پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۱۷۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
معمولا اکثر جوانان دنبال راهی برای نرفتن به سربازی هستند لذا در این گزارش قصد داریم راهکاری که باعث شد بیش از ۱۳۰۰ مشمول، سربازی آسان و بی‌دغدغه‌ای را پشت سر بگذراند، مرور کنیم.

شعار سال: یکی از پرخاطره‌ترین دوران زندگی آقایان، دوران سربازی است و با تمام نگرانی‌ها و ناراحتی‌هایی که جوانان برای این مرحله از زندگیشان دارند، اما آنان که این دوران را پشت سر گذاشته‌اند با خاطرات شیرین از آن یاد می‌کنند.

موضوع رفتن به سربازی و راهکار‌هایی برای دور زدن این مرحله از زندگی، نقل و نبات محافل و دورهمی‌های جوانان است و معمولا در این رابطه دغدغه‌ای جدی وجود دارد که چرا باید یک یا دو سال از زندگی در پادگان‌ها و مراکز آموزشی نظامی بگذرد و فرد از فرصت‌های کاری و زندگی دور شود؟

چنین موضوعی باعث شد تا مسئولان کشور تدابیری بیندیشند که ضمن تقویت انگیزه جوانان برای گذراندن خدمت سربازی، فرصت‌های طلایی و کاری برایشان رقم زنند تا دیگر گله و شکایتی برای از دست رفتن موقعیت‌ها نباشد (دراین خصوص می‌توانید گزارش ما با عنوان «فرصتی طلایی برای سربازی نرفته‌ها / یک تیر و دو نشان؛ دیگر سربازی وقت تلف کردن نیست!» را بخوانید). در همین خصوص بحث جذب امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح و نوری تازه در دل جوانان و بخصوص نخبگان کشور روشن شد.

معاونت علمی و فناوری مدتی است که چنین طرحی را به مرحله اجرا درآورده و هم‌اکنون تعداد بی‌شماری از جوانان این مرز و بوم به جای رفتن به پادگان‌های آموزشی و پوشیدن لباس‌ها و پوتین‌های سربازی و از همه مهمتر تراشیدن موها، همچون کارمندان اداری به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌روند و با انجام فعالیت‌های پژوهشی و کار‌های فناورانه ضمن کسب‌درآمد، دوران سربازی‌شان را می‌گذرانند.

آغاز چنین طرحی از سال ۹۵ در کشور باعث شد تا طبق آمار‌های مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا سال ۹۷، حدود یک هزار و ۳۵۲ نفر سربازی دوساله خود را بی‌دغدغه و با حفظ موقعیت‌های کاری سپری کنند.

با اجرای طرح سربازی نخبگان فناور که از سال ۹۵ آغاز به کار کرده است این تسهیلات در سال ۹۵ به ۱۴۶ نفر، در سال ۹۶ به ۵۸۴ نفر و در سال ۹۷ به ۶۲۲ نفر اختصاص یافته که در مجموع هزار و ۳۵۲ نفر از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

اما استفاده از تسهیلات طرح سربازی نخبگان فناوری در شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه است؟
افرادی که خواستار چنین نوعی از سربازی هستند باید حتما فارغ‌التحصیل مقاطع کارشناسی و بالاتر باشند و درخواست خود را حداقل
سه ماه پیش از تاریخ اعزام ارسال کنند. در صورت امکان بهتر است فرد پیش از ارسال درخواست اعزام به نظام وظیفه، تقاضای خود را ارسال کرده و فرآیند احراز شرایط و کسب امتیاز لازم را طی کند تا در صورت تایید فرد و شرکت، فرد اقدامات لازم برای دریافت برگ اعزام را انجام دهد و از طریق معاونت علمی و فناوری رییس جمهور به ستاد کل نیرو‌های مسلح به عنوان نیروی امریه معرفی شود.




البته این نکته قابل توجه است که زمان تحویل برگ اعزام به خدمت افراد دارای صلاحیت به مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی باید حداقل ۴۵ روز پیش از تاریخ اعزام مندرج در برگ اعزام باشد و فرد برای استفاده از این طرح دارای برگ اعزام به خدمت با مهر غیبت نباشد.

دانش آموخته برتر فناور که خواستار استفاده از تسهیلات امریه در شرکت‌های دانش بنیان است باید با توجه به امتیازبندی شیوه‌نامه بهره‌مندی دانش آموختگان برتر فناور (جدول این امتیازبندی را از اینجا
دانلود و مشاهده کنید) از تسهیلات خدمت نظام وظیفۀ تخصصی حداقل ۶۰ امتیازکسب کرده باشند و پس از آن با ورود به سامانه سینا به نشانی Sina.bmn.ir اطلاعات لازم را بارگذاری و وارد کند.



افرادی که در این مرحله برگزیده می‌شوند، لازم است مدارک تکمیلی و برگ سبز خود را در موعد مقرر از طریق سامانه http://social.tinet.ir ارسال کنند.

تضمین کار سرباز فناوران در شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت دانش‌بنیان برای تضمین پرداخت‌های خود به کارکنان وظیفه مامور، بر اساس میزان حقوق فرد در طول خدمت، چک با مبلغ معین (بر مبنای مصوبات ستاد کل نیرو‌های مسلح) را به عنوان تضمین به همراه تعهدنامه به کارگیری کارکنان وظیفه مامور در شرکت‌های دانش بنیان به کارگزار معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تحویل دهد. همچنین با توجه به اینکه پرداخت هزینه بیمه فرد بر عهده شرکت است باید از طریق چک با تاریخ اعلامی از طرف کارگزار (یک ماه بعد از امضای قرارداد)، مبلغ بیمه درمانی، بازنشستگی و بیمه حوادث نیروی امریه را به طور یکجا پرداخت کند (این مبلغ با توجه به ابلاغ ستاد کل نیرو‌های مسلح، وضعیت تحصیلی و تاهل سرباز متفاوت خواهد بود).


فرد پس از گذراندن دوره آموزشی، از طریق معاونت علمی و فناوری رییس جمهور به شرکت تخصیص خواهد یافت و شرکت موظف است وضعیت اسقرار و حضور فرد را بعد از تخصیص به طور رسمی به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور اعلام کند.



البته ناگفته نماند که راهی برای فرار از این نوع سربازی رفتن نیست و شرکت دانش‌بنیان موظف است هر سه ماه گزارشی از شرح فعالیت و حضور فرد (به همراه میزان مرخصی استحقاقی و استعلاجی) به همراه مستندات پرداختی به فرد در شرکت را به معاونت علمی و فناوری ارسال کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 28 خرداد 98، کد مطلب: 771872:www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین