پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۶۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
تولید خودروهای دوگانه‌سوز در جدیدترین آمار اعلامی ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باز هم با افتی بزرگ مواجه شده است.

شعار سال: طبق آمار منتشره که به فروردین امسال مربوط می‌شود، در مجموع یک هزار و ۳۱۷ دستگاه خودرو دوگانه‌سوز در کشور طی اولین ماه امسال به تولید رسیده که در مقایسه با تیراژ سه هزار و ۴۵۷ دستگاهی ماه مشابه سال گذشته، افتی ۵/ ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. این افت در شرایطی است که این روزها زمزمه‌های تقویت دوباره سوخت گاز برای کاهش مصرف بنزین، به گوش می‌رسد. گویا دولت به‌دنبال آن است که بار دیگر توسعه خودروهای دوگانه‌سوز را بیازماید و از این راه مانع رشد سرسام‌آور مصرف بنزین طی سال‌های پیش رو شود.

طبق پیش‌بینی‌ها، سرانه مصرف بنزین طی سال‌های آتی افزایشی قابل‌توجه خواهد داشت و بنابراین ممکن است کشور با تشدید واردات بنزین مواجه شود. نکته دیگر اینجاست که احتمال می‌رود دولت در نهایت طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این سوخت را دیر یا زود اجرایی کند. در این صورت، مشتریان یا باید به سهمیه محدود بنزین خود قانع باشند یا برای خرید سوخت بیشتر، هزینه بالاتری بپردازند. یک راه سومی هم البته هست که به استفاده از سوخت گاز مربوط می‌شود. به‌عبارت بهتر، این احتمال وجود دارد که در صورت سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، سیاست دوگانه‌سوز کردن خودروها دوباره با جدیت ازسوی دولت پیگیری شود. ارزان‌تر بودن قیمت گاز در مقایسه با بنزین از یکسو و فراوانی منابع گازی کشور از سوی دیگر، دو انگیزه اصلی برای توسعه احتمالی خودروهای دوگانه‌سوز است. البته سیاست توسعه دوگانه‌سوزها ۱۲ سال پیش نیز با جدیت دنبال شد، با این حال کمبود زیرساخت‌ها و همچنین بروز مشکلات فنی اجازه نداد این طرح به سرانجام خوشی برسد. در آن مقطع، مشتریان به‌دلیل آنکه بنزین سهمیه‌بندی و گران شده بود، به سمت دوگانه‌سوزها هجوم بردند و استقبال زیادی از این مدل خودروها انجام شد، اما در نهایت به‌دلیل مشکلات فنی و کمبود زیرساخت‌ها، ستاره اقبال دوگانه‌سوزها افول کرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که تقاضا برای دوگانه‌سوزها به شدت پایین آمد و خودروسازان نیز به تناسب این اتفاق، تیراژ این مدل محصولات را کاهش دادند. در دولت نهم بیشتر خودروهای تولید داخل به دستور وزیر وقت صنعت و معدن، دوگانه‌سوز شدند، اما حالا تنها سه مدل از محصولات و آن هم با تیراژی بسیار اندک، با قابلیت استفاده از سوخت گاز تولید می‌شوند. حال اگر بنا به تغییر سیاست دولت در حوزه بنزین باشد (سهمیه‌بندی و افزایش قیمت)، هیچ بعید نیست دوگانه‌سوزها باز هم رو آمده و سهمی قابل‌توجه از صنعت و بازار خودرو کشور را در اختیار بگیرند.

این در حالی است که فعلا دوگانه‌سوزها به حاشیه رانده شده و تقاضای چندانی برای آنها وجود ندارد. خودروسازان تا پایان فروردین امسال تیراژ مناسبی در حوزه دوگانه‌سوزها نداشته‌اند، هرچند البته کل تولید آنها در اولین ماه امسال با افتی بزرگ مواجه شده است.

طبق آمار اعلامی، پژو ۴۰۵ پرتیراژترین خودرو دوگانه‌سوز در فروردین امسال بوده و ایران خودرو ۷۳۰ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، تیراژ ۴۰۵دوگانه‌سوز در فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۸/ ۴۳ درصد افت کرده است. طی فروردین سال گذشته، یک هزار و ۳۰۰ دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در ایران خودرو به تولید رسیده بود.

ایران خودرویی‌ها اما ۵۸۶ دستگاه سمند دوگانه‌سوز را نیز در بازه زمانی تحت بررسی به تولید رسانده‌اند که نشان می‌دهد تیراژ این محصول در مقایسه با فروردین سال گذشته ۷/ ۵۱ درصد پایین آمده است. بنابر آمار سال ۹۷، آبی‌های جاده مخصوص طی فروردین این سال یک هزار و ۲۱۴ دستگاه سمند دوگانه‌سوز را به تولید رسانده بودند.در آمار اعلامی اما تولید تنها یک دستگاه پژوپارس دوگانه‌سوز برای ایران خودرو به ثبت رسیده و این در حالی است که فروردین سال قبل، این شرکت ۳۵۴ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود. بنابراین تولید پژوپارس در ایران خودرو طی فروردین امسال تقریبا متوقف شده و باید منتظر ماند و دید آیا این محصول در ادامه با افزایش تیراژ مواجه خواهد شد یا به لیست حذفی‌ها خواهد رفت.
در نهایت اما تولید تیبای دوگانه‌سوز در سایپا طی فروردین امسال متوقف شده و این شرکت به عکس ماه مشابه سال گذشته که ۵۸۹ دستگاه تیراژ داشته، حتی یک دستگاه تیبای دوگانه‌سوز را نیز تولید نکرده است. سایپایی‌ها پیش‌تر پراید را نیز در مدل دوگانه‌سوز به تولید می‌رساندند، اما رفته‌رفته تیراژ این محصول نیز مانند تیبا صفر شد؛ بنابراین سایپا عملا تولید دوگانه‌سوزها را متوقف کرده و مشخص نیست این سیاست، ادامه‌دار است یا در آینده تغییر خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت پدال نیوز، تاریخ 28 اردیبهشت 98، کد مطلب: 104378: www.pedalnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین