پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
آری توسعه همه‌جانبه آذربایجان‌غربی روی ریل تدبیر و امید قرار دارد و آن را می‌توان در بستر «جهاد گازرسانی و برق‌رسانی به مناطق سخت‌گذر»، «بهره‌برداری از طرح راه آهن مراغه - ارومیه که به آرزوی دیرینه تبدیل شده بود»، «نجات دریاچه ارومیه»، «افزایش ضریب نفوذ تخت بیمارستانی»، «برخورداری مرزنشینان از عواید فروش سوخت و خشکبار»، «افزایش مشارکت‌های مردمی»، «صیانت از منابع آب و خاک»، «جذب سرمایه‌گذاری» و «رونق گردشگری» و «کسب رتبه نخست فضای کسب و کار» مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
شعار سال:سرزمین موسوم به رنگین‌کمان اقوام و ادیان الهی که در امتداد ۹۶۷ کیلومتر از مرزهای ایران با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری‌آذربایجان قرار دارد، جلوه‌ای از خدمتگزاری دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود و آمار و ارقام مربوط به شاخص‌های توسعه و اعتبارات در این استان مرزی همچون «مشتی نمونه خروار»، گویای تکاپوی دولتمردان در جای جای کشور است.

اگرچه برای پیشرفت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پایانی نیست و ملت شریف ایران اسلامی لایق بهترین‌ها هستند، اما ارتقای شاخص‌های توسعه در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور را می‌توان به هر ترتیب ممکن به فال نیک گرفت و گام‌های روبه جلو را با تمام وجود احساس کرد.    
آری توسعه همه‌جانبه آذربایجان‌غربی روی ریل تدبیر و امید قرار دارد و آن را می‌توان در بستر «جهاد گازرسانی و برق‌رسانی به مناطق سخت‌گذر»، «بهره‌برداری از طرح راه آهن مراغه - ارومیه که به آرزوی دیرینه تبدیل شده بود»، «نجات دریاچه ارومیه»، «افزایش ضریب نفوذ تخت بیمارستانی»، «برخورداری مرزنشینان از عواید فروش سوخت و خشکبار»، «افزایش مشارکت‌های مردمی»، «صیانت از منابع آب و خاک»، «جذب سرمایه‌گذاری» و «رونق گردشگری» و «کسب رتبه نخست فضای کسب و کار» مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

جهاد گازرسانی به مناطق سخت‌گذر
در حالی حدود هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه گاز طبیعی و خط انتقال طی دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌غربی اجرا شده است که میزان شبکه و خط انتقال اجرا شده در ابتدای کار دولت دکتر روحانی در این استان، هفت هزار کیلومتر بود و در این مدت جهاد گازرسانی به مناطق سخت‌گذر و محروم این استان به وقوع پیوست.
بر همین اساس ضریب نفوذ گاز طبیعی در بین خانوارهای روستایی آذربایجان‌غربی از ۳۲ درصد در ابتدای دولت یازدهم به بیش از ۶۸ درصد در زمان حاضر رسیده است و با بهره‌برداری از طرح‌هایی که عملیات اجرایی آن‌ها با حدود ۸۵ میلیارد تومان اعتبار در هفته دولت امسال شروع می‌شود، میزان برخورداری خانوارهای روستایی استان از گاز طبیعی به بالای ۸۰ درصد ارتقا می‌یابد.
کارآمدی به روایت آمار
شبکه گازرسانی در سال ۱۳۹۲ نیز ۳۵ شهر این استان مرزی با ضریب نفوذ ۹۸ درصدی را زیرپوشش قرار داده بود اما امروزه ۹۹.۶ درصد از خانوارها در ۴۲ شهر استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

تزریق اعتبار ۴۰۰۰ میلیارد ریالی در دولت تدبیر، سوت قطار را به صدا درآورد
توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که به دلیل مزایایی چون هزینه مناسب، ضریب امنیت بالا و آلودگی کمتر از اهمیت ویژه‌ برخوردار می باشد، به دلیل مجاورت آذربایجان‌غربی با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، بایستگی دوچندانی در این استان مرزی دارد و از همین رو تدبیر دولت امید سوت قطار را در ارومیه به صدا درآورد.
عملیات اجرایی راه آهن مراغه - ارومیه که در سال ۱۳۸۰ شمسی آغاز شده بود با وجود درآمدهای کلان نفتی در سال‌های بعدی به مهاباد رسید اما دولت تدبیر و امید با وجود تنگنای شدید مالی کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه، با نگاه امیدبخش و برای تحقق مطالبات مردم، با همت عالی و پشتکار شبانه‌روزی تکمیل این طرح زیربنایی را دنبال کرد.
کارآمدی به روایت آمار
تلاش دولتمردان برای تکمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه زمانی مشخص می‌شود که بدانیم چهار هزار میلیارد ریال از مجموع پنج هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال هزینه ساخت آن در دولت تدبیر و امید صرف شد و آرزوی دیرینه مردم منطقه تحقق یافت.

صرف ۳۴۶۵ میلیارد تومان برای نجات دریاچه ارومیه

اگرچه برخی‌ها اینگونه وانمود می‌کنند که بارندگی‌های مناسب اوایل سال جاری موجب بهبود وضعیت دریاچه ارومیه شد اما از نظر کارشناسان تسهیل ورود آب به پیکره دریاچه از طریق لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه و مدیریت مصرف آب از دلایل اصلی حال و روز خوش دریاچه است و با بهره برداری از طرح‌های ستاد احیا، وضعیت این زیست بوم روز به روز بهتر خواهد شد.
تراز دریاچه ارومیه بین سال‌های ۱۳۷۴ (سال شروع افت تراز دریاچه ارومیه) تا سال ۱۳۹۳ (سال شروع عملیات اجرایی طرح نجات دریاچه ارومیه) به طور متوسط با سالانه افت ۴۰ سانتی‌متری مواجه بود و حجم آب موجود در آن از ۳۲ میلیارد مترمکعب به زیر یک میلیارد مترمکعب و سطح آن از پنج هزار و ۳۰۰ کیلومترمربع به هزار کیلومترمربع رسیده بود.
کارآمدی به روایت آمار
نقشه راه احیای این دریاچه در هشتم تیرماه ۱۳۹۳ به تصویب رسید و دکتر روحانی به وعده انتخاباتی خود جامه عمل پوشاند و دستور شروع عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه را بر اساس بسته‌های مطالعاتی و اجرایی صادر کرد.
کارآمدی به روایت آمار
تاکنون با وجود محدودیت‌های مالی دولت سه‌هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه شامل ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح انتقال آب از سد سیلوه، یکهزار و ۱۸۰ میلیارد تومان برای طرح انتقال آب از زاب، ۱۹ میلیارد تومان برای اقدامات فرهنگی-اجتماعی، ۵۱ میلیارد تومان برای انجام مطالعات تکمیلی، ۳۲ میلیارد تومان برای حفاظت از تالاب‌ها، ۹۵ میلیارد تومان برای تثبیت کانون‌های تولید گردوغبار، ۵۴۹ میلیارد تومان برای افزایش بهره‌وری مصرف آب، ۶۲۲ میلیارد تومان برای حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب و ۵۱۷ میلیارد تومان برای احداث ۱۹ تصفیه‌خانه و انتقال پساب حاصل به دریاچه ارومیه هزینه کرده است.
کارآمدی به روایت آمار
طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و در پی آن تراز دریاچه ارومیه سالانه نزدیک به یک متر افزایش خواهد یافت.

افزایش ضریب نفوذ تخت بیمارستانی به ۱.۷

در زمان آغاز بکار دولت تدبیر و امید سرانه تخت بیمارستانی آذربایجان‌غربی از میانگین کشوری پایین‌تر بود اما اکنون این سرانه با فعال بودن بیش از چهار هزار و ۶۲۰ تخت از میانگین کشوری پیشی گرفته است؛ هم‌اکنون به ازای هر یکهزار نفر، ۱.۷ تخت در بیمارستان‌های استان وجود دارد در حالی که میانگین کشوری آن ۱.۶ تخت است.
این امر با راه‌اندازی بیمارستان آیت الله خویی و بال دوم بیمارستان فاطمه زهرا (س) میاندوآب همزمان با هفته دولت امسال در ۲ شهر پرجمعیت شمال و جنوب آذربایجان غربی، بیش از پیش بهبود می‌یابد و با افزایش تخت های بیمارستانی ۲۵۰ تختخوابی آیت الله خویی و ۱۱۵ تختخوابی طرح توسعه بیمارستان فاطمه زهرا (س) میاندوآب، روند توسعه کمّی خدمات درمانی در استان با شتاب بیشتری طی می شود.
حال آنکه بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی زنان ارومیه که رکورددار اجرای طرح بیمارستانی در کشور و آذربایجان غربی است و در کمتر از ۲ سال بخش عمرانی آنها به مراحل پایانی رسیده در صف افتتاح قرار دارد که با راه اندازی آن، شاهد بهبود بیش از پیش وضعیت تختهای بیمارستانی خواهیم بود.
افتتاح بیمارستان امام خمینی (ره) خوی، فاز توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه نیز که در سفر بهار امسال رییس جمهوری به آذربایجان غربی مورد بهره برداری قرار گرفت، نقطه عطف توسعه تخت های بیمارستانی در این استان بود که نشان از تلاش بی وقفه دولت تدبیر و امید در راستای توسعه بخش بهداشت و درمان داشت.
علاوه بر افزایش تخت های بیمارستانی، اجرای کامل طرح سامانه یکپارچه بهداشت در استان و طرح های ویژه ای در راستای شناسایی گلوگاه های بیماری های غیرواگیر و عوامل اصلی آن نظیر فشار خون با موفقیت ۹۰ درصدی در اجرای طرح بسیج کنترل فشار خون از دیگر موفقیت های بخش بهداشت و درمان به شمار می رود.

توقف رانت ۱۰ هزار میلیارد ریالی سوخت  
رانت سهمیه‌ سوخت مرزنشینان به میزان بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال طی هر سال، در دولت تدبیر و امید متوقف شد تا یارانه‌ای که باید جهت بهبود معیشت به حساب مرزنشینان واریز ‌شود، به جیب افراد سودجو نرود؛ در این طرح که با پیشنهاد «محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان‌غربی اجرا شد، فروش و صادرات سوخت از حالت رانتی به صورت مزایده‌ای و کاملا شفاف در بورس درآمد. این طرح مافیای سوخت در استان را زمین‌گیر کرد و عواید فراوانی از محل فروش سوخت به این روش، صرف عمران و آبادانی و جبران عقب‌ماندگی‌های استان شد.
منابع مالی مربوط به بیمه رایگان تمامی منازل روستایی در شهرهای مرزی از جمله پیرانشهر و سردشت، واریز چند مرحله یارانه سوخت مرزنشینی در هر مرحله به مبلغ ۲ میلیون ریال، کمک به بازسازی فضاهای آموزشی و چندین طرح دیگر از محل عواید فروش سوخت به صورت مزایده‌ای تامین شد.

بالندگی سمن‌ها با افزایش ۲.۹ برابری نسبت به سال ۱۳۹۲
سمن ها در دولت تدبیر و امید با هدف جلب مشارکت‌های مردمی در بخش‌های مختلف آذربایجان غربی به مرحله به بالندگی رسید تا جایی که بیش از ۵۷۹ سازمان مردم نهاد در این استان فعالیت دارد که این تعداد ۲.۹ برابر ابتدای فعالیت دولت دکتر روحانی است؛ این سازمان‌ها در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان، خیریه و سایر حوزه‌های علمی و پژوهشی فعالیت دارند و فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محیط زیست، بهزیستی و نیروی انتظامی ارگانهای صادرکننده مجوز برای تشکیل سازمان مردم‌نهاد هستند.

پدافند دولت در حوضه‌های آبخیزداری/۲۷ حوضه آماده اجرای طرح‌

آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای مفید برای حفاظت از آب و خاک به شمار می‌رود و دولت تدبیر و امید نسبت به این مقوله در جای جای ایران اسلامی و به ویژه آذربایجان‌غربی و حوضه آبریز دریاچه ارومیه توجه ویژه داشته است.
مطالعات آبخیزداری در یک میلیون هکتار از عرصه‌های ملی آذربایجان‌غربی انجام شده و سال گذشته عملیات اجرایی ۱۴۹ سد آبخیزداری با ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه در استان آغاز شد که اجرای آن‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی به پایان رسید.
عملیات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی است که در ۱۳۲ هزار هکتار از عرصه‌های ملی آذربایجان‌غربی طی سال گذشته و سه ماه نخست سال جاری اجرا شد؛ این طرح‌های آبخیزداری در راستای ذخیره مناسب و کاهش هدررفت آب در شهرستان‌های ارومیه، خوی، چالدران، ماکو، چایپاره، اشنویه، نقده، تکاب، میاندوآب، بوکان، پیرانشهر، شاهین دژ و سردشت اجرا شد تا مانع از رسوب و فرسایش خاک شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک، افزایش منابع آب‌های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.
به گفته میرصمد سیدموسوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی، اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد سیلاب در استان طی ایام نوروز امسال داشت.

احداث جهادی فرودگاه ماکو در عرض ۲ سال
فرودگاه ماکو به صورت جهادی و با هدف تسهیل تردد گردشگران و فعالان اقتصادی به این منطقه در دولت تدبیر و امید راه اندازی شد و اکنون در حال شکوفایی است تا یکی از دستاوردهای دولت دکتر روحانی در جهت توسعه جوان‌ترین منطقه آزاد کشور باشد.
نقش فرودگاه در توسعه همه جانبه منطقه آزاد ماکو با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه به خوبی روشن است زیرا موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیکی ماکو این امکان را می دهد که بتواند به عنوان قطب اصلی حمل و نقل منطقه ای بـه ایفای نقش ترانزیتی بپردازد.
عملیات اجرایی این فرودگاه نیز با هدف تسریع در ارائه خدمات تاثیرگذار در سطوح داخلی و بین‌المللی، ایجاد دسترسی به حمل و نقل هوایی و توسعه ارتباطات اقتصادی داخلی و بین‌المللی در خرداد سال ۱۳۹۳ شمسی آغاز شد و با توجه به اهمیتی که برای دولت تدبیر و امید داشت، در عرض ۲ سال پروازهای داخلی آن برقرار شد.

کسب رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار کشور
آذربایجان غربی روی ریل توسعه قرار دارد و بر اساس پایش صورت گرفته توسط اتاق بازرگانی و تشکل های بخش خصوصی در سه ماه نخست سال جاری رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار را کسب کرد و مدیریت استان به منظور دستیابی به روندی ماندگار در رشد شاخص‌های فضای کسب و کار به تعامل با بخش خصوصی و حذف شاخص‌های نامساعد روی آورده است.
یکی از مهمترین برنامه های اجرایی در این بخش که در راستای تسهیل فرایند جذب سرمایه شکل گرفت و با موفقیت به پیش می رود، راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری بود که برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی کلید خورد و در حال حاضر با هم افزایی توان دستگاه های اجرایی، موفقیت روزافزون در آن حاصل شده است.
ارتقای شاخص های اشتغال و کاهش معضل بیکاری به اذعان مراکز رسمی آمار کشور و کاهش ۴.۲ درصدی نرخ بیکاری استان از بالای ۱۴ درصد به حدود ۱۰ درصد در بهار امسال، از جمله دیگر نشانه های موفقیت دولت در حوزه اقتصادی با وجود مشکل درآمدی بوده است.
اجرای موفق طرح اشتغال پایدار روستایی با تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به پیش بینی های تسهیلاتی با رقم بیش از سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی از این طریق در کنار کسب رتبه برتر کشوری در طرح مشاغل خانگی از جمله دیگر زمینه های اجرای موفق طرح های دولت تدبیر و امید در استان به شمار می رود.

مطالعه آمایش سرزمین؛ نشانه توجه دولت به مطالعات بالادستی موثر در توسعه
مطالعات بررسی وضعیت آذربایجان‌غربی تا پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه‌های مختلف انجام شده‌ بود ولی مطالعات بالادستی نظیر آمایش که همه وجوه استان را در بر بگیرد و با نگاه به مشکلات، معضلات، نیازها و ظرفیت‌های استان، نقشه راه توسعه را ترسیم کند، وجود نداشت.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مطالعه جامع و کامل این سند بالادستی در آذربایجان غربی کلید خورد و هم‌اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.
در راستای مطالعه هرچه بهتر وضعیت استان در قالب سند آمایش، علاوه بر بررسی کارشناسی همه بخش‌ها، 17 جلسه با نخبگان حوزه‌های مختلف برگزار شد که ماحصل آن دریافت پیشنهادهای گوناگون در راستای توسعه آینده آذربایجان‌غربی بود.

جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
بر اساس آمار و ارقام موجود سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی در مقایسه با سایر استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است و تنها در سال‌جاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آذربایجان غربی اجرایی شده‌ است.
علاوه بر آن در حال حاضر طرح‌های سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در آذربایجان‌غربی به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در دست اجراست که با به سرانجام رسیدن آنها، قطار توسعه استان شتاب بیشتری به خود می‌گیرد؛ جذب ۱۱۷ میلیون دلار سرمایه خارجی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی مختلف از جمله در شهرک‌های صنعتی ارومیه و شمال و جنوب استان، موید موفقیت در این حوزه است.
حال آنکه برای ارتقای شاخص‌های سرمایه‌گذاری و کاهش مشکلات بخش تولید، برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری با حضور سرمایه‌گذارانی از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه آذربایجان‌غربی در مهر امسال تمهید شده که میتواند در ایجاد فرصت دوباره جهش سرمایه‌پذیری استان موثر باشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:4شهریور1398،کدخبر:83451214،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین