بیش از 617 میلیارد تومان بود که با قیمت 199 میلیارد تومان به خریدار داده شد.

ایران خودرو : با همه ی ممانعت هایی که در زمینه ی نوع واگذاری ایران خودرو به چند شرکت اقماری کروز وجود داشت اما در حال حاضر این شرکت قطعه سازی به صورت غیر مستقیم مالک بیشترین سهم از ایران خودرو است که باز هم ضعف مدیریت آقای پوری حسینی و یا صلاحیت علمی او در این زمینه مورد سؤال است.

تاراج بیت المال توسط رئیس سازمان خصوصی سازی در شرایطی اتفاق می افتد که با وجود همه ی فشارهایی که در خصوص برکناری او وجود دارد از این کار امتناع می شود و گویی هنوز عده ای از هدر دادن سرمایه ی مردم به اندازه ی کافی منتفع نشده اند که از این کار شانه خالی می کنند. هنوز علت اینکه در ادبیات برخی از جمله هایی مانند ” زورمان به پوری حسینی نمی رسد ” استفاده می شود مشخص نیست. اما بدون شک فایده ای که رئیس سازمان خصوصی سازی برای افراد زیادی دارد باعث شده تا رئیس ستاد انتخاباتی روحانی جایش روی صندلی خصوصی سازی قرص و محکم باشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نبض بازار،تاریخ انتشار:25اردیبهشت1398،کدخبر:15678 ،nabzebaazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین