پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۱۷۱۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
معاون وزارت مالی روسیه اعلام کرده است که روسیه و چین توافقنامه بین دولتی را مبنی بر انتقال مالی به حساب ارزهای ملی خود امضا کردند که به حاکمیت دلار در مبادلات دو کشور پایان می دهد.
شعارسال: سرگئی استروچاک افزود: این سند توسط آنتون سیلانوف معاون اول نخست وزیر، وزیر دارایی روسیه و رئیس بانک مردمی چین امضا شده است.

بر اساس اظهارات وی، این مکانیزم راه حل جدیدی ایجاد می‌کند که می‌توان آن را دروازه بین روسیه و چین خواند.

گفتنی است، آمار پرداخت‌های سه ماهه اول سال جاری میلادی نشان می‌دهد که پرداخت با یوان، روبل و کارت‌های اعتباری در مبادلات تجاری میان روسیه و چین افزایش یافته است ضمن اینکه همایش اقتصادی و رسانه‌ای سن پترزبورگ که با حضور «شیء جین پینگ» رئیس جمهوری چین و «ولادیمیر پوتین» در سن پترزبورگ روسیه (خرداد ۹۸) همراه بود نقطه عطفی در کنار گذاشتن دلار از معاملات میان طرفین به حساب می‌آید زیرا این نشست در شرایط تاریخی تنش‌های کم سابقه این دو کشور با آمریکا و برای اولین بار با هدف استقلال از دلار برگزار شد.

در سال‌های اخیر، روسیه در مقابل تحریم‌های غرب، با برگزاری نشست‌هایی از جمله مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ خواستار رقابت عادلانه شده است. دولت چین نیز با اعزام هیأت‌های عالیرتبه در این نشست موضع روشن خود مبنی بر پایبندی بر درهای باز، حفاظت قاطع از اقتصاد باز جهانی و ساز و کار چند جانبۀ تجاری، مخالفت با یک جانبه گرایی و حمایت طلبی خطاب به جامعۀ جهانی را تشریح کرد.

همچنین دو هدف "کاهش نقش دلار در روابط دوجانبه دو کشور" و "تقویت جایگاه یوان چین و روبل روسی" در کانون تأکیدات رهبران سیاسی دو کشور در دیدارهای اخیر قرار داشته و در این راستا دو کشور توافقنامه‌هایی را در جهت تقویت پول ملی خود امضا کردند.

بررسی‌ها از سه ماهه اول سال جاری میلادی نشان می‌دهد که روابط تجاری چین و روسیه معادل ۲/‏۲۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال پیش ۳۰ درصد افزایش داشته و ۱۴ درصد از پرداخت‌های این مبلغ به یوان و ۸ درصد آن نیز با روبل صورت گرفته است.

استفاده از سیستم کارت‌های اعتباری مانند "یونیون پی" و "میر" بخشی دیگر از مروادات میان این دو بازیگر را شامل شده که ارزش عددی آن اعلام نشده است.

به نظر می‌رسد اقدامات آمریکا علیه برخی کشورهای مخالف سیاست‌های خود به زیان بزرگ برای این کشور تبدیل شده و عصر ثروت اندوزی واشنگتن با استفاده از جایگاه دلار بسر آمده است. از این دیدگاه ادامه حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری میان کشورها بهترین راه برای مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 9 تیر 1398 ، کدخبر: 83374483 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین