پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
طی سال‌های اخیر بازیگران بسیاری اعم از زن و مرد پا به عرصه موسیقی گذاشته‌اند و در مقام خواننده ظاهر شده‌اند. اما در میان این تعداد کثیر تنها برخی به طور جدی حرفه خوانندگی را دنبال کرده‌اند و در میان آنها نیز عده معدودی موفق به کسب رضایت مخاطبان و منتقدان شده‌اند.

شعار سال: طی سال‌های اخیر نوع پرداختن به هنرهایی چون موسیقی، سینما، تئاتر و حتی مجری‌گری با تغییراتی مواجه بوده است. در گذشته‌ای نه چندان دور هنرمندان مختلف پیش از ورود به عرصه مورد نظر توانایی‌های خود را مورد ارزیابی قرار می‌دادند و پس از گذر از فیلترهای مختلف بود که فعالیت خود را آغاز می‌کردند و در همان عرصه باقی می‌مانند. آن گروه تلاش‌شان این بود به طور متمرکز کارشان را درست انجام دهند و به این وسیله رضایت مخاطبانشان را جلب کنند.

اما این روند طی دهه‌ها و سال‌های گذشته دستخوش تغییراتی شده است. یکی از معمول‌ترین اتفاقات مرسوم سال‌های گذشته و اکنون، ورود چهره‌ها به عرصه‌های دیگر هنری است. در‌ آن مقطع اگر مثلا فلان بازیگر پا به عرصه کارگردانی می‌گذاشت نه تنها مردم و مخاطبان، بلکه همکاران و هم صنفان او نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان می‌دادند. البته باید گفت پیش از این نیز به ندرت شاهد چنین اتفاق‌هایی بوده‌ایم. به طور مثال، بازیگرانی که از مقابل دوربین به پشت دوربین رفتند و کارگردانی را تجربه کردند، برخی از این اشخاص هستند.

شاید بتوان گفت چنین اتفاقاتی زمانی روندی معمول به خود گرفت که بازیگران سینما به عرصه‌ تئاتر آمدند و طی همکاری با کارگردان‌های تئاتر قدم بر صحنه تئاتر گذاشتند. این اتفاق در ابتدا نقدهایی را از سوی فعالان تئاتر در پی داشت اما ماجرای رونق گیشه و سودآوری بازیگران چهره دلیل عمده‌ای بود که از سوی موافقان این روند مطرح می‌شد، به مرور جنبه‌ای منطقی و رسمی پیدا کرد و به رویه‌ای عادی تبدیل شد. مهم‌ترین دلیل موافقان این جابجایی پولساز بودن بازیگران مطرح سینما و تلویزیون در تئاتر بود.

این تعاملات و مراودات گاه درست و گاه غلط، محدود به تئاتر و سینما نیست و طی سال‌های اخیر گستردگی بیشتری پیدا کرده است. یکی از مواردی که به وفور شاهد آن بوده‌ایم ورود بازیگران سینما و تلویزیون به عرصه مجری‌گری است که برعکس آن نیز وجود داشته است که در این میان آنهایی که دارای استعداد بیشتری بوده‌اند در عرصه جدید ماندگار شده‌اند.

در میان همه این جابجایی‌های هنری و شغلی، تعداد بازیگران و خوانندگانی که تغییر حرفه داده‌اند از بقیه بیشتر است که در میان آنها نیز رکورد با بازیگرانی است که خواننده شده‌اند و دو عرصه بازیگری و خوانندگی را به صورت موازی پی گرفته‌اند.

بازیگر - خوانندگان حرفه‌ای

رضا رویگری، ‌محمدرضا گلزار، امین حیایی، رسول نجفیان، اشکان خطیبی، مهران مدیری، بهرام رادان، شهاب حسینی، حامد بهداد، محمدرضا هدایتی، امیر حسین مدرس، نیما رییسی و کامران تفتی بازیگرانی هستند که خوانندگی را به طور جدی دنبال کرده‌اند، هرچند اغلب این هنرمندان از مقطعی به بعد بنا به دلایل مختلف، فعالیت موسیقایی‌شان را متوقف کرده‌اند.

بازیگر خوانندگان غیر حرفه‌ای

در میان انبوه بازیگران فعال در عرصه موسیقی، هستند افرادی که بنا به اقتضای موقعیت و بروز اتفاقات کاری، خوانندگی را تجربه کرده‌اند. یکی از اتفاقات معمول این است که بازیگران بنا به اقتضای نقش پیشنهادی، قدم در عرصه خوانندگی گذاشته‌اند یا در قالب اثری موسیقایی اشعار شاعران ایرانی را دکلمه کرده‌اند.

رضا عطاران، جواد رضویان، امین زندگانی، حمید گودرزی، مهدی پاکدل، پرویز پرستویی و فتحعلی اویسی جزو این دسته از خوانندگان هستند. در میان این دسته از هنرمندان رضا عطاران، فتحعلی اویسی در مقاطعی اقدام به خواندن تیتراژ سریال‌های تلویزیونی کرده‌اند و انتظار می‌رفت به طور حرفه‌ای خوانندگی را دنبال کنند که این اتفاق رخ نداده است.

بازیگر - خوانندگان زن

در میان بازیگران زن نیز بهاره رهنما، شهره سلطانی، میترا حجار، مریم امیرجلالی و بهنوش بختیاری به طرق و مناسبت‌های مختلف خوانندگی را تجربه کرده‌اند که در میان آنها برخی سرپرستی گروهی را به عهده دارند و حتی به اجرای کنسرت پرداخته‌اند.

گزارش ذیل صرفا به بازیگرانی می‌پردازد که خوانندگی را به صورت حرفه‌ای دنبال کرده‌اند و علاوه بر ارائه تک‌آهنگ، یک یا چند آلبوم در کارنامه دارند و به صورت متمرکز یا جسته گریخته به اجرای کنسرت پرداخته‌اند. در گزارش ذیل تلاش شده نخستین اثر منتشر شده از هر بازیگر نیز ارائه شود.

رضا رویگری

رضا رویگری زاده دی‌ماه 1325 بازیگر سه عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون است که علاوه بر فعالیت حرفه‌ای در عرصه خوانندگی نقاش نیز فعال است و تاکنون چند نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار کرده است. علاقمندان سینما و موسیقی، رضا رویگری خواننده را با سرود معروف «ایران ایران» یا «الله‌الله» به آهنگسازی فریدون خشنود می‌شناسند. البته رویگری طی همان سال‌ها در آثاری چون «شهر قصه» بیژن مفید خوانندگی را تجربه کرده بود و پس از آن، طی سال‌های گذشته آلبوم‌هایی را منتشر کرده است. رویگری صدای خوبی دارد و اهالی موسیقی نیز او را به عنوان خواننده قبول دارند و کارش را تایید می‌کنند. «از عشق گفتن»، «غوغا» و «کازابلانکا» آلبوم‌هایی هستند که توسط او منتشر شده‌اند که دو آلبوم اول نسبت به آلبوم «کازابلانکا» از اقباال بهتری برخوردار بوده‌اند و فروش بیشتری داشته‌اند.

رویگری درباره این سرود گفته است: «روزهای راهپیمایی و شلوغی و تظاهرات داشتیم نمایشی به نام «سهراب و عصر سنجاقک» را به کارگردانی بیژن مفید‌ تمرین می‌کردیم که به دلیل شلوغی آن روزها از قید تمرین گذشتیم، همان موقع فریدون خشنود آهنگساز و تنظیم‌کننده این سرود به من گفت: آهنگی دارم، حاضری آن را بخوانی؟ من ابتدا قبول نکردم. چون گفتم حرفه من خوانندگی نیست و از طرفی با خودم فکر کردم چه کسی در این شلوغی حوصله شنیدن آهنگ دارد اما ولی فریدون خشنود اصرار داشت که چون این فریاد از دل مردم بیرون می‌آید لاجرم بر دلشان هم می‌نشیند.»

فریدون خشنود (آهنگساز و تنظیم‌ کننده سرود الله الله نیز گفته است: زمستان سال1357 شب‌های سردی داشت و ما زمانی کار را شروع کردیم که تازه حکومت نظامی اعلام شده بود. از هشت شب خاموشی شروع می‌شد. تنها صدایی که در آن شب‌های تاریک، خلوت و سرد شنیده می‌شد صدای الله اکبر و رگبار مسلسل بود که گاهی قطع می‌شد و گاهی با هم آوایی چندین نفر ادامه می‌یافت. به عنوان یک آهنگساز تحت تأثیر هارمونی و هماهنگی صدای الله اکبر از پشت بام خانه‌ها قرار گرفتم. منبع الهام این موسیقی خود مردم بودند و فریاد الله‌اکبرشان. از طرفی ما هیچ استودیویی برای ضبط این کار نداشتیم، با دوستان هماهنگ کردیم تا پیش از حکومت نظامی وارد استودیو شویم.

افشین سرفراز (شاعر و ترانه‌سرا) نیز درباره شکل گیری شعر «الله‌ الله» گفته است: «ما یک صبح تا شب یعنی یک روز کامل این ترانه را تکمیل و آهنگ آن را ضبط کردیم کار پیچیده‌ای هم نبود. بعد از آن که این سرود ضبط شد آن را مخفیانه به صورت کاست در دانشگاه‌ها، مساجد و مدارس پخش می‌کردیم.»

بخشی از متن ترانه «الله الله»؛

الله الله الله الله الله الله لا اله الا الله لا اله الا الله

ایران ایران ایران رگبار مسلسل ها ایران ایران ایران رگبار مسلسل ها

ایران ایران ایران مژده شده بر ایوان ایران ایران ایران مژده شده بر ایوان

ایران ایران ایران رگبار مسلسل ها مژده شده بر ایوان

الله الله الله الله الله الله الله اکبر الله اکبر

الله الله الله الله الله الله لا اله الا الله لا اله الا الله

ایران ایران ایران خون و مرگ و عصیان خون و مرگو عصیان

ایران ایران ایران -ایران ایران ایران- خون و مرگو عصیان خون و مرگ و عصیان

بنگر که همه فریاد بنگر که همه طوفان بنگر که همه طوفان

ایران ایران ایران ایران ایران ایران بنگر همه فریاد بنگر همه طوفان

آهنگ «الله الله» با صدای رضا رویگری؛


تعداد بازدید : 4

محمدرضا گلزار

محمدرضا گلزار را اغلب مخاطبان به عنوان بازیگر می‌شناسند در صورتی که او پیش از حضور مقابل دوربین نوازنده‌ای حرفه‌ای بوده است. او از سال 1377 همکاری خود را با گروه موسیقی «آرین» آغاز کرده بود و نوازنده گیتار، ارگ و پرکاشن بود تا اینکه در سال ۱۳۷۹ برای نخستین بار در فیلم «سام و نرگس» ساخته ایرج قادری بازیگری سینما را تجربه کرد و سپس به یکی از بازیگران مطرح سینمای عامه‌پسند تبدیل ‌شد و پس از آن تصمیم گرفت خوانندگی را نیز تجربه کند و حال چند سالی است به طور موازی با سینما فعالیت در عرصه خوانندگی را نیز ادامه داده و هرازگاهی کنسرت برگزار کرده است. او طی سال‌های فعالیش با همراهی رامین نصریانی گروه «دارکوب» را نیز راه‌اندازی کرده و پس از آن گروه rezzar » » به ثبت رسانده است. گلزار با وجود آنکه نتوانسته توجه اهالی موسیقی و منتقدان را به آثارش جلب کند اما طی سال‌های اخیر نسبت به گذشته فعال‌تر بوده و آثار جدیدی را منتشر کرده و چندین کنسرت در تهران و دیگر شهرها برگزار کرده است.

«کارو به اینجا رسوندی» نخستین آهنگ محمدرضا گلزار به عنوان خواننده است که دربهمن‌ماه سال 1392 تولید شده است. آهنگساز این اثر ناصر زینعلی است و ترانه آن را پوریا متابعان سروده و فربد فروغی تنظیمش کرده است.

متن ترانه«کارو به اینجا رسوندی»؛

وقتی می‌گن تو رو دیدن دوباره بهم می‌ریزم چرا عادتم نمی‌شه نبینم تو رو عزیزم

دیگه یادگاریاتو نمی‌ذارم تو اتاقم، ولی وقتی از تو می‌گم فکر تو میاد سراغم

کارو به اینجا رسوندی خاطرات زندگیمه، باورم نمی‌شه رفتی اینم از رو سادگیمه

کارو به اینجا رسوندی چطورعشقم دلت اومد؟ می‌دونم واسه‌ات مهم نیست برو با خیال راحت

خستم از دنیای بی‌تو از لبایی که می‌خندن، آدمایی که میانو دوست دارن که دل ببندن

خستم از هر کی که شالش بوی عطر تو رو داره، خستم از این کوچه‌هایی که تو رو یادم می‌آره

کارو به اینجا رسوندی خاطرات زندگیمه باورم نمی‌شه رفتی اینم از رو سادگیمه

کارو به اینجا رسوندی چطور عشقم دلت اومد می‌دونم واسه‌ات مهم نیست برو با خیال راحت

«کارو به اینجا رسوندی» با صدای محمدرضا گلزار؛


تعداد بازدید : 4

امین حیایی

امین حیایی زاده خردادماه 1349 که در حال حاضر یکی از بازیگران مطرح سینمای ایران است، علاوه بر کسب جایزه‌های مختلف از رویدادهای مختلف سینمایی، ‌سال گذشته برای بازی در فیلم «شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره سی و ششم فیلم فجر کسب کرده است.

او از سال ۱۳۷۰ با بازی در یک نمایش برای رده سنی کودک و نوجوان به کارگردانی ثریا قاسمی پا به عرصه بازیگری گذاشت و پس از‌ آن در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه بازیگر نقش دوم برای فیلم «براده‌های خورشید» شد و پس از کسب این موفقیت با کارگردان‌های متعددی به همکاری پرداخت. امین حیایی علاوه بر فعالیت جدی در عرصه بازیگری در زمینه موسیقی نیز فعال است و آلبوم‌های «بوی بهشت»، «باران» را در سال‌های 1380 و 1385 منتشر کرده که دومی با همکاری گروه «کویر» تولید شده است. حیایی طی این سال‌ها تک‌‌آهنگی‌هایی را نیز منتشر کرده که «دیوونه می‌سازی» آخرین آنهاست.

امین حیایی درباره حضورش در موسیقی گفته است: «من در حقیقت مجبور شدم به عالم موسیقی و خوانندگی پا بگذارم و دست خودم نبود. در فیلم «بوی بهشت» ساخته حمیدرضا محسنی نقش یک خواننده‌ را بازی می‌کردم که همان‌جا به اتفاق دکتر چراغعلی که آهنگساز اثر بودند، تمریناتی را شروع کردیم و روی قطعاتی که ایشان آماده کرده بودند کار می‌کردیم. من در استودیو تمرین می‌کردم و سعی داشتم که بتوانم خوب بخوانم. پس از اینکه آن کار تمام شد به پیشنهاد پدرام مرندی استارت یک آلبومی را زدیم به اسم کوی و گروه باران را تشکیل دادیم.»

حیایی در ادامه گفته‌ است: «زمانی که دیدم کار جدی است یک دوره سولفژ رفتم و کلاس‌های آن را گذراندم و سعی کردم رو صدایم را جدی‌تر کار کنم تا صورت حرفه‌ای بتوانم این کار را انجام دهم، ولی سال‌ها طول کشید و حتی در آلبومی که به اسم کویر بیرون آمد می‌دانستم نقطه‌ضعف‌هایی دارم و خودم حس می‌کردم نسبت به بقیه خیلی ضعیف‌تر بود.»

امین حیایی پس از بازی در فیلم «بوی بهشت» تولید سال 1380 ،‌ در سال 1383 نیز طی همکاری با علی قوی‌تن بازهم در نقش یک خواننده ظاهر شد.

متن ترانه «بوی بهشت»؛

همسفر با من و تو جاده بود و جاده بود

رنج دشواری راه با تو اما ساده بود

جز تو تقدیر منو کی به فردا گره زد

زیر تار و پود شب نقشی از خاطره زد

کی امید تازه ای به شب پنجره داد

عادت ترانه رو کی به این حنجره داد

اگه کوله بار ما چمدونی از دعاست

اگه تن‌پوش سفر پرده ستاره‌هاست

با تو همسفر شدن مثل جاری شدنه

کوچ قشلاقی من تا بهاری شدنه

وقتی دست روزگار سرنوشتمو نوشت

تا به اسم تو رسید پرشد از بوی بهشت

اگه کوله بار ما چمدونی از دعاست

اگه تن‌پوش سفر پرده ستاره‌هاست..

باتو همسفر شدنمثل راهی شدنه..

کوچ قشلاقی منتا بهاری شدنه

«بوی بهشت» با صدای امین حیایی؛

رسول نجفیان


تعداد بازدید : 5

رسول نجفیان زاده دی‌ماه 1330 یکی از بازیگران سه عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما است که در عرصه خوانندگی نیز فعال است. نجفیان از آن دسته هنرمندانی است که موسیقی را از جوانی با یادگیری دوتار دنبال کرده است. او نواختن دوتار را توسط یک روستایی به نام عاشق حیدر همدانی فراگرفته و پس از آن نیز آموختن موسیقی را نزد استاد اسماعیل مهرتاش ادامه داده است . مخاطبان رسول نجفیان را با آهنگ «عجب رسمیه» به عنوان خواننده شناختند. اثری که نجفیان آن را به یاد مادربزرگ و خانه قدیمی ایشان در روستای رباط شورین همدان (زادگاه پدر و مادرش) سروده و ساخته ‌است.

رسول نجفیان آلبوم‌های «رسم زمونه» و «با عاشورا می‌گریم»، «نیایش خوانی» و «بی بی جان، آهوی زخمی» را در کارنامه دارد و هرازگاهی با حضور در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و دیگر برنامه‌های خارج از صداو سیما بنا به مناسبت‌های مختلف می‌نوازد و می‌خواند. این هنرمند قرار است به زودی طی همکاری با گروه موسیقی «عشاق» کنسرت برگزار کند.

آهنگ «عجب رسمیه» یکی از قطعات آلبوم «بی‌بی جان» است که در سال 1375 تولید شده و ترانه‌سرا، آهنگساز و تنظیم‌کننده آن رسول نجفیان بوده است

متن ترانه «عجب رسمیه»؛

عجب رسمیه رسم زمونه

عجب رسمیه رسم زمونه

قصه‌ برگ و باد خزونه

میرن آدما از اونا فقط

خاطره‌هاشون به جا می مونه

کجاس اون کوچه ؟چی شد اون خونه ؟

آدماش کجان ؟ خدا می‌دونه

بوته یاس بابا جون هنوز

گوشه باغچه توی گلدونه

عطرش پیچیده تا هفت تا خونه

خودش کجاهاس؟ خدا می دونه

می‌رن آدما از اونا فقط خاطره‌هاشون به جا می‌مونه

تسبیح و مهر بی بی جون هنوز

گوشه طاقچه توی ایوونه

خودش کجاهاس ؟ خدا می دونه

خودش کجاهاس ؟ خدا می دونه

می‌رن آدما از اونا فقط خاطره هاشون به جا می مونه

پرسید زیر لب یکی با حسرت

از ماها بعدا چی یادگاری می‌خواد بمونه ؟ خدا می‌دونه

می‌رن آدما از اونا فقط خاطره‌هاشون به جا می‌مونه

می‌رن آدما از اونا فقط خاطره‌هاشون به جا می‌مونه

«عجب رسمیه» با صدای رسول نجفیان؛


تعداد بازدید : 3

اشکان خطیبی

اشکان خطیبی، زاده مهر 1358 بازیگر سه عرصه تئاتر، تلویزیون و سینماست که در زمینه خوانندگی نیز فعال است. اشکان خطیبی با همراهی بابک سعیدی در سال 1370 گروه موسیقی راک «آپولون» را راه‌ اندازی کرد و پس از مدتی از آن جدا شد. خطیبی علاوه بر خوانندگی پیانو، گیتار و سازدهنی نیز می‌نوازد و مدیر و سرپرست گروه موسیقی «ترافیک» است که در سال 1391 تشکیل شده است. فرشاد حسامی (اهنگساز و تنظیم کننده موسیقی الکترونیک) و بهنود فدوی (اهنگساز و نواز گیتار الکتریک) دیگر اعضای گروه موسیقی «ترافیک» هستند که در ارائه آثار مختلف با اشکان خطیبی همکاری می‌کنند. این هنرمند طی سال‌های فعالیتش در عرصه موسیقی تیتراژ چند برنامه تلویزیونی را خوانده و آلبوم «ترافیک» را در کارنامه دارد که «دلتنگ» اولین آهنگ رسمی آنهاست.

خطیبی علاوه بر خوانندگی در عرصه تهیه‌کنندگی موسیقی نیز فعال است. «در سوگ خاطرات از دست رفته» آلبومی است که خطیبی تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته و امیرعظیمی آهنگساز آن است. خطیبی در این آلبوم با همراهی مهتاب نصیرپور و مهدی پاکدل به دکلمه اشعار می‌پردازد.

آهنگ «دلتنگ» نخستین آهنگ از آلبوم «ترافیک» با صدای اشکان خطیبی است.

متن ترانه «دلتنگ»؛

دارم می‌رم از توی خاطراتت

دارم هر لحظه کمرنگ‌تر می‌شم

داری دل می‌کنی از آرزوهام

دارم هرلحظه دلتنگ‌تر می‌شم

مگه من با تو یه همراه نبودم ؟

تو رو حس می‌کردمت با همه وجودم

تو خواستی هردومون تنها بمونیم

تو خواستی، اما، شاید نتونیم

من و تو که دو تا عاشق بی‌پروا

بودیم و می‌خواستیم یه دنیای زیبا

چی شده که حالا یه گوشه دنیا

هر کدوم افتادیم دور از هم و تنها

من و تو که دو تا عاشق بی‌پروا

بودیم و می‌خواستیم یه دنیای زیبا

چی شده که حالا یه گوشه دنیا

هر کدوم افتادیم دور از هم و تنها

آهنگ «دلتنگ» با صدای اشکان خطیبی؛


تعداد بازدید : 3

مهران مدیری

مهران مدیری، زاده فروردین 1346 هنرمند سه عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما است که علاوه بر تولید مجموعه‌های طنز تلویزیونی، ساخت فیلم سینمایی و البته تاک‌شوی «دورهمی» در عرصه موسیقی نیز فعال است.

مدیری برای اولین بار در سال 1372 خوانندگی را به طور رسمی تجربه کرده است. مدیری برای نخستین بار طی همکاری با بهروز غریب‌پور (مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر) ترانه‌هایی شاد خواند که متعلق به رده سنی کودکان بود و بعدها در قالب آلبوم منتشر شد.

مدیری پس از همکاری با بهروز غریب‌پور، آلبومی را ارائه کرد که در آن اشعاری از هاتف علیمردانی را دکلمه می‌کرد و «دلتنگی‌ها» نام داشت. آلبوم «از روی سادگی» با موسیقی زنده یاد بابک بیات و فردین خلعتبری نیز ، دیگر اثر مدیری در حوزه موسیقی است. از سال 1382 بود که مدیری فعالیت در عرصه موسیقی را به طور جدی‌تر پی گرفت و خواندن تیتراژ چند فیلم و سریال، از جمله «مهر و ماه»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «قهوه تلخ» و فیلم «هم نفس» (مهدی فخیم زاده) را به عهده گرفت. مدیری سال ۱۳۸۷ به گروه موسیقی کوبه‌ای «دارکوب» پیوست و کنسرتی بزرگ را به یاد زنده یاد خسرو شکیبایی در سالن وزارت کشور به روی صحنه برد. در آن کنسرت که مورد استقبال مردم قرار گرفت،‌ اجرای مهران مدیری با تک‌نوازی کمانچه آغاز شد، سپس او آوازی خراسانی در دستگاه دشتی را خواند. مهران مدیری در مراسم ده سالگی جشن دنیای تصویر، که با حضور چهره‌های سینمایی تلویزیونی برگزار شد نیز جایزه بهترین ترانه را برای سریال «باغ مظفر» دریافت کرد. این هنرمند به طور موازی فعالیت در عرصه‌های تلویزیون، سینما و موسیقی را ادامه می‌دهد و معمولا خواننده تیتراژ برنامه‌های خودش است. می‌توان گفت مهران مدیری در مقایسه با دیگر بازیگران خواننده، حضور جدی‌تری در عرصه موسیقی دارد و آثار قابل تامل‌تری را تولید کرده است.

قطعه «دو راهی» یکی از قطعات آلبوم «از روی سادگی» است که آهنگسازی آن به عهده زنده‌یاد بابک بیات و فردین خلعتبری بوده است.

متن ترانه «دو راهی»؛

با من مسافریست، هم روزگار من

تب کرده بی رمق، افسرده خسته تن

شادی لحظه ایست از هم پیالگی

از حس همدلی از روی سادگی !

دلواپسی ولی همراه هر دو مهلت تمام شد ...

دیر است بی گمان ! از پشت پنجره، با آنکه مانده روز

می خواندش کسی، راهیست او هنوز

از پشت پنجره با آنکه مانده روز

می خواندش کسی راهیست او هنوز

این سوی پرده ام، تنها پیاله ها

با هم نشسته اند، خاموش و بی صدا

دلواپسی ولی همراه هر دومان

مهلت تمام شد ...دیر است بی گمان !

از پشت پنجره، با آنکه مانده روز

می خواندش کسی، راهیست او هنوز

از پشت پنجره، با آنکه مانده روز

می خواندش کسی، راهیست او هنوز

این سوی پرده ام، تنها پیاله ها

با هم نشسته اند، خاموش و بی صدا

قطعه «دو راهی» با صدای مهران مدیری؛


تعداد بازدید : 4

بهرام رادان

بهرام رادان، زاده اردیبهشت ماه 1358 اهل تهران است و در عرصه بازیگری و خوانندگی فعالیت می‌کند. رادان که طی سال‌های فعالیتش با کارگردان‌های مطرحی چون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، واروژ کریم‌مسیحی و رخشان بنی‌اعتماد همکاری کرده است. بهرام رادان که خود مخاطب جدی موسیقی است از آن دسته خوانندگانی است که تا پیش از ارائه آلبومش رسمی‌اش تجربه خوانندگی نداشته است. بهرام رادان سال‌ها پیش از آنکه در فیلم «سنتوری» ساخته داریوش مهرجویی نقش نوازنده و خواننده‌ای معتاد را بازی کند، در سال 1391 نخستین آلبوم رسمی‌اش را روانه بازار کرده بود. این آلبوم «روی دیگر» نام داشت و کیوان هنرمند آهنگسازی و تنظیم قطعات آن را به عهده داشت. آلبوم «روی دیگر» شامل 9 قطعه فارسی و 3 قطعه انگلیسی بود.

نخستین آلبوم بهرام رادان آنطور که باید توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب نکرد. پس از انتشار آن، ابوالحسن مختاباد (روزنامه نگار و پژوهشگر موسیقی) درباره آن نوشت: «امکان دارد کار آقای رادان، برای برخی جوانان (در لحظاتی خاص) جذاب باشد؛ بخصوص آنهایی که در لحظاتی تعیین‌کننده از زندگی، مثل نخستین آشنایی‌ها، دوستی‌ها و قهر و آشتی‌ها هستند؛ اما اینکه این اثر بتواند روی نسل‌های بعد نیز تاثیراتی بگذارد و به کاری ماندگار تبدیل شود، طبیعی است که چنین نخواهد شد. معتقدم صدای رادان شخصیت مستقلی ندارد. شخصیت مستقل یعنی اینکه شناسنامه و مهر و تمبر خاص خودش را داشته باشد.»

بهرام رادان کمی بعد موزیک ویدئوی «جیغ» یکی از قطعات آلبوم «روی دیگر» را منتشر کرد که حاشیه‌هایی را درپی داشت. بهرام رادان پس از انتشار موزیک ویدیوی «جیغ» نوشت: «نگاه من به قضیه موسیقی به هیچ عنوان کسب شهرت نبوده، چه بسا که شهرت را در این سالیان از سینما کسب کردم، بلکه بیان خلوتی از ذهنم بود که تمایل داشتم با زبان موسیقی بیان شود، نه ادعایی بوده و نه تغییر مسیری.»

بهرام رادان که پس از انتشار آلبوم «روی دیگر» هنوز آلبومی را با صدای خودش تولید نکرده، تهیه‌کنندگی آلبومی از هومن جاوید را به عهده داشته که «شاه ماهی» نام دارد.

آهنگ «جیغ» با شعری از اندیشه فولادوند، یکی از قطعات نخستین آلبوم بهرام رادان است.

بخشی از متن ترانه «جیغ»؛

جیغ زدم جیغ زدم سر به تن تیغ زدم

تحت نظارت خودم جیغ زدم جیغ زدم

سر به تن تیغ زدم در سبب خویش شدم

تحت نظارت خودم پخته بودم خام شدم

وحشی بودم رام شدم شکل خفیف حادثه

در ملا عام شدم تا رفقای سابقم

ته بکشند یک به یک با همه اقشار زمین

همدم و همگام شدم فاجعه تکرار شد و

بر غمم اصرار شد و درد من انکار شد و

من پر ابهام شدم،‌ پرده نا کوک منم

جمجمه پوک منم، عاشق مشکوک منم

با خودم انکار شدم، با خودم انکار شدم

کار به بردگی کشید، در جریان داغ عشق

مزد به من نمی دهند، دلخوش انعام شدم

آهنگ «جیغ» با صدای بهرام رادان؛


تعداد بازدید : 5

حامد بهداد

حامد بهداد، زاده آبان‌ماه 1352 بازیگر سه عرصه تئاتر، تلویزیون و سینماست که در زمینه موسیقی نیز فعال است و با توجه به آثار ارائه شده توسط او، می‌توان گفت خوانندگی برایش امری جدی محسوب می‌شود.

حامد بهداد، نخستین بار در سال 1379 با خواندن تیتراژ سریال تلویزیونی «غریبه» به کارگردانی جواد اردکانی، خوانندگی را تجربه کرد و پس از آن به طور جدی به تولید آثار موسیقایی پرداخت و با گروه‌های موسیقی همکاری کرد. او درسال 1381 نیز طی همکاری با محمدرضا آهنج در سریال «سایه آفتاب» به عنوان بازیگر در سکانس‌هایی از این اثر تلویزیونی به خواندن قطعاتی پرداخت. بهداد، طی این سال‌ها با گروه‌هایی چون «دارکوب» و «لیوا» همکاری کرده و در آلبوم «ساعت 25» یکی از آثار رضا یزدانی به عنوان خواننده حضور داشته و در خواندن برخی از قطعات یزدانی را همراهی کرده است.

بازی بهداد در فیلم موسیقی‌محور «کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد» ساخته بهمن قبادی نیز تا حدودی جایگاه او را به عنوان خواننده تثبیت کرد؛ زیرا در این اثر سینمایی نیز به اجرای قطعاتی پرداخت و به خوبی از عهده کار برآمد. حامد بهداد در سال 1396 پس از مدت‌ها، مجددا با گروه «دارکوب» که مهران مدیری نیز یکی از خوانندگان آن است به روی صحنه رفت. گفتنی است بهداد علاوه بر خوانندگی و تولید تک‌آهنگ‌های مختلف طی سال‌های اخیر، در زمینه تهیه‌کنندگی نیز فعال است و آلبوم «سمبل» را روانه بازار کرده است.

آلبوم «سمبل» مجموعه‌ای از قطعاتی خراسانی است که در سبک و سیاق «بلوز» تولید شده و احمدرضا عبیدی خواننده آن است

آهنگ «سرو چمان» با صدای حامد بهداد که در سال 1391 تولید شده است. این اثر از غزلی سروده حافظ برگرفته شده و تنظیم آن به عهده مسعود فیاض بوده است؛

متن شعر «سروچمان»؛

سرو چَمان من چرا میلِ چمن نمی‌کند

همدم گُل نمی‌شود، یادِ سَمَن نمی‌کند

ساقی، سیمساق من، گر همه دُرد می‌دهد

کیست که تن، چو جام می، جمله دهن نمی‌کند

تا دل هرزه گردِ مـــــن، رفته به چین زلف او

زان سفرِ دراز خود، عزم وطن نمی‌کنــــد

با همه عطر دامنت، آیدم از صبا عجــب

کز گذر تو خاک را، مشکِ خُتَن نمی‌کند

تا به هم می کند، ریشه جوانم

کشته غمزه تو شد حافظ جفا من

گفت، سر به جمال من، چرا میلِت کرد

همدم گل، یادِ سَمَن نمی کند سرو چَمان من چرا

دل به امیدِ روی او، همدمِ جان نمی‌شود

جان به هوای کوی او، خدمت تن نمی‌کند

گوش کشیده است از آن، گوش به من نمی‌کند

دی گله‌ای ز طره اش کردم و از سر فسوس

پیش کمان ابرُویش لابه همی کنم ولی

خاک بنفشه‌زار را مشک و خُتَن نمی‌کند

«سرو چمان» با صدای حامد بهداد؛


تعداد بازدید : 2

محمدرضا هدایتی

محمدرضا هدایتی، ‌زاده اردیبهشت‌ماه 1352 اهل چابهار است و علاوه بر بازیگری سینما تلویزیون در زمینه صداپیشگی و خوانندگی نیز فعال است و تاکنون آثار مختلفی را تولید کرده است.

هدایتی که یکی از خوانندگان حرفه‌ای پاپ به حساب می‌آید و به طور معمول تک‌آهنگ‌هایش مورد قبول مخاطبان قرار می‌گیرد، تاکنون دو آلبوم «برگ و باد» و «ماه می‌خنده» را منتشر کرده است، که اولی در سال 1387 تولید شده و دومی متعلق به سال 1391 است و هدایتی علاوه بر خوانندگی آهنگسازی قطعات آن را به عهده داشته است. گفتنی است محمدرضا هدایتی در اواخر سال 1394 قرار بود آلبوم سومش را با نام «عشق پنهانی» را روانه کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است. هدایتی در آن سال طی گفت‌و‌گو با یکی از رسانه درباره تاخیر پیش آمده در ارائه آلبوم آخرش گفته بود: «دلیل این تاخیر، تغییر بعضی از قطعه‌های آلبوم و استفاده بیشتر از ساز زنده بود و اگر خدا بخواهد، این آلبوم را تا پایان سال 94 به مخاطبانم ارائه خواهم کرد.»

هدایتی پس از برگزاری چند کنسرت در شهرهای مختلف هنوز به روی صحنه نرفته و صرفا به تولید تک‌‌آهنگ پرداخته است.

آهنگ «برگ و باد» از آلبوم اول محمدرضا هدایتی با آهنگسازی میثم کزازی؛

متن ترانه «برگ و باد» ؛

مثل باد واسه بادبادک‌ها

دلم تنگه واسه کوچه‌ها

اما بادبادکو دستای باد

برده تا پشت شهر ابرا

رفت و خاطره شد اون روزا

رفته گم شده تو اون کوچه‌ها

واسه من آسمون حرفای تازه‌ای نداره

دل تنگ غروب به حال قصمون می‌باره

دستات خاطره شد اون روزا

رفته گم شده تو اون کوچه‌ها

مثل قصه بادبادک و برگ و باد

دیگه قصمون رفته از یاد

مثل گم شدن توی بازی

تو دل کوچه ها گم شدیم

دیگه پیدا نشد اون روزا

انگار تو قصه‌ها گم شدیم

رفت و خاطره شد اون روزا

رفته گم شده تو اون کوچه‌ها

دور از اون آسمون

دل به قصه تازه دادیم

حالا تو لحظه‌ها

مثل قصه برگ و بادیم

رفت و خاطره شد اون روزا

رفته گم شده تو اون کوچه‌ها

مثل قصه بادبادک و برگ و باد

دیگه قصمون رفته از یاد

دیگه قصمون رفته از یاد

آهنگ «برگ و باد» با صدای محمدرضا هدایتی؛


تعداد بازدید : 3

شهاب حسینی

شهاب حسینی، زاده بهمن‌ماه سال 1352 بازیگر سینماست و پیش از مطرح شدنش در این عرصه مجری‌گری را نیز تجربه کرده و کارگردانی فیلم «ساکن طبقه وسط» را در کارنامه دارد. این هنرمند پیش از مطرح شدنش در عرصه بازیگری در زمینه موسیقی نیز فعال بوده است.

شهاب حسینی، سال‌ها پیش به اتفاق برادرش سیدمهدی حسینی و تعدادی دیگر از هنرمندان گروه موسیقی «هفت» را تاسیس کرد که بعدها امیرحسین مدرس، حمید گودرزی و امین زندگانی نیز در آن حضور پیدا کردند. از گروه «هفت» چند مجموعه منتشر شده که شهاب حسینی در آلبوم اول و دوم به دکلمه پرداخته و در آلبوم سوم و چهارم خوانندگی کرده است.

«پریچهر»، «آشنای غریب» و «بدرود» برخی از قطعاتی هستند که شهاب حسینی طی همکاری با اعضای گروه «هفت» آنها را خوانده است. حسینی پس از کسب عنوان‌های بین‌المللی در جشنواره‌های مختلف و حضور در پروژه‌های متعدد سینمایی در زمینه موسیقی و خوانندگی فعالیت چندانی ندارد.

آهنگ «پریچهر» قطعه‌ای از گروه «هفت» با صدای شهاب حسینی، گفته می‌شود شهاب حسینی این آهنگ را برای همسرش خوانده و ترانه آن سروده ماهان حیدری است؛

بخشی از متن ترانه «پریچهر»؛

پریچهر ستاره‌ها مال چشات

نگاه آینه مدیون نگات

پریچهر پنجره‌ها ساز غریبی می‌زنن

همه آسمون‌ها قربونیه حس رهات

حس رهات ، حس رهات

پریچهر باغ قشنگ آرزو منتظره

تا بتونه گل بده با گل بارون نگات

پریچهر ترانه هام با اسم تو تازه می‌شن

شعرها رو رج می‌زنن با هر غزل می‌شن فدات

می‌شن فدات ، می‌شن فدات

پریچهر ماه دوست داره زل بزنه توی چشات

واسه عاشق شدنت برای بی قراری‌هات

پریچهر برگ‌ها می‌رقصن واسه مهربونی‌هات

وقتی که پاییز میاد نفس می‌گیرن تو هوات ، تو هوات

آهنگ «پریچهر» با صدای شهاب حسینی؛


تعداد بازدید : 3

کامران تفتی

کامران تفتی، زاده فروردین‌ماه 1358 بازیگر سه عرصه تئاتر، تلویزیون و سینماست که در عرصه خوانندگی نیز فعال است و چندی پیش حضور در عرصه مجری‌گری را نیز تجربه کرده است. کامران تفتی طی همکاری با خوانندگان دیگر پا به عرصه موسیقی گذاشته و پس از آن در سال 1394 نخستین آلبوم رسمی خود را با نام «عکس زمستونی تهرون» را روانه بازار کرد که از سوی مخاطبان و اهالی موسیقی تاحدودی مورد قبول قرار گرفت. کامران تفتی کمی پس از انتشار آلبومش اقدام به برگزاری چند کنسرت کرد و حال نسبت به گذشته در حوزه موسیقی آنچنان فعال نیست و هرازگاهی تک‌آهنگ منتشر می‌کند.

آلبوم «عکس زمستونی تهران» از یازده قطعه تشکیل شده و ترانه‌های آن را هم میثم یوسفی، حسین غیاثی و نسیم کیانی سروده‌اند و نوازندگان مطرحی چون بابک ریاحی پور، همایون نصیری، رضا تاجبخش، مسعود همایونی، نیما رمضان، امیر عظیمی، فرشید ادهمی و میثم مروستی در آن حضور داشته‌اند. اکثر قطعات این آلبوم نیز ساخته بهنام جلیلیان است و رامین عبداللهی و سعید رضایی دیگر آهنگسازانی هستند که در این آلبوم با تفتی همراهی کرده‌اند.

آهنگ «عکس زمستونی تهرون» یکی از قطعات نخستین آلبوم کامران تفتی است.

بخشی از متن ترانه «عکس زمستونی تهرون»؛

همه تنهان و کسی تنها نیست

یه نفر گفته میاد اما نیست

چرا نیست؟ شایدم هست ولی پیدا نیست

یه نفر هست که تو هر عکسی هست

آهنگ «عکس زمستونی تهرون» با صدای کامران تفتی؛


تعداد بازدید : 6

محمدرضا فروتن

محمدرضا فروتن زاده دی‌ماه 1347 را اغلب مخاطبان به عنوان بازیگر می‌شناسند در صورتی که این هنرمند عرصه سینما در حوزه موسیقی و خوانندگی نیز فعال است. با آنکه به نظر می‌رسد بازیگری برای محمدرضا فروتن از هر مقوله دیگر مهم‌تر باشد، اما او می‌گوید رویای حضور در عرصه موسیقی پیش از سینما برایش اهمیت داشته است.

شاید بتوان گفت حضور فروتن در فیلم «شب یلدا» ساخته کیومرث پوراحمد بود که او را به سمت خوانندگی سوق داد و باعث شد مخاطبان او را به عنوان خواننده بپذیرند. نکته جالب اینکه محمدرضا فروتن طی همکاری با مسعود کیمیایی و بازی در فیلم سینمایی «متروپل» تیتراژ این اثر سینمایی را نیز خوانده است. فروتن زمستان سال 1395 با همراهی هنرمندانی چون بابک زرین، مرحوم افشین یداللهی، سیروان خسروی، رضا تاجبخش و امیر میلاد نیکزاد نخستین آلبوم رسمی خود به نام «می فهممت» را عرضه کرده که از سوی مخاطبان و اهالی موسیقی بازخوردهای مثبتی نداشته است.

آهنگ «متروپل» تیراژ فیلم سینمایی «متروپل» با صدای محمدرضا فروتن و شعری از زنده‌یاد افشین یداللهی و آهنگ و تنظیم بابک زرین؛

متن ترانه «متروپل» ؛

همیشه تو صحنه بودیم اما بازی پشت صحنه‌اس

اون که بیرونش شمارو ، توش ما رو کشته صحنه‌اس

ما رو باش هنوز تپیدیم زیر این طاقت طاقش

نزدیک اوجاق کورش پای سوسوی چراغش

وسط این گیر و دار لعنتیم منم و آرزوای پاپتیم

منم و یه مشت خیال و خاطره که تو خوابم.نمی‌خواد یادم بره

بی‌خیال خنده‌های گریه‌دار بی‌خیال بازی‌های لاله‌زار

کی به فکر حال و روز صحنه هاست بی‌خیال آکتورای آس و پاس

همیشه تو صحنه بودیم اما بازی پشت صحنه‌اس

اون که بیرونش شمارو ، توش ما رو کشته صحنه‌اس

ما رو باش کجای کاریم کجای کار نکرده

کجای نقش نخونده نه رو و نه پشت پرده

آهنگ «متروپل» با صدای محمدرضا فروتن؛


تعداد بازدید : 1

امیر حسین مدرس

امیر حسین مدرس زاده شهریورماه 1349 از آن دسته هنرمندانی است که عرصه‌های مختلفی چون نویسندگی، شعر، خطاطی، خوانندگی، بازیگری و مجری‌گری را تجربه کرده است. مدرس علاوه بر تولید آلبوم‌های «ماه نی» و «خورشید» و «رستاخیز» تیتراژ سریال‌های «متهم گریخت»، «عید امسال»، «خوش‌نشین‌ها» و «آیینه» را خوانده و خوانش تیتراژ پایانی مسابقه «هوش برتر» نیز به عهده او بوده است.

آهنگ «خوش‌نشین‌ها» تیتراژ سریالی به همین نام با کارگردانی سعید آقاخانی و ترانه و صدای امیرحسین مدرس؛

متن ترانه «خوش‌نشین‌ها»؛

تو شهرمون صد تا کوچه تو هر کوچه صد تا خونه

که زیر سقفاشون هنوز عشق و صفا فراوونه

یه روز یه روزگاری بود شبا پر از ستاره بود

هر شب تو خونه یکی ضیافتی دوباره بود

همسایه ها کنار هم موقع غصه یار هم

تو لحظه‌های بی کسی چاره کار و بار هم

شبا روی فرش یا حصیر کنار هم جوون و پیر

با هم دیگه گپ می‌زدن چه دارا بودن چه فقیر

تو شهرمون صد تا کوچه تو هر کوچه صد تا خونه

اگه بخوایم هنوز سفر به اون حوالی آسونه

هنوز می‌شه سفره ها رو کنار باغچه بندازیم

از شب بی‌حوصلگی یه شب نشینی بسازیم

یه شب نشینی که تو اون هوامونُ تازه کنیم

شبا رو با چشمکِ صد ستاره رو اندازه کنیم

تنها نمی‌مونه دلی که توش پرا از امیده

دنیا پایین بالا داره فردامونُ کی دیده؟

جای تو این جا خالیه کنار اطلسی ها

کنار قاب آینه کنار حوض رویا

تنها نمی‌مونه دلی که توش پرا از امیده

دنیا پایین بالا داره فردامونُ کی دیده؟

جای تو این جا خالیه کنار اطلسی‌ها

کنار قاب آینه کنار حوض رویا

آهنگ «خوش‌نشین‌ها» با صدای امیرحسین مدرس؛


تعداد بازدید : 3

نیما رییسی

نیما رییسی زاده 1354 و اهل رشت، بازیگر تئاتر،‌ سینما و تلویزیون که مجری و گوینده نیز هست،‌ در زمینه موسیقی نیز فعال است و که علاوه بر تولید چند تک‌آهنگ کنسرت نیز برگزار کرده است. با توجه به نوع آثار این هنرمند به نظر می‌رسد که خوانندگی برای او امری جدی است. حال باید دید نیما رییسی در آینده به تولید چه آثاری می‌پردازد و کیفیت آثارش در چه حد است.

نیما رییسی به تازگی تک‌آهنگی را منتشر کرده که «فانوس» نام دارد و بر اساس اثری از زنده یاد افشین مقدم (خواننده موسیقی پاپ) ساخته شده و تنظیم آن به عهده ذکایی بوده است.

متن ترانه «فانوس»؛

فانوس ماه روشن و زیباست

جام خورشید چشمه رویاست

زندگی جای امیدِ

آسمونو خوب تماشا کن

در به روی خنده‌ها وا کن

پشت شب صبح سپیدِ

تو دنیا هرکسی به خدا داره درد و بلا

زندگی همینه

بر غم‌ها گر تو خنده کنی

این طبیعت ما شادی آفرینه

عمر ما گر که خوش گذرد زندگی به خدا گرم و دلنشینه

خوشبخت اونه عشقی شیرین

در قلب خود کاشته باشه تا جوونه

پس چه خوبه خاطره‌ای از

عشقی پاک داشته باشه تا جوونه

تو دنیا هرکسی به خدا داره درد و بلا

زندگی همینه

بر غم‌ها گر تو خنده کنی

این طبیعت ما شادی آفرینه

عمر ما گر که خوش گذرد

زندگی به خدا گرم و دلنشینه

خوشبخت اونه عشقی شیرین

در قلب خود کاشته باشه تا جوونه

پس چه خوبه خاطره‌ای از

عشقی پاک داشته باشه تا جوونه

تو دنیا هرکسی به خدا داره درد و بلا

زندگی همینه

بر غم‌ها گر تو خنده کنی

این طبیعت ما شادی آفرینه

عمر ما گر که خوش گذرد زندگی به خدا گرم و دلنشینه

آهنگ «فانوس» با صدای نیما رییسی؛

تعداد بازدید : 5

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ 2 مرداد 98، کد مطلب: 784571: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین