پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
با افزایش نیافتن قیمت نان طی پنج سال گذشته تنور عرضه چندنرخی نان خصوصا نان سنگک و بربری در مناطق و محله‌های مختلف کشور داغ داغ است. خواه این نانوایی‌ها آردشان را با نرخ آزاد خریداری کرده باشند خواه به صورت یارانه‌ای. از طرفی آنچه از شواهد و قرائن امر پیداست نانوایان به دلیل تثبیت قیمت نان در پنج سال گذشته و افزایش هزینه‌های جانبی آن از کیفیت و حجم چانه به طرز قابل ملاحظه‌ای کاسته‌اند.
شعار سال:با افزایش نیافتن قیمت نان طی پنج سال گذشته تنور عرضه چندنرخی نان خصوصا نان سنگک و بربری در مناطق و محله‌های مختلف کشور داغ داغ است و به نظر می‌رسد بسیاری از واحدهای نانوایی از نرخ مصوب عدول کرده‌اند؛ خواه این نانوایی‌ها آردشان را با نرخ آزاد خریداری کرده باشند خواه به صورت یارانه‌ای. از طرفی آنچه از شواهد و قرائن امر پیداست نانوایان به دلیل تثبیت قیمت نان در پنج سال گذشته و افزایش هزینه‌های جانبی آن از کیفیت و حجم چانه به طرز قابل ملاحظه‌ای کاسته‌اند و از طرف دیگر برخی نانوایان برای کاهش ضرردهی با افزودن سبزیجات و کنجد به نان سعی دارند افزایش قیمت نان را توجیه کنند.
ستاد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری نان در شهرستان‌ها را به کارگروه استانی محول کرده، به همین دلیل این افزایش قیمت در دیگر مناطق کشور قانونی جلوه داده شده است، با این تفاسیر بیشتر از هروقت دیگر جای خالی نهادهای نظارتی و بازرسی واحدهای صنفی خودنمایی می‌کند. با این حال متولیان تنظیم بازار و سازمان حمایت به دلایلی از جمله افزایش حقوق کارگران و حق بیمه آنها، افزایش قیمت آب، برق و گاز، افزایش تورم سایر محصولات و افزایش نرخ اجاره‌بهای واحدهای صنفی در پنج سال گذشته، به‌طور چراغ خاموش به‌دنبال افزایش 50 درصدی قیمت نان هستند، هر چند برخی از مسؤولان این امر را تکذیب می‌کنند. بسیاری از فعالان صنعت نان معتقدند که در سالیان اخیر اگر دولت هر سال تنها 10 درصد نرخ نان را افزایش می‌داد نه واحدهای صنفی به ضرردهی و رکود می‌رسیدند و نه مردم در یک سال مجبور به هضم گرانی 50 درصدی نان می‌شدند. با این حال نان همواره موضوع حساس و استراتژیکی برای دولت‌ها بوده، به همین دلیل آنها حساسیت ویژه‌ای روی آن داشته‌اند؛ این در حالی است که کارشناسان بهترین راهکار برای رفع این معضل را اعطای یارانه نان به مردم در قبال افزایش قیمت آن در بازار می‌دانند. از چند هفته قبل مجدداً زمزمه گران شدن نان مطرح شده و در روزهای اخیر در برخی استان‌ها قیمت نان افزایش پیدا کرده است؛ استانداری تهران هم درخواست افزایش قیمت را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده است. با این حال، برخی نانوایی‌ها از مدتی قبل اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند. نانوایان می‌گویند تثبیت قیمت نان در پنج سال گذشته از یک سو و افزایش مداوم تورم و هزینه‌ها از سوی دیگر موجب زیاندهی آنها شده است. نان آخرین‌بار در سال 93 به‌طور رسمی گران شد. مجموع نرخ تورم در فاصله سال‌های 94 تا 97 بیش از 53 درصد بوده است؛ اما به رغم افزایش قیمت سایر کالاهای اساسی، نان هنوز اجازه گرانی پیدا نکرده است. در سال‌های گذشته همواره مساله افزایش قیمت نان مطرح بوده و یک بار هم که سال 96 ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت نان را ابلاغ کرد، رئیس‌جمهور پس از چند روز این تصمیم را برگرداند و مصوبه را لغو کرد، البته قیمت نان طی سال‌های گذشته بدون مصوبه و با بهانه‌های مختلف افزایش یافته است.

قیمت نان را به همراه یارانه نان زیاد کنید

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم درباره افزایش قیمت نان گفت: تا زمانی که یکسان‌سازی قیمت اتفاق نیفتد یک مسیر رانتی برای عده‌ای باز می‌شود که چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: مردم اکنون نان را گران خریداری می‌کنند، اما اطلاعی از این موضوع ندارند، به طوری که قیمت نان در طول پنج سال گذشته تغییر نکرده اما حجم آن بسیار کاهش یافته و اگر بخواهند به میزان استاندارد نانی را تهیه کنند، باید پول بیشتری پرداخت کنند.

کرمی ادامه داد: دولت یارانه زیادی در بخش آرد و نان پرداخت می‌کند و هر کیلو گندم توسط دولت باقیمت 1850 تومان از کشاورز خریداری می‌شود، اما باقیمت‌های 665 و 900 تومان به نانوایی‌ها تحویل می‌دهد که همین فاصله قیمتی باعث شده تا نانوایی‌های آزادپز از چرخه فعالیت حذف شوند و دوباره به دریافت یارانه رو بیاورند و از سوی دیگر تخلفاتی مانند عرضه گندم دریافتی به کارخانه‌های ماکارونی رخ بدهد. برای مقابله با این موضوع مانند سال 89 باید قیمت آرد و نان واقعی و مابه‌التفاوت به صورت نقدی به مردم پرداخت شود که در این صورت حداقل باید دو تا سه برابر یارانه نان کشور افزایش یابد.

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم به تجربه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 89 اشاره کرد و گفت: در آن زمان آرد و نان با نرخ آزاد به نانوایی‌ها عرضه و یارانه نان به مردم مستقیماً داده شد که همین موضوع موجب افزایش کیفیت نان و ایجاد یک رقابت سالم در بازار شد. وی افزود: افزایش یارانه نقدی نان و واقعی شدن قیمت این محصول پیشنهاد اصلی ما به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و شرکت بازرگانی دولتی است که با اجرای این کار هم‌وزن ایده‌آل به نان‌ها برمی‌گردد و هم کیفیت نان افزایش می‌یابد که در هر صورت به نفع مردم است. به این دلیل که یارانه نقدی آن را دریافت می‌کنند و قدرت انتخاب دارند که کدام محصول خریداری شود.

قیمت نان طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران درخصوص نتایج رایزنی‌ها با دولت برای افزایش قیمت نان گفت: افزایش این محصول به تصویب اعضای کمیسیون تنظیم بازار رسیده است و قرار بر این شده که ما افزایش قیمت نان را در روزهای آتی داشته باشیم، با این حال باید بگویم افزایش 50 درصدی قیمت نان شایعه‌ای بیش نیست و این افزایش به مراتب کمتر از این عدد است.

نانوایان از این بلاتکلیفی خارج شوند

رسول جهانگیری عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران درباره افزایش قیمت نان  گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و ثابت ماندن نرخ نان از سال 93 تاکنون درخواست‌هایی از اتحادیه نانوایان برای افزایش قیمت به دولت داده شد اما هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.

وی افزود: کمیسیون‌های تنظیم بازار استان‌های مختلف در حال بررسی قیمت نان هستند و بهتر است نانوایان از این بلاتکلیفی خارج شوند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان تاکید کرد: برخی معتقدند دولت آرد را با نرخ یارانه‌ای در اختیار نانوایان قرار می‌دهد اما آرد 30 درصد قیمت نان را شامل می‌شود و بقیه هزینه‌ها مربوط به اجاره، دستگاه‌های تولید نان، کارگر و عوامل دیگر است که در سال‌های گذشته افزایش یافته است.

نان گران نشد اما وزنش پایین آمد

مجید پارسایی، دبیر سندیکای خمیرمایه گفت: وزن نان به‌دلیل ثابت ماندن قیمت کاهش یافت و این موضوع تأثیر زیادی روی کیفیت نان دارد. این مقام صنفی اضافه کرد: افزایش قیمت نان قطعاً باید اتفاق بیفتد، اما این‌که چه سازوکاری برای جبران هزینه‌های خانوار باید در نظر گرفته شود در جلسات کارشناسی مقامات صنفی مربوط به نان با وزارت صمت بررسی خواهد شد.

قیمت نان‌های صنعتی ۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافت

رئیس اتحادیه نان‌های صنعتی کشور گفت: قیمت انواع نان صنعتی در سال جاری ۵ تا ۲۰ درصد با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه آنها افزایش یافته است. محسن لزومیان اظهار کرد: در شرایط فعلی دو نوع آرد در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد که شامل کاملا یارانه‌ای و آرد نیمه‌یارانه‌ای است اما آردی که در اختیار کارخانجات نان صنعتی قرار می‌گیرد، آرد نیمه‌یارانه‌ای است.

وی افزود: تمام تولیدکنندگان در سال جاری افزایش هزینه داشتند که تولیدکنندگان نان صنعتی نیز شامل این امر می‌شوند اما قدرت خرید مردم متناسب با آن افزایش نیافته است. حدود 30 درصد صنایع تولیدکننده نان صنعتی به‌دلیل شرایط بد اقتصادی در سال گذشته تعطیل شدند و برخی دیگر از آنها نیز شرایط خوبی ندارند و تنها برای حفظ برند خود به تولید ادامه می‌دهند.

درخواست افزایش قیمت نان از سوی استاندار تهران

محمد امامی‌امین، معاون اقتصادی استانداری تهران درخصوص تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت نان گفت: حتماً برای افزایش قیمت نان در استان تهران برنامه داریم. از آخرین باری که قیمت نان در استان تهران افزایش یافته است، چهار سال سپری می‌شود و اکنون قصد ساماندهی این وضعیت را داریم.

 امامی امین ادامه داد: طی نامه‌ای با امضای استاندار تهران درخواست افزایش قیمت نان این استان به کارگروه تنظیم بازار کشور ارسال شده است و اکنون منتظر پاسخ هستیم که به زودی جلسه آن تشکیل شود.

عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار در‌این‌باره گفت: هنوز هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان نداریم و تنها پیشنهادهای اتحادیه نانوایان برای بررسی افزایش هزینه‌های تولید و تجدیدنظر در قیمت نان در حال بررسی است.

وی افزود: همه اتحادیه‌ها می‌توانند در شرایطی که هزینه‌های تولیدشان افزایش یافته است، پیشنهادها و آنالیز قیمت خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام کنند. این پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید، برای افزایش قیمت آنها تصمیم گرفته خواهد شد.

از سال 93 ثبات قیمت داشتیم

اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی گفت: حدود پنج سال است که قیمت نان تغییر نکرده و این خواسته اتحادیه‌های مختلف نان است که حداقل به میزان تورم سال‌های 93 به بعد قیمت نان افزایش یابد.

پابرجا ادامه داد: هنوز پیشنهاد قیمتی به شرکت بازرگانی دولتی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان نداده‌ایم، به این دلیل که ممکن است دولت، قیمت آرد و گندم را برای نانوایی‌ها تغییر دهد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تصریح کرد: ثابت ماندن قیمت نان برخلاف افزایش هزینه‌های صورت گرفته باعث شده تا قیمت‌های مصوبی که در پنج سال پیش اعلام‌شده بود، رعایت نشود. به‌عنوان‌ مثال، قیمت مصوب نان سنگک دولتی 800 تومان است، اما تقریباً هیچ نانوایی سنگکی زیر هزار تومان نان عرضه نمی‌کند.

دولت افزایش قیمت نان را قبول کرده است

بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی به افزایش قیمت‌های تولید و ثابت ماندن نرخ نان اشاره و گفت: اتحادیه نانوایان درخواست افزایش قیمت را به دولت داده است و برای این موضوع دلایل محکمی ازجمله تورم ایجادشده در طول پنج سال گذشته و افزایش هزینه‌هایی مانند حقوق کارگر، بیمه، مالیات، آب، برق، سوخت و غیره دارد.

وی تاکید کرد: نرخ نان طی پنج سال گذشته در حالی ثابت بوده که برخی عوامل تولید افزایش 100درصدی داشته است، به همین منظور جلسات متعددی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین ستاد تنظیم بازار داشتیم تا در مورد تعیین نرخ نان بررسی‌های لازم را انجام دهند.  نوروزمقدم با اشاره به این‌که دولت افزایش قیمت نان را قبول کرده است، ادامه داد: با توافقاتی که انجام شده نرخ جدید نان به‌زودی توسط دولت اعلام می‌شود.

به گفته وی، نانوایان قشر زحمتکشی هستند و به قول معروف با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد آنلاین،تاریخ انتشار:10تیر 1398،کدخبر:363577،www.eghtesadonline.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین