پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۲۱۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
قائم مقام کانون کارگزاران در یادداشتی، ضمن معرفی کمیته سازش به کارکرد‌های آن برای حل اختلافات مالی در بازار سرمایه اشاره کرده است.

شعار سال:

علیرضا تاج بر در این یادداشت می نویسد: طبق ماده 36 قانون بازار اوراق بهادار، اختلافات ناشی از فعالیت حرفه‌ای کارگزاران، مشاوران سرمایه‌گذاری، ناشران، سرمایه‌گذاران، و سایر اشخاص ذی‌ربط، ابتدا در کانون‌ها طرح شده و در صورت عدم ‌سازش، این اختلافات توسط "هیئت‌ ‌داوری" سازمان بورس و اوراق بهادار رسیدگی می‌شود.

در این راستا از سال 1387 کمیته‌ای تحت عنوان "کمیته سازش" در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تشکیل شد و از آن تاریخ اختلافات فعالان بازار سرمایه در این کمیته رسیدگی می‌شود.

به باور تاج بر ، این کمیته به عنوان مرجع اصلی حل و فصل اختلافات در بازار سرمایه، طبق دستورالعمل مربوطه و در قالب یک نهاد میانجی‌گر، به رسیدگی دعاوی می‌پردازد و بسیاری از اختلافات ارجاعی به این کمیته در همین مرجع به حل و فصل می‌انجامد.

کمیته سازش متشکل از سه عضو شامل نماینده‌ای از بورس ذیربط بر حسب موضوع اختلاف به انتخاب هیئت مدیره آن بورس، نماینده‌ای از کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به انتخاب کانون و نماینده‌ای از سازمان به انتخاب هیئت مدیره آن است.

در سال 1394 در مجموع 733 شخص حقیقی و حقوقی جهت حل اختلاف به این کمیته رجوع نمودند که بیش از 54 درصد از این اختلافات به حل و فصل ختم شد.

در بیش از 90 درصد از شکایات مطروحه در این کمیته، یکی از طرفین شکایت، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا شرکت کارگزاری است و بیشترین آمار اختلافات در سال 1394 مربوط به مطالبه سود سهام از ناشران بورس بوده است.

قائم مقام کانون کارگزاران بورس تهران با اشاره به نحوه ثبت شکایت و رویه رسیدگی به اختلافات در بازار سرمایه کشور می نویسد: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه حضوری به محل دبیرخانه کمیته سازش و یا مراجعه به آدرس اینترنتی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار، نسبت به دریافت و تکمیل "فرم درخواست رسیدگی به اختلافات" اقدام نموده و فرم تکمیل شده را از طریق پست یا فکس به دبیرخانه مذکور ارسال نمایند.

دبیرخانه کمیته سازش پس از دریافت و ثبت شکایت، آن را به خوانده ارسال می‌نماید و جهت ارائه پاسخ 10 روز به خوانده فرصت داده می‌شود.

درصورت ارائه پاسخ خوانده، ظرف سه روز پاسخ مذکور به خواهان ابلاغ می‌شود. درصورت عدم ارائه پاسخ و یا عدم پذیرش پاسخ توسط خواهان، ضمن تکمیل پرونده، وقت رسیدگی برای آن تعیین شده و در جلسه رسیدگی، کمیته سازش به دعوت طرفین دعوی و استماع نظرات طرفین می‌پردازد.

درصورت عدم سازش در جلسه مذکور، و یا عدم حضور خوانده در جلسه پس از سه بار دعوت، پرونده جهت رسیدگی به "هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار" ارسال می‌شود.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 19 تیر 1395، کد مطلب:13950419000553 : www. farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین