پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: امسال با حذف روادید و ویزا پیش‌بینی می‌شود سه میلیون نفر از ایران به سمت کربلای معلی بروند.

شعار سال: ظهر امروز کمیته فرهنگی ستاد اربعین حسینی همدان با حضور کمیته‌های فعال در این ستاد برگزار شده و هر یک از اعضا پیشنهادات و نظرهای خود برای انجام هرچه بهتر امرخدمت رسانی به زوار اربعین حسینی را بیان کردند.

حجت‌الاسلام حمید احمدی با بیان اینکه دبیرخانه ستاد ملی اربعین حسینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است و 14 کمیته دارد، اظهار داشت: مدیرکل تبلیغات اسلامی راهبری کمیته فرهنگی را برعهده دارد که برنامه‌های آن نیز زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی برنامه‌های فرهنگی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه هرسال شاهد حضور دو میلیون زائر از ایران در کربلای معلی هستیم افزود: سال گذشته با وجود مشکلاتی که در مرز ایران و عراق به وجود آمد نزدیک به دو میلیون و 200 هزار زائر از ایران در کربلا حضور یافتند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی با اعلام اینکه امسال با حذف روادید و ویزا پیش‌بینی می‌شود سه میلیون نفر از ایران به سمت کربلای معلی بروند، تصریح کرد: بایدتدابیر و تمهیدات لازم برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زوار اندیشیده شود تا با مشکلی روبه‌رو نشویم.

وی با تشریح شرایط به وجود آمده در کشور بیان کرد: با پایین آمدن ارزش پول ایران و نیز عدم اجازه به برپایی موکب در عراق، هزینه زائران افزایش می‌یابد و باید نسبت به اینکه زائران هزینه‌هایی را خواهد داشت، اطلاع رسانی شود.

احمدی تصریح کرد: افزایش جمعیت سبب می‌شود تعداد اتوبوس‌های فعال در مسیر پاسخگوی نیاز زائران نباشد بنابراین باید تمهیدات لازم برای تردد سهل و مناسب زائران برنامه‌ریزی شود.

وی درباره خدمات موکب‌های ایرانی در عراق نیز عنوان کرد: از مجموع 250 میلیون پرس غذا که در عراق پخت می‌شود، سهم ایران 10 درصد یعنی 16 میلیون پرس است که با افزایش جمعیت در این بخش نیز ما با مشکلاتی رو به‌رو می‌شویم.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه ظرفیت اسکان چادرهای ایرانی، ابراز کرد: علاوه بر اینکه ظرفیت این چادرها یک میلیون نفر است،سال گذشته 16 هزار نفر از زائر ایرانی نیز در خانه‌های عراقی اسکان یافته بودند که این نشان می‌دهد مسئله تامین اسکان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید به مردم آموزش داد تا مشارکت لازم برای اداره این حرکت حماسی داشته باشند و به همراه خود جیره خشک و آب ببرند، اظهارداشت: اگرچه هزینه ویزا رایگان شده است اما مردم نباید تصور یک سفر رایگان را داشته باشند.

احمدی با تاکید برلزوم تهیه ارز مورد نیازر مردم در صرافی‌ها و ارائه آموزش‌های لازم در عرصه بهداشت به مردم ابراز کرد: سال گذشته یک هزار نفر موکب‌دار عراقی با حضور در ایران آموزش‌های لازم درباره بهداشت را فرا گرفتند.

وی با اعلام اینکه یک چهارم زائران اربعین حسینی را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: نمی‌گوییم آنها در اربعین حسینی در کربلا حضور نداشته باشند اما تاکید می‌کنیم تنها نباشند، اگر حضور می‌یابند در موکب‌های عمومی مستقر شوند، حتماً با محارم خود در خانه‌های مردم عراق اسکان یابند و از مسیرهای غیرمتعارف نیز به کربلا نروند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی با تاکید برلزوم رعایت آداب و سنن مردم عراق توسط زائران ایرانی ابراز کرد: نباید حس میزبانی را از مردم عراق گرفت بنابراین نبایدبر سنت خود پافشاری کنیم.

وی عنوان کرد: مردم عراق از همه طیف در خدمت‌رسانی به زوار مشغولند و حتی بسیاری از مسئولان این کشور نیز در این امر مشارکت دارند به همین دلیل سعی ما بر این است که موکب‌های مشترک زیادی با کشور عراق برپا کنیم.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی باعلام اینکه سال گذشته 180 موکب مشترک از سوی ایران و عراق در کربلا برپا شد، گفت: در حادثه سیل اخیر 50 میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی از سوی مردم عراق برای مردم سیل‌زده ایران ارسال شد.

وی با بیان اینکه باید سفر قانونی داشت و این احترام به حاکمیت عراق است، افزود: تقویت مرجعیت دینی از موضوعات مورد توجه است، سال گذشته تمام امور ما در عراق با همکاری دفتر آیت الله سیستانی انجام شد.

احمدی با اشاره به اینکه نباید در موسوم اربعین حسینی درگیری بین فرقه‌های شیعی شکل گیرد تا اصل اربعین تحت الشعاع چیز دیگری قرار گیرد،گفت: یکی از آسیب‌های موجود در اربعین حسینی حضور فرقه و گروه‌های انحرافی است.

وی با بیان اینکه روحانیون و مبلغان آموزش‌های لازم را در اداره هرچه بهتر اربعین حسینی دیده‌اند، افزود:‌ باید به فعالیت موکب‌ها نظارت دقیق داشت.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه 100 هزار هیأت در ایران ثبت شده است گفت: یکی از برجستگی کار در ابعینی حسینی این است که سخنرانان و مداحان توجیه‌اند و خود را درگیر مسائل سیاسی نمی‌کنند.

وی عنوان کرد: در ایام اربعین حسینی 15 میلیون زائر در کربلا حضور می‌یابند بنابراین توصیه می‌شود زائران به تدریج از عراق بیرون بیایند تا شاهد ازدحام جمعیت در مرز نباشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 23 تیر 98، کد مطلب: 2053918: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین