پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
سرچهار راه‌ها و خیابان‌های سطح شهر سنندج شاهد فعالیت تکدی‌گرانی هستیم که با مکر، حیله و فریب دادن شهروندان عواطف و احساسات مردم را درگیر کرده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

شعارسال:امروزه علی‌رغم تلاش و برنامه‌ریزی‌های متولیان ساماندهی تکدی‌گری اما این معضل در حال گسترش و روز به روز افزایش می‌یابد؛ تکدی‌گری، فریبکاری پُشت نقاب محرومیت ریشه در طلاق، اعتیاد، بی‌سرپرستی، بدسرپرستی و محرومیت از رفاه اجتماعی داشته که در کنار سوء استفاده از عاطفه و خیرخواهی مردم، ضعف فرهنگی و مدیریتی نیز در بروز آن مشهود است.

کمک به متکدیان در راستای نیت خیر بوده در حالیکه این فرهنگ خیرخواهانه افزایش، فرصت‌طلبی، سوء استفاده و در واقع بدعادت شدن متکدیان را در پی داشته و پوششی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی مختلف مانند فروش و مصرف مواد مخدر محسوب می‌شود؛ بنابراین توجه به این افراد کمک در راه خدا نیست چراکه نیازمند واقعی مقید بوده و تکدیگری نمی‌کند.

تکدی‌گری علاوه بر یک نوع آسیب اجتماعی، طبق ماده 712 و 713 قانون مجازات اسلامی جرم بوده و اگر تکدی‌گری شغل اصلی فرد باشد در صورت اثبات نیازمندی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار می‌گیرد و در غیراینصورت براساس قانون با آن فرد برخورد می‌شود.

سنندج از جمله شهرهایی است که از این مساله رنج برده و وجود متکدیان در اماکن عمومی، معابر و خیابان‌ها علاوه بر اینکه به معضلی جدی تبدیل شده، چهره شهر را نیز مخدوش کرده؛ سنندجی‌ها به دلیل شخصیت رئوف و قلب مهربان، همواره کمک‌های قابل توجهی به گداهای سطح شهر کرده و همین امر شاید دلیل حضور متکدیان بومی و غیربومی در این شهر باشد.

تکدی‌گری زخمی عمیق بر پیکر جامعه

«شیوا عباسی» یکی از شهروندان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: متأسفانه در طول روز و در مکان‌های مختلف شاهد متکدیانی هستیم که با داشتن ظاهر و وضعیت جسمی نامناسب با عجز از مردم درخواست کمک و مساعدت دارند و شهروندان نیز صرفاً از سر دلسوزی و حس ترحم نسبت به متکدیان به آن‌ها کمک می‌کنند.

وی افزود: برخی از متکدیان کودکانی هستند که از سر ناچاری و شرایط زندگی سخت به جای تحصیل و زندگی بی‌دغدغه مجبور به تکدی‌گری هستند؛ شخصاً با دیدن این گونه افراد احساساتم جریحه‌دار شده و نمی‌توانم به راحتی از آنان بگذرم.

این شهروند سنندجی می‌گوید: تکدی‌گری زخمی عمیق بر پیکر جامعه بوده و مسئولان، دستگاه‌های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی باید به وضعیت آنها رسیدگی کرده تا این معضل کاهش یابد.

انتقاد از بی‌توجهی مسئولان؛ متکدیان سطح شهر سنندج ساماندهی شوند

مسعود محمدی یکی دیگر از شهروندان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به ساماندهی متکدیان سطح شهر گفت: وجود این افراد با چهره غیرموجه در سطح شهر بسیار نامناسب و زشت بوده و تأثیرات منفی بر روح و روان شهروندان دارد.

وی تصریح کرد: این‌گونه افراد باید از سطح شهر جمع‌آوری شده و در مراکز مخصوص نگهداری شوند تا اگر واقعاً نیازمند هستند به امورات آنها رسیدگی و در غیراینصورت با آنها برخورد شود.

تکدی‌گری؛ پدیده ناخوشایند اجتماعی

«کمال اسدی» دانشجوی جامعه شناسی در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: دریوزه گری یا همان تکدی‌گری یکی از آسیب‌های اجتماعی و روز به روز در حال شیوع بوده و به یکی از دغدغه‌های اساسی جامعه مبدل شده و نیازمند توجه و ساماندهی است.

وی افزود: این معضل اجتماعی تنها خاص کشورهای در حال توسعه نبوده و در برخی از کشورهای و مدرن نیز رواج دارد به‌طوری که روزانه سرچهارراه‌ها شاهد فعالیت متکدیان و قشرهای مختلفی از آنها هستیم.

اسدی خاطر نشان کرد: این معضل اجتماعی علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت کرده، زندگی عمومی را بر هم می‌زند چراکه متکدیان معمولاً در خیابان‌ها و معابر، به خاطر مقادیر ناچیزی پول و برای جلب توجه و دلسوزی بیشتر دل مردم را به درد آورده و با تعریف داستان‌های غمناک و نشان دادن معلولیت‌ها و ناتوانی‌هایشان مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

دانشجوی جامعه شناسی تصریح کرد: بدون شک کاهش این آسیب در استانی مانند کردستان نیازمند برخورد قاطع از سوی تمام متولیان امر بوده و باید ساز و کارهایی اصولی اتخاذ شود و از سوی دیگر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی، مردم را به برخورد اصولی و غیراحساسی در این زمینه ترغیب می‌کند.


جولان تکدی‌گری در خیابان‌های سنندج؛ وعده مسئولان شهرداری برای جمع‌آوری متکدیان

صلاح وکیلی، مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شهرداری سنندج با هدف کاهش تکدی‌گری در سطح شهر، طرح ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان را به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از متکدیان سطح شهر در دست نیست، افزود: تعداد متکدیان متغیر بوده و در فصل‌های مختلف سال و با وجود بازگشت مجدد معتادان به چرخه تکدی‌گری برای تهیه مواد مخدر شاهد افزایش آنها هستیم.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج براساس ماده 712 و 713 قانون مجازات اسلامی تکدی‌گری را جرم خواند و تصریح کرد: متکدیانی که برای نخستین بار جمع‌آوری شوند بعد از تفهیم اتهام و اخذ تعهد کتبی، اطلاعات، اثر انگشت و عنبیه چشم آنها در سامانه بانک جامع وزارت کشور ثبت و در صورت بازگشت به چرخه تکدی‌گری به مراکز قضایی ارجاع داده می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا محدودیت سنی و جنسی برای متکدیان لحاظ می‌شود، گفت: رده سنی و جنسیت برای ما ملاک نبوده و تشخیص و نوع مجازات توسط قاضی تعیین می‌شود.

وکیلی با بیان اینکه تنها شهرداری متولی ساماندهی متکدیان سطح شهر نیست، افزود: شهرداری، نیروی انتظامی، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی و علوم‌پزشکی کارگروه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: پس از جمع‌آوری متکدیان افراد نیازمند به کمیته امداد و بهزیستی ارجاع داده شده و معتادها به کمپ ترک اعتیاد و متکدی متخلف نیز به مراکز قضایی تحویل داده می‌شوند.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج وجود متکدیان معتاد و بومی را یکی از مشکلات حال حاضر بیان کرد و افزود: در گذشته به ازای 4 متکدی بومی یک غیربومی وجود داشت که پس از نظارت و ساماندهی مستمر، در 3 ماه نخست سال‌جاری تنها 4 متکدی غیربومی در شهر شناسایی شده است.

وی اعلام کرد: در راستای طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در سه ماهه نخست سال‌جاری 91 متکدی از سطح شهر جمع‌آوری شده که از این تعداد 36 متکدی مرد و 55 نفر نیز زن بودند.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: از این تعداد متکدی جمع‌آوری شده 54 متکدی با اخذ تعهد کتبی مبنی بر ترک تکدی‌گری از مرکز ترخیص شد؛ 21 کودک متکدی نیز پس از اخذ تعهد به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند.

وی اضافه کرد: 4 نفر از متکدیان جمع‌آوری شده از شهرستان‌های اطراف جهت تکدی‌گری به سنندج مراجعه کرده که با گرفتن تعهد به شهرستان محل سکونت خود انتقال و 4 نفر دیگر نیز که برای چندمین بار اقدام به این کار کرده بودند به مراجع قضایی معرفی شدند.

وکیلی تصریح کرد: 2 نفر از متکدیان نیازمند نیز به بهزیستی، یک نفر نیز به کمیته امداد، 2 نفر به مراکز درمانی ترک اعتیاد و 3 نفر از افراد بی‌سرپناه نیز اسکان داده شدند.

وی عنوان کرد: بیشتر متکدیان با مظلوم‌نمایی از روحیات مردم سوء استفاده کرده و کسب و کار پر رونقی برای خود راه‌اندازی کرده‌اند به‌طوری که بر اساس شواهد و مدارک موجود درآمد روزانه آنها بالای یکصد و 50 هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج بخش عظیمی از موفقیت طرح ساماندهی متکدیان را مستلزم فرهنگ‌سازی و همکاری مردم دانست و اظهار داشت: معضلات اجتماعی همانند تکدی‌گری نه تنها در سنندج بلکه در هیج جایی از دنیا ریشه کن نمی‌شود اما با مشارکت مردم در عدم پرداخت پول به آنان شاهد کاهش چشم‌گیر آنان خواهیم بود.

پس از شنیدن اظهار نظرهای شهروندان و متولیان بار دیگر به هسته مرکزی شهر سنندج سر می‌زنم و شاهد هستم که فردی که دارای نقص فیزیکی است اما نمی‌توانم واقعا تشخیص دهم که این نقص واقعی است و یا تصنعی در حال تکدی‌گری است.

براساس بررسی‌ و گزارش‌های میدانی بنظر می‌رسد تکدی‌گری همچنان در شهر سنندج رایج است و سؤال اینجاست اگر بنا به اظهارات متولیان امر، طرح ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی اجرا می‌شود چرا این متکدیان همچنان در خیابان‌ها جولان می‌دهند و دست‌بردار شهر نیستند؟؛ آیا مسئولان چشم‌دیدن این فریبکاران را ندارند یا خود را به خیالی‌ زده‌اند؟!

از متولیان ساماندهی متکدیان انتظار می‌رود برای یک بار هم که شده به‌جای حرف‌های تکراری و بی‌ثمر، تمهیدی جدی و قانونی برای جمع‌آوری این افراد در سطح شهر بیندیشند تا رواج و گسترش تکدی‌گری بیشتر از این گریبانگر شهر سنندج نشود؛ خبرنگار تسنیم در گزارش‌های بعدی همچنان این موضوع را پیگیری کرده و میزان تحقق وعده‌های داده‌شده مسئولان امر را منعکس می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار22 تیر 98، کدخبر: 2052895، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین