پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
روزانه ده‌ها نفر از مردم تهران برای دریافت خدمات تخصصی مشاوره خانوادگی، حقوقی، بالینی، آسیب‌ها و … با خط تلفن ۱۴۸۰ تماس می‌گیرند. افراد با طیف مختلف و گسترده‌ای از مشکلات با یک شماره‌گیری ساده به متخصصانی متصل می‌شوند که آنها را نه به نام بلکه با یک کد می‌شناسند و در هر تماس ۲۵ دقیقه فرصت دارند پشت تلفن مشکلاتی را که حتی نمی‌توانند به محرم‌ترین و آشناترین عضو خانواده خود بگویند با مشاوران مطرح و راهکارهای تخصصی و علمی را برای رفع مشکل دریافت کنند.

شعارسال: روزانه ده‌ها نفر از مردم تهران برای دریافت خدمات تخصصی مشاوره خانوادگی، حقوقی، بالینی، آسیب‌ها و … با خط تلفن ۱۴۸۰ تماس می‌گیرند. افراد با طیف مختلف و گسترده‌ای از مشکلات با یک شماره‌گیری ساده به متخصصانی متصل می‌شوند که آنها را نه به نام بلکه با یک کد می‌شناسند و در هر تماس ۲۵ دقیقه فرصت دارند پشت تلفن مشکلاتی را که حتی نمی‌توانند به محرم‌ترین و آشناترین عضو خانواده خود بگویند با مشاوران مطرح و راهکارهای تخصصی و علمی را برای رفع مشکل دریافت کنند.

اینجا مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی یا همان خط مشاوره ۱۴۸۰ است. ساختمان آن حدود چهار سال پیش افتتاح شد و هر طبقه متشکل است از کابین‌های متعدد که در هر کدام یک مشاور در حال پاسخگویی به سؤال‌های مردم است، البته به افرادی که نیازمند دریافت مشاوره حضوری هستند هم این جنس از مشاوره ارائه می‌شود.

در این مرکز ۷۰ متخصص در دو شیفت کاری با تمرکز و دقت کامل به حرفهای افراد دردمند گوش می‌دهند تا مشکل خود را حل کنند، افرادی که معتاد هستند، در خانواده عضو معتاد دارند، می‌خواهند معتاد نشوند، نگران معتاد شدن یکی از اعضای خانواده خود هستند، دختر یا پسر نوجوان ناسازگار دارند، می‌خواهند خانواده سالم داشته باشند، نمی‌خواهند همسرشان به آنها خیانت کند، همسرشان به آنها خیانت کرده و اکنون که فهمیده‌اند نمی‌دانند چه کنند، دارند طلاق می‌گیرند، نمی‌خواهند طلاق بگیرند، می‌خواهند خودکشی کنند، دچار استرس، اضطراب، افسردگی و … هستند، مورد تجاوز قرار گرفته‌اند اما نمی‌توانند این مسئله را با کسی در میان بگذارند، مشکل حقوقی دارند اما نمی‌توانند هزینه وکیل را پرداخت کنند.

کسی این مشاوران را نمی‌بیند و نمی‌شناسد؛ ناشناخته ماندن مشاوران و تماس‌گیرندگان جزء اصول کار است و همین موجب شده افراد با خیال راحت صحبت ‌کنند.

سعید آزادی، سوپروایزر ارشد مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی است. وی در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که آیا مشاوره تلفنی جایگاه خود را در میان مردم یافته است؟ گفت: بله؛ طی شش سال اخیر تعداد تماس‌ها روند افزایشی داشته و حتی پشت نوبت تماس ایجاد شده است که می‌تواند به سبب شناخت مردم از خدمات خط مشاوره ۱۴۸۰ باشد و هم افزایش مشکلات و تلاش مردم برای یافتن راهی برای دریافت مشاوره.

مشکلات مالی، مانع مشاوره حضوری

وی با اشاره به اینکه همه اقشار جامعه با این مرکز تماس می‌گیرند، گفت: اینکه مردم تمایل پیدا کرده‌اند به مشاور مراجعه کنند رخداد مثبتی تلقی می‌شود، اما نگران‌کننده است که مشکلات اقتصادی و اجتماعی به حدی بالاست که مردم برای دریافت کمک در جست‌وجوی مشاور و روانشناس هستند، به خصوص اینکه مشکلات اقتصادی مردم موجب شده بسیاری نتوانند به دفاتر مشاوره مراجعه کنند. در این مرکز خدمات تلفنی رایگان به مردم ارائه می‌شود اما گاهی لازم است مردم پس از دریافت خدمات تلفنی، چند جلسه مشاوره حضوری نیز داشته باشند که در بسیاری از تماس‌ها مردم مشکلات مالی را مانعی برای استفاده از مشاوره حضوری اعلام می‌کنند.

آزادی در پاسخ به این سؤال که در چه دوره‌ای حس کردید که آسیب خاصی به شدت افزایش یافته است؟ گفت: از سال ۹۵ تاکنون برخی از مسائل برجسته شده‌اند؛ از جمله طلاق و روابط خارج از خانواده (خیانت).

نوجوانان برای دریافت مشاوره تماس بگیرند

این روانشناس درباره اینکه نوجوانان هم برای دریافت مشاوره تماس می‌گیرند گفت: بیشتر خانواده‌ها و والدین به دلیل بروز مشکل با نوجوانان خود با مرکز تماس می‌گیرند و تعداد نوجوانانی که با ما تماس می‌گیرند بسیار کم است. البته نوجوانان در رده سنی قرار دارند که بیشترین گرایش آنها به همسالان خود است و تمایلی ندارند با والدین یا افراد خارج از رده‌های همسالان خود مشورت کنند. نوجوانان احساسات و شرایط نوجوانانی خود را طبیعی می‌دانند و احساس نمی‌کنند که نیاز به دریافت مشاوره دارند اما قدر مسلم اگر با خط ۱۴۸۰ تماس بگیرند بسیاری از مشکلات آنها قابل حل است.

۲۵ دقیقه از مشکلاتتان بگویید

وی با اشاره به اینکه هر فرد ۲۵ دقیقه مشاوره دریافت می‌کند، گفت: البته افرادی که نیاز به دریافت مشاوره‌های بیشتر دارند کد مشاوره دریافت می‌کنند و در دفعات بعدی می‌توانند با همان کد وارد شوند و با مشاور خود که در جریان پرونده آنهاست، دوباره صحبت کنند. البته اگر فرد نیازمند دریافت مشاوره حضوری باشد، مراکز مشاوره حضوری دولتی یا خصوصی به آنها معرفی می‌شود.


آزادی که سال‌ها تجربه ارائه مشاوره حضوری و تلفنی به مردم را دارد، در پاسخ به این سؤال که شنیدن دردها و مشکلات مردم در روحیه و زندگی شخصی شما تأثیر منفی نمی‌گذارد؟ گفت: به عنوان یک انسان نمی‌توانیم بگوییم اثری ندارد، اما به عنوان یک فرد حرفه‌ای وظیفه ما حسی و همدردی صرف نیست، بلکه ارائه کمک‌های تخصصی و بسیار فراتر از همدردی را برعهده داریم.

سوپروایزر ارشد مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی ادامه داد: اگر بخواهیم به همدردی اکتفا کنیم، خودمان هم صدمه می‌بینیم و کمک زیادی به دیگران نخواهیم کرد. اصول، قواعد و فرایندهایی وجود دارد که مشاوران در زمینه آن آموزش دیده‌اند تا همزمان از آسیب‌های منفی مشاوره خود را مصون نگه‌ دارند و بتوانند به افراد کمک کنند.

وقتی با طیف گسترده‌ای از آسیب‌ها مواجه هستید نگاه شما به جامعه منفی نمی‌شود؟ نه؛ بیشتر این احساس را در ما ایجاد می‌کند که ببینیم چه کمکی از دستمان برمی‌آید. تلاش می‌کنیم در هر مقطعی بر اساس تکرار مشکلات مطرح‌شده، با مسئولان و همکاران راهی برای کاهش آسیب‌ها پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر رئیس بهزیستی بودید، چه تغییری در روند ارائه مشاوره‌ها ایجاد می‌کردید؟ گفت: اگر مسئول بودم اولین اقدامم این بود که یاد بگیرم از تغییرات مثبت در جامعه نهراسم و به استقبال تغییرات مثبت بروم. از لحاظ آموزش‌‌های عمومی هم نتوانسته‌ایم به سطح متناسبی برسیم؛ برای مثال طرحی آموزشی در یکی از مهدهای کودک کشورهای توسعه‌یافته را می‌دیدم که در آن قطعات مختلفی در اختیار کودکان قرار داده می‌شد تا کاری را انجام دهند. هر کدام از بچه‌ها تلاش می‌کردند با تکه‌ای که در اختیار دارند این کار را انجام دهند اما موفق نمی‌شدند. سپس مربی به آنها نشان می‌داد که با کنار هم قرار دادن قطعاتشان می‌توانند به صورت گروهی آن کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: تنوع فرهنگی و رفتاری در جامعه ما زیاد است و چیزی که من به عنوان یک روانشناس آن را آسیب‌ می‌بینم این است که سطح تعاملات اجتماعی هم بسیار پایین است و حرکت‌های اجتماعی همسانی نداریم. وقتی ۱۰ نفر کنار هم قرار می‌گیریم نمی‌توانیم با هم همفکری و همکاری کنیم. در حالی که در کشورهای پیشرفته به کودکان تفکر جمعی و کار جمعی یاد داده می‌شود، ولی ما به کودکان یاد می‌دهیم که اسباب‌بازی خود را به کسی ندهند، اگر کسی وسیله‌شان را برداشت آن را پس بگیرند و حتی کودکی را که وسیله‌اش را برداشته بزند و

وی در خصوص سخت‌ترین مشاوره‌ای که در این سال‌ها ارائه کرده‌ است، گفت: بلافاصله پس از آتش‌سوزی پلاسکو به آنجا رفتیم و به ارائه مشاوره پرداختیم. کشتی سانچی که آتش گرفت ما را به سرعت نزد خانواده‌های این کشته‌‌شدگان بردند که تازه از مرگ عزیزان خود باخبر شده بودند. زلزله کرمانشاه و دخترانی که در رزن آذربایجان دچار سوختگی شدند نیز از بحران‌های سختی بودند که با آن مواجه شدیم.

مشکلات فراوان حوزه سلامت اجتماعی

این روانشناس کشورمان در بخش پایانی سخنان خود گفت: در جامعه علاوه بر مشکلات مربوط به سلامت پزشکی مشکلات زیادی در حوزه سلامت اجتماعی و روانی داریم. مشکلات اقتصادی کنونی بر اساس گفته خود مسئولان بر اثر تحریم‌ها نیست، بلکه در پی عملکرد اجتماعی خودمان است که عمیقاً در آسیب‌های مربوط به سلامت روان ریشه دارد. هر چه پیش‌تر می‌رویم با سیری‌ناپذیری بیشتری در جامعه مواجه می‌شویم. در گذشته مردم قانع بودند اما ما حریص شده‌ایم، رو به رشد و ترقی نیستیم. بیشتر حریص هستیم و چیزهای زیادی داریم که مورد نیاز نیست و اقداماتی انجام می‌دهیم که در زندگی ما لزومی ندارد و همه این نیازهای کاذب فشار روانی را افزایش می‌دهد.

آنسوی مشاوره تلفنی/ ساعت‌ها کار در کابینی چوبی به اندازه یک میز

وارد یکی از کابین‌های مشاوره می‌شویم؛ کابین‌ها بسیار کوچک هستند. تنها می‌توان یک میز و صندلی در آنها گذاشت. البته عمداً کوچک ساخته شده‌اند تا تعداد بیشتری کابین برای مشاوره وجود داشته باشد. ساعت‌ها ماندن در این کابین‌های بسیار کوچک و شنیدن سخت‌ترین مشکلات مردم، آن هم با کم‌ترین پایه حقوقی ممکن در بین کارکنان دولت؛ هفته بهزیستی مبارک جهادگران بِه‌زیستن مردم ایران.

در این کابین خانمی مشاوره حقوقی ارائه می‌دهد. تلفن پشت سر هم زنگ می‌خورد. در خصوص اینکه بیشترین تماس‌ها مربوط به چه مشکلات حقوقی است، می‌گوید: مشکلات خانوادگی از جمله مهریه و ارث و در رده‌های بعدی مسائل مربوط به املاک. تلفن‌ دوباره زنگ می‌خورد و ماندن در کابین یعنی معطل ماندن یک نفر پشت تلفن. از کابین بیرون می‌آییم.

در کابین دیگری یکی از روانشناسان در حال ارائه مشاوره روانی است؛ باید منتظر بمانیم.

لیلا مشرقیان، معاون پیشگیری شهر تهران است در همین فاصله در خصوص افزایش تماس‌ها برای دریافت مشاوره با محور پیشگیری می‌گوید و توضیح می‌دهد: افراد زیادی تماس می‌گیرند و سؤال می‌کنند که چگونه می‌توانند زندگی موفقی با همسر خود داشته باشند؟ چه کار کنند که همسرشان هرگز به آنها خیانت نکند؟ چه کنند که فرزندشان معتاد نشود؟ یا چگونه فرزندی با اعتماد به نفس بالا تربیت کنند؟

با چند جمله افراد را از خودکشی منصرف می‌کنیم

مشاوره تمام می‌شود و وارد کابین می‌شویم. روانشناس جوان اما باتجربه حاضر در کابین مشاوره از سختی‌های کار مشاوره تلفنی می‌گوید و اینکه در مشاور تلفنی باید شنونده بسیار خوبی باشید، احساسات و شرایط فرد را از صدای او تشخیص دهید، بتوانید در لحظه واکنش درستی نشان دهید، مثلاً بتوانید فردی را که در آستانه خودکشی است با چند جمله منصرف کنید و

این روانشناس در پاسخ به این سؤال که چند درصد از تماس‌گیرندگان نیاز به دریافت مشاوره حضوری دارند؟ می‌گوید: حدود ۵۰ درصد. در بسیاری از موارد افراد مشکلاتی دارند که مانع حضور آنها نزد مشاور می‌شود و تلاش می‌کنیم آنها را برای دریافت مشاوره حضوری آماده کنیم.

تلفن زنگ می‌زند؛ شاید کسی در حال خودکشی است و آخرین اقدامش تماس گرفتن با این مرکز است. پس نباید معطل بماند. از کابین خارج می‌شویم. روانشناس تلفن را به سرعت برمی‌دارد.

ارائه مشاوره ژنتیک و مشاوره بالینی (هر دو به صورت حضوری) از دیگر بخش‌های مهم این مرکز است. نوبت‌های حضوری به دقت پشت سر هم تنظیم شده تا بیشترین مشاوره به مردم ارائه شود. همچنین کلاس بازآموزی و دوره‌های متعدد آموزشی نیز در طبقه آخر این ساختمان برای مشاوران و روانشناسان برگزار می‌شود تا مدام در جریان تجارب همدیگر قرار گیرند و از جدید‌ترین روش‌های ارائه مشاوره آگاه شوند.

فرزانه جوادی، معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران، امروز در مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی میزبان تیم خبری ایکناست. وی که خود نیز روانشناس است و برای احداث این مرکز که ساختمان آن قبلاً مسکونی بوده زحمات زیادی را کشیده و به این مرکز دلبستگی دارد، به تشریح فعالیت‌های مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ می‌پردازد و می‌گوید: در مرکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی ۷۷ مشاور از هشت صبح تا هشت شب به ارائه مشاوره تلفنی می‌پردازند. این ۷۷ مشاور در حوزه‌های تخصصی خانواده، بین فردی، نوجوان، ازدواج، تحصیلی، تربیتی، بالینی، اختلالات و مشاوره‌های حقوقی فعالیت دارند. ۱۰ روانشناس و مشاور نیز در حوزه ارائه خدمات مشاوره حضوری فعالیت دارند و روزانه ۱۰ تا ۱۲ مراجع خدمات مشاوره دریافت می‌کنند. دو روانپزشک نیز بیمارانی را که از سوی روانشناسان ارجاع داده شده‌اند ویزیت می‌کنند.

بیشتر تماس‌گیرندگان چه کسانی‌اند؟

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های سه ماه اخیر فعالیت مرکز نشان داده است که بیشترین فراوانی تماس‌گیرندگان خانم هستند، تحصیلات پیش دانشگاهی و دیپلم دارند و در رده سنی ۳۰ تا ۴۰ سال به سر می برند، گفت: بیشترین اختلالاتی که به خاطر آن با مرکز تماس گرفته می‌شود مشکلات بین فردی، روانی ـ اجتماعی و زناشویی است و در سه ماهه اول سال ۹۸ ، ۵۶ هزار و ۵۱۶ تماس موفق داشتیم که خدمات مشاوره تخصصی را دریافت کرده‌اند که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، که بیش از ۴۱ هزار تماس موفق برقرار شده بود، افزایش تماس قابل توجهی داشته‌ایم.

معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران افزود: دسترسی برای عموم، سرعت، رایگان بودن، قابل استفاده برای افراد بیمار، مسن، معلول و… که امکان استفاده از مشاوره حضوری را ندارند، تماس در موقعیت‌های بحرانی مانند اقدام به خودکشی یا درگیری‌های خانوادگی و تخصصی بودن از مزیت‌های مشاوره تلفنی است. افراد پس از دریافت مشاوره تلفنی در صورت نیاز برای دریافت مشاوره حضوری دعوت می‌شوند. به افرادی هم که مشکل مالی دارند یاری‌برگ مشاوره حضوری داده می‌شود تا بتوانند از تخفیف دریافت مشاوره حضوری استفاده کنند.

تلفن را بردارید و ۱۴۸۰ را شماره‌گیری کنید

تلفن‌ها مدام به صدا درمیآید؛ پشت سر هم و پشت هر خط یک انسان دردمند ناشناس از مشکلاتش می‌گوید و یک درمانگر متخصص ناشناس راه‌های رفع مشکل را برمی‌شمارد. اگر شما هم مشکلی دارید، هر مشکلی یا اگر به دنبال پیشگیری و یاد گرفتن راه‌های جلوگیری از بروز مشکل هستید، تلفن را بردارید و شماره ۱۴۸۰ را بگیرید و مشکلات خود را بیان کنید.

اما نکته مهم؛ تعداد دردمندان جامعه در حال افزایش است و باید تعداد درمانگران و مراکز ارائه خدمات مشاوره تلفنی نیز افزایش یابد.

صاحبان گوش‌های شنوای دردهای مردم ایران، کارکنان خدوم بهزیستی، خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا) با افتخار خود را شریک اجتماعی شما می‌داند و هفته بهزیستی را به شما تبریک می‌گوید.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز، تاریخ انتشار 27 تیر 98، کد خبر: 180767،www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین