پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۱۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت نان در نانوایی ها در سکوت مسئولان نوساناتی داشته است، در حالیکه مدیر عامل اتحادیه نانوایان این موضوع را تکذیب می کند.
شعارسال: آذر ماه سال ۹۳ بود که اصلاح قیمت نان با وعده بهبود کیفیت به مردم کلید خورد و نان رسما گران شد؛ این در حالی است که با گذشت ۵ سال از این ماجرا و افزایش شدید هزینه‌های تولید تغییری در قیمت رسمی نان حاصل نشده و همین امر با انتقاد شدید نانوایان رو به رو شده است.

اگر چه در هفته‌های اخیر قیمت نان با تغییراتی در نانوایی‌ها رو به رو شده است، اما مدیر عامل اتحادیه نان‌های سنتی می‌گوید قیمت نان در نانوایی‌های یارانه‌پز هیچگونه تغییری نداشته و تنها در نانوایی‌های آزاد پز ممکن است، تغییراتی ایجاد شده باشد؛ چرا که در این نانوایی‌ها نرخ مصوبی وجود ندارد و آن‌ها مجازند که بر اساس برآورد هزینه‌ها قیمت نان را تعیین کنند.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت نان در نانوایی‌هایی یارانه پز در سکوت مسئولان تغییراتی داشته که مسئولان امر این موضوع را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که قرار بود از ۲۰ مرداد نرخ‌های جدید اعلام شود که تا کنون ستاد تنظیم بازار نرخی را اعلام نکرده و همچنان نانوایان منتظر ابلاغ قیمت‌های جدید هستند.

با وجود ثبات قیمت نان در ۵ سال گذشته و افزایش هزینه‌های تولید نانوایان به شدت معترضند و می‌گویند که برای جبران هزینه‌ها چاره‌ای جز کاهش وزن چانه ندارند که این امر به سبب تولید نان بی کیفیت در افزایش دورریز تاثیر به سزایی دارد و در مقابل مسئولان امر به سبب آنکه نان قوت اصلی بسیاری از اقشار جامعه به شمار می‌رود در شرایط فعلی اقتصاد حاضر به افزایش قیمت آن نیستند که ادامه این روند دیگر رمقی برای ادامه تولید نمی‌گذارد.

تکذیب افزایش قیمت نان در نانوایی‌های یارانه پز

بیژن مقدم مدیر عامل اتحادیه نان‌های سنتی کشور در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تکذیب قیمت نان در نانوایی‌های یارانه پز گفت: اگر چه دولت نرخ جدید قیمت نان را از سال ۹۳ تا کنون اعلام نکرده است، اما نانوایان یارانه پز اقدام به افزایش خود سرانه قیمت نکرده‌اند در حالیکه نانوایان آزادپز مجازند مطابق با برآورد هزینه‌ها قیمت نان را تغییر دهند.

او افزود: با وجود آنکه طی سال‌های اخیر تغییری در قیمت گندم و آرد نانوایی‌های یارانه پز ایجاد نشده، اما هزینه‌های جانبی اعم از کارگر خمیر مایه، اجاره بها، آب برق، گاز و ... افزایش چشمگیری داشته است که با وجود ثبات درآمد نانوایان، دیگر ادامه روند تولید میسر نخواهد بود.

مقدم با اشاره به اینکه طی ۶،۵ سال اخیر تورم و هزینه‌های تولید به طور سرسام آوری افزایش یافته است بیان کرد: در سال ۹۴ تورم ۱۲ درصد، سال ۹۵، ۹ درصد، ۹۶، ۱۰ درصد، ۹۷، ۳۷ درصد و ۹۸، ۴۰ درصد افزایش یافته که مطابق با آن سایر هزینه‌های تولید اعم از کارگر و ... بالا رفته؛ در حالیکه تغییری در درآمد نانوایان ایجاد نشده است و حال جای این سوال مطرح است که نانوایان در چنینی شرایطی چه طور می‌توانند به تولید ادامه دهند.

به گفته وی از دولت مردان انتظار داریم که نرخ جدید را هرچه سریع‌تر اعلام کنند تا نانوایان بتوانند به تولید ادامه دهند؛ چرا که دیگر از درآمد نانوایی چیزی برای نانوایان باقی نمانده است.

مدیر عامل اتحادیه نان‌های سنتی با اشاره به اینکه قیمت نان با احتساب تورم و هزینه تولید سال‌های قبل باید بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یابد بیان کرد: از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر وارد عمل شوند و قیمت نان را ابلاغ کنند در غیر این صورت شاهد آشفته بازار در این حوزه خواهیم بود.

او ادامه داد: اگر چه قرار بود نرخ جدید نان ۲۰ مرداد به طور رسمی اعلام شود، اما تا کنون مسئولان امر قیمت‌های جدید را ابلاغ نکرده‌اند و همچنان نانوایان در چشم انتظاری به سر می‌برند.

مدیر عامل اتحادیه نان‌های سنتی ادامه داد: با وجود آنکه از سال ۹۳ تا کنون قیمت نان تغییری نداشته است جای این سوال مطرح است که چه کسی می‌تواند هزینه‌های خانوار نانوا را تامین کند به عنوان مثال یک نانوایی لواش روزانه ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ نان تولید می‌کند که در صورت فروش کل درآمدی بالغ بر ۶۰۰ هزار تومان دارد که با کسر هزینه‌های برق، کارگر خمیر مایه و ... چیزی برای نانوا باقی نمی‌ماند که بتواند به معاش خود ادامه دهد؛ با این وجود می‌توان گفت نانوایان از اقشار کم درآمد جامعه هم ضعیف‌تر هستند.

افزایش قیمتی برای نان‌های فانتزی نداریم

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه افزایش قیمتی برای نان‌های فانتزی در سال جدید نداریم اظهار کرد: با توجه به ثبات قیمت مواد اولیه به ویژه آرد برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان نداریم مگر آنکه دولت بخواهد تغییری در قیمت نان ایجاد کند.

او افزود: قیمت بسیاری از مواد اولیه همچون خمیر مایه روغن و نایلون به شدت در بازار افزایش یافته که وارداتی بودن یکی از عوامل این گرانی به شمار می‌رود.

کرمی قیمت نان باگت را ۲ هزار و ۵۰۰، نان بربری ۲ هزار، نان ساندویچی ۱ هزار و ۵۰۰ و همبرگر یک هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با رشد زندگی شهرنشینی تولید و مصرف نان‌های حجیم و نیمه حجیم در کشور رونق گرفته است.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی با اشاره به اینکه وزارت صمت و سازمان حمایت بر قیمت گذاری نان رضایت کامل دارند تصریح کرد: بر این اساس از مردم تقاضا داریم که در صورت مشاهده هر گونه تخلف با شماره ۷۷۱۹۴۰۲۸۹ یا سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند.

ثبات قیمت نان از جیب کشاورز به مردم پرداخت می‌شود

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از ثبات قیمت نان در چند سال گذشته اظهار کرد: با وجود ثبات قیمت آرد در کشور، اما قیمت سایر نهاده‌های تولید با هزینه‌های کارگری افزایش چشمگیری داشته که با ادامه این روند نانوایان قادر به تولید نخواهد بود.

پاپی زاده بیان کرد: طی چند سال گذشته مطابق با دستورالعمل‌های وزارت کار دستمزد کارگران افزایش یافته و نانوایان هم به دنبال این دستورالعمل چاره‌ای جز افزایش دستمزد کارگران خود نداشته‌اند و حال اگر دولت اصرار به ثبات قیمت نان در بازار دارد نباید تاوان آن از جیب نانوایان پرداخت شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دولت در شرایط فعلی اقتصاد تمایلی به افزایش قیمت نان ندارد می‌بایست یارانه نانوایان را افزایش دهد تا آن‌ها بتوانند از پس هزینه‌های تولید برآیند و با قدرت به کار خود ادامه دهند.

او با اشاره به اینکه ثبات قیمت نان از جیب کشاورز پرداخت می‌شود بیان کرد: دولت بذل و بخشش خود را از کیسه کشاورزان به مردم پراخت می‌کند و چنانچه دولت قصد دارد نان ارزانی را در اختیار مردم قرار دهد، می‌بایست قیمت واقعی گندم را به کشاورز پرداخت کند.

پاپی زاده ادامه داد: قیمت کنونی گندم نصف نرخ واقعی آن است که به کشاورز پرداخت می‌شود، با این وجود بدیهی است که گندم به شدت برای دولت ارزان تمام می‌شود و از آن طرف آرد ارزان را دراختیار نانوایان و خبازی‌ها قرار می‌دهد؛ در حالی که اگر دولت بخواهد کار عادلانه‌ای را انجام دهد باید حق کشاورز را به طور کامل پرداخت کند و در مقابل یارانه نانوایان را افزایش دهد یا یارانه‌ای را تحت عنوان یارانه نان به حساب سرپرست خانوار واریز کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قیمت واقعی گندم را بالای ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر دولت نرخ واقعی گندم را به کشاورز بپردازد در آن صورت است که می‌توان گفت دولت یارانه نان پرداخت کرده است.

یکسان سازی نرخ آرد و نان تنها راه حل افزایش کیفیت و پایان دادن به سوء استفاده رانت خواران

علی قلی ایمانی نایب رئیس بنیان توانمند سازی گندم کاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت گندم و نان ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارد، اظهار کرد: مسئولان دولتی به بهانه ثبات قیمت نان حاضر به افزایش قیمت گندم نیستند در حالی که این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد.

او افزود: تا سال گذشته دولت هر کیلو گندم را با نرخ ۶۶۵ در اختیار نانوایی‌های یارانه پز و ۹۰۰ تومان در اختیار نانوایی‌های آزاد پز قرار می‌داد که با پیشنهاد مجلس و صنعت مکلف شدند گندم را یعنی آرد مورد نیاز خود را با نرخ آزاد از بازار خریداری کنند.

ایمانی ادامه داد: برای افزایش کیفیت نان پیشنهاد داده‌ایم که دولت یارانه نان را مستقیم به حساب خانوار واریز کند تا آن‌ها بتوانند نان مورد نیاز را با بهترین کیفیت از نانوایی مورد نظر خریداری کنند و در این صورت است که کارخانه‌های آرد سازی به دنبال کشاورزانی هستند که گندم با کیفیت تولید می‌کنند و از آن طرف کشاورزان در صدد هستند که کیفیت گندم تولیدی خود را افزایش دهند.

این مقام مسئول یکسان سازی نرخ آرد و نان را تنها راه حل افزایش کیفیت نان و پایان دادن به سوء استفاده دلالان و رانت خواران اعلام کرد.

رئیس بنیان توانمند سازی گندم کاران در پایان با تاکید بر افزایش قیمت گندم و نان گفت: اگر چه مسئولان دولتی در شرایط فعلی اقتصاد حاضر به افزایش قیمت نان و گندم نیستند، اما هیچ ارتباطی میان قیمت نان و گندم وجود ندارد و هرچه سریع‌تر مسئولان ذیربط باید مطابق با هزینه‌های تولید نرخ این دو محصول را افزایش دهند تا ضمن افزایش کیفیت نان تولید کنندگان بتوانند به تولید ادامه دهند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 9 شهریور 1398 ، کدخبر: 7054221 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین