پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
در ادامه رویکرد مسئولان دستگاه قضایی که از چندی پیش یکی از راهکارهای کاهش تعداد پرونده‌ها را تک‌مرحله‌ای شدن رسیدگی به برخی دعاوی عنوان می‌کنند، معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز از رسیدگی دو مرحله‌ای به همه دعاوی گلایه کرد.

شعار سال: به نقل از روابط عمومی بسیج حقوقدانان، هادی صادقی در اولین رزمایش شبکه علمی نخبگان حقوقی و قضائی کشور گفت: الان دستگاه قضایی در حال بررسی‌های جدی برای تحولات کارآمدساز به حل مسائل مردم است و الان فرصت گرانبهایی است که شما بسیج شوید برای کمک به این دستگاه که یکی از محورهای این رزمایش، اطاله دادرسی است. خیلی وقت‌ها بحث اطاله دادرسی را کم و زیاد کردیم و الان یک نظمی دارد، اما این نظم طولانی و کشنده است.

وی با انتقاد از وضعیت تعدد مراحل قضایی در کشور گفت: چرا باید برای هر دعوا، هر شکایتی و هر ادعایی سه تا چهار مرحله اجازه دهیم اینها مطرح بشود و معطلی در دستگاه قضایی پیدا شود که یک کار کم ارزش بخواهد حل شود، این تعدد مراحل برای مسائل مهم حیاتی معنادار است، اگر این تعدد برای جان مردم و حیثیتی باشد معنادار است، این فرایندها را باید کوتاه و اصلاح کرد. چرا ما حدود پنج میلیون یونیک و یکتا داریم در دستگاه قضائی که این پنج میلیون، ۱۷ میلیون مرتبه در حال رسیدگی است، یعنی پنج میلیون پرونده اصلی تبدیل به ۱۷ میلیون پرونده شده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: خیلی از قوانین جرم‌انگارانه داریم که می‌توانستند این قوانین نباشد. مواردی مانند ضرب و شتم‌های کوچک و اندک داریم که می‌تواند در همان کلانتری حل و فصل شود اما به دستگاه قضائی ارجاع می‌دهند و هرکدام از این شکایت‌ها در دو مسیر طی می‌شود. برای ۵۰ هزار تومان چقدر هزینه برای کشور تولید کردیم؟ چند میلیون تومان هزینه درست کردیم. یا مثلاً کسانی که می‌خواهند جدا شوند خب در همان دفترخانه این مسئله حل شود چرا باید به دستگاه قضائی بیایند و هزینه هم برای خود و هم کشور درست کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اختیار، تاریخ 30 خرداد 98، کد مطلب: 16496:www.ekhtebar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین