پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۳۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
روز گذشته، بار دیگر یکی از خودروسازی‌های کشور، قیمت‌های جدید برای تولیدات خود اعلام کرد. در لیست قیمت‌های منتشره قیمت‌های جدید به صورت معناداری با قیمت‌های قبلی فاصله دارد و حتی قیمت برخی خودروها بیش از 1.5 برابر و برخی نیز حدود دو برابر افزایش داشته‌اند.

شعارسال:روز گذشته، بار دیگر یکی از خودروسازی‌های کشور، قیمت‌های جدید برای تولیدات خود اعلام کرد. در لیست قیمت‌های منتشره قیمت‌های جدید به صورت معناداری با قیمت‌های قبلی فاصله دارد و حتی قیمت برخی خودروها بیش از 1.5 برابر و برخی نیز حدود دو برابر افزایش داشته‌اند.

با این‌ حال، اخبار و اطلاعات ضدونقیضی درباره صنعت خودروسازی به گوش می‌رسد. در برخی گزارش‌ها مطرح می‌شود، ایران خودرو در سال جاری، حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان ضرر کرده است. از سوی دیگر، قطعه سازان از عدم افزایش قیمت‌ها برای خرید قطعه گلایه‌مندند. قیمت خودروهای عرضه شده به بازار نیز در برخی موارد افزایش 1.5 برابری داشته‌ است.

اکنون پرسشی که مطرح است، اینکه چگونه شرکت‌های خودروساز ـ به رغم افزایش قیمت خودرو و عدم افزایش قیمت قطعات موردنیاز ـ دچار ضرر و زیان شده‌اند؟

اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس ادعای برخی، حدود 90 درصد مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تولید خودرو از داخل تأمین می‌شود، اظهار داشت: نمایندگان پیگیر حل مشکلات حوزه صنعت هستند و باید وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع ورود کند، چون هم اکنون شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و... ادعای زیان می‌کنند و قطعه‌سازان نیز از قیمت قطعه‌ها و مردم از قیمت خودرو ناراضی هستند.

وی بیان کرد: باید با ارزیابی درست و نظارت دقیق، از یک سو، زمینه‌های رونق صنعت خودروسازی فراهم شود و به سوددهی برسد و از سوی دیگر، قطعه‌سازان به منابع درآمدی موردنیاز خود دست پیدا کنند و مصرف کنندگان نیز بیش از این تحت فشار افزایش قیمت‌ها قرار نگیرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس اظهار کرد: زدوبند بسیاری در پیش فروش خودروها وجود دارد، چون خودروسازان، خودرو پیش فروش می‌کنند؛ اما به وعده خود عمل نکرده و در موعد مقرر خودرو را تحویل نمی دهند، ولی می بینیم که برخی با زدوبندهایی که انجام می دهند، صاحب همین خودروهایی هستند که خودروسازها ادعا دارند از تحویل آن به مردم عاجزند.

اما بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری خودروهای پیش فروش شده، گفت: کارگروهی متشکل از نمایندگان مردم در مجلس، شرکت‌های خودروسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی و مرکز پژوهش‌ها به منظور تعیین قیمت خودرو، نحوه واگذاری خودروهای پیش فروش شده و ساماندهی مشکلات صنعت خودروسازی... تشکیل شده که این کارگروه دوشنبه (24 دی ماه) جلسه‌ای برای رسیدگی به مشکلات مذکور تشکیل خواهد داد.

وی با طرح این پرسش که مسئولان بر چه مبنایی قیمت خودروهای پیش فروش شده را از ابتدای شهریور ماه افزایش دادند، اظهار کرد: برای ساماندهی وضع موجود باید در وهله نخست وضعیت افرادی که در پیش فروش خودروها ثبت نام کردند، تعیین تکلیف و سپس درباره قیمت گذاری‌های جدید تصمیم گیری شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است نتیجه جلسه دوشنبه کارگروه مجلس مصوبه ستاد تنظیم بازار را تغییر دهد، توضیح داد: قطعا؛ تصمیمی که در این جلسه گرفته می‌شود با تصمیم مسئولان متفاوت خواهد بود. اگر قرار بود درباره نحوه واگذاری خودروهای پیش فروش شده و... تصمیم گیری توسط مسئولان انجام شود تشکیل کارگروه متشکل از نمایندگان مردم در مجلس، شرکت‌های خودروسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی ضرورتی نداشت. در جلسه‌ای که در روز دوشنبه برگزار می‌شود، تصمیمات نهایی درباره تمامی مسائل صنعت خودرو گرفته می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم درباره برخی اخبار مبنی بر عدم شماره‌گذاری خودروهای دوگانه سوز به دلیل ایرادات محیط زیست، تأکید کرد: این مسائل ارتباطی با مصرف‌کنندگان ندارد. خریدار نباید تاوان ایراداتی که محیط زیست از خودروها می‌گیرد را پس دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک ، تاریخ انتشار23دی 97، کدخبر: 869331،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
فعلا همه جوره دارن از خریدار سو استفاده میکنن، خودرو سازی تبدیل به سرطان صنایع کشور شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین