پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۲۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
ايران كه همواره واردكننده بنزين بود، از بهار امسال صادرات نخستين محموله هاي اين سوخت استراتژيك را شروع كرده است.حالا صادرات بنزين به عنوان يك كارنامه عملي دولت در حال افزايش است و درآمدهاي آن به بودجه منتقل مي شود. امير وكيل زاده، مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نقتي در گفت و گو با خبرنگار ما با تاييد خبر صادرات بنزين اذعان مي كند: «صادرات در حال انجام است و براي افزايش حجم آن تلاش مي كنيم.»

شعار سالمقاصد صادراتي و همين طور ميزان صادرات در شرايط فعلي محرمانه است؛ اما شنيده مي شود كه تاكنون كمتر از 100 هزار تن بنزين و احتمالا به كشورهاي منطقه صادر شده است؛ يعني كمتر از 100 ميليون ليتر. آنچه كمك مي كند تا ايران از سمت خام فروشي به فروش فرآورده ها و محصولات نفتي پيش برود؛ افزايش ظرفيت پالايشي و از آن مهمتر مديريت مصرف داخلي است. اين موضوع در شرايط تحريم براي كشور درآمد ارزي ايجاد خواهد كرد.

مديريت مصرف بنزين، نخستين گام براي افزايش صادرات

مدتي است ميزان توليد بنزين كشور از ركورد 110 ميليون ليتر در هر روز گذشته است. از اين ميزان بنزين حدود 90 ميليون ليتر آن با گوگرد كمتر از 50 و 10 پي پي ام توليد مي شود كه در منطقه كم نظير است و به نظر مي رسد كه با توجه به داشتن استانداردهاي يورو 4 و يورو 5 بازار خوبي هم در منطقه داشته باشد. اما مساله اصلي اين است كه اگر مصرف داخلي بخواهد همچنان افسارگسيخته افزايش يابد، مجالي براي صادرات باقي نخواهد ماند. آن هم در شرايطي كه بخشي از مصرف داخل را قاچاق سوخت تشكيل مي دهد.

در روزهاي اخير وزير نفت تاكيد كرد كه به منظور مهار عرضه خارج از شبكه و جلوگيري از قاچاق، تا اواخر مردادماه استفاده از كارت هوشمند سوخت شخصي اجباري مي شود. بيژن زنگنه مي گويد كه وزارت نفت با دستور رئيس جمهوري، در حال پيگيري اين موضوع است و در اين برنامه تنها سوخت گيري بنزين با كارت سوخت ديده شده و سهميه بندي بنزين موضوع ديگري است. هم اكنون متوسط ميزان مصرف بنزين كشور حدود 94 ميليون ليتر در روز است. اما ركوردهاي فراتر از 135 ميليون ليتر در روز را نيز در كارنامه آن مي توان ملاحظه كرد كه زنگ خطري جدي است.

ايران بايد صادركننده سوخت استراتژيك باشد، نه واردكننده

مديريت مصرف بنزين و همين طور صادرات اين فرآورده نفتي مورد توجه مجلس شوراي اسلامي نيز هست. به طوري كه اسدالله قره خاني آلوستاني، سخنگوي كميسيون انرژي مجلس به خبرنگار ما توضيح مي دهد: «پيش بيني مي شد كه امسال صادرات بنزين كشور براي اولين بار در طول تاريخ صنعت نفت آغاز شود. چراكه در اين دولت سه فاز پالايشگاه ستاره خليج فارس وارد مدار شده و جهشي در توليد بنزين كشور رخ داده است. اما بايد مصرف را مديريت كرد كه ايران ديگر از فاز صادر كننده يك كالاي استراتژيك وارد فاز واردكننده آن كالا نشود

قره خاني با اشاره به اينكه صادرات بنزين براي ما ارزآوري خواهد داشت و به اقتصاد كشور كمك خواهد كرد، مي گويد: «درآمدهاي اين بخش وارد خزانه مي شود و قطعا مكانيسم مدنظر براي آن مشابه درآمدهاي حاصل از صادرات ساير فرآورده هاي نفتي خواهد بود.» اين نماينده مجلس ادامه مي دهد: «كارت سوخت مي تواند به مديريت مصرف از طريق ايجاد جو رواني مثبت و جلوگيري از قاچاق بنزين كمك كند. ضمن آنكه پايش شبكه با استفاده از كارت سوخت آسان خواهد شد و بر اساس آن مي توان براي افزايش صادرات برنامه ريزي كرد.» به گفته قره خاني در بحث كارت سوخت بنزين دونرخي و سهميه بندي مطرح نشده است تا در جهت رفاه حال مردم عمل شود؛ اما با استفاده از كارت سوخت مي توان از قاچاق جلوگيري كرد و به همان ميزان صادرات قانوني را افزايش داد. وي در آخر به مردم توصيه كرد: «مصرف بنزين را بايد كاهش دهيم تا با مازاد توليد مواجه شويم و بتوانيم از اين ظرفيت براي صادرات بيشتر استفاده كنيم. اين موضوع تاب آوري در برابر تحريم ها را افزايش خواهد داد

دولت براي افزايش ظرفيت پالايشي در تلاش است

اما هدف دولت فقط ايجاد ظرفيت صادراتي از محل كاهش مصرف نيست. عليرضا صادق آبادي، معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي اوايل تيرماه خبري را اعلام كرد كه از تلاش وزارت نفت براي افزايش صادرات فرآورده نفتي به جاي نفت خام خبر مي داد.

پايگاه اطلاع رساني اين شركت به نقل از صادق آبادي نوشت: «ظرفيت پالايش كشور از يك ميليون و 550 هزار بشكه در ابتداي سال 96، به 2 ميليون و 150 هزار بشكه رسيده است. اين ميزان در حال افزايش است و تا پايان امسال به حدود 2 ميليون و 400 هزار بشكه در روز خواهد رسيد. با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، 850 هزار بشكه نفت خام و ميعانات گازي كه تحريم هاي يكجانبه امريكا مي توانست مانع ورود آن به بازارهاي جهاني شود، در داخل كشور پالايش و به فرآورده هاي با ارزش افزوده بالاتر تبديل شده است. سياست هايي كه در ادامه مسير افزايش دريافت خوراك براي جذب حداكثري نفت خام و ميعانات گازي در پالايشگاه ها دنبال مي كنيم دريافت و پالايش ميعانات گازي را از 450 هزار بشكه به 500 هزار بشكه و نفت خام را از حدود يك ميليون و 700 به حدود يك ميليون و 900 هزار بشكه در روز خواهد رساند.» البته كارشناسان بر اين باورند كه با توجه به مزاياي صادرات رسمي بنزين و اينكه ايران براي اولين بار در تاريخ خود صادركننده تمام فرآورده هاي نفتي شده است، ضرورت دارد كه علاوه بر توسعه صنعت پالايشي، با مديريت تقاضا از اين موقعيت حراست شود.

عرضه بنزين در بورس انرژي فعلا منتفي است

گذشته از فروش مستقيم، بنزين صادراتي مدتي است كه در بورس انرژي پذيرش شده و اين پذيرش از طرف شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي صورت گرفته است. مديرعامل بورس انرژي در اين باره به «ايران» مي گويد: «مسئولان مربوطه اعلام كرده اند كه فعلا عرضه بنزين صادراتي در بورس انرژي منتفي است. اما ما اميدواريم بزودي عرضه بنزين در رينگ بين الملل بورس انرژي آغاز شود.» سيد علي حسيني معتقد است كه احتمالا صادرات بنزين به عنوان يكي از فرآورده هاي نفتي براي بخش خصوصي جذاب تر از نفت خام و ميعانات گازي خواهد بود و استقبال بيشتري از اين كالا خواهد شد. وي توضيح مي دهد: «صادرات بنزين در حال حاضر از كانال هاي مستقيم در حال انجام است. شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي اعلام كرده كه فعلا شرايط عرضه بنزين صادراتي در بورس را ندارد. اما ما معتقديم اگر وارد مسير صادراتي بورس شود، شفافيت بيشتر خواهد شد.» هرچند كه هنوز دولت در حال بررسي شرايط عرضه بنزين در رينگ بين الملل بورس انرژي است اما به نظر مي رسد كه بزودي اين اتفاق خواهد افتاد. حسيني مي گويد: «بخشي از اين تعلل به خاطر مشكلات عملياتي و اولويت دهي به تامين مصرف داخلي و ذخيره سازي اين كالاي استراتژيك است. اما هرزمان كه از سوي شركت ملي پخش اعلام آمادگي شود، 2 روز قبل از اولين عرضه اطلاعيه مربوطه منتشر خواهد شد و خريداران بر اساس آن مي توانند به موضوع صادرات بنزين ورود پيدا كنند.» قيمت صادراتي بنزين هم احتمالا بر اساس شاخص هاي بين المللي خواهد بود كه با هزار تومان (نرخ كنوني هر ليتر بنزين در داخل) فاصله زيادي دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت بانک اطلاعات نشریات کشور، تاریخ انتشار 20تیر 98، کد خبر: 3927637، www.magiran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
0
هرکاریمیکنید تورور خدا بنزین و گرون نکنید خیلی ها نون میخورن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین