پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۰۸۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
موزه‌ها به‌عنوان مکان‌هایی برای یادآوری و مرور اتفاق‌ها و سیر تاریخ نقش به‌سزایی در نگه‌داری از آثار به جای مانده از دل تاریخ و بازگویی آن به نسل آینده دارند، سال‌های سال جنگ‌ها، پیروزی‌ها، آداب و رسوم هر منطقه و دیار در دل موزه‌ها جای گرفته و می‌توان گفت موزه‌ها حافظانی امین برای رساندن تاریخ شگرف ایران به نسل آینده هستند.

شعارسال: موزه‌ها به‌عنوان مکان‌هایی برای یادآوری و مرور اتفاق‌ها و سیر تاریخ نقش به‌سزایی در نگه‌داری از آثار به جای مانده از دل تاریخ و بازگویی آن به نسل آینده دارند.

 موزه‌ها به‌عنوان مکان‌هایی برای یادآوری و مرور اتفاق‌ها و سیر تاریخ نقش به‌سزایی در نگه‌داری از آثار به جای مانده از دل تاریخ و بازگویی آن به نسل آینده دارند، سال‌های سال جنگ‌ها، پیروزی‌ها، آداب و رسوم هر منطقه و دیار در دل موزه‌ها جای گرفته و می‌توان گفت موزه‌ها حافظانی امین برای رساندن تاریخ شگرف ایران به نسل آینده هستند.

شهر اردبیل ۹ موزه مختلف و تاریخی را در خود جای داده است، موزه‌هایی که هر ساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، گردشگرانی که با بازدید از این موزه‌ها با آداب و رسوم و فرهنگ اردبیل آشنا شده و علاوه بر آن سفیر فرهنگی اردبیل در جای جای کشور و یا حتی خارج از کشور نیز می‌شوند.

موزه مردم شناسی؛ راوی آداب و رسوم مردم اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل یکی از موزه‌های مهم اردبیل محسوب می‌شود که در مرکز شهر و در محل حمام تاریخی آقانقی شهر اردبیل (متعلق به دوره پیش از صفویه و نیمه دوم قرن هفتم هجری قمری) دایر شده است.

در این موزه بیش از ۲۰ نوع مجسمه با پوشش محلی و آیینی مردم استان اردبیل به نمایش در آمده که در حالت‌های مختلف هر یک بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم این استان را بیان می‌کنند.

این موزه محل مناسبی برای آشنایی با نحوه زندگی، آداب و رسوم، پوشش محلی مردان و زنان، نحوه پخت غذا‌های محلی و آیین‌های خاص این استان است و قطعا این موزه گردشگران را با تاریخ دیرینه اردبیل آشنا می‌کند، اشیاء موجود در این موزه که مربوط به دوران زندیه، افشاریه و صفویه است و در فضایی خاص به نمایش گذاشته شده، برای بازدیدکنندگان بسیار دیدنی و جذاب است.

علاوه بر اشیای موجود و مجسمه‌ها و به‌دلیل اینکه این موزه ابتدا یک حمام بوده، حوض ۸ ضلعی سنگی و آبی رنگ زیبایی هم در وسط این مجموعه وجود دارد که حال و هوای سنتی موزه را حفظ کرده و فرصت عکاسی‌های زیبا را هم برای گردشگران فراهم کرده است.

تالار چینی خانه؛ موزه‌ای بی بدیل

موزه چینی‌خانه در قسمت شرقی قندیل خانه یا رواق اصلی مجموعه شیخ صفی الدین قرار دارد که قدمت آن ۴ قرن است، تالاری چشم‌نواز با چهار شاه نشین و طاق نما‌های زیبا و نفیس که از مقرنس گچی ساخته شده‌اند. با نقاشی‌ها، طلاکاری‌ها و رنگ‌های متناسبی که به سطح مقرنس‌ها خورده‌اند و تصاویری اسلیمی به وجود آورده‌اند که هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد.

در تالار چینی‌خانه علاوه بر ظروف چینی زیبا و گلدان‌های پرنقش و نگار و خرقه شیخ صفی الدین، یک جلد قرآن نفیس به خط کوفی می‌بینید که از لحاظ قدمت تاریخی سومین قرآن نفیس در ایران است. این قرآن روی پوست آهو کتابت شده و عمر آن به بیش از ۱۱۰۰ سال پیش می‌رسد، زیبایی وصف ناپذیر این تالار را باید بیایید و با چشم ببینید که واقعا شنیدن کی بود مانند دیدن.

موزه مفاخر دینی؛ موزه‌ای از بزرگان

مفاخر دینی گنجینه دینی و برگی از تاریخ دینی این منطقه بوده و با استناد به زندگی آن‌ها می‌توان حرکت‌های عظیم تبلیغی و معنوی در زمان حیات آن‌ها را مطالعه کرد. در این موزه و مجموعه نفیس که نقاشی همه علمای معرفی شده در آن توسط استاد حسن مردانه از هنرمندان نقاش اردبیل به تصویر کشیده شده است.

علمای بزرگ استان از جمله آیات عظام احمد مقدس (محقق) اردبیلی، میرزامحسن مجتهد اردبیلی، میرصالح مجتهد انواری، سیدمرتضی خلخالی، میرزا علی‌اکبر مجتهد اردبیلی، سید یونس موسوی اردبیلی، میرزا محمد مسایلی اردبیلی، سیدجواد محدث اردبیلی، مرحوم آیت الله میرزا علی مشگینی، آیت‌الله سیدابراهیم سیدحاتمی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی و مرحوم میرزا بیوک خلیل زاده مروج معرفی شده است. این موزه که در خانه تاریخی میرفتاحی شهر اردبیل راه‌اندازی شده، به محلی برای رویت و آشنایی با ریشه‌های عمیق دین باوری مردمان استان تبدیل گشته است.

موزه باستان شناسی اردبیل جزء ۳ موزه برتر کشور

موزه باستان شناسی اردبیل که سال گذشته توانست جزء ۳ موزه برتر کشور انتخاب شود، در دو طبقه و با مساحتی بالغ بر ۱۷۰۰ متر مربع در بیست و نهم آبان ماه سال ۱۳۸۷ تکمیل و تجهیز و راه اندازی شده است.

ساختمان موزه باستان شناسی بخشی از فضای پیرامون مجموعه تاریخی و فرهنگی شیخ صفی الدین اردبیلی را در برگرفته و آثار آن نمایانگر بخشی از فعالیت‌های تمدنی انسان در استان اردبیل محسوب می‌شود.

آثار و اشیاء این موزه مشتمل بر دوره‌های مختلف پیش از اسلام، تاریخی و اسلامی است. اشیاء تاریخی و فرهنگی موزه باستان شناسی اردبیل با در نظر گرفتن قدمت و جنس آن‌ها در دو طبقه سیر تحول، تاریخ و فرهنگ اردبیل را در دوره‌های مختلف تاریخی نشان می‌دهد.

ویترین‌های به نمایش گذاشته شده در این مجموعه دارای سفالینه‌های ساده، متنوع و منقوش دوره‌های مختلف تاریخی و اسلامی است همچنین ظروف شیشه‌ای و فلزی و سکه‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخ ایران و بیزانس از جنس طلا و نقره نیز در این مجموعه نگه‌داری می‌شود و می‌توان گفت گردشگران برای آشنایی صحیح و دقیق با اشیاء و اطلاعات این مجموعه شگرف باید وقت و دقت کافی به خرج دهند تا از بازدید این مجموعه بهره لازم را نیز ببرند.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل؛ تماشای حیوانات مختلف در یک مجموعه

موزه تاریخ طبیعی اردبیل با در اختیار داشتن بیش از ۱۲۰ گونه‌ی مختلف حیوانی که متشکل از ۱۸ گونه از پستانداران، ۸۵ گونه از انواع پرندگان، ۱۲ گونه از دوزیستان شامل خزندگان، ۲۰ گونه ماهی و ۸ گونه‌ی حیوانات وحشی کمیاب است که مجموعه‌ای جالب و قابل توجه از تاریخ طبیعی کشور و استان اردبیل را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

همچنین در این موزه می‌توان بخش‌های مختلف بدن حیوانات از جمله شاخ، بال، پر، جمجمه‌ی پرندگان و حشرات مختلف را که به صورت پانل روی دیوار قرار گرفته است، مشاهده کرد. دو زیستگاه تالاب و بوستانی و نیز محیط زیست از دیگر قسمت‌های موزه‌ی تاریخ طبیعی اردبیل است که تماشای آن برای دوستداران محیط زیست، جالب خواهد بود.

این موزه در حاشیه شرقی دریاچه شورابیل قرار دارد و گردشگران عزیز می‌توانید با بازدید از این مجموعه ۱ تیر و ۲ نشان بزنند و در فرصت کوتاهی دو مجموعه متفاوت، اما شگفت انگیز را تماشا کرده و خاطره سفری لذت بخش را در ذهن خود حک کنند.

موزه عمارت شهرداری اردبیل

ساختمان این موزه، ساختمان ۸۰ ساله شهرداری اردبیل است که اکنون این عمارت از ۱۷ بخش از جمله طب و طبابت، چاپ و مطبوعات، شهرداران، صنوف، عکاس‌خانه، تعزیه و دیگر بخش‌ها که نشانگر پیشینه با ارزش تاریخی و فرهنگی استان اردبیل بوده، تشکیل شده است.

در عمارت تاریخی شهرداری اردبیل یا همان موزه عمارت شهرداری برای شناسایی تاریخ کهن شهر اردبیل به نسل‌های آینده۱۶ گالری و ۱۹ غرفه متعدد ترکیبی از مفاخر، مشاهیر و فرهیختگان اردبیل به نمایش در آمده است.

همچنین موزه شهرداری اردبیل در سال گذشته در بخش «موزه‌های دولتی متوسط» درشاخص گردآوری، حائز رتبه‌ی نخست کشوری شد.

موزه صنایع دستی؛ نمایش هنر زنان و مردان اردبیلی

حمام شیخ به‌عنوان یکی از حمام‌های قدیمی شهر اردبیل محسوب می‌شود که در کوچه شهیدگاه واقع شده است.

درب ورودی این حمام ساده، اما دارای یک هشتی زیباست، این حمام دارای رخت‌کنِ حمام چهار رواق و چهار ستون هشت ضلعی بوده و بر روی ستون‌های آن طاق‌های جناقی بلند و کوتاه نهاده شده است.

داخل حمام دارای دو شاه نشین بزرگ قرینه و دو نیم گنبد کوچک به چشم می‌خورد که به خزینه آب گرم و در ورودی منتهی می‌شود.

این حمام با معماری بی‌نظیر و خاص، پس از اتمام عملیات مرمت در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ به‌عنوان موزه صنایع دستی استان به بهره‌برداری رسید و حال هنر دست زنان و مردان اردبیلی را به نمایش گذاشته است.

در این گزارش به معرفی تعدادی از موزه‌های شهر اردبیل پرداختیم، امید که توانسته باشیم تصویری کوتاه، اما زیبا از این موزه‌ها در ذهن شما تداعی کنیم، اردبیل و هزاران مکان دیدنی‌اش از جمله این موزه‌ها منتظر حضور گردشگران عزیز است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ،تاریخ انتشار: 23 مرداد1398،کدخبر:7036262  www.yjc.ir ،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین