پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۱۱۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
بعد از نفوذ کروز در ایران خودرو که حالا به صورت غیر مستقیم بزرگترین سهامدار ایران خودرو است اینطور به نظر می رسد اشتهای سیری ناپذیر بزرگترین قطعه ساز کشور برای تصاحب باقی سهام ایران خودرو سبب شده تا به بهانه واگذاری چنین بنگاههایی به بخش خصوصی برای آن نقشه بکشند و این مدعا را می توان از مصاحبه ای که حمید کشاورز با خبرگزاری فارس انجام داده کاملا دریافت.

شعارسال: بعد از نفوذ کروز در ایران خودرو که حالا به صورت غیر مستقیم بزرگترین سهامدار ایران خودرو است اینطور به نظر می رسد اشتهای سیری ناپذیر بزرگترین قطعه ساز کشور برای تصاحب باقی سهام ایران خودرو سبب شده تا به بهانه واگذاری چنین بنگاههایی به بخش خصوصی برای آن نقشه بکشند و این مدعا را می توان از مصاحبه ای که حمید کشاورز با خبرگزاری فارس انجام داده کاملا دریافت.

 گروه صنعتی ایران خودرو که در روزهای گذشته به سبب تأمین نشدن بخشی از قطعات مربوط به سیستم سوخت رسانی وضعیت نامعلومی را در خط تولید خود سپری می کند این روزها زیر ذره بین اهالی رسانه قرار دارد و از قضا این کنکاش نتایج عجیبی هم داشته است. در اقدامی غیرمنطقی و در شرایطی که بحث مدیران چندشغله نقل صحبتهای کارشناسان است مدیر چندشغله ای به هیئت مدیره ی ایران خودرو اضافه شد. حسن وفادار ینگجه که از طرف رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع و به نمایندگی از شرکت تعاونی کارکنان سازمان گسترش (سهامدار ایران خودرو) به هیئت مدیره ی ایران خودرو اضافه شد در حال حاضر در دوشرکت تابعه ی ایران خودرو عضو هیئت مدیره است. مدیرعاملی و عضویت در هیئت مدیره ی شرکت چرخشگر و عضویت در شرکت زرین فن آور چرخشگر از دیگر سمتهایی است که این عضو جدید هیئت مدیره ایران خودرو دارد. اما این موضوع تنها یک بخش دیگر از حاشیه هایی است که در ایران خودروی این روزها وجود دارد.

اگر قرار باشد درباره ی ایران خودروی این روزها صحبت کنیم باید چند گزارش مفصل از اتفاقاتی که در حال افتادن است تهیه تا عمق فاجعه روشن شود. بعد از نفوذ کروز در ایران خودرو که حالا به صورت غیر مستقیم بزرگترین سهامدار ایران خودرو است اینطور به نظر می رسد اشتهای سیری ناپذیر بزرگترین قطعه ساز کشور برای تصاحب باقی سهام ایران خودرو سبب شده تا به بهانه واگذاری چنین بنگاههایی به بخش خصوصی برای آن نقشه بکشند و این مدعا را می توان از مصاحبه ای که حمید کشاورز با خبرگزاری فارس انجام داده کاملا دریافت.

این درحالیست که منع قانونی در این باره وجود دارد که با مراجعه به آن می توان متوجه حرکت غیرقانونی کروز ولو به بهانه ی خصوصی سازی شد.این موضوع را رضا شیوا رئیس شورای رقابت کمی قبل تر به درستی توضیح داد. "مصوبه شورای رقابت در این باره می گوید: به منظور جلوگیری از ایجاد تمرکز عمودی بنگاههایی که رابطه ی عمودی با شرکتهای خودروساز دارند از قبیل قطعه سازان ، تشکل های آنها مجاز به داشتن عضو در هیئت مدیره شرکت های فوق الذکر نمی باشند”. در بخش انتهایی این نامه آمده است که شرکت صنایع تولیدی کروز از طریق خرید و تملک سهام شرکت ایران خودرو سعی در شرکت و دخالت در هیئت مدیره ایران خودرو دارد که در صورت صحت مغایر با بند 3 مصوبه فوق الذکر شورای رقابت خواهد بود. در کنار موضوع به این مهمی که دور زدن قانون نام دارد هنوز واکنشی از طرف سازمانهای ذیربط و خصوصاً سازمان بازرسی کل کشور انجام نشده و در عین بی قانونی احتمالا باید شاهد واگذاری بخش دیگری از سهام ایران خودرو به کروز باشیم.

اتفاق بعدی که متأسفانه برای سهامداران ایران خودرو اصلاً جالب نیست صورتهای مالی بزرگترین تولید کننده ی خودروی کشور بعد از امپراطوری چند دهه ای است. ضرر 46.774 میلیارد ریالی ایران خودرو تا پایان آذر 97 با همه ی آمد و رفت هایی که در این گروه خودروسازی شاهد بودیم مؤید یک واقعیت تلخ خواهد بود. ” هیچ یک از این تدابیر کمکی به ایران خودرو نکرده و بالعکس آنها را در موقعیت بسیار بدی قرار داده است”. کاهش قابل توجه دارائیهای نامشهود و دارائیهای غیرجاری از دیگر اتفاقات بدی است که احتمالا حجم گسترده ی رفتارهای افراد غیرمسئول در این گروه خودروسازی باعثش شده و حالا این اوضاع اصلا از سوی ایران خودرویی ها پذیرفته نیست. باید دید آیا در سال 98 که سال رونق تولید نامگذاری شده با تعطیلی خطوط ایران خودرو در چندوقت گذشته به بهانه عدم تأمین قطعه شاهد بهتر شدن اوضاع خواهیم بود یا خیر؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری نبض خبر  ، تاریخ انتشار: 12خرداد 1398 ، کدخبر:17617 www.nabzebaazaar.com،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین