پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲
خراسان جنوبی یکی از استان‌های کم برخوردار از نظر زیرساختی و اعتباری اما برخوردار از منابع و مواهب مختلف است و افزایش توجه ملی به خراسان جنوبی یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این استان به ویژه در یک سال اخیر به شمار می‌رود.

شعار سال: پس از تفکیک خراسان بزرگ در سال ۱۳۸۳ و تاسیس استان خراسان جنوبی در کنار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی با وجود تلاش‌ها و اقداماتی که طی ۱۵ سال گذشته برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و ارتقای شاخص‌های توسعه در این استان انجام شد اما به دلایل متعدد خراسان جنوبی هنوز در بسیاری از شاخص‌ها نیاز به ارتقا و توجه ویژه دارد.

آمار و برآوردهای میدانی نشان می‌دهد در دولت دوازدهمبه ویژه یک سال گذشته این اقدامات از نظر کمی و کیفی شتاب بیشتری گرفته و شتاب بخشی به روند محرومیت‌زدایی و توسعه همه جانبه این استان مرزیبرای مردم، صاحبنظران و اهالی رسانه نیز محسوس است.

اگرچه هنوز انتظار استگام‌های بلندتر و محکم‌تر برداشته شود تا خراسان جنوبی هم بتواند با توجه بهتوانمندی‌ها و قابلیت‌های فراوان خود، به جایگاه مدنظر در شاخص‌های توسعه پایدار برسد.

یکی از موضوعاتی که از دیرباز به عنوان مطالبه در استان خراسان جنوبی مطرح و در مقاطعی هممشهود بوده، این است که سفرهای مسئولان کشوریبه این استان بیشتر شود تا مسئولان عالی دستگاه‌های مختلف، چالش‌ها و قابلیت‌های این استان مرزی را از نزدیک مشاهده کنند و ضمن شناخت بیشتر، این دید و بازدیدها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به استان موثر واقع شود.

از این رو حجم سفرهای مسئولان کشوری، وزرا، معاونان رئیس جمهوری، روسای سازمان‌ها و نهادها، معاونان وزرا و ... با پیگیری مجدانه مدیریت عالی استان در یک سال گذشته افزایش یافت به طوری که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی دیروز (پنجشنبه) در نشست خبری گفت:خراسان جنوبی تبدیل به تهران شده است و هفته‌ای نیست که حداقل یک یا دو مسئول کشوری به استان سفر نکند و بدون شک این سفرهای پربرکت، تشریفاتی نیست.

سید کمال‌الدین میرجعفریان افزود: خراسان جنوبی این روزها به یک کارگاه عمرانی و اقتصادی تبدیل شده است و همه سعی کرده‌ایم دست در دست هم برای ارتقا و توسعه استان سختی‌ها را بپذیریم و تلاش کنیم.

وی به سفرهای استاندار به ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: این سفرها که تا دورترین نقاط استان هم انجام شد،۴۱۱ مصوبه به تناسب نیازهای شهرهاو روستاها داشته وتاکنون ۸۵ درصد مصوبات وارد فاز اجرایی شده است.

وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، کشور، راه و شهرسازی و نیرو از جمله دولتمردانی بودند که متناسب با نیازها و قابلیت‌های خراسان جنوبی و همچنین اقداماتی که دولت تدبیر و امید به طور ویژه در این استان در دستور کار داشته است، طی یک سال گذشته به این خطه مرزی و کویری شرق کشور سفر کرده اند. البته سفرهای معاونان وزرا، روسای سازمان‌های کشوری و نهادها را نیز باید بر این آمار افزود.

معاونان رئیس جمهوری و روسای سازمان‌ حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، معاون رئیس جمهوری در امور مجلس و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری نیز با سفر به خراسان جنوبی ضمن بازدید از حوزه های مرتبط کاری در این استان، گزارشی لازم را به هیات دولت ارایه کردند به طوری که استاندار خراسان جنوبی مرداد ماه امسالدر گفت و گو با خبرنگاران ایرنا اظهار داشت: در پی سفر معاون رئیس جمهوری به استان، دو جلسه اخیر هیات دولت، نصف جلسه به موضوعات خراسان جنوبی اختصاص یافت.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی هشتم مرداد امسال با بیان اینکه این استان دارای عقب‌ماندگی تاریخی است گفت: نه تنها خراسان جنوبی از خطوط ریلی محروم است بلکه در زمینه جاده‌های دوباندنیز در مقایسه با غرب و مرکز کشور مورد غفلت واقع شده است.

نظر افضلی در دیدار رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی استانی فرهنگی است و همواره صادرات این استان علم، فرهنگ و ادب بوده است.

وی با اشاره به استان شدن خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۳ اظهار داشت: این موضوع با شروع خشکسالی همزمان شد در حالی که اقتصاد مردم مبتنی بر کشاورزی بوده و اقتصاد صنعتی کمتر در این منطقه شکل گرفته است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: خراسان جنوبی بین ۲ استان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان قرار گرفته و مشکلات و سختی‌ها آنچنان که باید و شاید به مسئولان اصلی نظام منتقل نمی‌شود.

وی افزود: علیرغم ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، امن‌ترین استان هستیم که نشان از نجابت و غیرت مردم کویری دارد.

چهار نمایندهمردم استان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی ۱۵ مرداددر دیدار با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری که استاندار نیز حضور داشت، مسائل کلان استان و مهمترین دغدغه های مردم نظیر مشکلات معیشتی، مساله کمبود آب، معضل آب شرب در روستاها، موانع پیش روی تجارت مرزی و ضرورت احداث راه آهن را مطرح و رضایت خود را از توجه دولت و پیگیری های مجدانه استاندار اعلام کردند.

با توجه به اینکه خراسان جنوبی از استان‌های کم بارش است و خشکسالی متوالی، آب همواره یکی از مهمترین مطالبات این استان بوده است.

بنابر آمار موجود در سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی تاکنون از مجموع سه هزار و ۵۶۰ آبادی استان، یک هزار و ۷۷۹ روستا به علت خشکسالی در ۱۰ سال اخیر خالی از سکنه شده است.

کاهش عطش خراسان جنوبی

آنطور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان‌ جنوبی چندی پیش گفت: از تیرماه سال گذشته تاکنون به ۵۵ روستای استان با هزینه کرد ۵۰۶ میلیارد و ۴۸۸ میلیون ریالآبرسانی شده است.

مهدی صفوی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر ۹۶۱ روستا در استان زیرپوشش شبکه آبرسانی هستند اضافه کرد: با اجرای این پروژه‌ها شاهد کاهش آبرسانی سیار به روستاهای استان هستیم و پارسال یک هزار و ۷۰۰ سرویس کاهش یافت.

با این حال به حدود ۵۰۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود.


اقدام مهم دیگر دولت در زمینهرفع مشکل آب این استان، تصویب سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی بود که به عنوان طرح پایلوت کشوری برای نخستین بار در ۲۶ مردادامسال بود.

این سند ۲ روز پس از سفر وزیر نیرو به خراسان جنوبی در نشست شورای عالی آب با حضور معاون اول رئیس جمهوری تصویب شد و در چارچوباین طرح تا سال ۱۴۲۵ میزان آب مورد نیاز استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و براساس آن کسری مخازن آب جبران خواهد شد.

هم اکنون وزارت نیرو در استان خراسان جنوبی حدود یک هزار و ۳۶۰ پروژه را با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد تومان در دست اجرا دارد.

همچنین در سفر اخیر وزیر نیرو۱۶۵ طرح برق‌رسانی شهری و روستایی خراسان جنوبی با سرمایه گذاری ۲۴۵ میلیارد و ۳۲۶ میلیون ریال و آبرسانی همزمان به ۲۰ روستا در این استان افتتاح شد که نشان از توجه ویژه دولت به زیرساخت‌های این استاندارد.

از این تعداد ۹۵ پروژه در قالب برق‌رسانی به روستاها و توسعه شبکه برای تامین برق متقاضیان جدید با سرمایه گذاری ۱۷۲ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال، ۵۰ پروژه نیز در قالب اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های برق در استان با ۵۰ میلیارد و ۶۲۹ میلیون ریال سرمایه گذاری و۲۰ پروژه در قالب تامین و اصلاح روشنایی معابر با ۲۲ میلیارد و ۴۳۲ میلیون ریال سرمایه‌گذاری بوده است.

تدبیر و امید برای راه آهن
یکی دیگر از مهمترین اقدامات دولت در حوزه‌های زیرساختی استان کمک به شروع پروژه راه آهن است به طوری که تصمیم جدید هیات دولت مبنی بر صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت در اجرای پروژه اتصال بیرجند به راه‌آهن بافق - مشهد، به طول ۲۷۱ کیلومتر، تدبیر و امیدی تازه برای آرزوی ۲۰ ساله مردم خراسان جنوبی است.


این در حالی است که سال‌ها مطالبه اتصال مرکز استان به ریل سراسری مطرح و پیگیری شده بود اما به نتیجه نرسید که با پیگیری استاندار و نمایندگان مردم و برگزاری مناقصهدر سال جاری امید می‌رود به سرانجام برسد.

ایده جدید دولت برای خانه دار شدن محرومان

مسکن به عنوان یکی دیگر از مشکلات مردم خراسان جنوبی نیز از چشم دولت پنهان نماند به طوری که اتمام پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر در ۲ سال اخیر و آغاز ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی جدید در استان از برنامه‌های دولت بوده است.

پرونده مسکن مهر خراسان جنوبی با افتتاح ۷۹۸ واحد مسکن مهر باقی مانده در بیرجند و برگزاری آیین اختتامیه ساخت این واحدها ۳۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی بسته شد.


همچنین در پی سفر «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی در اسفند پارسال،ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومان براساس توافق نامه ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) آغاز شد.

بر اساس آمار اداره کل بنیاد مسکن خراسان جنوبی از آغاز اجرای طرح ساخت مسکن محرومان در این استان تاکنون سه هزار و ۴۳۲ پرونده به بانک‌ها معرفی و از این تعداد ۲ هزار و ۶۵۴ مورد عقد قرارداد که تاکنون سه هزار واحد تسهیلات به بانک‌های استان ابلاغ شده است.

همچنین برای یک هزار و ۷۰۰ واحد پی کنی، ۷۳۰ فونداسیون، ۲۴۵ اجرای دیوارچینی، ۱۳۴ سقف و ۵۳ واحد سفت کاری انجام شده است.

دستاوردهای دولت در اکتشافات معدنی خراسان جنوبی

خراسان جنوبی استانی معدنی و دارای پتاسیل‌های طبیعی در این حوزه استبه گونه ای که از ۶۵ نوع ماده معدنی در کشور ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی شناخته شده که بیش از سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی استان است.

ناحیه زغالی طبس، غنی‌ترین و بزرگترین ذخیره زغال‌سنگ کشور به شمار می رود و ۷۶ درصد ذخایر زغال‌سنگ ایران را در خود جای داده است.

بنابر اعلامرئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی این استان ۳۰۰ معدن در سال ۱۳۹۲ داشت که با افزایش ۱۰۰ درصدی اکنون به ۶۰۰ معدن افزایش یافته است.

به گفته داود شهرکی بیش از ۴۰ درصد مطالعات ژئوفیزیک هوایی که در کشور تهیه شده، مربوط به خراسان جنوبی است.

تاکنون سازمان‌های دولتی از جمله سازمان زمین شناسی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان تهیه و تولید مواد معدنی بیش از ۶۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف مواد معدنی استان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


براساس توافقات انجام شده، شرکت ایمیدرو ۳۵۰ میلیارد ریال و سازمان زمین شناسی ۱۰۰ میلیارد ریال برای اکتشاف معادن استان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در حال حاضر فرآوری بخشی از مواد معدنی از جمله فولاد، کنسانتره زغال سنگ، روی، مس، سرب، کک، بنتونیت و سایر در استان انجام می‌شود که نشان می‌دهد دولت بر فرآوری مواد بیش از استخراج فکر می‌کند تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.

البته هنوز هم تلاش‌ها برای گسترش چرخه فرآوری‌های مواد معدنی در استان ادامه دارد و به همین دلیل کارخانه استحصال طلا با سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰ میلیارد تومان در حوزه شهرستان‌های نهبندان و خوسف به زودی احداث می‌شود.

مهاجرت معکوسبا تدبیر جدید

توجه به مرز و مرزنشینان از دیگر رویکردهای دولت در سال‌های اخیر بوده است به طوری که با تخصیص سود فروش سوخت مرزنشینان در خراسان جنوبی شاهد رونق دوباره در مناطق مرزی هستیم.
به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان جنوبی از بهمن ماه پارسال تاکنون موضوع سوخت مرزنشینان شتاب گرفته است و در این مدت ۲۷ میلیون لیتر از سوخت مرزنشینان به فروش رسید و درآمد آن به حساب مرزنشینان واریز شد.


این در حالی است که از سال ۹۴ تا بهمن ۹۷ حدود ۴۳ میلیون لیتر سوخت مرزنشینان به فروش رسیده و هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان عواید حاصل از آن به حساب سه بخش و ۴۵ روستای مرزنشین استان واریز شده بود.

یکی از آثار اجتماعی واریز سود حاصل از فروش سوخت به حساب مرزنشینان مهاجرت معکوس مرزنشینان به روستاهای مرزی و تثبیت جمعیت در این مناطق است.

همیاری نهادهای حاکمیتی با دولت در خراسان جنوبی

استفاده از ظرفیت نهادهای حاکمیتی تدبیری بود که اخیرا توسط نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی دنبال شده استو به همین منظور شاهد سفر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مدیرعامل بنیاد برکت به استان بودیم که برکات خوبی برای محرومیت‌زدایی و توانمند سازی اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد.


رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که به دعوت استاندار خراسان جنوبی چند هفته قبل به استان سفر کرده بود، ضمن افتتاح ۲ طرح مشارکت اقتصادی بنگاه‌محور برکت، ۳۶۰ طرح اشتغالزایی اجتماع‌محور برکت و افتتاح ۱۱ کتابخانه برکت و آبرسانی به سه روستا را نیز به بهره برداری رساند.

بنیاد برکت تاکنون با صرف هزینه ۳۳۸ میلیارد تومان گام مهمی در زمینه محرومیت زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مردم خراسان جنوبی برداشته است و با امضای تفاهم‌نامه‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با استانداری خراسان جنوبی در این سفر با محوریت اشتغالزایی مجموع سرمایه‌گذاری آن در خراسان جنوبی به ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

براین اساس قرار است خراسان جنوبی به هاب (مرکز منطقه ای) پرورش شتر تبدیل شود.

نشاط روستاها با طرح‌های آبخیزداری
در حوزه آبخیزداری نیز اقدامات دولت در خراسان جنوبی باعث ایجاد تحرک و نشاط در روستاها شده است به طوری کهمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به افتتاح ۹۷ پروژه آبخیزی داری در سال گذشتهگفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون یورو برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری اختصاص یافت که با پیگیری استاندار سهم استان ۶۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.


به گفته علیرضا نصرآبادی اختصاص این میزان اعتباردر سطح استان و حتی کشور بی‌سابقه بوده که حجم کار بسیار بزرگی با همت مسئولان و مشارکت‌های مردمی در استان انجام می‌شود.

وی افزود: پارسال ۱۶ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای سازه‌های آبخیزداری به استان اختصاص یافت و هزینه شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی سال گذشته در اجرای سازه‌های آبخیزداری در سطح کشور عملکرد بسیار خوبی داشت به گونه‌ای که با توجه به شدت سیلاب‌ها در اسفند ۹۷ و فروردین امسال نه تنها شاهد خسارت نبودیم که روان آب‌ها به میزان قابل توجهی مهار شد.

وی همچنین با اشاره به کمک‌های دولت در بیابان‌زداییگفت:امسال از محل صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیون یورو برای بیابان‌زدایی از جمله مبارزه با پدیده گرد و غبار به کشور اختصاص یافت که سهم استان از این رقم ۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

زنده شدن قنوات

بخش کشاورزی خراسان جنوبی از دیگر کانون‌های توجه دولت در سال‌های اخیر بوده است به طوری که با تخصیص تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری فرصت‌های شغلی خوبی در استان فراهم شد.

به گفته مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این زمینه تاکنون ۱۴۳ میلیارد تومان تسهیلات برای ۶۲۵ طرح کشاورزی پرداخت شده که زمینه ایجاد و تثبیت اشتغال یک هزار و ۹۰۰ نفر کشاورز و بهره بردار را در استان فراهم کرده است.

همچنین امسال ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی برای احیا و بازسازی قنوات استان ابلاغ شد که نسبت به سال قبل ۷۵ درصد افزایش یافته است.

به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اختصاص کامل این مبلغ می‌توان ۶۵ رشته قنات را از صفر تا ۱۰۰ درصد در غیر این صورت ۱۱۵ رشت قنات را احیا و بازسازی کرد.

همچنین دولت در بخش کشاورزی ۲۰۰ میلیون دلار برای صنایع و معادن و فرآوری محصولات استراتژیک استان در نظر گرفته که امید است این اعتبار برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی به کار گرفته شود تا سود آن به جیب کشاورزان برود.

خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک و عناب و رتبه دوم زعفران را در کشور دارد.

رشد ۳۰۰ درصدی باندهای دوم خراسان جنوبی

خراسان جنوبی به عنوان یک استان پهناور حدود ۱۷ هزار کیلومتر راه دارد که از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۷۵ کیلومتر باند دوم از طول راه ‌های استان آسفالت شده و با تکمیل آن طول باندهای دوم استان به ۷۱۴ کیلومتر خواهد رسید ونسبت به سال ۹۳ به میزان ۲۴۴ کیلومتر معادل ۳۰۰ درصد رشد داشته است.


اگرچه میانگین باندهای دوم و طول بزرگراه‌های استان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین ‌تر است و تا رسیدن به میانگین کشوری در آزادراه باید ۱۴۱ کیلومتر آزادراه داشته باشیم.

فرش قرمز برای سرمایه گذاران خارجی

رشد سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی به نحوی است که این استان در ردیف سه استان برتر کشور قرار گرفته و نشان از توجه بیش از پیش دولت به بحث زیرساخت‌ها دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در این خصوص گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب استان از ابتدای تاسیستاکنون ۹۹۱ میلیون دلار در ۱۹ پروژه بوده که از این میزان ۱۴ پروژه به مبلغ ۳۹۶ میلیون دلار فعال یا در حال پیگیری استو مجوز پنج پروژه به مبلغ ۵۹۵ میلیون دلار به دلیل عدم فعالیت ابطال شده است.

عیسی جعفری گیو افزود: از ۱۴ پروژه سرمایه‌گذاری در استان،۱۱ پروژه سرمایه وارده داشته‌اند که تا سال ۹۸ به رقم ۸۷ میلیون دلار رسیده است.

ویبا بیان اینکه بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال ۹۶ صورت گرفته است ادامه داد:سرمایه مصوب خراسان جنوبی نسبت به ابتدای دولت دوازدهم ۵۸ درصد رشد و سرمایه وارده در همین مدت رشد ۸۶ درصدی داشته است.


وی گفت: از این پروژه‌ها ۴ پروژه مربوط به کشور چین، ۲ پروژه آلمان، سه پروژه افغانستان، ۲ پروژه آفریقای جنوبی، ۲ پروژه ترکیه و یک پروژه مربوط به کشور استرالیا است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیش بینی وضعیت اشتغالزایی این پروژه‌ها در استان یک هزار و ۱۳ نفر بوده که تاکنون برای ۵۰۶ نفر شغل ایجاد شده است.

وی گفت: همچنین از این تعداد ۶ پروژه تا پایان دولت یازدهم و بقیه مربوط به دوران بعد از آن و تا دولت دوازدهم است.

جهش محسوس در بخش سلامت، گردشگری و آموزش

در حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی سال ۹۵ تفاهم سه‌جانبه بین دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و استانداری خراسان جنوبی منعقد و حدود ۹۰ پروژه با مبلغ ۵۹۸ میلیارد ریال تعریف شد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از این مبلغ حدود ۶۰ درصد سهم وزارت بهداشت، ۲۵ درصد سهم دانشگاه و ۱۵ درصد سهم استانداری در نظر گرفته شده است.

کمک به تجهیز بیمارستان تخصصی شیمی درمانی، تکمیل و تجهیز بیمارستان فوق تخصصی آموزشی، پژوهشی و درمانی رازی بیرجند، راه اندازی مرکز ناباروری رویش بیرجند، بهسازی و توسعه واحدهای اورژانس بیمارستانی در استان و اجرای طرح تحول سلامت در خراسان جنوبی منجر به انقلابب بزرگ در حوزه درمانی و بهداشتی شد که اثرات آن برای چندین نسل بعد ماندگار می‌ماند.

با توجه بهنگاه ویژه دولت به گردشگری خراسان جنوبی روند ثبت ملی و جهانی آثار شاخص استانحرکت شتابانی داشته استو ثبت چهار اثر جهانی در خراسان جنوبی موجب افزایش گردشگران شدهبه طوری که نوروز امسال بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفراز جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی استان دیدن کردند.

بر اساس آمار میراث فرهنگی استان و کشور، خراسان جنوبی نوروز امسال در جایگاه ششمین استان گردشگر پذیر کشور قرار گرفت. توجه به زیرساخت های بخش گردشگری موجب رشد چشمگیر ساخت اقامتگاه بوم گردی شده به طوری که هم اکنون۹ هتل و ۴۰ فضای اقامتی در استان برای پذیرایی از گردشگران آماده است و ساخت ۳۳ اقامتگاه بوم‌گردی دیگر تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

در حوزه آموزش خراسان جنوبی گرچه کمک‌های خیران از سال گذشته تاکنون چشمگیر بوده است اماتوسعه زیرساخت‌های آموزشی در مناطق محروم و روستایی از اولویت‌های دولت در ۲ سال اخیر بوده است.

در دیداری که ابتدای امسال استاندار خراسان جنوبیبا رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور داشت۴۵ میلیارد تومان برای حذف تمامی بخاری‌های نفتی استان اختصاص یافت.

همچنین مقرر شدبا مشارکت سازمان نوسازی مدارس و استانداری، کلاس‌های کانکسی که جمعیت بالاتری داشته و دارای ثبات جمعیت هم باشند تا پایان امسال حذف و جایگزینی آن با کلاس های مناسب صورت گیرد.

به گفته استاندار خراسان جنوبیبا پیگیری‌های انجام شده سهم تخصیص منابع ملی نوسازی مدارس در امسال و سال آینده بیش از سه برابر می‌شود.

در حوزه آموزش عالی نیز خراسان جنوبی دانشگاه بیرجند در مرکز استان بیش از ۴۰ سال سابقه دارد و خراسان جنوبی با داشتن چند پدر علم در حوزه‌های مختلف به عنوان منطقه دانشگاهی شناخته می‌شود.

بیش از ۴۴ هزار دانشجو در ۴۱ دانشگاه و دانشکده استان خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند.

مهرماه سال گذشته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با سفربه خراسان جنوبی ده ها پروژه، عمرانی، آموزشی و تحقیقاتی را افتتاح کرد و اعلام شد که مقام عالی این وزارتخانه پس از هشت سال به این استان می‌آید.

بهره‌مندی ۹۹ درصد جمعیت روستایی از امکانات ارتباطی

سرمایه گذاری حوزه ارتباطات استان نیز با ۱۷۰ میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید چهار برابر شده است به طوری که۳۰ شهر استان از اینترنت پرسرعت نسل چهارم استفاده می‌کند.

در حال حاضر ۹۹ درصد جمعیت روستاییاز امکانات مخابراتی و ۹۴ درصد از تلفن ثابت برخوردارند.

در دیدار استاندار خراسان جنوبی با وزیر ارتباطات که اوایل امسال انجام شد،گزارشی از وضعیت ارتباطی استان ارائه و مشکلات و درخواست‌های ارتباطی استان و آخرین وضعیت مصوبات سفر قبلی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان که بهمن ماه ۱۳۹۶ انجام شده بود، مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

توسعه شبکه تلفن خانگی در ۲۶۰ روستای استان از محل طرح واگذاری اینترنت پرسرعت روستایی در دو فاز که فاز اول آن راه اندازی شده و نیز واگذاری ۴۰۰ دستگاه تلفن به روستاهایی که در حال حاضر زیر پوشش شبکه اینترنت پرسرعت هستند و برقراری رومینگ همراه اول و ایرانسل در ۵۰۶ روستای استان از جمله خدماتی است که برای حل مشکلات ارتباطی روستاهای خراسان جنوبی توسط وزارت ارتباطات انجام گرفته و در این جلسه مطرح شد.

همچنین با هدف سهولت دسترسی مشترکین تلفن خانگی کوه نور به سرویس‌های ارتباطی، رومینگ همراه اول و ایرانسل در این شبکه برقرار شده و از این پس روستاییان می‌توانند با سیم کارت‌های اپراتورهای اول و دوم کشور از سرویس همراه در این روستاها بهره‌مند شوند.

بررسی طرح راه اندازی چرخه سیلیکون در خراسان جنوبی با هدف کارآفرینی و استفاده از استعداد بالقوه و کم نظیر استان از دیگر موارد مطرح شده توسط استاندار در این جلسه بود که مورد استقبال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و مصوب شد جزئیات این طرح بررسی و برای تامین مالی از محل صندوق توسعه ملی به عنوان طرح استراتژیک توسعه استان مراحل لازم را پشت سر بگذارد.

استاندار خراسان جنوبی، توسعه پوشش همراه جاده‌ای در ۳ محور اصلی دیهوک - نایبند با ۲۸ کیلومتر مسیر فاقد پوشش، محور طبس - اصفهان با ۱۵ کیلومتر مسیر فاقد پوشش و محور چاهداشی - دهسلم با ۲۱ کیلومتر مسیر فاقد پوشش را خواستار شد که موضوع با قول مساعد آذری جهرمی در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت و مصوب شد توسعه شبکه تلفن همراه در مسیرهای فوق با همکاری استانداری اجرا شود.

با برقراری پوشش همراه در این مسیرها، سطح زیر پوشش تلفن همراه در جاده های اصلی استان به بالای ۹۶ درصد می‌رسد.

شرکت گاز خراسان جنوبی نیز با شعار «هر روز گازرسانی به یک روستا و یک واحد صنعتی» امسال ۳۶۵ روستا و ۳۶۵ واحد صنعتی، خدماتی و تولیدی را در این استان به شبکه سراسری گاز طبیعی وصل می‌کند.

هم‌اکنون ۴۹۲ روستای استان با جمعیتی بالغ بر ۵۶ هزار و ۴۹۸ خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.



گازرسانی ۵۰۰ واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی در سال گذشته انجام شده وپیش‌بینی می‌شود ۳۶۵ واحد صنعتی دیگر با اعتباری معادل ۹۵ میلیارد تومان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شوند.

۲۹ شهر و ۳۸۵ روستای خراسان جنوبی تا پایان شهریور سال گذشته گازرسانی شدند و ۲۸۵ روستا نیز در حال گازرسانی است که با این احتساب ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۵۳ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

دولت در ۲ سال گذشته به دنبال راهکاری برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در خراسان جنوبی بوده که بعد ازاجرای موفق الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در سال گذشته امسال برنامه ریزی برای اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در خراسان جنوبی انجام گرفته است.

موافقت نامه این طرح اسفند ماه سال گذشته بین جهاد دانشگاهی، معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به امضا رسید کهبراساس الگوی مشاغل خانگی اجرا می‌شود.

استان خراسان جنوبی در کنار نداشته‌هابه ویژه در حوزه زیرساخت‌ها اما داشته‌های فراوانی از جمله در حوزه اقتصادی و نیروی انسانی مستعد دارد و هنوز استانی ناشناخته محسوب می‌شودکه امید است این ظرفیت‌ها با تلاش و تدبیر دولت و مشارکت مردم و سایر مجموعه‌ها به فعلیت برسد تا توسعه و ارتقای استان بیش از پیش محقق شود.

این استان مرزی و کویری ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 1 شهریور 98، کد مطلب: 83445363: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین