پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۱۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
جاده های استان به گونه ای هستند که نیاز است که در سرتاسر آنها علایم راهنمایی و رانندگی نصب باشند اما گاهی می بینیم که در بدترین جاده ها با شیب تند و پیج های خطرناک تنها یک یا دو تابلوی راهنمایی و رانندگی نصب است.

شعارسال: جاده های استان به گونه ای هستند که نیاز است که در سرتاسر آنها علایم راهنمایی و رانندگی نصب باشند اما گاهی می بینیم که در بدترین جاده ها با شیب تند و پیج های خطرناک تنها یک یا دو تابلوی راهنمایی و رانندگی نصب است.

 از زمانی که خودرو بر سر کار آمد می توان گفت که مرگ و میر ها نیز افزایش پیدا کرد به گونه ای که امروز دومین علت مرگ و میر در ایران و در دنیا فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی است و این نشان می دهد که باید به جد بر روی این مسئله کار انجام شود تا شاید بتوانیم رتبه مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را به چهار یا پنج برسانیم.

کهگیلویه و بویراحمد نیز نسبت به کشور از نظر فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی رتبه قابل تاملی دارد که یکی از دلایل آن کوهستانی بودن آن است و جاده های این استان در دل کوه ها و سرآشیب های بسیار تند قرار گرفته است که توجه ویژه مسئولان را نیاز دارد.

اگر شهر یاسوج را مثال بزنیم وقتی از مرکز شهر تا حاشیه های شهر حرکت کنیم یمی بینیم که در هر روستا عکسی نصب شده است و نوشته زنده یاد ....هر چند که مرگ حق است اما اینگه جوانی 18 ساله یا 20 ساله و یا کودک 7 ساله اینگونه از دنیا بروند دردناک است و هر کسی طاقت و تحمل دیدن این صحنه ها را ندارد.

شاید بتوان خرداد ماه سال جاری را یکی از پر حادثه ترین ماه های سال 98 تا کنون بیان کرد، ماهی که تقریبا می توان گفت روزی یک سانحه و مرگ و میر را داشته ایم که برای استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد که جمعیتش به یک میلیون نفر هم نمی رسد یک فاجعه است.

چند رو زقبل نشست خبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برگزار شد که نصیری راد گفت: قریب به 50 درصد از راه های استان کهگیلویه و بویراحمد استاندارد نیست.

البته شاید این پنجاه درصد را هم برای این گفته است که مشکلی ایجد نشود وگرنه همه ما در این جاده ها هستیم و روزانه رفت و آمد داریم و اگر مردم بگویند قطعا خواهند گفت 20 درصد از انها هم استاندارد لازم و کافی یک جاده را ندارد و تنها آسفالتی ریخته شده است که ماشین ها از آن رد شوند.

اینکه گفته می شود هزینه ایجاد یک متر جاده در استان کهگیلویه و بویراحمد 4 برابر هزینه ساخت یک متر جاده در استان اصفهان است خود نشان می دهد که زیرساخت های جاده ای و استاندارد بودن آنها تا چه اندازه در این استان مهم است و باید مهم تلقی شود.

ماشینی که شبانه از جاده خارج و به ته دره پرتاب می شود ماشینی که در وسط روز از جاده خارج و باعث کشته شدن 8 نفر می شود خودرویی که به دلیل نبود خط کشی در جاده وارد لاین دیگر جاده و شاخ به شاخ شدن و خودرو ها و مرگ چند نفر می شوند همه اینها را می توان با استاندارد سازی جاده های استان کاهش داد.

وقتی همه جای ایران گفته می شود و خود مسئولان استان نیز اظهار دارند که کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی است بنابراین باید بدانند که یک متر جاده در استان نیز باید از یک متر جاده در اصفهان علائم رانندگی و کیفیت آسفالت داشتن خط کشی و نیوجرسی و گاردریل در صورت لزوم داشته باشد اما متاسفانه اینگونه نیست.

برخی از جاده های کهگیلویه و بویراحمد در صعب العبور ترین مسیرها خط کشی ندارند وقتی آب و هوا در کهگیلویه و بویراحمد سرد و معتدل است مسئولان نیز باید بدانند از رنگی برای خط کشی استفاده کنند که دوام داشته باشد اگر دوام هم ندارد حداقل سالی یک یا دو بار این خط کشی ها تجدید شوند.

در برخی از جاده های کهگیلویه و بویراحمد آنقدر آسفالت ان رنگ و رو رفته است و تشخیص ان با جاده خاکی کمی مشکل است آسفالت های بی کیفیتی که شاید بدون هیچ کارشناسی در حال انجام است و تنها چند ماه دوام می آورند قطعا آسفالت کردن جاده ها اصول خودشان را دارند اما ایا این اصول در کهگیلویه و بویراحمد رعایت می شود.

وقتی جاده های کهگیلویه و بویراحمد پر است از دره های و شیب های تند و جاده هایی که اکثرا حاشیه ندارند چرا گاردریل نصب نمی شود وقتی جان یک انسان در خطر است چرا در طول جاده های خطرناک گاردریل نصب نمی شود اگر در جاده رسفاریاب گاردیل نصب شده بود هشت نفر در ماشین پژو جان شان را از دست نمی دادند.

جاده های استان به گونه ای هستند که نیاز است که در سرتاسر آنها علایم راهنمایی و رانندگی نصب باشند اما گاهی می بینیم که در بدترین جاده ها با شیب تند و پیج های خطرناک تنها یک یا دو تابلوی راهنمایی و رانندگی نصب است در حالی که نصب انها در کاهش تصادفات نقش به سزایی دارد.

کهگیلویه و بویراحمد به یک انقلاب در جاده هایش نیاز دارد انقلابی که باعث شود جاده های کهگیلویه و بویراحمد حداقل استانداردها را داشته باشد تا کمتر شاهد مرگ عزیزانمان در جاده ها باشیم و این نیازمند همت والای مسئولان است.

انتظار می رود استاندار جدید اقای کلانتری به موضوع جاده ها در استان اهمیت جدی تری بدهند چرا که این جاده ها سالاه باعث عزادار شدن خانواده های زیادی می شوند خانواده هایی که با زجر و زحمت پسرشان را پزشک می کنند اما در جاده های کهگیلویه و بویراحمد جانشان را از دست می دهند خانواده هایی که در اثر این سانحه ها تنها یک نفرشان زنده می ماند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی صبح زاگرس  ، تاریخ انتشار: 8 تیر 1398 ، کدخبر:132218 www.sobhezagros.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین