پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰
گسترش و تغییر سبک آسیب های اجتماعی روز به روز در جامعه باعث شده است تا فشار های روحی و روانی نیز برجامعه دوچندان شود و به همین دلیل نیز شاهد افزایش آمار های افسردگی و خودکشی در سطح جهان و کشورمان و به تبع آن در شهرستان ها و استان های محروم باشیم
شعار سال:‌آنچه باعث افزایش پدیده ها و ناهنجاری های اجتماعی و تبدیل شدن آنان به آسیب های اجتماعی می شود نادیده گرفتن مباحث کوچک و مطالبات به حق مردم و تبدیل شدن این مطالبات به پدید های شومی همانند خودکشی می شود که این پدیده در استان کوچکی همانند کهگیلویه وبویراحمد به خط قرمز رسیده است.
بی توجهی دولت به مطالبات مردم عامل افزایش خودکشی ها است
 گسترش و تغییر سبک آسیب های اجتماعی روز به روز در جامعه باعث شده است تا فشار های روحی و روانی نیز برجامعه دوچندان شود و به همین دلیل نیز شاهد افزایش آمار های افسردگی و خودکشی در سطح جهان و کشورمان و به تبع آن در شهرستان ها و استان های محروم باشیم چرا که بیکاری، فقر، تبعیض، شکست های عاشقی و هزاران مورد دیگر ناشی از این رفتارهای ناپسند در جامعه است.
 بی توجهی دولت به مطالبات مردم عامل افزایش خودکشی ها است
قدمت خودکشی به اندازه قدمت خود انسان است، معمولاً دلایل اقدام به خودکشی را باید در عوامل روانی، اجتماعی و بحران‌های شخصیتی جست‌وجو کرد که در این میان تنش‌های عصبی و فشارهای روحی ناشی از داغ‌دیدگی، بیماری برخی از اعضای خانواده و مشکلات حقوقی و اقتصادی نقش بیشتری دارد.

یکی از ناهنجاریهای اجتماعی که در طول تاریخ دامنگیر جامعه بشری، بخصوص جهان غرب بوده، مسئله خودکشی است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه بیش از پنج میلیون نفر در جهان اقدام به خودکشی می کنند که تقریبا پانصد هزار مورد آن منجر به مرگ می شود.

هرچند طبق آمار، خودکشی در ایران به مراتب نسبت به سایر کشورهای جهان کمتر است، و در میان 49 کشور، رتبه چهل و سوم را در مورد نرخ خودکشی به خود اختصاص داده است؛ اما متأسفانه در سالهای اخیر این آمار رو به افزایش نهاده است به حدی که بطور متوسط سالانه 3216 نفر اقدام به این عمل پلید و حرام می کنند که به طور تقریبی در سال، از هر صد هزار نفر، شش نفر اقدام به خودکشی می کنند، و 62 درصد از کسانی که دست به چنین کاری می زنند می میرند.

خودکشی در فرهنگ اسلامی به معنای عقب نشینی از نیل به غایت کمال و سقوط به وادی حسرت و ناکامی است.

بدین جهت این عمل از نظر اسلام حرام و محکوم است. چنانکه در قرآن کریم می فرماید: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا»؛ «و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.» کلمه «لاتَقْتُلُوا» صیغه نهی است و دلالت بر وجوب ترک عمل دارد.

در ادامه نیز محسن رحمانی پور از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی با اشاره به مبحث مهم خودکشی و افزایش آمارها در کهگیلویه وبویراحمد گفت:براساس تحقیقات بعمل آمده  استان کهگیلویه وبویراحمد متاسفانه دارای رتبه بالا در زمینه خودکشی است و درآمار ارائه شده دختران نیز جایگاه ویژه دارند.

وی افزود:در مورد خودکشی محققین و پژوهشگران تخقیقاتی درسطح کشور انجام دادند اما متاسفانه درسطح استان کهگیلویه وبویراحمد چندان به این موضوع بسیار مهم پرداخته نشده و مراکز علمی و تحقیقاتی به این معظل نپرداختند و مسولین در همه سطوح از این مسله غافل شدند ،فقط در جلسه آسیب های اجتماعی که به صورت سمبلیک ان هم در سطح ادارات وسازمانها صرفا به ارائه امار پرداخته شد.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد:درمورد خودکشی علل وعوامل آن در این استان می بایست سازمان های متولی با بسیج گسترده همه امکانات ودعوت از کارشناسان خبره و محققین صاحب نظر علل و عوامل را شناسایی و مسولین با اولویت دراین موضوع ورود کنند.
بی توجهی دولت به مطالبات مردم عامل افزایش خودکشی ها است
وی تاکیدکرد:خودکشی به عواملی متعددی بستگی دارد که به صورت مختصر اشاره می کنم، فقرفرهنگی، اعتیاد،مشکلات خانوادگی، ازدواج های تحمیلی، فقر شدید مالی، رفتار والدین، برخورد همسالان، خودکم بینی، نبود مشاور تحصیلی، شغلی و رفتاری و در یک کلام عدم توجه والدین ومسولین خاستگاه اصلی خودکشی در استان ما است، به طوریکه خودکشی درجامعه روستایی خصوصا در قشر زنان به عنوان فریاد دادرسی و کمک خواهی تلقی می شود و در این راستا مسولین و دستگاه های فرهنگی در رتبه اول مقصرین ومسولین دستگاه های عمرانی در رتبه دوم وخانواده ها در رتبه سوم قرار دارند.

رحمانی در ادامه اظهارکرد: بی توجهی دولت ها به مناطق محروم، نداشتن امکانات تحصیلی، بیکاری، دخالت خانواده ها به خاطر ازدواج های اجباری، نبود مراکز معتبر مشاوره ای وعدم توجه مسولین مرتبط در جذب کارشناسان خبره و نبود مشاور خانواده در مراکز دادگستری درسطح استان و در یک کلام خلا معنویت، پرداختن به مسایل سیاسی و فراموشی حوزه مسائل اجتماعی، عدم مشاوره، ونبود کارگاههای علمی شناسایی آسیب های اجتماعی در سطح استان است.
بی توجهی دولت به مطالبات مردم عامل افزایش خودکشی ها است
در همین رابطه مختار ویسان از متخصصین علم روانشناسی با اشاره به دلیل خودکشی گفت:خودکشی بین دختران و پسران جوان و نوجوان متفاوت است، دختران اغلب تلاش بیشتری برای انجام خودکشی انجام می‌دهند و تظاهر و اقدام به خودکشی در آنها زیاد است اما پسرها غالبا در پایان رساندن خودکشی موفق‌ترند و اقدام آنها منجر به مرگ می‌شود.

وی بیان کرد: نوجوانی دوره انسجام و سرگشتگی هویت است که در این دوره نوجوانان از خودشان می‌پرسند هدف از درس خواندن چیست؟ یا مقابل آیینه زیاد با خود صحبت می‌کنند، و خود را در مسائل دینی، مذهبی، تحصیلی و خانوادگی نسبت به دوستانشان مقایسه می‌کنند.

ویسانی در ادامه تصریح کرد: ویژگی اساسی دوره نوجوانی منحصر به فرد بودن است، نوجوان خود را تافته جدا بافته می‌داند و احساس می‌کند ‌با اعضاء خانواده خود فرق دارد و می‌خواهد سیگار بکشد، ‌مواد مخدر را تجربه کند، تند رانندگی کند و بر این باور است که سیگاری، معتاد و کارتون خواب نمی‌شود و تصادف نمی‌کند.
بی توجهی دولت به مطالبات مردم عامل افزایش خودکشی ها است
وی با اشاره به اینکه هیجان، کنجکاوی و تنوع طلبی از ویژگی‌های بارز این دوره است، افزود: 70 درصد معتادان اولین بار مواد مخدر را در سنین 12تا 20 سالگی تجربه کرده‌اند و به دنبال کارهای خطرناک مانند فرار از خانه یا دیرآمدن به خانه رفته‌اند.

تراژدی تلخ خودکشی در مناطق محروم این استان نشان از عدم توجه مسئولان به مطالبات و عدم برنامه ریزی برای کاهش این آسیب ها است که انتظار می رود کارگروه ها و هیئت های اندیشه ورز جامعه نسبت به کاهش این آمار هم همتی جهادی به کار ببندند و تلاشی شبانه روزی را آغاز کنند تا این پدیده شوم روند کاهشی به خود بگیرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ،تاریخ انتشار:6شهریور1398،کدخبر:136144 ،sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین