پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۸
طولانی شدن پروژه‌های عمرانی یکی از مهمترین ضعف‌های سیستماتیک موجود در صنعت عمران و آبادانی کشور است زیرا علاوه بر صرف منابع مالی بیشتر به دلایلی همچون ایجاد تورم و افزایش قیمت‌ها، عدم امکان بهره‌برداری از پروژه‌ها را در زمان مقرر به همراه دارد که با در نظر گرفتن این مسائل به نظر می‌رسد که شروع یک پروژه بدون مشخص بودن پایانی قابل تعیین برای آن و البته بدون وجود مدیریتی کارآمد، اقتصادی و توجیه‌پذیر نیست.
شعار سال :طولانی شدن پروژه‌های عمرانی یکی از مهمترین ضعف‌های سیستماتیک موجود در صنعت عمران و آبادانی کشور است زیرا علاوه بر صرف منابع مالی بیشتر به دلایلی همچون ایجاد تورم و افزایش قیمت‌ها، عدم امکان بهره‌برداری از پروژه‌ها را در زمان مقرر به همراه دارد که با در نظر گرفتن این مسائل به نظر می‌رسد که شروع یک پروژه بدون مشخص بودن پایانی قابل تعیین برای آن و البته بدون وجود مدیریتی کارآمد، اقتصادی و توجیه‌پذیر نیست.

 نباید فراموش کنیم که طرح‌های عمرانی با هدف ایجاد و گسترش ظرفیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد کلید می‌خورند درحالی‌که طولانی شدن زمان بهره‌برداری طرح‌های عمرانی علاوه بر تبعات اقتصادی گسترده، تبعات به‌مراتب سنگین‌تر اجتماعی همچون افزایش نارضایتی‌های اجتماعی را بر کشور تحمیل می‌کند.

عدم هماهنگی بین عوامل درگیر با پروژه، همچنین بی‌اهمیت بودن اتمام پروژه برای مجریان و عدم تزریق به موقع اعتبار  از دلایل تاخیر در اتمام پروژه‌ها هستند که لازم است پروژه‌های کشور با مطالعات کافی و اعلام زمان بندی دقیق برای بهره‌برداری انجام شود تا سرمایه‌های کشور و زیرساخت‌های فراهم شده با طولانی شدن روند اجرای پروژه‌ها مستهلک نشود.

یکی از هزینه‌های بسیار مهم که به علت تأخیر در مراحل اجرایی طرح‌های عمرانی ایجاد می‌شود، هزینه‌های تعدیل ناشی از طولانی شدن مدت‌زمان اجرای طرح‌ها است، زیرا قیمت‌های ارائه‌شده از سوی پیمانکاران و ارزیابی هزینه‌های پروژه بر اساس برنامه اجرایی آن‌ها در محدوده زمانی مشخصی است؛ لذا خارج شدن پروژه از سقف زمانی برنامه‌ریزی‌شده موجب می‌شود هزینه‌های تعدیل نیز به هزینه‌های اجرا افزوده شود. این هزینه‌ها شامل مواردی از قبیل افزایش قیمت تمام‌شده مواد اولیه، دستمزد عوامل تولید و... است.

در استان کرمان پروژه‌های نیمه تمام زیادی داریم که سالیان، سال از زمان پیش‌بینی بهره‌برداری آنها می‌گذرد که هزینه‌ها اقتصادی و اجتماعی زیادی بر استان تحمیل می‌کنند.

عملیات اجرایی پل سیدی در سال 1390 به طول حدود 900 آغاز که پس از 7 سال به‌بهره‌برداری رسید به عبارتی روزی 0.35 متر ساخته می‌شده است.همچنین کلنگ پروژه تالار مرکزی شهر کرمان در سال 1388 به زمین زده شد که پس از گذشت 10 سال اکنون 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این پروژه‌ای است که بایستی پایان دولت دهم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

از این دست پروژه ها که پایانی باز دارند در کرمان کم نداریم. همانگونه که استاندار کرمان در آئین افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهید الله‌دادی شهر کرمان از وجود 3000 پروژه نیمه تمام در استان خبر داد که برای اتمام آنها به حدود 4 الی 5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. یکی از این پروژه ها ساخت باند دوم فرودگاه بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی کرمان است.

به گزارش ایسنا، به دلیل نیاز باند فعلی فرودگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به بازسازی که منجر به تعطیلی هشت ماهه فرودگاه می‌شد و در این مدت امکان پرواز در فرودگاه کرمان وجود نداشت، این نیاز به وجود آمد که قبل از بازسازی باند و تعطیلی فرودگاه، باند جدید احداث و پروازها به این باند منتقل شوند.

طول باند جدید 4 هزار و 500 متر است که 200 متر از باند قبلی بیشتر و عرض باند 60 متر است که امکان نشست و برخواست هواپیماهایی با تناژ بالاتر نسبت به پروازهای فعلی را دارد.

احداث باند جدید، موجب ارتقاء زیرساخت فرودگاه می شود و با وجود دو باند، میزان افزایش نشست و برخواست پروازها تا حدود 45 میلیون مسافر در سال افزایش می‌یابد که در سال 96 مدیر کل فرودگاه‌های استان کرمان اعلام کرد که پایان شهریور 97 این پروژه به‌بهره‌برداری می‌رسد.

در تیرماه سال 97، "محمدجواد فدایی" استاندار کرمان در حاشیه بازدید از این پروژه گفت: براساس برنامه زمان‌بندی قرار بود باند دوم فرودگاه بین المللی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان، در مهرماه سال جاری به بهره‌برداری رسد اما احتمال دارد در آبان ماه یا آذرماه سال جاری (سال 97) این باند افتتاح شود. اکنون تیرماه سال 98 است اما باند دوم فرودگاه کرمان هنوز به‌بهره‌برداری نرسیده است که در این رابطه "مصطفی آیت‌الهی‌موسوی" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان به ایسنا می‌گوید: متاسفانه قیر مورد نیاز این پروژه تخصیص داده نشده است.

وی با بیان این مطلب که پروژه باند دوم فرودگاه کرمان دارای پیشرفت فیزیکی 70 درصدی است، ادامه داد: زیرسازی‌ها و بخشی از آسفالت این پروژه به اتمام رسیده است و فعلا منتظر تخصیص قیر به این پروژه هستیم!

و حال به نظر می رسد پایان بازی برای این پروژه هم همچون دیگر پروژه های عمرانی کرمان باید در نظر گرفت...

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:25تیر1398،کدخبر:98042513074،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین