پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
اگر می‌خواهید فقط با یک نگاه سطحی و گذرا عمق بی‌برنامگی و سوءمدیریت در فوتبال ایران را ببینید، تنها کافی است به همین یک نکته توجه کنید؛ پیش از ظهر دیروز مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در آکادمی تیم‌های ملی نشست خبری برگزار کرد و ایرج عرب هم به‌عنوان مدیرعامل پرسپولیس در ورزشگاه شهید کاظمی پاسخگوی اصحاب رسانه بود. جالب اینکه بخش زیادی از نشست این دو چهره ارشد مدیریتی فوتبال ایران دچار همزمانی و همپوشانی شد و لاجرم بعضی از بخش‌های آن به اندازه کافی از سوی رسانه‌ها پوشش داده نشد.

شعار سال: این همه زمان خالی وجود داشت، اما نفر اول فوتبال ایران و مدیرعامل محبوب‌ترین باشگاه کشور نتوانستند حتی برای نشست خبری‌شان فرصت مستقل و مناسب را در نظر بگیرند که کارشان دچار تداخل نشود. به راستی وقتی گردانندگان فوتبال ما حتی در انجام چنین کار ساده‌ای هم هماهنگی ندارند، برای بهبود مشکلات و رنج‌های ریشه‌ای چه انتظاری می‌توان از آنها داشت؟ از این نکته که بگذریم، عرب دیروز بخش زیادی از سخنانش را به تشریح مشکلات مالی باشگاه پرسپولیس اختصاص داد و مهدی تاج هم ضمن عذرخواهی دیرهنگام به‌خاطر اتفاقات فینال جام‌حذفی، به گوشه‌ای از انتقادات چند هفته اخیر از مجموعه تحت هدایتش پاسخ داد. در عین حال مطالب طرح‌شده توسط هر دو نفر یک محور مشترک داشت که انتقاد تند آنها از «فوتبال دولتی» بود.

مساله پول، مساله برانکو

مدیرعامل پرسپولیس دیروز در آغاز نشست خبری‌اش تاکید کرد عمده زمان جلسه را به شفاف‌سازی مسائل مالی اختصاص خواهد داد، اما طبیعی بود که اول تا آخر کنفرانس تحت تاثیر جدایی برانکو باشد. عرب بار دیگر بر حفظ مربی کروات تاکید و هرگونه مذاکره برای انتخاب جانشین او را تکذیب کرد: «گزینه اول برانکو، دوم برانکو و سوم ما برانکوست. ما در پنج روز اخیر که بیشترین تلاش را برای حفظ برانکو باید انجام می‌دادیم، بیشترین فشار را هم تحمل کرده‌ایم، مثلا گفته‌اند محسن خلیلی با قطبی مذاکره کرده، بعد ۲۴ ساعت باشگاه را می‌کوبند، اما وقتی وکیل این مربی گفت کسی مذاکره نکرده است،‌ ندیدم جایی این خبر منعکس شود.» البته حفظ برانکو پول زیادی می‌خواهد.

عرب در این جلسه برخی ارقام کلی در مورد درآمدها، هزینه‌ها و قرارداد بازیکنان را مطرح کرد که لابه‌لای آنها اعلام شد قرارداد فصل گذشته برانکو با پرسپولیس با تمام آپشن‌هایش یک‌ونیم میلیون یورو بوده است: «آنچه در نیم‌فصل اولِ فصل قبل به برانکو پرداخت شده، برای طلب‌های قبل بوده و آنچه باقی مانده یک‌ونیم میلیون یورو است که تمام مبلغ قرارداد پایه، پاداش‌ برد‌ها و آپشن بوده است. تاکنون از این مبلغ ۵۰۰ هزار یورو را پرداخت کردیم و بقیه آن را هم پرداخت خواهیم کرد. دلیل سختی پرداخت قرارداد برانکو درآمد ثابت باشگاه و هزینه‌های تورمی و نوسانات ارزی است. ارزش ریالی قرارداد برانکو از زمان عقد قرارداد سه برابر شده؛ یعنی این مبلغ در ابتدا هشت میلیارد تومان بود و الان به ۲۴ میلیارد تومان رسیده است. اگر قرارداد بازیکنان ایرانی و خارجی و کادر فنی را بدون آپشن‌ها و پاداش‌ها حساب کنیم، چیزی حدود ۶۰ میلیارد تومان باید پرداخت کنیم این درحالی است که مجموع درآمد ما از اسپانسر آن هم اگر به‌طور کامل حقوق‌مان را بگیریم چیزی حدود ۶۱ تا ۶۲ میلیارد تومان است

علیه فوتبال دولتی

مدیرعامل پرسپولیس بارها در طول مصاحبه‌اش به باشگاه‌داری دولتی یورش برد و مثلا در یک بخش گفت: «شنیدم در رادیو یک نفر می‌گفت باشگاه‌ها بودجه دولتی دارند؛ یعنی ما هنوز نمی‌خواهیم باور کنیم باشگاه‌ پرسپولیس یک ریال بودجه دولتی ندارد و هر آنچه درآمد دارد از اسپانسر است بدون تعارف حرف می‌زنم دیگر گرداندن باشگاه‌های دولتی ممکن نیست. بنده هم اصلا به این میزها نچسبیدم و به وزیر هم گفتم ادامه کار با سیستم دولتی ممکن نیست. ایشان هم گفت تمام تلاشم را می‌کنم تا هر چه زودتر باشگاه خصوصی شود.» چند کیلومتر دورتر اما مهدی تاج هم مواضع مشابهی داشت. رئیس فدراسیون فوتبال در نقد سیستم دولتی حاکم بر این رشته ورزشی گفت: «وظیفه فدراسیون نیست که خودش ورزشگاه‌ها را بسازد. تلاش فدراسیون تهیه کمپ تیم‌ملی است.

حقوق فوتبال حق پخش تلویزیونی است که گرفته نمی‌شود و بنابراین از باشگاه‌ها نمی‌توان انتظار داشت که ورزشگاه‌ها را درست کنند. اعتقاد دارم دولت باید دست از سر فوتبال بردارد و اجازه دهد فوتبال عادی پیش برود، یعنی به گونه‌ای عمل شود که درباره حق‌پخش فوتبال صحبت کنند اگر قرار است دخالتی صورت بگیرد، پولش را پرداخت کنند.» با این تفاسیر به نظر می‌رسد یک اجماع کلی علیه تصدی‌گری دولت در فوتبال به وجود آمده؛ تا جایی که مدیر منتصب وزارت در پرسپولیس هم دیگر تاب ادامه وضع موجود را ندارد. آیا این به منزله نزدیک شدن به پایان خط فوتبال دولتی است؟

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 20خرداد 98، کد خبر: 3534320، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین