پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
با توجه به تجربه سیل 6 ماه پیش و لزوم لایروبی مسیل‌ها و کانال‌ها برای بارش‌های پیش‌ رو، تاکنون هیچ مسیل و کانالی در دره‌شهر استان ایلام لایروبی نشده است؛ این وضعیت به‌ سادگی این شهرستان را مجددا در معرض سیل قرار می‌دهد.

شعارسال: با توجه به تجربه سیل 6 ماه پیش و لزوم لایروبی مسیل‌ها و کانال‌ها برای بارش‌های پیش‌ رو، تاکنون هیچ مسیل و کانالی در دره‌شهر استان ایلام لایروبی نشده است؛ این وضعیت به‌ سادگی این شهرستان را مجددا در معرض سیل قرار می‌دهد.

 6 ماه از بارش‌های سیل‌آسای فروردین ماه 1398 که خسارات فراوانی را به دنبال داشت، می‌گذرد. دره‌شهر از جمله مناطقی است که ساکنین آن از سیل امسال متحمل خسارات فراوانی شدند که به گفته شهروندان، دلیل اصلی بروز سیل در این شهر، بی‌توجهی مسوولان شهر به اخطارهای هواشناسی و عدم پاکسازی مسیل‌ها و پل‌ها بوده است.

از آنجا که در زمان بارش‌های فصلی امکان جاری شدن سیلاب در مسیل‌ها وجود دارد، به منظور کنترل و پیشگیری از هرگونه حادثهT باید مسیل‌ها و پل‌ها لایروبی و پاکسازی شود تا از وقوع هرگونه حادثه جلوگیری شود.

اما ظاهرا مسوولان دره‌شهر و ستاد بحران به این مهم کماکان بی‌توجه‌اند و با فرارسیدن فصل پاییز و آغاز بارش‌ها، کماکان لایروبی و پاکسازی مسیل‌ها انجام نشده که ممکن است، این بی‌توجهی‌ها مجددا سبب بروز حادثه شوند.

عدم پاکسازی مسیل‌ها

مهدی جانیان یکی از شهروندان دره‌ شهری در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: متاسفانه مسوولان شهرداری به لایروبی مسیل‌ها بی‌توجه هستند و همین امر سبب آب‌گرفتگی و خسارات به شهروندان طی بارش‌های ابتدای امسال شد.

وی افزود: چند ماه از این حادثه گذشته و هم اکنون به بارش‌های پاییزی نزدیک می‌شویم، اما متاسفانه هنوز هم لایروبی مسیل‌ها انجام نشده و مسلما در صورت بارش شدید، شاهد وقوع آبگرفتگی‌های شدید و خسارات به شهروندان خواهیم بود‌.

بی‌توجهی مسوولان به خطری که بیخ گوش مردم است

شهناز فلاحتی یکی دیگر از شهروندان دره شهری می‌گوید: پاکسازی مسیل‌ها یکی از وظایف اصلی شهرداری محسوب می‌شود، اما این مهم مورد بی‌توجهی قرار گرفته و اقدامی از سوی مسوولان شهری و ستاد بحران جهت جلوگیری از وقوع سیل انجام نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری از زمان چندین ماهه برای پاکسازی مسیل‌ها استفاده نکرده است، افزود: در صورت بارش‌های شدید و سیلابی شدن شهر که بروز خسارات را در پی دارد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

کمبود اعتبارات جهت پاکسازی مسیل‌ها

این موضوعات در حالی است که شهردار دره شهر کمبود اعتبارات را دلیل اصلی عدم پاکسازی مسیل‌ها می‌داند و می‌گوید: تنها ۲ میلیارد تومان جهت پاکسازی مسیل‌ها به شهرداری دره شهر تخصیص داده شده و این اعتبار جهت پاکسازی مسیل‌ها کافی نخواهد بود.

مسلما مسوولان مربوط از جمله ستاد مدیریت بحران و شهرداری‌ها باید با چاره اندیشی کنند و اتخاذ تدابیر لازم از بروز حادثه جلوگیری کرده نه با بی‌توجهی مقدمات بروز حادثه را فراهم و سپس برای حل مشکلات پیش آماده چاره‌اندیشی کنند.

حوادث طبیعی صرفنظر از خسارت‌های سنگینی که به بار می‌آورد، می‌تواند فرصتی جهت ارزیابی عملکردهای مدیریت بحران ایجاد کند که عملکرد مدیریت بحران استان ایلام در حوادث طبیعی مختلف از قبیل آتش‌سوزی جنگل‌ها، سیل و زلزله بر همه آشکار بوده و ضروری است مسوولان ارشد استان در این باره چاره‌اندیشی کنند.

نکته‌ای که حالا باید مورد توجه مسوولان مدیریت بحران قرار بگیرد، این است که با توجه به شروع فصل پاییز، اقدامات و تدابیر لازم جهت رویارویی با بحران‌های احتمالی اندیشیده شود و اعتبارات لازم در اختیار شهرستان‌ها جهت لایروبی و پاکسازی مسیل‌ها قرار گیرد تا از وقوع حوادث ناگوار پیشگیری شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ،تاریخ انتشار: 7 مهر1398،کدخبر:13980707000062 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین