پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۰۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
«اصغر سمیعی» رئیس هیات موسس کانون صرافان گفت: محدودیت های وضع شده برای فروش قانونی ارز به افراد حقیقی و مردم توسط صرافی های مجاز باعث شده است که افرادی که به هر دلیلی نیاز به خرید ارز دارند به سراغ بازار سیاه ارز و مراکز غیر رسمی بروند.
شعار سال : رئیس هیات موسس کانون صرافان گفت: محدودیت های وضع شده برای فروش قانونی ارز به افراد حقیقی و مردم توسط صرافی های مجاز باعث شده است که افرادی که به هر دلیلی نیاز به خرید ارز دارند به سراغ بازار سیاه ارز و مراکز غیر رسمی بروند.

به گزارش روز جمعه، نوسان شدید نرخ ارز در سال گذشته و جولان دلالان در این بازار سبب شد که نهادهای ذیربط محدودیت‌هایی را برای معاملات ارز اعمال کنند که از جمله آنها تعیین سقف برای فروش ارز به افراد حقیقی و مردم بود.

این تصمیم اگرچه توانست جلوی برخی از سوءاستفاده‌ها را بگیرد و نوسان ارز را محدود کند، اما مشکلاتی را برای متقاضیان و افرادی که نیاز واقعی به ارز دارند ایجاد کرده است.

از مشکلات دیگری که این تصمیم در پی داشته، رونق دادن به بازار سیاه ارز و افزایش شمار دلار و سایر ارزهای تقلبی در بازار است، زیرا متقاضیان زمانی که با در بسته صرافی‌های مجاز مواجه می‌شوند به سراغ بازار سیاه و غیر رسمی می‌روند.

مصائب محدودیت‌های داد و ستد ارز در صرافی‌های مجاز

«اصغر سمیعی» رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان با اشاره به محدودیت قانونی خرید ارز و وجود دلارهای تقلبی در بازار، گفت: متقاضیان باید ارز مورد نیاز را از صرافی‌های دارای مجوز خریداری کنند تا مشکلی رخ ندهد.

رئیس سابق کانون صرافان افزود: اما مشکلی که وجود دارد مربوط به محدودیت در میزان فروش و تعیین سقف سالانه فروش ارز به مشتریان حقیقی است.

وی اظهار داشت: در شرایطی که هر شخصی می‌تواند فقط یک بار در سال و حداکثر ۲۲۰۰ دلار ارز از منبع رسمی و قانونی تهیه کند، وقتی به هر دلیلی نیاز به ارز اضافه‌تر داشته باشد، باید به بازار غیر رسمی مراجعه کند که در آن بازار نیز انواع خطرات از جمله دلارهای تقلبی وجود دارد.

سمیعی با بیان اینکه مقررات مربوط به خرید ارز شفاف نیست، گفت: محدودیت‌های وضع شده برای خرید ارز باعث شده است که خریداران ارز به سوی بازار سیاه که در آن احتمال فروش دلار و سایر ارزهای تقلبی وجود دارد سوق پیدا کنند.

رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان اظهار داشت: بر اساس مقررات، میزان خرید ارز توسط متقاضیان به میزان ۲۲۰۰ دلار برای یک بار در سال است، که این موضوع مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

سمیعی اضافه کرد: مثلاً اگر فردی یکبار حدود ۳۰۰ دلار از یک صرافی مجاز، ارز خریداری کند برای بار دوم قادر به خرید نیست، زیرا وی یکبار (هر چند کمتر از سقف تعیین شده) اقدام به خرید کرده است.

وی ادامه داد: همچنین اگر فردی به خارج سفر کرد و سقف ۲۲۰۰ دلار تعیین شده را از صرافی‌های مجاز خریداری کند، در صورت نیاز به سفر دوباره به خارج از کشور، دیگر امکان خرید از صرافی‌های مجاز را نخواهد داشت، بنابراین ناخودآگاه به سوی بازار سیاه برای خرید ارز خواهد رفت.

رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان تصریح کرد: سخت گیری ها و ایجاد محدودیت‌ها به جز اینکه فضا را امنیتی کرده و رانت و رشوه را بیشتر می‌کند، نتیجه جدی نخواهد داشت.

وی گفت: بهترین راهکار در زمان بحران‌های اقتصادی، ایجاد شفافیت و همراه کردن مردم است، باید قیمت‌ها واقعی و واحد باشد و دولت نیز وظیفه نظارتی خود را انجام دهد.
رونق بازار سیاه ارز در سایه محدودیت معاملات در صرافی های مجاز
توصیه به خریداران برای فرار از ارزهای تقلبی

رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان با توصیه به خریداران ارز، گفت: متقاضیان باید ارز مورد نیاز را از صرافی‌های دارای مجوز خریداری کنند تا مشکلی رخ ندهد.

رئیس سابق کانون صرافان اضافه کرد: اگرچه دلارهای تقلبی که در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد بسیار اندک است اما باید خریداران ارز به آن توجه کنند.

وی افزود: فروش ارزهای تقلبی، کف روی و سرقت پول مردم از جمله خطرات موجود در این بازار است.

سمیعی خاطر نشان کرد: اگرچه تشخیص دلار واقعی از تقلبی کار خیلی سختی نیست اما به هر حال یک کار تخصصی به شمار می‌رود که بهتر است توسط اهل خبره انجام شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:10خرداد1398،کدخبر:83332896،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین