پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۳۹۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
آخرین کارنامه هفتگی بازارها نشان می‌دهد در حالی که سه بازار طلا، سکه و سهام روندی نزولی دارند اما دلار دیگر روند نزولی هفته‌های قبل‌تر را ندارد و نوسان آن به صفر رسیده است. آیا اکنون خرید دلار منطقی است؟

شعار سال: پیش از شروع هفته جاری برخی پیش‌بینی می‌کردند همزمان با افزایش تقاضای ارز ناشی از سفر زیارتی ایرانی‌ها به عراق قیمت دلار هم دچار نوسانی شود. اما آخرین کارنامه هفتگی بازارها نشان می‌دهد در این بازار تنها روند نزولی آن متوقف شده و قیمت دلار در انتهای هفته تفاوتی با ابتدای هفته نداشته است.

این درحالیست که دو بازار طلا و سهام همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده‌اند. با این حال آیا سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی تایید می‌کنند که این روند بهبود در قیمت دلار تداوم پیدا کند؟


در هفته اخیر به جز دلار، بقیه بازارها روندی منفی داشتند.

تداوم حملات نظامی ترکیه و ناآرامی منطقه، اعلام مصمم بودن ایران به برداشتن گام‌های بعدی کاهش تعهداتش توسطعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه، کاهش فروش نفت ایران نسبت به گذشته، افت صادرات غیرنفتی ایران و برگشت تنها ۴۵ درصد از دلارهای صادرات غیرنفتی طبق اعلام وزیر اقتصاد همگی حاکی از سیگنال‌های نگران‌کننده از آینده ارز دارند که شاید بتوانند قیمت دلار را متاثر کنند. اما این موارد تنها بخشی از سیگنال‌هایی است که نسبت به بازار ارز وجود دارند و کسانی که پیش‌بینی گرانی دلار را دارند به چنین مواردی استناد می‌کنند.

با این حال در گروه مقابل کسانی که بعید می‌دانند دلار نوسانی دیگر را تجربه کند به کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی اشاره می‌کنند. آخرین اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد همچنان بازارساز معتقد به کنترل این بازار است.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: وضعیت سامانه نیما و پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضای آن نقش مهمی در ثبات این روزهای بازار ارز دارد و نشانه خوبی است که اتخاذ سیاست‌های درست صادراتی و ارزی می‌تواند این روند را مستمرا بهبود ببخشد.

مهلت دوباره چهار ماه FATF به ایران، تمدیدمعافیت تحریمی عراق برای واردات گاز و برق از ایران، پیش‌قدم شدنامارات برای حل مباحث سیاسی با ایران (طبق اعلام رئیس دفتر رئیس جمهوری)، اظهار امیدواری وزیر خارجه پاکستان به کاهش اختلافات ایران و عربستان و اعلام دوباره رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکهآمریکا آماده مذاکره با ایران است همگی نشان‌دهنده روزهای آرامی برای بازار ارز حداقل در دوره کوتاه‌مدت پیش‌رو است.

با وجود چنین سیگنال‌های که نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت دلار نوسان قابل توجهی نخواهد داشت، برخی هم با تکیه به کاهش درآمدهای نفتی و غیرنفتی ایران و تاثیر آن بر بودجه دولت گمانه گرانی دلار در دوره بلندمدت را قوی‌ می‌دانند، با این حال باید دید اصرار بازارساز بر کنترل ارز در دوره بروز اثرات کاهش بودجه دولت هم وجود خواهد داشت؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تجارت نیوز، تاریخ 27 مهر 98، کد مطلب: 405859: www.tejaratnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین