پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۹
کمتر از یک هفته دیگر ۲۲۰ هزار دانش‌آموز در نقاط مختلف شهری راهی مدارس شده و سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را آغاز می‌کنند.

شعارسال: کمتر از یک هفته دیگر هزاران دانش‌آموز در نقاط مختلف شهری استان اردبیل با کیف و کتاب راهی مدارس شده و سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را آغاز می‌کنند، اما این در حالی است که بسیاری از دانش‌آموزان در نقاط دورافتاده و محروم همچون سال‌های گذشته حسرت شوق آغاز مهر را در دل دارند.

باتوجه به اینکه سال تحصیلی جدید در آستانه آغاز بوده و تمامی دانش‌آموزان شور و اشتیاق به آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس نشان می‌دهند، اما در این میان هستند دانش‌آموزانی که به دلیل پاره‌ای از مشکلات و محدودیت‌ها از تحصیل بازمانده، یا در بهترین حالت با به جان خریدن بسیاری از مخاطرات مجبور به طی کردن مسافت زیادی برای رساندن خود به مدرسه در روستا‌های همجوار هستند.

روستای بدون مدرسه نداریم

طبق اظهارات و آمار‌های اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، "هیچ" روستایی در هیچ نقطه‌ای از این استان، محروم از مدرسه نبوده و با نظر مساعد نوسازی مدارس استان نیز، تمامی روستا‌ها چه خشتی و چه کانکسی حداقل یک اتاقکی دارد که بتوان نام مدرسه بر آن‌ها نهاد.

دولت لطفی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل گفت: در حال‌حاضر سه باب مدرسه خشتی و گِلی در دست تعمیر و نوسازی بوده و تا آغاز مهر امسال عملیات آن‌ها به اتمام رسیده و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

لطفی ، تعداد مدارس کانکسی در سطح استان را بیش از ۲۰۰ باب دانسته و این مدارس کوچک و اتاقکها را دارای امکانات کافی برای تحصیل هر چند تعداد دانش‌آموز یک منطقه یا روستا مناسب دانست.

او همچنین از جمع‌آوری بخاری‌های نفتی تمامی مدارس مناطق محروم خبر داد و گفت: طبق طرح اجرایی در دست، سعی بر جمع‌آوری صد درصدی بخاری‌های نفتی؛ که تمامی این بخاری‌ها استاندارد هستند، داریم و هم‌اکنون با شتاب انجام عملیات لوله‌کشی و لوله‌گذاری گاز شهری در مدارس مناطق مدنظر، این مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز می‌شوند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بر تجهیز و نوسازی مدارس در مناطق حاشیهای شهرها قول مساعد داد و اظهار کرد: خوشبختانه هم‌اکنون با تلاش بی‌وقفه نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس استان، تمام مدارس در سطح شهر و حاشیه شهر از امکانات آموزشی برخوردار بوده و بافت ساختمانی هر یک از مدارسی که به هر دلیلی کهنه یا فرسوده بوده در دست تعمیر، تجهیز و نوسازی است.

لطفی از همکاری خیران در راستای مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس مناطق محروم خبر داد و افزود: خوشبختانه در این راستا شاهد حضور پررنگ خیران مدرسه‌ساز استان در صحنه هستیم، که در این زمینه بخش اعظم و مهمی از مدارس استان توسط همین خیران ساخته، تجهیز و نوسازی می‌شوند.

ثبت‌نام ۲۲۰ هزار دانش‌آموز برای آغاز سال تحصیلی جدید

احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل ، تعداد ثبت‌نامی در مدارس استان را بیش از ۲۲۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: تا نیمه شهریور امسال ۲۲۰ هزار و ۸۶۳ نفر در ۲ هزار و ۸۳۲ مدرسه برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام کردهاند.

ناصری با اشاره به تعداد ثبت‌نام در هر مقطع تحصیلی افزود: تا تاریخ مذکور تعداد ۶ هزار و ۶۱۷ نفر در مقطع پیش‌دبستانی، ۱۲۵ هزار و ۲۱۶ نفر در مقطع ابتدایی، ۵۱ هزار و ۶۲۴ نفر در دوره اول متوسطه و ۳۷ هزار و ۴۰۶ نفر در دوره دوم متوسطه در مدارس استان برای آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ ثبت‌نام کردند.

او تصریح کرد: در مجموع ۳۴۷ مدرسه در مقطع پیش‌دبستانی، هزار و ۵۰۵ مدرسه در مقطع ابتدایی، ۵۹۶ مدرسه در مقطع دوره اول متوسطه و ۳۸۴ مدرسه در دوره دوم متوسطه برای آغاز سال تحصیلی جدید در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل تعداد ۲ هزار و ۲۸۷ مدرسه در سطح استان دولتی و ۵۴۵ باب مدرسه با سیستم غیردولتی مدیریت می‌شود.

نظارت کافی بر تخلف در روند ثبت‌نام

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در خصوص روند ثبت‌نام در تمام مقاطع استان اظهار کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان مطابق دستورالعمل ارسالی به مدارس از تاریخ ۹۸/۰۳/۰۲ مقطع ابتدایی، ۹۸/۰۴/۱۰ مقطع متوسطه دوره اول و ۹۸/۰۴/۲۴ مقطع متوسطه دوره دوم در مدارس استان آغاز شد.

ناصری گفت: در طول فرآیند ثبت‌نام اکیپ‌های بازرسی با حضور در مدارس روند ثبت‌نام را بررسی کردند، که خوشبختانه تا به این لحظه ثبت نام دانش آموزان بدون هیچگونه مشکلی انجام شده است.

او تصریح کرد: در طول فرآیند ثبت‌نام بنده شخصا به همراه معاون آموزش متوسطه و رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استان، در چندین برنامه زنده تلویزیونی و رادیویی صدا و سیمای مرکز اردبیل حضور یافته و به سوالات اولیای گرامی در خصوص ثبت‌نام پاسخگو بودیم و خوشبختانه در این زمینه هیچگونه نارضایتی از سوی اولیای دانش‌آموزان انعکاس داده نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در خصوص ساماندهی سرویس مدارس نیز گفت: امسال ۲۰ هزار دانش‌آموز از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند که در این راستا پیمانکاران مشخص شدند و همچنین با سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اردبیل و اتحادیه آژانس‌داران قراردادی امضاء شده است که در این خصوص بیش از ۲ هزار راننده بعنوان سرویس مدارس مشغول خواهند بود.

ارائه خدمات ۲۰۰ نوشت‌افزار به دانش‌آموزان

یوسف سرائی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر استان اردبیل ، اظهار داشت: در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بیش از ۲۰۰ نوشت‌افزار و کتابفروش دارای مجوز در سطح استان به دانش‌آموزان خدمات ارائه خواهند داد.

سرائی با اشاره به اینکه از ۱۵ شهریورماه توزیع کتب درسی در سطح استان آغاز شده است، افزود: نمایشگاه پائیزه نیز طبق روال هرسال از ۲۱ الی ۲۹ شهریورماه در محل نمایشگاه بین‌المللی استان واقع در جنب دریاچه شورابیل اردبیل دایر شده است.

او تصریح کرد: تعداد غرفه‌ها هم‌اکنون در دست نبوده، اما استان‌هایی همچون تهران، اردبیل و فارس در این نمایشگاه محصولات خود را با قیمتی مناسب و به مراتب پایین‌تر از قیمت بازار آزاد، ارائه می‌دهند.

مسئول ناشران، چاپخانه‌داران و کتابفروشان استان با اشاره به اینکه برخی از اقلام آموزشی در این نمایشگاه با ارز نیمایی ارائه می‌شود، گفت: کیف مدارس، برخی از لوازم تحریر و همچنین برگه A۴ با ارز نیمایی توزیع می‌گردد، که در همین راستا دولت نیز با ارز ۴ هزار تومانی دفتر و نوشت‌افزار جهت توزیع در اختیار سازمان بازرسی استان قرار داده است.

سرائی از توزیع ۱۶۰ هزار جلد دفتر ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰ و ۴۰ برگ نقاشی در سطح استان با قیمت مناسب خبر داد و تصریح کرد: ۳۵ هزار جلد در اختیار کمیته امداد امام‌خمینی(ره) جهت توزیع در بین مددجویان و ۱۲۵ هزار جلد در اختیار غرفه‌داران در نمایشگاه و برخی نوشت‌افزار‌ها قرار می‌گیرد.

او گفت: ستاد تنظیم بازار با همکاری اتحادیه نوشت‌افزار، اتحادیه حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان بازرسی استان اردبیل، در سطح استان فعال شده است. که در این راستا بازرسان به صورت نامحسوس در سطح شهر‌ها به کنترل وضعیت بازار مشغول هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر استان پل ارتباطی مردم و مسئولان در راستای گزارش هرگونه تخلف، اعم از کم‌فروشی یا گران‌فروشی در عرضه لوازم‌التحریر را سامانه ارتباطی ۱۲۴ عنوان کرد و از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف مذکور، مراتب را از طریق این سامانه به سازمان بازرسی اطلاع دهند.

سرائی در خصوص نبود تخلف در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ اذعان داشت: خوشبختانه سال گذشته هیچ گزارشی مبنی بر تخلف نوشت‌افزاران و کتابفروشان در سطح استان به دست ما نرسید.

هر اتاقکی مدرسه نیست

طبق اظهارات و آمار‌های اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل "هیچ" روستایی در هیچ نقطه‌ای از استان، محروم از مدرسه نبوده و با نظر مساعد نوسازی مدارس استان نیز، تمامی روستا‌های استان چه خشتی و چه کانکسی حداقل یک اتاقکی دارد که بتوان نام مدرسه بر آن‌ها نهاد.

می‌بایست یادآوری کرد که هر اتاقکی مدرسه نیست و هر مدرسه‌ای نمی‌تواند داخل یک فضا با مساحت ۳۰ متری گنجانده شود؛ وقتی نام از مدرسه برده می‌شود باید مکان مدنظر همچون مدارس سطح شهر از تمامی یا حداقلیترین امکانات آموزشی و رفاهی برخوردار باشد، پس بهتر است در خصوص این مهم، مسئولان کمی بیشتر دقت داشته باشند.

و اما دانش‌آموزان زیادی در گوشه و کنار این شهر بزرگ هستند که نه می‌توانند معنای لباس تازه مدرسه را بفهمند و نه شوری برای بازگشایی مدارس داشته باشند، سهم آنان از آغاز تحصیل و یک سال پر از خاطره فقط حسرت نداشتن‌ها و نبودن‌هاست.

با آمدن مهر، کودکانی هم هستند که در خیابان‌های شهر بساط کاسبی خود را پهن کرده و در میان هیاهوی دانش‌آموزان در سطح شهر گم می‌شوند، باید توجه داشت که اول مهر برای این کودکان با کتاب، دفتر و کیف و لباس نو آغاز نمی‌شود؛ بلکه اول مهر برای این کودکان علاوه بر تکرار روز‌های سخت پشت سر نهاده، آغازی پر از حسرت است.

کلام آخر؛

شاید اگر با نگاهی مسئولانه اطراف خود را بنگریم، کودکان بسیاری را ببینیم که علی‌رغم آغاز ماه مهر هیچ شوقی برای خرید کوله‌پشتی پر از وسایل نو و رفتن به مدرسه ندارند، بگذریم از کودکانی که در حاشیه شهر‌ها و روستا‌های دورافتاده به هر دلیل و منطقی که هست از تحصیل بازمانده‌اند، شاید در شهر روزانه کودکان قد و نیم قد بسیاری را مشاهده کنیم که وقتی دانش‌آموزان زیادی نیمی از روز خود را پشت نیمکت مدرسه هستند و درس هر روز را مشق می‌‌کنند، آنان روز خود را در خیابان‌های شهر سپری می‌کنند، کاش کمی؛ فقط کمی در قبال "این" کودکان احساس مسئولیت و وجدان کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 25شهریور1398 ، کدخبر: 7068555: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین