پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۰۸۷۰۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
با وجود دشمني ها و تحريم هاي كاخ سفيد عليه جمهوري اسلامي همچنان كالاهاي آمريكايي در بازار ايران جولان مي دهند

شعارسال: با وجود دشمني ها و تحريم هاي كاخ سفيد عليه جمهوري اسلامي همچنان كالاهاي آمريكايي در بازار ايران جولان مي دهند

 ايران در سال 97 بيش از 69 ميليون تن كالا به ارزش 142 ميليون دلار از آمريكا وارد كرد. پيش از اجراي برجام، رهبر معظم انقلاب اسلامي به رئيس جمهور دستور دادند در زمان اجراي برجام از واردات هرگونه كالاي مصرفي از آمريكا جلوگيري شود. وزارت صنعت هم در آذر 94 ثبت سفارش واردات 227 قلم كالاي مصرفي از آمريكا را ممنوع كرد. در مجلس هم طرح هايي براي ممنوعيت خريد هرگونه كالاي مصرفي از آمريكا مطرح شد اما هيچ يك به تصويب نرسيد. با اين حال تا زمان خروج آمريكا از برجام، دولت و مجلس اقدام چندان قابل توجهي براي ممنوعيت واردات اقلام مصرفي از آمريكا انجام ندادند؛ اما برخلاف انفعال يا بي تفاوتي دولت و مجلس نسبت به واردات كالاهاي آمريكايي و به ويژه واردات كالاهاي مصرفي از اين كشور، وزارت خزانه داري آمريكا از دو سال قبل هرگونه واردات پسته، فرش و خاويار از ايران را ممنوع و حتي براي آن اقدامات تنبيهي تعيين كرده است. در فهرست واردات ايران از آمريكا، تجهيزات پيشرفته پزشكي به چشم مي خورد كه با توجه به انحصار آمريكا در اين محصولات، واردات آنها قابل توجيه است. با اين حال، در فهرست كالاهاي وارداتي از آمريكا در سال گذشته شاهد انواع متعددي كالاهاي مصرفي هستيم كه هم امكان توليد آنها در داخل وجود دارد و اگر هم فعلا امكان توليد آنها وجود ندارد با توجه به دشمني آمريكا ضروري است اين كالاها از ساير كشورها تامين شود. نكته مهم نحوه انتقال پول براي واردات از آمريكا با توجه به تحريم هاي اين كشور عليه ايران است. آمريكا، ايران را در فهرست تحريم خود دارد و به راحتي نمي توان كالايي را از اين كشور وارد كرد، چراكه ارتباط مالي و بانكي بين دو كشور وجود نداشته و ندارد. صرافي هاي ايران نيز اين ارتباط را با آمريكا برقرار نمي كنند. ضروري است وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت نسبت به چرايي واردات اين كالاهاي مصرفي از آمريكا پاسخ دهند. پيگيري هاي جام جم در اين زمينه از اين دستگاه هاي دولتي به نتيجه نرسيد.

دليل اصلي واردات سويا از آمريكا

كاوه زرگران، دبيركل كانون انجمن هاي صنايع غذايي ايران درباره شرايط واردات مواد غذايي از آمريكا گفت: با افزايش تنش هاي سياسي بين چين و آمريكا در سال گذشته، چين واردات سويا از آمريكا را متوقف كرد كه به تبع آن تقاضا براي سوياي برزيل بالا رفت و قيمت سوياي برزيل با افزايش زيادي روبه رو شد.

وي افزود: به همين دليل كمپاني هاي بين المللي كه قبلا در همين زمينه با ايران همكاري مي كردند به جاي اين كه دانه سويا را از برزيل خريداري كنند، آن را از آمريكا تهيه كردند.

اين عضو اتاق بازرگاني ياد آور شد: طبيعتا ايران گزينه هاي ديگري مثل برزيل و آرژانتين را براي واردات سويا داشت، اما واردات سويا از اين كشورها بسيار گران تمام مي شد.

زرگران با بيان اين كه رقم ديگر محصولات وارداتي از آمريكا زياد نبوده و ممكن است به صورت مسافرتي وارد شده باشد، تصريح كرد: نقل و انتقالات پولي براي واردات اين محصولات از مسيرهاي معيني مثل بانك هايي انجام شده كه منابع پولي ايران در آنها بود و قبلا شامل تحريم نمي شد.

خريد تخم چشم زده قزل آلا از شركت هاي تحت برند آمريكايي

آرش نبي زاده، مديرعامل اتحاديه ماهيان سردابي درخصوص واردات تخم چشم زده ماهي قزل آلا از آمريكا گفت: وارداتي كه از اين كشور صورت پذيرفته بسيار محدود بوده، هرچند ممكن است توليد اين محصول در كشورهاي ديگر صورت گرفته ولي تحت برند شركتي آمريكايي بوده است.

وي افزود: به جز تخم چشم زده، اسپرم گاو نيز از آمريكا وارد مي شود كه خود واردكنندگان و تجار به انحاي مختلف، پول را به شركت هاي آمريكايي مي پردازند.

واردات كالاي مصرفي به كشور خيانت است

محمدحسين برخوردار، فعال اقتصادي تصريح كرد: متاسفانه برخي افراد پول هايي را كه در كشورهاي ديگر بلوكه دارند به صورت كالا وارد كشور مي كنند تا نقد شوندگي پول هايشان تضمين شود. وي اضافه كرد: متاسفانه برخي افراد مناسبات بين المللي را در نظر نمي گيرند و تنها به فكر سود خودشان هستند. برخوردار تاكيد كرد: در شرايطي كه آمريكا، ايران را تحريم كرده و فشارهاي اقتصادي را عليه مردم ما در برنامه ريزي خودش قرار داده واردات كالاي مصرفي خيانت به كشور محسوب مي شود.

حتما اشتباه شده است

ولي ا... افخمي راد، رئيس سابق سازمان توسعه تجارت درباره واردات كالاهاي مصرفي از آمريكا به ايران گفت: كالايي كه روي آن درج شده متعلق به كشور آمريكاست، لزوما از اين كشور وارد نشده و ممكن است كشور واسطي در اين بين وجود داشتند اما در ثبت سفارش ها اگر نام كشور آمريكا ثبت شده به طور مستقيم به ايران وارد شده اين موضوع كمي ناممكن به نظر مي رسد.

وي افزود: آمريكا كالايي به ما نمي فروشد و نقل و انتقال پول در شبكه بانكي به سختي انجام مي شود، ضمن اين كه واردات كالاهاي مصرفي به ايران نيز ممنوع است و حتما در گزارش گمرك مبني بر واردات كالاهاي مصرفي به ايران اشتباهي رخ داده است.

افخمي راد با تاكيد بر اين كه مسوولان فعلي سازمان توسعه تجارت بايد در اين زمينه پاسخ دهند، ادامه داد: آقاي نيازي، مديركل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، مسوول اصلي اين كار هستند و بايد با وي در اين باره صحبت كنيد.

رئيس سابق سازمان توسعه تجارت معتقد است، اقلامي كه در فهرست واردات از آمريكا منتشرشده، نشان مي دهد بسياري از آنها متعلق به كشورهاي آمريكاي جنوبي (برزيل و آرژانتين) است.

وي با بيان اين كه واردات از آمريكا مساله مهمي نيست، گفت: براي اطمينان خاطر مي توانيد اين موضوع را از مسوولان مربوط سازمان توسعه تجارت جويا شويد، اما تا جايي كه اطلاع دارم، واردات كالاي مصرفي از آمريكا صورت نمي گيرد.

واسطه ها، دليل اصلي واردات نهاده از آمريكا

حسين نعمتي، رئيس هيات مديره اتحاديه دامداران ايران در اين باره گفت: عمده خوراك دام و طيور از آرژانتين، روسيه، برزيل و قزاقستان وارد مي شود كه ممكن است در اين بين يك محموله هم از آمريكا وارد شود كه عمدتا توسط واسطه ها صورت مي پذيرد.

وي افزود: ما تاكنون با شركت آمريكايي همكاري نداشته ايم، ولي ممكن است با شركت بين المللي فروش كالا كه يك محصول را از آمريكا خريده باشد، همكاري داشته باشيم و محصولي از آن وارد كنيم.

اطلاعي ندارم واردات از آمريكا چطور است

عليرضا مناقبي، رئيس مجمع واردات با اظهار بي اطلاعي از صادرات آمريكا به ايران به خبرنگار ما گفت: در اين زمينه اصلا اطلاع ندارم و نمي دانم چطور و چگونه كالاهاي مصرفي آمريكايي وارد ايران شده است.

وي تاكيد كرد: به غير از دارو كه موردنياز ايران است، واردات كالاهاي مصرفي از آمريكا هيچ توجيهي ندارد و متاسفانه اطلاع دقيقي هم در اين زمينه ندارم كه بخواهم كمك كنم.

نقش اصلي واسطه ها در واردات

هدايت اصغري، مديرعامل سابق اتحاديه مرغداران ميهن درباره واردات جوجه اجداد از آمريكا گفت: عمده نقل و انتقال پولي براي واردات جوجه اجداد يك روزه از آمريكا توسط واسطه ها صورت مي گيرد.

وي افزود: اكثرا واردات اين كالا به دليل كاهش هزينه هاي توليد و تفاوت ژنتيكي به كشور صورت مي گيرد و توسط شركت هاي تركيه اي به ايران صادر مي شود.

واردات از آمريكا تا قبل از تحريم بود

اميد حياتي، فعال بخش خصوصي شيلات درباره واردات خوراك آبزيان از آمريكا گفت: تا اسفند 97 به صورت قانوني خوراك آبزيان از آمريكا وارد مي كرديم ولي با شروع تحريم ها اين شركت ها و همچنين شركت هاي مرتبط با آمريكا ديگر به توليدكنندگان كشورمان خوراك آبزيان به فروش نمي رساندند.

وي افزود: هم اكنون نيز بسياري از شركت هاي شرق آسيا كه به كشورمان خوراك آبزيان صادر مي كنند تحت ليسانس آمريكا هستند.

حياتي در خصوص واردات تخم چشم زده ماهي قزل آلا از اين كشور نيز گفت: يك شركت آمريكايي در زمينه تخم چشم زده ماهي قزل آلا با توليدكنندگان كشورمان همكاري مي كرد كه چون محصولش بازارپسند نبود توليدكنندگان به سمت شركت هاي فرانسوي و نروژي تمايل پيدا كرده اند و مي شود گفت كه اين شركت ديگر با هيچ توليدكننده در كشور همكاري نمي كند.

وزارت صنعت پاسخ دهد

عباس آرگون، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران درباره واردات كالا از آمريكا گفت: واردات از آمريكا هم مانند كشورهاي ديگر انجام مي شود و پيچيدگي خاصي ندارد، اما اگر كالايي برخلاف ضوابط وارد شده است، مسوولان وزارت صنعت بايد پاسخ دهند كه با وجود ممنوعيت چگونه ثبت سفارش صورت گرفته و به آن ارز تخصيص داده اند.

وي افزود: در دنياي امروزي هيچ بن بستي براي تجارت وجود ندارد و اگر قصد واردات از آمريكا را داشته باشيد، مي توانيد با پرداخت هزينه بالاتر اين كار را انجام دهيد.

آرگون مي گويد: در شرايط فعلي كه محدوديت هاي زيادي متوجه ايران است تجارت ما با كشورهاي ديگر انجام شود، فقط هزينه بالاتري نسبت به شرايط غيرتحريمي دارد.

واردات كالاهاي ممنوعه از آمريكا به اسم مبلمان

حسن احمديان، رئيس اتحاديه توليدكنندگان مبلمان گفت: اطلاعي در خصوص واردات مبلمان از آمريكا ندارم. به همين دليل ممكن است واردات مبل كه بسيار كم هم بوده عمدتا توسط افراد كمي براي منازل شخصي يا پروژه اي خاص صورت گرفته است.

وي افزود: اصولا واردات با كد تعرفه اي لزوما به معناي واردات همان كالا نيست، به طور مثال ممكن است وسايلي براي كارهاي ديگر وارد شود و به دليل رابطه اي كه واردكننده با گمرك داشته است به اسم مبل وارد شده چون واردات بايد پيوستگي و تازگي داشته باشد و حجم آن زياد باشد.

احمديان اذعان كرد: ممكن است كالايي وارداتش ممنوع باشد و واردكننده با هماهنگي مسوولان گمرك آن را به اسم مبل كه سال گذشته وارداتش آزاد بوده، آورده است. علاوه بر اين به صندلي خودرو و نيمكت هم مبلمان گفته مي شود هرچند واردات مبلمان فلزي در سال گذشته آزاد بوده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت روزنامه جام جم ، تاریخ انتشار: 29اردیبهشت 1398 ، کدخبر:3901601 www.magiran.com،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین