پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۲۳۶۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
هیچ آدمی که بازار ارز ایران را رصد می کند و از رفتار بانک مرکزی و دولت ایران اطلاعات دارد حاضر نیست بپذیرد که بانک مرکزی بازار را رها کرده ااست تا قیمت ارزهای معتبر دربازارآزاد کشف شود.
شعارسال: مدیران بانک مرکزی نیز هرگاه نرخ تبدیل دلار به ریال ایران در سرازیری می افتد از دخالت های کارآمد خود می گویند و اینکه نظارت و دخالت بانک مرکزی درعرضه و تقاضا بازار را تثبیت کرده و نوسان کاهش یافته است. اما واقعیت این است که شرایط رکود تورمی و گذاشتن انواع سدها برای واردات است که تقاضا برای ارز را با کمترین تحرک مواجه کرده است و از سوی دیگر بانک مرکزی در نهایت تسلیم شدو قبول کرد دلار های صادراتی را به قیمت روز یا نزدیک به قیمت بازار خریداری کند. با این همه اما تحلیل گر اقتصادی یورونیوز بابررسی تحوولات نرخ تبدیل ارزهای معتبر به ریال به این نتیجه رسیده است که بانک مرکزی احتمالا راه تازه ای برای کاسبی از بازارارز یافته است و آن گران فروشی یورو و ارزان کردن دلار است .

یورونیوز می نویسد: همزمان با ادامه پیشروی نرخ رسمی دلار، بازار آزاد تهران روز یکشنبه شاهد نوسان یک درصدی قیمت بود.نرخ فروش دلار طی معاملات روز یکشنبه سامانه رسمی نظارت ارز(سنا) ابتدا با ۱۰۰ تومان رشد به ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید ولی سپس به ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان بازگشت.در پی افزایش بهای دلار توسط شبکه صرافی تحت نظارت بانک مرکزی، نرخ فروش این ارز در معاملات بازار آزاد ارز تهران ابتدا از ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان جهش کرد ولی با نزدیک شدن به ساعات پایانی داد وستدهای روز یکشنبه نرخ فروش دلار تا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان تنزل کرد.با وجود رشد قیمت دلار در سامانه رسمی بانک مرکزی، بهای فروش یورو همچون معاملات روز شنبه، ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان ثابت مانده بود. البته در پی کاهش ۵۰ تومان نرخ دلار، نرخ یورو نیز به ۱۳ هزار و۸۵۰ تومان رسید. قیمتی که با نرخ برابری جهانی دلار و یورو همخوانی ندارد.هر یورو در بازار جهانی در مقابل ۱.۱۱۳۲ دلار مبادله می‌شود. این بدان معناست که اگر نرخ فروش دلار ۱۲۱۵۰ تومان تعیین شود، هر یورو ۱۳ هزار و ۵۲۵ تومان می‌ارزد.به عبارت دیگر، قیمت واقعی دلار زمانی که یورو ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود، ۱۲ هزار و ۴۴۱ تومان خواهد بود.بنابراین در حال حاضر بازار ایران با پدیده ارزان فروشی دلار و گران فروشی یورو مواجه شده است. شرایطی که در معاملات جهانی بازار ارز به آن افزایش سود آربیتراژ گفته می‌شود.

بدین معنا که اگر در حال حاضر فردی از بازار رسمی ایران دلار خریداری کند و آن را در خارج از ایران به یورو تبدیل کند و آن را در بازار ایران بفروشد، روزانه ۲.۳۴ درصد سود خواهد کرد.همچنین در حالی که بانک مرکزی هر یورو را در شبکه صرافی خود ۱۳ هزار و۸۵۰ تومان می‌فروشد، این نرخ در بازار آزاد تهران حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان است. پس نرخ آزاد یورو نیز ۲۵۰ تومان ارزان‌تر از نرخ رسمی بانک مرکزی و حدود ۱۹ تومان گران‌تر از نرخ جهانی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 7 مرداد 1398 ، کدخبر: 454244 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
این یوروی لعنتی خیلی گرونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین