پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
ازبهمن ماه ۹۷ هشت استان جنوبی کشوردرگیرآفت ملخ های صحرایی شدند. ملخ هایی که با عبور از عربستان راهی ایران،پاکستان وهندوستان شده اند وموج چهارم هجوم ملخ ها نیز به زودی شروع می شود.یکی از مهمترین خصوصیات ملخ مهاجم این ماه‌ها در ایران که مبارزه با آن را بسیار سخت می‌کند قدرت پروازی این آفت بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر در روز و در هفته تا هزار کیلومتر می‌رسد. قدرت تغذیه ملخ‌ها بالا است. هر هزار و ۱۰۰ ملخ صحرایی روزانه معادل یک انسان غذا می‌خورند. تصور کنید دسته‌های میلیونی ملخ به چه حجمی می‌توانست به عرصه‌های زراعی و باغی هشت استان کشور خسارت وارد کند.

شعار  سال :ملخ حرایی آفت رطوبت پسند است هر جا رطوبت و نم خاک وجود داشته باشد ملخ صحرایی آنجا سکونت می‌کند. دلیل هجوم ملخ‌ها به سواحل ایران رطوبت و نم مناسب خاک است. ملخ صحرایی به عنوان یک آفت جهانی به شمار می‌رود. از این باب که ۲۰ درصد خشکی‌های جهان در سیطره و گسترش خودش قرار دارد و ۵۹ کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد.

یکی از مهمترین خصوصیات ملخ مهاجم این ماه‌ها در ایران که مبارزه با آن را بسیار سخت می‌کند قدرت پروازی این آفت بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر در روز و در هفته تا هزار کیلومتر می‌رسد. قدرت تغذیه ملخ‌ها بالا است. هر هزار و ۱۰۰ ملخ صحرایی روزانه معادل یک انسان غذا می‌خورند. تصور کنید دسته‌های میلیونی ملخ به چه حجمی می‌توانست به عرصه‌های زراعی و باغی هشت استان کشور خسارت وارد کند.

هشت استان هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویر احمد درگیر مبارزه با ملخ هستند. این استان‌ها جزو قطب‌های کشاورزی کشور یه شمار می‌روند و ۲۵ درصد سطح زیر کشت زارعی و باغ در این هشت استان قرار دارد و سهم ۳۸ درصدی از تولیدات زارعی و باغی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

استان خوزستان و فارس جزو دو قطب مهم کشاورزی کشور هستند و اگر تلاش‌ها و مبارزه با ملخ‌ها در چهار استان مرزی بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان، نبود الان به جز ۱۶ شهرستان جنوبی فارس تمامی شهرستانهای شمالی فارس هم درگیر هجوم ملخ می‌بودند و کرمان که قطب پسته ایران است می‌توانست مورد هجوم بیشتر ملخ‌ها قرار بگیرد.

مبارزه با ملخ مهاجم صحرایی تا پایان سال ۹۸

طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی به لطف مبارزه جدی با ملخ‌ها تا کنون خسارتی که قابل مطرح شدن در حوزه زراعی و باغی باشد نداشته‌ایم. گیاه کینوا گیاه مورد علاقه و مورد پسند ملخ صحرایی است که می‌توان به عنوان یک تله طبیعی از آن استفاده کرد.

محمد رضا درگاهی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح هجوم ملخ‌های صحرایی عنوان کرد: با آفتی روبرو هستیم که قدرت پروازی، تغذیه و تکثیر بالا دارد، هر یک ملخ صحرایی در دوره‌های سه تا ۵ ماهه به ۴۰۰ ملخ تبدیل می‌شود. در سازمان فائو ملخ را به عنوان آفت قحطی می‌شناسند.

رئیس سازمان حفط نباتات کشور عنوان کرد: امروز اگر امنیت غذایی در کشور مورد تهدید قرار نگرفته است تلاش همه دستگاه‌های دولتی و نظامی است که در امر مبارزه موفق بوده‌ایم.

تأثیر دو طوفان مکونو و لوبان در طغیان ملخ‌ها

وی با بیان اینکه امروز بیشترین اتهامات متوجه کشورهای همسایه است، خاطرنشان کرد: اگر به رخدادهای چند ماهه گذشته رجوع کنیم می‌بینیم دو طوفان مکونو در اردیبهشت ماه و طوفان لوبان در آبان ماه سال ۱۳۹۷ در مرز عمان و یمن اتفاق افتاد و در عرض ۱۶ ساعت ۵۳۵ میلیمتر بارندگی معادل بارندگی در دو استان ایران رخ داده است و یکی از تغییرات اقلیمی در این منطقه عامل هجوم ملخ‌های صحرایی است. یمن که درگیر جنگ بود و عمان هم مبارزه با ملخ برایش مهم نبود.

درگاهی با بیان اینکه عمان، قطر و امارات عضو هیچ کنوانسیونی نیستند و به هیچ جا گزارش نمی‌دهند و عملیات مبارزه را هم انجام نمی‌دهند. اظهارداشت: عربستان، مصر، سودان و اریتره در دو طرف دریای سرخ قرار دارند. دو طرف دریای سرخ در شمال شرق آفریقا و شمال آفریقا و عربستان، کانون مرکزی و مبدا ملخ صحرایی در دنیا است. ملخ‌های صحرایی در این مناطق به صورت انفرادی زندگی می‌کنند.

وی افزود: ملخ‌ها در شرایطی طغیانی و مهاجم می‌شوند که بارندگی‌ها زیاد شود. به محض افزایش بارندگی هورمونی در مغزشان ترشح می‌کند که باعث زاد و ولد می‌شود. در اثر زاد و ولد زیاد و تکثیر بالا و در اثر جای کم، شروع به طغیان می‌کنند.

هشت استان به صورت جدی درگیر مبارزه با ملخ هستند

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ابرازداشت: در آبان و آذر ماه ۹۷، در شمال بوشهر، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد بارندگی بالایی داشتیم. سیستان و بلوچستان که سال گذشته ۲۹ میلیمتر بارندگی داشته است این بارندگی در سال جدید ۴ برابر شده است. استان بویراحمد از ۲۴۱ میلیمتر سال گذشته در سال ۹۸ به ۷۰۰ میلیمتر رسیده است و در هرمزگان بارندگی ۵۵ میلیمتر داشته‌ایم که در سال جاری تا کنون به ۲۳۸ میلیمتر رسیده است. یعنی عملاً فضا برای هجوم ملخ‌ها مهیا شده است و در جنوب کشورمان هم شرایط کاملاً از بعد رطوبت مساعد است.

وی ادامه داد: دی ماه سال ۹۷ دستجات ملخ در بین مرز کشورهای عمان و یمن شروع به تشکیل می‌شود. کشور ما هنوز اثری از هجوم ملخ صحرایی نداشت و دستجات ملخ به صورت انفرادی در دو طرف دریای سرخ در حال فعالیت بودند. بعد از آنکه دریای سرخ تخلیه شد ملخ‌ها به کشور عربستان هجوم آوردند. در عمان به دلیل جهت وزش بادها کانون‌های ملخ صحرایی که در مرز عمان و یمن تشکیل شده بود وارد عربستان شد. پس از آن به واسطه جهت وزش باد که به جنوب و جنوب غرب کشور ایران بود، ملخ‌ها از بوشهر و خوزستان به سمت جنوب شرق کشور حرکت کردند.

درگاهی خاطرنشان کرد: اولین ورود و ریزش ملخ‌ها هفتم بهمن ماه در نخیلو از سمت عربستان گزارش شد. که دوم بهمن ماه فائو یک ایمیل هشداری داد و پس از آن کم کم دستجات از عمان، یمن و عربستان به سمت ایران هجوم آورند و از اینجا برای گذران تابستان به سمت پاکستان و هندوستان خواهند رفت.

وی ابرازداشت: در اردیبهشت بوشهر و خوزستان کشور عملاً درگیر ورود و ریزش ملخ شدند که هرمزگان و جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان درگیر بیشترین ریزش و دستجات ملخ صحرایی بودند.

مبارزه جدی با آفت ملخ در ۵۹۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی

به گفته وی، تا امروز ۱۵۳ ریزش ملخ صحرایی در نقاط مختلف داشته‌ایم که در یک شب ۵۹۰ هزار هکتار مبارزه داشته‌ایم که سیستان بلوپستان رتبه اول مبارزه و کرمان و هرمزگان به ترتیب دوم و سوم بوده‌اند. نه اینکه کوتاهی انجام شده بلکه به خاطر حجم ریزش در سیستان و بلوچستان بوده است.

وی ابرازداشت: به لحاظ آماری فائو، فقط در ۸۰ درصد می‌توانیم در مبارزه با ملخ صحرایی موفق باشیم و ۲۰ درصد به دلیل قدرت جابجایی و تخم گذاری موفق نخواهیم بود. و به دلیل تخم گذاری ۴۰۰ تایی به ازای هر ملخ مجدداً با دستجات میلیونی روبرو خواهیم بود.

درگاهی تصریح کرد: طبق هشدار فائو، ملخ‌هایی که در مرکز عربستان بخشی از آنها به سمت اردن در حرکت هستند و بخشی به مصر خواهند رفت و بخش قابل توجهی از این حجم به سمت جنوب کشور ایران در حرکت هستند که هرمزگان و سیستان و بلوچستان در ابتدا و سپس بوشهر تحت تأثیر موج چهارم ورود ملخ‌های مهاجم قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: این دستجات جدید که ظرف روزهای آینده وارد کشور خواهند شد که احتمال ریزش در شهرها را هم دارد به سمت پاکستان و هندوستان در حرکت هستند. هفته گذشته پشت استانداری هرمزگان هم ریزش داشته‌ایم. در موج جدید احتمال تخمگذاری وجود ندارد. به خاطر اینکه در تابستان جنوب ایران گرم است به همین خاطر در موج جدید ملخ‌های صحرایی تخمگذاری را در پاکستان و هندوستان انجام خواهند داد.

مقصد بعدی ملخ‌ها پاکستان و هندوستان است / ‏لزوم مبارزه در پاکستان

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: رابطه خوبی با هندوستان و پاکستان داریم. معاون صنایع پاکستان در ایران بود و از نزدیک وضعیت ریزش‌های ملخ را مشاهده کرد. اگر پاکستان به طور جدی همانطور که عربستان، یمن و عمان به وظیفه ذاتی خود در حوزه مبارزه عمل نکنند، شاهد بازگشت ملخ‌های صحرایی از پاکستان و هندوستان به ایران خواهیم بود و عملاً تا آخر سال ۹۸ درگیر مبارزه با ملخ صحرایی خواهیم بود.

وی گفت: در استان هرمزگان آنچه مهم و پر اهمیت است نیاز داریم که سپاه، ارتش و گروه‌های جهادی پای کار بیایند. اگر از کمک‌های مردمی غافل شویم ظرف روزهای آینده با بحران روبرو خواهیم شد. در ریزش‌های جدیدی که در راه است احتمال ورود ملخ‌ها به شهر هم وجود دارد.

سپاه و ارتش باید کمک کنند

به گفته درگاهی، هم اکنون در شهرستان حاجی آباد با بحران روبرو هستیم. اگر ظرف ۱۰ روز آینده با آفت ملخ صحرایی مقابله نکنیم با خسارت باغی و زارعی روبرو خواهیم بود. سپاه، ارتش، راه و شهرسازی و سایر نهادهایی که ماشین‌های کمک دار دارند به کمک مبارزه با ملخ صحرایی بپیوندند.

وی افزود: در موضوع ردیابی هم به کمک نیاز داریم زیرا ردیابی فقط چشمی است. به محض اینکه فائو اعلام کرد ملخ در ایران ریزش کرد. لنج‌ها، قایق‌های محلی و ناوها در دریا می‌توانند مهمترین کمک رسان ها در اعلام ورود ملخ‌ها دارند.

رئیس سازمان حفط نباتات کشور خاطرنشان کرد: تا کنون در مورد مسمومیت ملخ مرده گزارشی نداشته‌ایم و اینقدر ملخ زنده وجود دارد که پرندگان ملخ مرده را استفاده نمی‌کنند و تا کنون گزارشی از مرگ و میر جانداران دیگر نداشته‌ایم.

وی عنوان کرد: از نگاه من عربستان کوتاهی کرده است، چطور می‌شود از دستجاتی که بعد از عبور از عربستان به ایران آمده‌اند، عربستان در ۱۵۰ هزار هکتار مبارزه کرده باشد و ما در ایران ۵۷۰ هزار هکتار مبارزه کرده‌ایم. اما پیش بینی می‌شود تا آخر شهریور ماه باید در ۸۰۰ هزار هکتار مبارزه کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 28خرداد 98، کد خبر: 4643530 ، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین