پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۹
مدیر تشکل‌های علمی و فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر گفت: در حال حاضر ۲۳ انجمن علمی و ۴ کانون فرهنگی در دانشگاه هنر فعالیت دارند.

شعارسال: دور جدید فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه هنر، همزمان با اعلام کاندیداتوری داوطلبان برای برگزاری انتخابات اخیر آن آغاز به کار کرد. فرایندی که طی اسفندماه سال گذشته و فروردین‌ماه سال جاری برگزار شد و اعضای انجمن‌های علمی با ترکیبی جدید برای از سرگیری فعالیت‌های جاری خود مستقر شدند.

به این بهانه با شهرام زرگر؛ مدیر تشکل‌های علمی و فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر پیرامون تعداد انجمن‌های علمی فعال در این دانشگاه، جایگاه انجمن‌های علمی در مناسبات دانشجویی و اینکه آنها چه روندی را در سیاستگذاری و فعالیت‌های اجرایی، دنبال می‌کنند، گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

-دانشگاه هنر دارای چند انجمن علمی فعال است و در مورد فعالیت انجمن‌های علمی جدید که اوایل امسال طی فرایند رأی‌گیری اعضای هر کدام از آنها مشخص شد، توضیح مختصری بفرمائید؟

ما در مجموع در دانشگاه هنر ۲۳ انجمن علمی داریم که در جریان انتخاب اخیر به منظور مشخص شدن اعضای جدید هر کدام از آنها، تنها انجمن علمی طراحی صحنه به حد نصاب نرسید که در نتیجه فعلاً فعالیتی ندارد اما به طور کل باید بگویم که در دور جدید، یکی دو انجمن علمی جدید هم به مجموعه انجمن‌های ما اضافه شده است مثل انجمن علمی انرژی. مضاف بر اینکه ما ۴ کانون فرهنگی فعال هم داریم که انتخابات آنها نیز به موازات انتخابات انجمن‌های علمی برگزار شد که قدیمی‌ترین این کانون‌ها، کانون نمایش است که البته بهتر است بگویم قدیمی‌ترین کانون فرهنگی ثبت شده در ایران هم لقب گرفته است.

-اشاره به انجمن علمی طراحی صحنه کردید، به نظر می‌رسد که طراحی صحنه جزئی از مقوله هنرهای نمایشی است، پس چرا ما هم کانون فرهنگی نمایش داریم و هم انجمنی علمی همچون طراحی صحنه؟

باید بگویم که با رشته‌ای شدن گرایش‌های نمایش، هر کدام از آنها صاحب یک انجمن علمی شدند و ما در حال حاضر انجمن علمی ادبیات نمایشی، انجمن علمی عروسکی، انجمن علمی طراحی صحنه و انجمن علمی بازیگری و کارگردانی نیز داریم با این حال فعالیت کانون فرهنگی نمایش نیز همچنان برقرار است و این کانون هم‌راستا و به موازات فعالیت انجمن‌های علمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به منزله هماهنگ‌کننده و سرپرست انجمن‌های علمی زیرمجموعه خود است که با هم‌فکری و همکاری یکدیگر علاوه بر فعالیت‌های جاری، برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره تئاتر عروسکی و جشنواره مونولوگ را هدایت و راهبری می‌کنند.

-ممکن است سایر کانون‌های فرهنگی فعال در دانشگاه هنر را نیز نام ببرید؟

بله، کانون شعر و ادب سیمرغ، کانون عفاف و حجاب و کانون عترت و البته یک تشکلی در قالب هیئت مذهبی را نیز داریم که موسوم به کانون محبین است و البته می‌توان آن را به منزله کانون مذهبی قلمداد کرد.

-به هر حال انجمن‌های علمی، نهادهای دانشجویی هستند و نخستین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود اینکه با تعطیل شدن دانشگاه در ایام تابستان در فعالیت آنها نیز وقفه‌ای حاصل می‌شود، این طور نیست؟

خیر، انجمن‌های علمی همیشه فعال هستند اما دانشگاه هنر از آنجا که همچون بسیاری دانشگاه‌های دیگر واحدهای تابستانی ارائه نمی‌کند، با تعطیلی یک‌ماهه‌ای مواجه هستیم که البته تنها مختص به انجمن‌های علمی نشده و اعضای هیئت علمی دانشگاه را نیز شامل می‌شود. در این وقفه یک‌ماهه حوزه‌های خدماتی دانشگاه به مواردی همچون تعمیرات احتمالی، سمپاشی و مواردی از این دست می‌پردازند، اما غیر از این در ۱۱ ماه دیگر سال اعضای انجمن‌های علمی از فضاهای مورد نظر نظیر پلاتوها و کارگاه‌ها استفاده مفیدی برای برگزاری برنامه‌های خود می‌کنند و حتی در مورد انجام کارهای غیرمتمرکز خود نیز با نامه‌نگاریی که با ما دارند برای آنها مجوز حضورشان در فضاهای مختلف دانشگاه همچون خوابگاه و نظایر آن، صادر می‌شود که در این مسیر نیز معاونت دانشجویی دانشگاه نهایت همکاری را با ما دارد. به هر حال ما در مورد برگزاری جشنواره‌های خود، دبیرخانه‌های دائمی داریم که یکی دبیرخانه جشنواره «فیلم نهال» است و دیگر دبیرخانه جشنواره «موسیقی صبا» و آن دیگر جشنواره «تئاتر عروسکی» که البته به غیر از دبیرخانه جشنواره صبا که در کرج مستقر است، دبیرخانه دو جشنواره دیگر یعنی «فیلم نهال» و «تئاتر عروسکی» در طبقه ۵ ساختمان معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر مستقر هستند و نیاز به فعالیت دائمی دارند، حتی در ایامی خاص مثل تعطیلی یک‌ماهه دانشگاه که باید شرایط برای فعالیت و تردد افراد مختلف به این دبیرخانه‌ها فراهم شود.

-در مورد جشنواره «هنرهای دیجیتال» که نخستین دوره آن برگزار شد، چطور؟

باید بگویم که جشنواره‌هایی همچون «هنرهای دیجیتال» و حتی جشنواره «تئاتر دانشگاهیان» جشنواره‌هایی متعلق به دانشگاه هنر نیستند و آنها را معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌کند هر چند که ممکن است همچون جشنواره «هنرهای دیجیتال» مسئولیت برگزاری آن به دبیری دکتر حسن سلطانی؛ رئیس دانشگاه هنر به این دانشگاه محول شده باشد اما تصور من این است، جشنواره‌هایی که وزارت علوم برگزار می‌کند به شکل ادواری، مسئولیت برگزاری آن به عهده یک واحد دانشگاهی ثابت نیست که البته شخصاً چندان اطلاعی از نحوه سیاستگذاری و روند اجرایی آن ندارم.

-آیا انجمن‌های علمی دانشگاه هنر از یک اساسنامه یا آئین‌نامه مشترک و مشخص تبعیت می‌کنند؟ و اگر اینگونه است، این اساسنامه کلی میان همه انجمن‌های علمی دانشگاهی لازم است؟

طبیعتاً آنچه که به عنوان بندهای قانونی در مورد فعالیت تشکل‌هایی همچون انجمن‌های علمی دانشگاهی قرار است اجرا شود در قالب نامه اداری از مراجع مسئول وزارت علوم ابلاغ می‌شود اما ما در دانشگاه هنر به منظور یک دست کردن فعالیت تشکل‌های دانشجویی، آئین‌نامه‌ای تنظیم و تدوین کردیم که البته سه سال پیش ارائه شد و یک سالی طول کشید که از سوی شورای فرهنگی به تصویب رسید؛ بندهای این آئین‌نامه فصل‌الخطاب تمامی فعالیت‌های جاری در حوزه انجمن‌های علمی است، از نصب و عزل دبیر گرفته تا مواردی جزئی که ممکن است به دلیل اختلاف سلیقه و تشتت آرا، روند جاری در فعالیت انجمن‌های علمی را مختل کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 21تیر1398 ، کدخبر: 98042110883: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین