پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۲۰۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰
پایتخت از هفته گذشته میزبان برنامه‌ای با عنوان «دوشنبه‌های سالمندی» است تا به این بهانه هم بیشتر قدر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های شهر را بدانیم و هم افزون‌تر از قبل زمینه جلب مشارکت آنان در امور مختلف جامعه فراهم آید.براساس اعلام متولیان برگزاری این برنامه، بهره‌گیری از مشارکت اجتماعی سالمندان به عنوان شهروندان ارشد از جمله اهداف دوشنبه های سالمندی اعلام شده که ارتقای بهداشت روانی آنان را نیز به دنبال خواهد داشت.

شعار سال: هدف از اجرای این برنامه که از ۱۷ تیر به صورت نمادین در بوستان فدک پایتخت کلید خورده ارتقای نشاط و مشارکت اجتماعی سالمندان پایتخت اعلام و به همت اداره کل سلامت شهرداری تهران اجرایی شده است.

قرار است برگزاری برنامه دوشنبه‌های سالمندی هر هفته در محله‌های مختلف مناطق ۲۲ گانه تهران در قالب جشنواره شادستان و با محوریت سالمندان ادامه یابد.

براساس اعلام متولیان برگزاری این برنامه، بهره‌گیری از مشارکت اجتماعی سالمندان به عنوان شهروندان ارشد از جمله اهداف دوشنبه های سالمندی اعلام شده که ارتقای بهداشت روانی آنان را نیز به دنبال خواهد داشت.

ضمن اینکه این مشارکت راهکاری مستدل برای استفاده از توانایی های فکری این قشر از جامعه در سازندگی محیط زندگی آنان به شمار می رود؛ از جمله مهمترین اقدامات برای افزایش مشارکت اجتماعی، کمک به تشکیل گروه‌های خودیار حمایتی و توسعه جوامع خاص سالمندان است.

آنطور که شهرداری گزارش داده هر یک از شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه تهران در یکی از دوشنبه‌های فصل تابستان نسبت به اجرای برنامه دورهمی سالمندان در یکی از بوستان‌های منطقه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ اقدام خواهد کرد که شامل برنامه‌هایی نظیر برپایی میز خدمت سلامت، گفت و گو در شهر، اجرای بازی‌های نشاط سالمندی، برپایی میز عضوگیری کانون سالمندان، اجرای تئاترهای تعاملی و ظرفیت‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های هنری و تخصصی اعضای کانون‌های سالمندان می‌شود.

۷۰۰ هزار سالمند پایتخت

مدیرکل سلامت شهرداری تهران درباره چرایی اجرای برنامه دوشنبه‌های سالمندی اظهارداشت: طبق سرشماری سال ۹۵، تهران ۶۹۰ هزار و ۵۵ سالمند دارد و این جمعیت از آمار سالمندی کشور که زیر ۷ درصد اعلام شده، بالاتر است.

زینب نصیری گفت: هرم جمعیتی نشان می‌دهد که جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود، طی ۲۰ تا ۳۰ سال آینده از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود، بنابراین ضروری است ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم شهری برای سالمندان برنامه‌هایی را برای آنان برگزار کنیم.

به گفته وی گروه‌های بزرگسال و میانسال را هم که وارد سن سالمندی می‌شوند، باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار دهیم در غیر اینصورت مشکلات زیادی خواهیم داشت.

فراوانی جمعیت سالمندی پایتخت

این مسئول شهری افزود: مناطق ۲، ۴، ۵، یک و سه دارای بیشترین و مناطق ۲۲، ۲۱، ۱۹، ۱۷ و ۱۲ دارای کمترین جمعیت سالمندی هستند.

نصیری با اشاره به مصوبه شهر دوستدار سالمند در شورای اسلامی شهر تهران و شعار «تهران، شهری برای همه» اظهارداشت: در حوزه سلامت تمامی ابعاد سلامت روانی، اجتماعی، جسمی شهروندان را مورد توجه قرار می‌دهیم و سالمندان براساس نیازهای ویژه‌شان اهمیت خاصی در برنامه ریزی ها دارند.

وی گفت: در برنامه‌ریزی ها سعی می‌کنیم سالمندان را در کنار سایر اعضای خانواده‌شان مورد توجه قرار دهیم و همچنین فصل تابستان هم به دلیل فراغت بیشتر زمان مناسبی برای حضور خانواده‌ها در کنار یکدیگر است.

نصیری، ارتقای نشاط و مشارکت اجتماعی سالمندان در جامعه را از اهداف برگزاری برنامه‌های ویژه برای سالمندان عنوان کرد و افزود: به واسطه برگزاری این برنامه‌ها تلاش می‌کنیم سالمندان در شهر حضور داشته باشند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به فعالیت کانون‌های سالمندان در ۳۵۲ محله پایتخت اظهارداشت: ضمن معرفی و تشویق سالمندان برای عضویت در این کانون‌ها در تلاشیم آنان تجربه و مشارکت مؤثری در شهر داشته باشند و ارتباطشان با جامعه قطع نشود.

۲۲ دورهمی سالمندانه

وی با اشاره به برگزاری دوشنبه های سالمندی در فصل تابستان گفت: این برنامه سال گذشته در قالب دورهمی سالمندان در سرای محلات برگزار شد اما امسال هشت هفته، در ۲۲ منطقه، ۲۲ دورهمی سالمندان خواهیم داشت.

نصیری افزود: در قالب دورهمی سالمندان و با هدف شکل گیری ارتباط بین نسلی و آشنایی گروه‌های مختلف جمعیتی با توانمندی‌ها و نیازهای سالمندان تلاش شده برنامه‌های فرهنگی و هنری همچون اجرای موسیقی و گروه کُر سالمندی، تئاترهای تعاملی با موضوع سالمندی، نمایش آثار هنری و تجسمی سالمندان، برنامه‌های خلاقانه هنری، آموزشی و تفریحی در هر منطقه با بهره مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سالمندان برگزار شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران، گفت و گو در شهر، خاطره گویی سالمندان، میزهای خدمت سالمندی با همکاری انجمن‌های مردم نهاد، مراکز بهداشت و بهزیستی برای ارائه خدمات سلامت به سالمندان را از دیگر بخش‌های برنامه دورهمی سالمندان عنوان کرد.

نشانی دورهمی سالمندان

وی اظهارداشت: برنامه‌های دوشنبه‌های سالمندی امروز (۲۴ تیر) در منطقه ۸؛ بوستان تمدن، منطقه ۶؛ بوستان لاله ،۳۱ تیر در منطقه ۳؛ بوستان ستار، منطقه ۲؛ بوستان ستارخان و منطقه ۲۰؛ بوستان نغمه، دوشنبه ۷ مرداد در منطقه یک؛ بوستان نیاوران، منطقه ۴؛ بوستان پلیس، منطقه ۱۲؛ پارک شهر، منطقه ۱۹؛ بوستان ولایت و منطقه ۲۲؛ پارک سرو از ساعت ۱۷ تا ۲۱ برگزار می‌شود.

نصیری گفت: این برنامه ۱۴ مرداد در منطقه ۷؛ بوستان اندیشه، منطقه ۹؛ بوستان شمشیری، منطقه ۱۳؛ بوستان خیام، منطقه ۱۶؛ بوستان بهمن، منطقه ۲۱؛ بوستان نیلوفر، منطقه ۱۷؛ بوستان بهاران، منطقه ۱۰؛ بوستان رضوان و ۲۸ مرداد در منطقه پنج؛ بوستان جانبازان و معلولین، منطقه ۱۴؛ بوستان پرستار، منطقه ۱۵؛ بوستان ولیعصر برگزار می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: آئین اختتامیه برنامه دوشنبه‌های سالمندی، چهارم شهریور در منطقه ۱۱؛ بوستان رازی و منطقه ۱۸؛ بوستان گلستان برگزار می‌شود.

وی اظهارداشت: این برنامه در تمامی سراهای محلات در قالب کارگاه‌های آموزشی ویژه افراد سالمند، خاطره گویی سالمندان در خانه‌های کودک، میز خدمات سلامت محور در سرای محلات، برگزاری تورهای آموزشی تفریحی ویژه سالمندان براساس نیازسنجی از سالمندان برگزار می‌شود.

بازی‌های نشاط سالمندی

نصیری، برگزاری دور دوم بازی‌های نشاط سالمندی را از دیگر برنامه‌های اداره کل سلامت شهرداری تهران ویژه سالمندان عنوان کرد و گفت: دوره اول این بازی‌ها به صورت منطقه‌ای و در سطح مجموعه‌های ورزشی برگزار شد که بسیاری از شهروندان از آنها اطلاعی نداشتند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: دور دوم این بازی‌ها بسیار گسترده‌تر از سطح محلات آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: در طراحی بازی‌های نشاط سالمندی، علاوه بر نشاط و شادی و نیازهای سالمندان، ارتقای تمرکز، تعادل، تحرک فیزیکی نیز مورد توجه قرار گرفته و در تلاش هستیم این برنامه‌ها به پیشگیری از بیماری‌هایی که سالمندان در معرض آن هستند، کمک کند.

نصیری، دایره و سنگ، کوزه به سر، خانه رویایی، پازل مسیر، چالش سطل آب و توپ رسان را از بازی‌های نشاط سالمندی عنوان کرد و گفت: علاوه بر اطلاع رسانی و آموزش، در دوره اول رقابت‌ها، یکهزار و ۷۸۰ تیم از ۳۵۲ محله در دوره مقدماتی شرکت می‌کنند، ۳۰ درصد از این تیم‌های منتخب (۵۳۰ تیم) به دور نیمه نهایی و سپس ۳۰ تیم به فینال راه پیدا می‌کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران زمان برگزاری بازی‌های نشاط سالمندی را اول مرداد تا هفتم شهریور در سطح بوستان‌های منتخب اعلام کرد و افزود: این بازی‌ها بین نسلی است و در هر تیم ۶ نفره در سطح محلات، یک نفر نوه یکی از سالمندان است که در کنار سالمندان قرار می‌گیرند و در مسابقات شرکت می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 24تیر 98، کد خبر: 83396942، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین