پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۱۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
کارشناسان معتقدند کاهش نرخ سود بانکی باید تابع عرضه و تقاضای بازار باشد و تغییر آن به صورت دستوری و یک شبه به اقتصاد داخلی آسیب وارد می کند.

شعار سال: محمود جامساز کارشناس اقتصادی گفت: معمولا کشورهایی که دارای اقتصاد آزاد و رقابتی هستند نرخ بهره بانکی آنها براساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می شود.

وی تصریح کرد: تغییر نرخ سود بانکی به صورت دستوری بر متغیرهای اقتصاد کلان تاثیر نامطلوب می گذاردو علت این امر آن است که تغییر نرخ از فعل و انفعالات عرضه و تقاضا برنخواسته است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: کاهش نرخ بهره به صورت دستوری و سریع موجب می شود تا سپرده گذاران پول های خود را از حساب های بانکی خارج کنند و بازار غیر متشکل پولی رواج یابد.

جامساز تاکید کرد: نرخ سود بانکی باید در فاصله بیشتری از تورم موجود قرار گیرد که البته این مبحث نیازمند ضرورت های دیگری در راستای سیاست های پولی است.

** تاثیر تغییر نرخ بهره بانکی در شرکت ها

ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی ،کاهش نرخ سودبانکی را یکی از مهمترین مولفه های موثر بر گردش بین وجوه شرکت ها دانست و اظهار داشت: این بهره مربوط به تسهیلاتی است که شرکت ها از بانک ها دریافت و استفاده کرده اند و با بالا و پایین رفتن نرخ سود ، خروجی سهم سود شرکت ها نیز تغییر می کند.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بهره بانکی می تواند موجب جذب سرمایه گذاران بیشتری به بازار پول و سرمایه شود اما در حال حاضر برای مشاهده اثرگذاری این نرخ باید منتظر گذشت زمان باشیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: با کاهش نرخ سودبانکی اگر مدیریت درستی در بازار سرمایه نشود به دلیل حساسیت های بالای بورس ممکن است جذب سرمایه و نقدینگی، چندان چشمگیر نباشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 14 تیر 95 ، کد مطلب: 5677748: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین