پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۲۲۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: استانداران به صورت عملیاتی‌تری اتاق‌های بازرگانی را در حوزه‌های تجارتی و اقتصادی دخالت بدهندو فرمانده ما در هر استانی استاندار است پس همه ما به زیر چتر استاندار برویم البته با عمل و نه فقط با حرف.

شعار سال: یحیی آل اسحاق در نخستین نشست مدیران استان‌های هم‌مرز با کشور عراق که امروز در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار داشت:اقتضای جلسات بازرگانی و اقتصادی واقعیت‌گویی است چرا که بیان واقعیت‌ها یکی از ضرورت‌های توسعه و پیشرفت است؛ مشکلاتی در راه تجارت وجود دارد و در این جلسه بیان شد در حدود 60 مورد بوده که باید پیگیری و تقسیم‌بندی شده تا حل و فصل شوند.

وی افزود: اصل هرچیزی داشتن استراتژی و برنامه است، بیش از 80 درصد از مسائلی که مطرح شد نیازمند پیگیری عملیاتی است چرا که پیگیری و نظارت نقش اصلی و اولیه موفقیت را تشکیل می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: مواردی که به عنوان مشکلات بازرگانی ایران و عراق مطرح می‌شود و در حیطه کاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق قرار دارد را تا زمان عملیاتی شدن پیگیری خواهم کرد و دیگران نیز حل مشکلاتی را که می‌دانیم و نسبت به آنها آگاهی داریم را اولویت کاری خودمان قرار دهند.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری عملی مشکلات تاکید کرد: کلی‌گویی همه ما را خسته کرده است اما باید بدانیم که بعضی از کلیات هستند که اگر تکرار نشوند حل نمی‌شوند و نتیجه‌ای نخواهیم یافت.

آل اسحاق گفت: کشور ما و عراق در شرایط ویژه‌ای هستند و هر دو شرایط و اهداف خاصی دارند. حقیقتی وجود دارد که آن نیازمند بودن هر دو کشور به یکدیگر است؛ هم در ما فرصت‌ها برای تأمین منافع ملی وجود دارد و هم در کشور عراق که ظرفیت‌های همکاری و نیاز به همکاری در هر دو کشور موجود است.

وی به زمینه‌های همکاری ایران و عراق اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصادی، بازار کشور عراق در تولید و پیشرفت نقش جدی را برای کشور را دارد چرا که بازاری استراتژیک است بنابراین به صورت بلند مدت ما نیازمند بازار عراق برای توسعه بیشتر حوزه‌های اقتصادی و نیز عراق نیازمند تجارت با ما است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: وضعیت توسعه و معیشت مردم و نیز امنیتی که مرتبط با اشتغال و اقتصاد است وضعیت حساسی است، همکاری بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی تجارت می‌تواند این موضوعات را به خوبی حل کند به گونه‌ای که ما شاهدیم از مرز یکی از استان‌ها 3 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

وی با اشاره به اهداف تجاری ایران گفت: عراق دومین بازار هدف ما است ولی از نظر کیفیت نخستین بازار است؛ عراق نیز به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی به بازار ما نیاز دارد. کشور ما و عراق وضعیت اداری و کاری متلاطمی دارند و باید قبول کنیم که شرایط عادی نیست بنابراین اساس تنظیم امور را با نوعی از مدیریت بحران و مدیریتی ویژه قبول کنیم.

آل اسحاق با بیان اینکه وظیفه ما در زمینه اقتصاد عراق، کمک و حمایت است و مسئولیت ساماندهی کارها با خودشان است گفت: ما با شرایط متلاطمی روبه رو هستیم بنابراین برای اداره این محیط باید منسجم شویم تا با توان همه مدیریت کارها انجام شود.

وی گفت: باید با همکاری در شرایط متلاطم و بحرانی و نیز شبه بحرانی یکسان عمل کنیم و قدرت مانور متناسب با محیط متلاطم را داشته باشیم. وحدت تصمیم‌گیری به گونه‌ای باشد که بحران را در ابتدا مدیریت کنیم بنابراین جای دعوای بخش خصوصی و دولتی در این جا نیست.

آل اسحاق تاکید کرد: استانداران به صورت عملیاتی‌تری اتاق‌های بازرگانی را در حوزه‌های تجارتی و اقتصادی دخالت بدهند و اجازه حضوری عملیاتی را برای تصمیم‌گیری‌های مربوط به تجارت استان خوزستان را بیشتر کنند. فرمانده ما در هر استانی استاندار است پس همه ما به زیر چتر استاندار برویم البته با عمل و نه فقط با حرف.

وی با بیان اینکه دیگر وقت دعوا بر سر جزئیات نیست تاکید کرد: مدیریت واحد بازیگران اصلی تجارت یعنی بخش خصوصی را تقاضا مندیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: اگر عراق مهم است و اگر مسائل امنیتی و سیاسی مهم است مگر بدون هزینه می‌توان به این مهم دست یافت. اگر سرنوشت بازار ایران و عراق در دیگر مسائل مهم است آیا لازم نیست که دولت نسبت به این مسئله هزینه کند؛ درصد بالایی از صادرات فنی و مهندسی ما به کشور عراق است آیا نباید دولت مقداری از این هزینه‌ها را قبول کند.

وی با اشاره به اینکه تقویت نهادهای بیمه‌ای بسیار حائز اهمیت است گفت: صندوق ضمانت، صادرات ما را به کشور عراق قبول نمی‌کند و می‌گوید ریسک این کار بالا است.دولت باید کمک کند تا صندوق ضمانت حمایت کند مشروعیت سود به دلیل قبول ریسک تجارت است.

آل اسحاق تاکید کرد: باید حضور فیزیکی را در عراق بیشتر کنیم و باید بستر لازم را برای این حضور همراه با ضوابط و مقررات فراهم کنیم.

وی گفت: عدم پذیرش ریسک دلیل نبود واحدهای اساسی ما در بازار عراق است. منافع مستمر و همکاری مشترک در سود برد برد است. پیدا کردن شرکای مطمئن در بازار عراق مهم است. اتاق مشترک ایران و عراق درصدد است که در همه اتاق بازرگانی‌ استان‌ها شعبه ایجاد کند و عضویت بگیرد و نخستین شعبه در اهواز است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: دیگر نباید گمرکات را تعطیل کنیم؛ به هر دلیلی این کار دیگر نباید انجام شود. شبانه روزی شدن گمرک‌ها می‌تواند مقداری از مشکلات ما را حل کند.

وی خطاب به مسئولان عراقی نیز گفت: آزمایشگاه‌های را در عراق احداث کنید تأمین سخت افزاری لازم این آزمایشگاه‌ها را می‌پذیریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 31 تیر 95 ، کد مطلب: 1136551: www.tasnimnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین