پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
علی خان‌محمدی با تاکید بر اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس‌کالا بدون حضور تشکل‌ها منفعتی برای کشاورزان ندارد، اظهار کرد: تشکل‌ها نمایندگان کشاورزان خرد هستند و عرضه محصولات کشاورزی در بورس بدون حضور آن‌ها تنها منافع واسطه‌ها را تامین می‌کند.
شعار سال:عضو هیات‌ مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به آغاز عرضه زیره از فردا در بورس کالا، گفت: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا بدون حضور تشکل‌ها محکوم به شکست است.
بورس محصولات کشاورزی تشکل محور شود
علی خان‌محمدی با تاکید بر اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس‌کالا بدون حضور تشکل‌ها منفعتی برای کشاورزان ندارد، اظهار کرد: تشکل‌ها نمایندگان کشاورزان خرد هستند و عرضه محصولات کشاورزی در بورس بدون حضور آن‌ها تنها منافع واسطه‌ها را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: در این شرایط تنها واسطه‌ها هستند که با توان مالی بالا امکان شرکت در معاملات بورس را دارند و یک شبه، سودهای کالان را بدون زحمت به جیب می‌زنند و در میان کشاورزان تنها ناظر خواهند بود.

خان محمدی با بیان اینکه تجربه عرضه زعفران در بورس نشان داد که این روش عرضه تنها تعداد دلالان را افزایش می‌دهد، گفت: دلالان در هر جا که منفعت آن‌ها تامین شود ورود کرده و برای افزایش سود بازار را برهم می‌زنند.

وی تاکید کرد: هر چند با هجوم دلالان به بورس محصولات کشاورزی قیمت آن‌ها تا حدودی افزایش می‌یابد، اما تاثیر آن موقت بوده و نتایج منفی برای تولید به دنبال دارد.

خان محمدی یکی از این نتایج منفی را حرکت کشاورزان به سوی کشت محصولی که افزایش قیمت موقت یافته است دانست و افزود: افزایش کشت، افزایش عرضه و کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت که قربانی آن کشاورزان خرده پا هستند.

وی درباره چگونگی موفقیت بورس کالای کشاورزی در کشورهای توسعه یافته، گفت: در کشورهای توسعه یافته تشکل‌ها به عنوان نمایندگان کشاورزان وظیفه عرضه محصول کشاورزی در بورس را برعهده دارند، همچنین قیمت توسط آن‌ها تعیین و در تابلوی بورس اعلام می‌شود.

خان‌محمدی اضافه کرد: سازوکار و زمان عرضه در بورس کالا نیز توسط تشکل‌ها تعیین می‌شود و دولت هیچ دخالتی در این امر ندارد.

وی یکی دیگر از مشکلات عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا در کشور ما را دخالت مستقیم دولت عنوان کرد.

خان محمدی گفت: عرضه کالا در بورس با این هدف انجام می‌شود که نقش دولت از دخالتی به نظارتی تغییر کند، اما زمانی که دولت خود عرضه کننده محصول باشد همچنان اثر دخالتی آن باقی خواهد ماند.

این عضو هیات‌ مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی نتایج حضور دولت در بورس کالا را اجرای قیمت دستوری، عدم شفاف‌سازی و ادامه مشکلات تولید برشمرد که موجب ادامه مشکلات گذشته همچون نوسانات قیمت، التهاب در بازار و حضور پررنگ دلالان می‌شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اگروفود نیوز،تاریخ انتشار:15تیر1398،کدخبر:39257،agrofoodnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین