پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۲۵۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
روحانی پیشتازی موسسات مربوط به جهاد دانشگاهی به ویژه موسسه رویان را در عرصه درمانی از طریق سلول‌های بنیادی بسیار ارزشمند دانست.

شعارسال: حجت الاسلام والمسلمين حسن روحانی در دیدار مسئولان جهاد دانشگاهی با ابراز خرسندی از روز تأسیس این نهاد در ۳۹ سال قبل و تبریک روز خبرنگار افزود: جهاد دانشگاهی در این زمینه نیز دستی بر آتش دارد و از موسسات بسیار خوب و فعالی در زمینه خبرنگاری شامل خبرگزاری دانشجویان و خبرگزاری قرآن برخوردار است.

وی فعالیت و تلاش‌های مربوط به نظرسنجی (ایسپا)، دانشکده ها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری را از دیگر مراکز ارزنده جهاد دانشگاهی برشمرد و افزود: اکنون که گزارش‌ها را می‌شنیدم متوجه شدم که دایره فعالیت‌های این نهاد به گستره کشور افزایش یافته است.

 
تعداد بازدید : 3

رئیس جمهور گفت: البته بعد در این باره با آقای طیبی صحبت می‌کنم که اگر ۱۰ تا ۲۰ موضوع را برای فعالیت‌های جهاد دانشگاهی قرار دهیم و همه توان این نهاد را در این موضوعات منحصر کنیم به نحوی که ارتباط بسیار نزدیک و گرمی با دانشگاه، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ایجاد شود شاید از این همه نیروی فعال، مبتکر و دانشمند بتوانیم استفاده بیشتری کنیم.

آقای روحانی افزود: البته دیدم که جهاد دانشگاهی به فکر پس از دوره ریاست جمهوری من هم هست که این را به فال نیک می‌گیرم و فرصت شود به شرط حیات خدمتتان می‌آیم.

وی گفت: کاری که شما انجام می‌دهید نام مقدس جهاد روی آن هست و از همان سال پس از پیروزی انقلاب یکی از نام‌هایی که سر زبان‌ها افتاد، جهاد بود و دانشجویان و دانش آموزان تلاش شان را در زمینه جمع آوری محصولات کشاورزی و کمک‌های دیگر با این نام مقدس آغاز کردند.

رئیس جمهور افزود: آنان مخلصانه به صحنه آمدند و این علاوه بر فوایدی که داشت نیرو‌های خوبی از میان دانشجویان و دانش آموزان در محیط کار ایجاد کرد که این آشتی، آشنایی و پیوندی بسیار مبارک بود.

آقای روحانی گفت: جهاد معنی خاصی دارد، معنی اش این است که اگر شما موسسات و نیرو‌هایی با نام جهاد دارید قاعدتاً باید تفاوت‌هایی با دیگر نهاد‌ها داشته باشید به نحوی که سرعت عمل، دقت عمل و یا ارزان بودن محصولات را داشته و با بهره مندی از شاخصه‌های ویژه؛ از سازگاری بیشتری با جهاد برخوردار باشید.

وی افزود: البته برخی موسسات شما مانند رویان بسیار معروف و برای مسئولان و محققان مورد توجه و آوازه اش نه فقط در محدوده جغرافیایی ما که در منطقه و جهان مطرح است.

رئیس جمهور گفت: این از افتخارات کشورمان است و یکی از تحقیقاتی که اکنون درباره آن صحبت شد؛ پیشتازی از طریق درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی است که ارزش فراوانی دارد.

آقای روحانی افزود: اقدامی که در زمینه پارکینسون و زمینه‌های دیگر آغاز کرده اید بسیار ارزشمند است، البته این کار‌ها بسیار زمان می‌برد و پر زحمت است، اما وقتی به ثمر می‌رسد زحمات را جبران می‌کند، زیرا مردم می‌توانند از ثمراتش استفاده کنند.

پیشرفت و توسعه بدون خطرپذیری ممکن نیست

رئیس جمهور تأکید کرد: مگر بدون خطرپذیری می‌توانیم پیشرفت، نوآوری و خلاقیت داشته باشیم.

روحانی در ادامه اظهاراتش در دیدار با مسؤولان جهاد دانشگاهی افزود: آقای دکتر سید حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی دو درخواست از من داشت؛ یکی اینکه پس از برجام که قرارداد‌های ما با خارجی‌ها زیاد شد آنان را نیز سهیم کنیم و دیگر اینکه محصولاتی که جهاد دانشگاهی تولید می‌کند دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند و زیاد وسواس به خرج ندهند.

وی گفت: من این را در دولت هم مطرح کردم و به یکی از وزارتخانه‌هایی که محل بحث بود با وزیر ذیربط صحبت کردم و او در پاسخی که به من داد پرسید «اگر فلان قطعه را در فلان جا استفاده کردم و منفجر شد یا چنین و چنان شد به عهده می‌گیری؟»

رئیس جمهور افزود: در پاسخ به او گفتم «اگر خطر جانی ندارد و زیان مالی است به عهده می‌گیرم، اگر انسان بی گناهی کشته نشود، زیرا اگر آدم کشته شود من این قدر جرأت ندارم، اما اگر مشکل مالی است، به عهده می‌گیرم و شما قبول کنید

آقای روحانی با بیان اینکه پیشرفت بدون خطرپذیری ممکن نیست گفت: محققی که کار و تلاش می‌کند ممکن است اشکالی نیز در محصولش پیش بیاید، باید اشکال را برطرف کرد، اما در نهایت به نتیجه خواهیم رسید و این طور نیست که اگر پنج مرحله اقدام، آزمایش و تکمیل کردیم به نتیجه نرسیم، خارجی‌ها نیز همین طور به نتیجه رسیدند، آنان هم خطرپذیری کردند.

وی افزود: آنان که از لحاظ خلقت از ما برتر نیستند، آنچه که همه تجربیات به ما می‌گوید، هوش ایرانیان اگر بیشتر از دیگران نباشد کمتر نیست، ما از هوش لازم، استعداد، فرهنگ و تاریخ بزرگ بهره مندیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: هیچ ملتی نیست که مانند ایرانیان چند بار در طول سال به طور کامل بازسازی شود، ما هر سال چند بار به روز رسانی (اورهال) کامل می‌شویم، هر سال محرم ما را کامل تغییر می‌دهد.

آقای روحانی افزود: عشق به امام حسین (ع)، شرکت در عزاداری سیدالشهدا، تاسوعا و عاشورا و بعدش اربعین با جان انسان چه می‌کند؛ انسان را زنده و همه غصه‌ها را برطرف می‌کند، کار بزرگ انسان در پیشگاه اباعبدالله الحسین (ع) کوچک و فداکاری و تحمل انسان در برابر اصحاب کربلا ناچیز می‌شود به نحوی که انسان احساس می‌کند چه عظمتی آنجا هست و ما چقدر فاصله داریم.

وی اضافه کرد: اصحاب امام حسین (ع) چه صبری، تحملی، استقامتی، ایثاری، فداکاری و چه دل دادگی داشتند؛ نماز فقط نماز ظهر عاشورا و گر نه اکنون که به مسجد محله برویم و زیر خنکای کولر و با امام جماعت خوش صدا چند رکعت نماز بخوانیم خیلی هنر نیست، آنجا در ظهر عاشورا در میان سیل فشار‌ها و آماج تیر‌ها و همه خطر‌هایی که بود نماز خواندن ارزشمند است.

رئیس جمهور گفت: ماه مبارک رمضان نیز همین اثر را دارد، دل را شستشو می‌دهد و آن قدر تمیز می‌کند که روحیه جدیدی ایجاد می‌شود.

آقای روحانی تأکید کرد: تردیدی ندارم در سایه تلاش، فداکاری و یکپارچگی از دوران سخت کنونی گذر می‌کنیم به توان و حسن ظن خداوند تردیدی نکنید، باید ما در دولت و شما ملت به وظایفمان عمل کنیم که یاری خداوند برای ما حتمی است.

می‌توانیم در خودکفایی به جهاد دانشگاهی تکیه کنیم

رئیس جمهور گفت: برای خودکفایی در زمینه‌های مختلف می‌توانیم به جهاد دانشگاهی تکیه کنیم.

روحاني گفت: جهاد دانشگاهی این استعداد را دارد و تجربه و عمل نشان داده است که می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای ما باشد و این شما هستید که باید دانشجویان و محققان و استعداد‌ها را جذب و از آن‌ها استفاده کنید.

وی ادامه داد: زمانی که دانشجو مقاله می‌نویسد و در آزمایشگاه کار می‌کند، در نهایت به محصولی که می‌خواهیم دست پیدا می‌کنیم.

روحانی با اشاره به گزارش عملکرد مسؤولان جهاد دانشگاهی در این جلسه ادامه داد، این گزارش نشان دهنده آن است که ما می‌توانیم در خودکفایی به جهاد دانشگاهی تکیه کنیم.

رئیس جمهور گفت: در فناوری‌های نو می‌توانیم به جهاد دانشگاهی کمک کنیم و در درمان بیماری می‌توانیم به این مجموعه تکیه کنیم در زمینه استخراج نفت می‌توانیم همچنین کمک بگیریم.

روحانی با اشاره به اینکه سفر اخیر استانی خود به آذربایجان غربی برای افتتاح طرح‌های مرزی افزود: در بازدید از یکی از این طرح ها، با کشاورز نمونه‌ای که البته ایشان استاد بودند، فعالیت چند ساله خود را به نمایش گذاشت که توانسته است گندمی را به ثمر برساند که در یک هکتار ۴۰ تن محصول می‌دهد، از این طرح و فناوری‌ها می‌توان بهره برد.

وی با بیان اینکه که کمی ذهن بنده در این موارد سخت قبول می‌کند به همین دلیل با تردید این موضوع را گوش کردم.

رئیس جمهور با توصیه‌ای ادامه داد: باید روی جهاد دانشگاهی تفکر کنیم، زمینه فعالیت را محدودتر کنیم، می‌توانیم برخی از طرح‌ها را به جهاد دانشگاهی واگذار کنیم.

زدن پهپاد امریکایی با تجهیزات ایرانی هنر بزرگی است

رئیس جمهور گفت: سرنگونی پهپاد امریکایی یک هنر است و ایرانی بودن تجهیزاتی که آن را سرنگون کرد یک هنر دیگر است و این بسیار ارزشمند است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با اشاره به اینکه خداوند توان زیادی به انسان عنایت کرده که در سختی‌ها زنده می‌شود گفت: آخرِ انسان ملاقات خداست و خدا کمال مطلق است و انسان می‌تواند آنقدر به این کمال مطلق نزدیک شود و در «قاب قوسین» قرار بگیرد.

رئیس جمهور افزود: خداوند می‌فرمایند، در فشار و سختی‌ها این استعداد شما شکوفا می‌شود و در آنچه خداوند برای آینده ما ترسیم می‌کند صحبت از فلاح به معنای شکوفایی و رستگاری است و در سختی‌ها این رشد سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

 
تعداد بازدید : 3

روحانی با بیان اینکه ما امروز در سختی هستیم و می‌توانیم از آن استفاده کنیم گفت: در دوران جنگ تحمیلی فشار باعث شد ما به جایی برسیم که شاید اگر جنگ نبود ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر هم به آنجا نمی‌رسیدیم.

رئیس جمهور با اشاره به دستاورد‌های خودکفایی و ایستادگی مردم در دوران جنگ ادامه داد: پل شناور خیبر که روی دریا ایجاد شد و ما با ماشین از روی آن تردد می‌کردیم باور نکردنی بود؛ در فاو پلی زدیم که هیچ هواپیما و بمبارانی روی آن اثر نگذاشت. ایده این پل‌ها در جلساتی با استادان دانشگاه مطرح شد پس در فشار شکوفایی‌ها گاهی راحت‌تر انجام می‌شود.

روحانی تأکید کرد: امروز روز سختی ماست و شما باید به صحنه بیایید امروز به رغم اینکه مردم در فشار هستند، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که در سه چهار ماه اخیر آرامش و امید مردم افزایش پیدا کرده و تلاش مردم و کارآفرینان بیشتر شده است. بسیاری از نیازمندی‌هایی که ما از خارج می‌آوردیم امروز به دست صنعتگران و محققان ما ساخته می‌شود و این‌ها بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور با بیان اینکه سرنگونی پهپاد امریکایی یک هنر است و ایرانی بودن تجهیزاتی که آن را سرنگون کرد یک هنر دیگر گفت: اینکه ما این پهپاد را با هنر خودمان بزنیم هنر دوم است؛ اینکه آن را با سیستم راداری خودمان جستجو (سرچ) بکنیم هنر سوم است؛ اینکه بتوانیم این پهپاد را با سیستم خودمان قفل بکنیم هنر چهارم است؛ همه چیزش ایرانی است اعم از طراحی، ساخت، رادار، موشک و این برای ما بسیار ارزشمند است.

آمریکا از اینکه بتواند نظام اسلامی و مردم را شکست دهد مایوس شده است

آقای روحانی رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع مدیران جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه ما الان در شرایطی هستیم که نیاز دولت نیاز ملت است و نیاز ملت ایران در شرایط امروز به تلاش جوانان ما، مبتکرین، استادان، بزرگان و فرهیختگان از هر زمان دیگر بیشتر است.

رئیس جمهور افزود: هیچ زمانی بدخواهان ما تا امروز در طول ۴۰ سال گذشته با این سختی و فشار ما را تحریم نکرده بودند.

وی افزود: به نظر من اهداف اولیه‌ای که در تحریم بسیار سخت و گسترده ما داشتند، از نظر من آن‌ها فهمیده اند که به این هدف نمی‌رسند.

رئیس جمهور گفت: از تمام پیام‌هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای ما داده می‌شود، از تمام حرکت‌هایی که ما در دنیای سیاست می‌بینیم و در منطقه مشاهده می‌کنیم، آمریکا از اینکه بتواند نظام جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد و استقلال مردم را که آرمان بلند ملت بزرگ ایران است بشکند به طور کامل مأیوس است.

روحانی افزود: امروز مقامات آمریکایی یک درصد هم احتمال نمی‌دهند که بتوانند نظام اسلامی و مردم ایران را شکست دهند، زیرا مردم ما سختی کشیده اند و سختی می‌کشند.

وی افزود: مردم ما سال سختی را سال گذشته سپری کردند و امسال هم سال سختی را می‌گذرانند.

آقای روحانی ادامه داد: توان و منابع دولت محدود، اما صبر و تحمل مردم نامحدود است و گاهی دیده می‌شود که مثل اینکه صبر مردم لایتناهاست.

رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش تخیل در پیشتازی علم و دانش گفت: این تخیل است که ما را تشویق به انجام امور می‌کند، زیرا تمام علم و دانش از تخیل آغاز می‌شود.

وی گفت: تنها شعر تخیل نیست، بلکه شاعر تخیلی دارد که بر مبنای آن شعر را بین حقیقت و واقعیت تخیل و آینده نگری می‌سراید و تحویل بشر می‌دهد.

رونمایی از سه دستاورد جهاد دانشگاهی

دقایقی پیش از سه دستاورد جهاد دانشگاهی با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

داروی گیاهی برای درمان سوهاضمه، داروی درمانگر گاما برای درمان بیماری‌های گوارشی دام و کتاب پیمایش ملی خانواده سه دستاورد جهاد دانشگاهی بودند که در حضور رئیس جمهور رو نمایی شد.

پیش از آن پنج محقق جهاد دانشگاهی طرح‌های تحقیقاتی خود را تشریح کردند.

امضا تفاهمنامه مشاغل خانوادگی با حضور رئیس جمهور

تفاهمنامه همکاری در حوزه مشاغل خانگی در ۳۱ استان دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور به امضا رسید.

این تفاهم نامه را محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی امضا کردند.

دیدار رئیس جمهور با مدیران و محققان جهاد دانشگاهی

رئیس جمهور دقایقی پیش در جمع مدیران و محققان جهاد دانشگاهی درنهاد ریاست جمهوری حاضر شد.

در این دیدار که همزمان با سی و نهمین سال تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار شده است قرار است از سه طرح تحقیقاتی رونمایی شود.

در ادامه تفاهمنامه‌ای بین وزیر کار و رییس جهاد دانشگاهی در حوزه مشاغل خانگی در ۳۱ استان به امضا می‌رسد.

پس ازان قراراست رئیس و تعدادی از مدیران این نهاد علمی گزارشی از عملکرد خود ارائه خواهند داد و پس از آن رئیس جمهور سخنرانی مي کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار:16مرداد1398 ، کدخبر: 2494860: www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین