پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۲۶۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، گفت: آشنایی با راهکارهای تجارت با عراق به دلیل ارتباط تنگاتنگ تجارت و اقتصاد این کشور با ساختار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن، بسیار مهم است و باید مورد توجه فعالان اقتصادی ایران قرار گیرد
شعارسال:رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، گفت: آشنایی با راهکارهای تجارت با عراق به دلیل ارتباط تنگاتنگ تجارت و اقتصاد این کشور با ساختار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن، بسیار مهم است و باید مورد توجه فعالان اقتصادی ایران قرار گیرد.

رضا مونسان در نشست بررسی فرصت‌های حضور شرکت‌های کرمانی در بازار عراق با اشاره به اینکه بازار عراق از مزایای بسیاری برخوردار است، گفت: وجود مرز مشترک، پایانه‌های متعدد، حمل و نقل آسان و فاصله کم ایران با بخش زیادی از شهرهای عراق برای تامین نیاز مردم آنها، تامین بیش از ۹۰ درصد نیازهای عراق از طریق واردات، حمایتهای دولتی، موقعیت استراتژیک عراق و... از جمله مزایای مشترک بین دو کشور ایران و عراق است.

مونسان افزود: آشنایی با راهکارهای تجارت با عراق به دلیل ارتباط تنگاتنگ تجارت و اقتصاد این کشور با ساختار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن بسیار مهم است و باید مورد توجه فعالان اقتصادی ایران قرار گیرد.

وی، شهر بغداد را برای ورود فعالان اقتصادی به بازار عراق به عنوان نخستین گزینه پیشنهاد داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه ۲۰ درصد جمعیت عراق در بغداد ساکن هستند، انباشت نیازها در این شهر بیشتر است و همچنین تجار و ارگانهای اصلی این کشور نیز در بغداد هستند. ضمن آنکه بصره، استان مهم دیگر عراق است که به دلیل دسترسی به آبهای آزاد، اهمیت استراتژیک دارد و پس از آن نیز می‌توان شهرهای بابل، نجف و کربلا را از این نظر جزو شهرهای مهم عنوان کرد.

رییس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، ادامه داد: حدود ۶۰ درصد از جمعیت ۳۹ میلیون نفری عراق را جمعیت زیر ۲۴ سال تشکیل می‌دهند که با توجه به نرخ رشد ۳ درصدی جمعیت در این کشور، این روند رو به افزایش است و جمعیت جوان این کشور نیازهای مختلفی دارد که در این رابطه می‌توان در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و خدمات فنی و مهندسی به بازار این کشور ورود کرد.

مونسان، به تورم صفر تا دو درصدی در اقتصاد کشور عراق در چند سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: ثبات نسبی در این کشور وجود دارد و سرمایه‌گذاران چندان نگران نوسانات احتمالی قیمت‌ها نباشند. تغییرات نرخ دینار به عنوان واحد پول رسمی عراق، ارتباط مستقیم با قیمت دلار دارد و به همین دلیل این کشور در تغییرات ارزش دلار نوسان‌های کمتری را تجربه کرده است.

رییس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در ادامه با بیان اینکه در عراق بخش خصوصی فعال قابل توجه وجود ندارد، گفت: عمده مردم در عراق از دولت حقوق دریافت می کنند که در حال حاضر نیز دولت این کشور با کسری بودجه روبروست و تعداد پروژه‌های دولتی بسیار کمتر شده است.

وی چین، هند، آمریکا، کره جنوبی و ایران را شرکای تجاری عراق عنوان و اظهار کرد: سالانه بیش از هشت میلیارد دلار صادرات از ایران به عراق انجام می‌شود که البته با توجه به صنعتی شدن کشور عراق در آینده، باید برای حفظ و افزایش این میزان صادرات در سالهای آینده برنامه‌ریزی شود.

مونسان، تصریح کرد: عراق از نظر شاخص‌های سهولت کسب و کار در جهان رتبه ۱۶۸ و ایران رتبه ۱۲۸ را از بین ۱۹۰ کشور دنیا دارا هستند که اخذ مجوزهای ساخت و ساز بهترین وضعیت و دسترسی به اطلاعات، بدترین وضعیت را در عراق به خود اختصاص داده‌اند.

وی راهکارهای معرفی محصولات و تولیدات به بازار عراق را حضور در نمایشگاه‌ها، اعزام هیات‌های تجاری، تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات، کمک گرفتن از تشکل‌های مرتبط و فضای مجازی عنوان کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار17 مرداد 98، کدخبر: 98051909413،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین