پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۷۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
فروردین ماه امسال بود که بارش نزولات آسمانی موجب جاری شدن سیل و آبگرفتگی در برخی مناطق استان ایلام شد. حجم سیل به حدی بالا بود که شرایط بحرانی در برخی مناطق استان از جمله بخش ماژین دره شهر و روستا‌های عرب رودبار در شهرستان سیروان اعلام شد، از قطعی آب، برق، گاز و تلفن گرفته تا تخریب پل‌ها و راه‌های ارتباطی که مردم این مناطق را در محاصره کامل آب قرار داد.نزدیک به ۳ ماه از بارش‌های سیل آسای فروردین سال جاری می‌گذرد، برخی وعده‌های مسئولان همچنان عملی نشده و هم اکنون مردم با مشکلاتی مواجه هستند.

شعارسال: نزدیک به ۳ ماه از بارش‌های سیل آسای فروردین سال جاری می‌گذرد، برخی وعده‌های مسئولان همچنان عملی نشده و هم اکنون مردم با مشکلاتی مواجه هستند.

فروردین ماه امسال بود که بارش نزولات آسمانی موجب جاری شدن سیل و آبگرفتگی در برخی مناطق استان ایلام شد. حجم سیل به حدی بالا بود که شرایط بحرانی در برخی مناطق استان از جمله بخش ماژین دره شهر و روستا‌های عرب رودبار در شهرستان سیروان اعلام شد، از قطعی آب، برق، گاز و تلفن گرفته تا تخریب پل‌ها و راه‌های ارتباطی که مردم این مناطق را در محاصره کامل آب قرار داد.

بلافاصله پس از جاری شدن این سیل، مدیران استانی و کشوری به منطقه آمدند تا از نزدیک در جریان حجم خسارت‌ها قرار گیرند و برای رفع مشکلات مردم تصمیم گیری کنند، از وزرای راه و شهرسازی و کشاورزی گرفته تا رییس کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و رییس بنیاد مستضعفان کشور که هرکدام مصوبات خاص خود را داشتند که برخی از این وعده ها عملی و برخی نیز به قوت خود همچنان باقی است .

در ابتدا سری به بخش ماژین زدیم تا به بررسی مشکلات آن‌ها بپردازیم، منطقه‌ای که در همان روز ابتدایی با تخریب پل گاومیشان در محاصره قرار گرفت و خواسته اصلی مردم این منطقه ایجاد پل و بازشدن مسیر است، امری که هنوز محقق نشده است.

تاخیر در احداث پل گاومیشان ماژین را در بن بست قرار داد

آقای احتشام زینی وند از ساکنان بخش ماژین شهرستان دره شهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: متاسفانه پس از سیل ویرانگر امسال با تخریب پل گاومیشان، بخش ماژین در بن بست کامل قرار گرفت که این امر زندگی مردم این مناطق را با مشکل مواجه کرد.

وی افزود: تخریب پل ارتباطی گاومیشان در سیل اخیر باعث شده مردم از مسیر جایگزین که مسیری طولانی بود تردد نمایند که موجب هزینه‌هایی از جمله گرانی اجناس به علت طولانی بودن مسیر جایگزین و افزایش کرایه تاکسی‌ها و مواردی از این قبیل شد.

اما ظاهرا مشکلات این راه پرتردد که استان ایلام و شهرستان دره شهر را به استان لرستان متصل می‌کند حالا حالا‌ها برطرف نمی‌شد، موضوعی که واکنش نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی را نیز بهمراه داشته است.

وعده‌هایی که عملی نشد

شادمهر کاظم زاده از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، اعلام کرد: در آن روز‌های ابتدایی که سیل موجب تخریب زیرساخت‌های شهرستان دره شهر شد مدیران کشوری به ایلام آمدند وعده‌هایی دادند که قسمت مهم این وعده‌ها هنوز عملیاتی نشده است.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی و معاون این وزارت خانه از احداث پل موقت ظرف بیست روز خبر می‌داد در حالی که بیش از ۷۰ روز از آن وعده می‌گذشت و هنوز مشکلات مردم مرتفع نشده بود.

امکان تردد خودرو‌های سبک با ظرفیت ۵ تن بر روی پل گاومیشان امکان پذیر است

رضایی معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، اظهار کرد: در پی بارش‌های فروردین ماه و جاری شدن سیلاب‌ها، به ۸۱۰ کیلومتر از راه‌های استان خساراتی از قبیل نشست‌های موضعی، رانش، آب بردگی و آسیب‌های جسم راه، وارد آمد که ۲۷ دستگاه پل تخریب و به ۷۵۰ دستگاه پل آسیب‌های جدی وارد شد.

وی افزود: بلافاصله پس از تخریب این پل، مرمت و بهسازی مسیر‌های استان و احداث پل جایگزین در این منطقه در دستور کار قرار گرفت که بدلیل بالا آمدن دبی آب رودخانه عملیات احداث آن با تاخیر مواجه شد.

رضایی ادامه داد: اما در پایان وقت روز جمعه ۱۷ خرداد ماه ۹۸ موفق شدیم آخرین مراحل در جهت بازگشایی این پل را انجام دهیم و اکنون تردد وسایل نقلیه سبک بر روی این پل ۸۰ متری قابل امکان است.

اما این پایان ماجرا نبود! به گفته معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام تنها خودرو‌های سبک تا وزن ۵ تن قابلیت حرکت بر روی این پل را دارند.

چه زمانی پل گاومیشان بطور کامل به بهره برداری می‌رسد؟ سوالی که پاسخ آن بی نتیجه ماند!

رضایی معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در پاسخ به اینکه چه زمانی پل گاومیشان بطور کامل به بهره برداری می‌رسد و امکان تردد خودرو‌های سنگین بر روی این پل امکان پذیر می‌شود به خبرنگار ما گفت: انشاله در وقتی مناسب به این سوال شما پاسخ خواهم داد.

مشکلاتی که همچنان مردم ماژین و دره شهر را با مشکلاتی روبه رو کرده است، چرا که مردم منتظر بهره برداری کامل آن هستند مشکلاتی که هنوز سر راه مردم ماژین است.

آقای احمدی از ساکنان بخش ماژین شهرستان دره شهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،گفت: شغل بیشتر ساکنین این منطقه کشاورزی است و از آنجا که کامیون‌ها و خودرو‌های سنگین قابلیت حرکت بر روی این پل را ندارند پس تکلیف بار کشاورزان این منطقه چه می‌شود؟

وی افزود: اگر محصولات کشاورزی ما به موقع به مقصد نرسد، خراب شده و کیفیت اصلی خود را از دست می‌دهد، در این صورت چه کسی جوابگوی ضرر کشاورزان است؟

آقای رستمی یکی از رانندگان پایانه اتوبوسرانی دره شهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: با توجه به این موضوع که حداکثر سرعت تردد در این مسیر ۲۰ کیلومتر می‌باشد، ما مسیر ۱۰ ساعته را در مدت زمان ۱۵ ساعت طی کنیم که این موضوع باعث بروز مشکلات فراوانی در این زمینه می‌شود.

از بخش ماژین به روستا‌های سیل زده عرب رودبار در شهرستان سیروان رفتیم و پای درد دل مردمانی نشستیم که سیل خانه هایشان را به زیر آب برده و به ناچار محل زندگی خود را ترک کرده بودند و بی سرپناه مانده اند.


مردم مناطق سیل زده عرب رودبار شهرستان سیروان همچنان سرگردانند

آقای نوروزی از ساکنان روستای چم روته در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، اعلام کرد: با گذشت چند ماه از حادثه سیل هنوز اقدام قابل توجهی از طرف مدیران صورت نگرفته و مردم سرگردانند.

وی افزود: اکثر مردم این منطقه مشغول به کار کشاورزی هستند که اکنون زمین هایشان به زیر آب رفته، زمین‌هایی که قبلا در حوزه آبریز سد و نیروگاه سیمره بودند و اقدامی در صورت تملک آن‌ها از طرف مسئولان صورت نپذیرفت.

به گفته نوروزی اکنون مردم مناطق سیل زده در تامین نیاز‌های ضروری و مایحتاج خود مانده اند، نه می‌توانند در خانه‌های خود بمانند و نه جایی برای اسکان آن‌ها در نظر گرفته شده است و با وجود اینکه خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی مردم اکنون به زیر آب رفته اقدامات مناسبی از طرف وزارت نیرو صورت نگرفته است.

پیگیر مشکلات مناطق سیل زده عرب رودبار هستیم

جواد رحیمی مقدم فرماندار سیروان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، از پیگیری مشکلات و مسائل مردم سیل زده سیروان خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته و نشست‌های متعددی که با مسئولان سد سیمره گرفته شد موفق به پرداخت بخشی از مطالبات مردم شدیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مطالبات مردم روستای سیل زده چم شیر نیز پرداخت شد و زمین‌های این منطقه پس از تملک در اختیار وزارت نیرو و سد و نیروگاه سیمره قرار گرفت، تاکید کرد: به علت کمبود اعتبارات و کم کاری هنوز مابقی مطالبات مردم پرداخت نشده است.

فرماندار سیروان در بحث مشخص شدن زمین برای اسکان روستا‌های به زیر آب رفته این شهرستان نیز گفت: در نقاطی از شهرستان و شهر لومار برای اسکان روستاییان بی سر پناه زمین در نظر گرفته شده، اما بدلیل اعلام نشدن تراز آبی سد سیمره از طرف وزارت نیرو این کار با مشکل مواجه شده و نمی‌توان فعلا در بحث اسکان اقدامی انجام داد.

رحیمی مقدم اظهار کرد: در بحث خسارت‌هایی که به باغات و زمین‌های کشاورزی وارد شده کل خسارت‌ها برآورد شده و در اختیار جهاد کشاورزی قرار دارد که با معرفی بانک‌های عامل عملیات پرداخت در روز‌های آتی انجام می‌گیرد.

گذشته از وعده‌های برخی از مسئولین، سازمان‌هایی نیز مانند بنیاد مسکن بودند که از همان روز‌های اول پای کارآمده و محرومیت زدایی و بازسازی مناطق آسیب دیده را بدون هیچگونه چشم داشتی جزو وظایف خود می‌دانستند.

عملکرد مناسب بنیاد مسکن در مناطق سیل زده

محبی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: تاکنون ۲۱ هزار و ۷۸۳ مورد، متقاضی دریافت خسارت ناشی از سیل بوده اند که ۱۰ هزار و ۳۷۰ مورد آن را منازل روستایی و ۱۱ هزار و ۴۱۳ مورد را نیز منازل شهری سیل زده تشکیل داده اند که کار ارزیابی آن‌ها همچنان ادامه دارد و تا پایان هفته به اتمام می‌رسد.

وی افزود: تا تاریخ ۱۷ خرداد ماه سال جاری ۲۹ هزار و ۴۶۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به یک هزار و ۵۴۹ خانوار سیل زده روستایی و شهری در استان ایلام پرداخت شده است.

محبی در رابطه با نحوه عملکرد ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی در مناطق سیل زده شهری و روستایی افزود: تاکنون ۴۱۲ مورد آواربرداری، ۲۴۶ مورد صدور پروانه، ۲۲۴ مورد پی کنی، ۵۵ مورد آرماتور گذاری، ۱۰ مورد دیوار چینی و ۲ مورد اجرای سقف صورت گرفته است.

وی ادامه داد:به منظو واحد‌های احداثی روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و برای واحد‌های احداثی شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و ۱۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض توسط بانک پرداخت می‌گردد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام در رابطه با عملکرد بانکی به مناطق سیل‌زده شهری و روستایی استان ایلام اظهار کرد: تاکنون با ۲۸ واحد مسکونی جهت احداث و ۱۳۱ واحد مسکونی جهت تعمیرات، قرارداد‌هایی توسط بانک بسته شده است که قسط اول این تسهیلات نیز پرداخت گردیده است.

به هرحال مردم سیل زده استان که از فروردین ماه بی خانه شده اند انتظاراتی دارند که باید مسئولان با برنامه ریزی‌های سریع به فکر اسکان این افراد باشند.

تاخیر در محاسبه تراز آبی سد سیمره و اسکان مردم در حاشیه رودخانه‌ها، آن هم با نزدیک شدن به فصل گرما می‌تواند مشکلات متعددی از نظر بهداشتی را نیز بدنبال داشته باشد، اگرچه سهل انگاری در محاسبه تراز آبی نیز می‌تواند در آینده مشکلاتی برای مردم بوجود آورد.


شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار:2  تیر 1398،کدخبر:6956980 www.yjc.ir،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین